Gå til innhold

Er dette fremtidens spillplattform?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke å forstå helt hvordan det skal funke.

 

Hva når mange tusen vil spille samtidig? Må de ha like mange servere som folk ville hatt gode pc'er hjemme da? Det er jo veldig problematisk ...

 

Det finnes vel ikke så mange maskiner idag som klarer å rendre grafikk til mange brukere på en gang ... ?

Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at ATi snakket om noe lignende da de lanserte radeon 4870X2 kortene sine. De skulle lage en serverpark med flust av slike kort og annen AMD hardware for å tilby streaming av spill.

 

Aha nå skjønner jeg jo ... men fortsatt så skjønner jeg ikke helt egentlig....

 

Det må da være kræsj mellom incentiver her....

 

Hardware produsentene vil vel tjene penger på å selge sin hardware med fortjeneste til forbrukerne, mens spill produsentene vil begrense piratkopiering... ?

 

Hvem vinner? :p Ser for meg at spill produsentene kommer til å spytte mye sponsing inn idette om det tar noen steg videre

Lenke til kommentar

Båndbredde osvosv er ikke noen issue. De har jobbet med komprimering av dette i 7 år for å få det til.

Dette funker. Spørsmålet er heller hvordan i all verden de har tenkt å klare å ha en serverpark som kjører alt dette for millioner av spillere! På serversiden vil vel spillene bruke like mye maskinressurser som det gjør i dag? Hvordan skal de klare å kjøre alt dette samtidig uten lagg på serverne i seg selv?

Lenke til kommentar
Blir nok dyrt når man tenker på hva slags konstnader OnLive har:

 

- Innkjøp av maskinvare.

- Strøm.

- Internett leie.

- Support.

- Penger til utgiverne/utviklerne av spillene.

 

Må nok si meg enig i at hvis det er noe som kommer til å gjøre OnLive uaktuelt, så vil det være prisen. Server-parkene må sannsynligvis mangedobles sammenlignet med hva ett vanlig MMO bruker nå for tida, og de krever allerede 100kr/måned for drift. Bekymringer for latency etc er poengløst, siden det ikke vil være noe poeng for dem å i det hele tatt launche hvis det er ett problem.

 

Ett annet problem er også multi-bruk på samme linje. Krever 5mbps hvis du skal kjøre HD, hva hvis man har 2-3 gamere i samme husstand som spiller forskjellige ting? Det virker litt som om det er samme historien vi har sett mye av i det siste. Finne måter å få folk som er nye til markedet (med lave forventninger) til å bruke masse penger, mens for erfarne gamere så er det bare en dårlig og dyr løsning.

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser og ser klipp av dette jo mer tror jeg dette faktisk kan bli gigantisk. En tar fokus tilbake til spill istedet for hardware noe som er vel det beste som kan skje for spillbransjen.

 

Men det er det verste som kan skje for hardware utviklerne, PS3 og X360 da dem blir avleggs den dag OnLive lanseres. Mange kommer til å mislike denne teknologien meget da det er så stor forandring ifra hva vi er vant til, men til syvende å siste så har jeg stor tro på at dette kommer til å bli alternativet for folk flest i fremtiden.

 

Ikke flere plattformer å forholde seg til, ikke forskjell på spill pga hardware lenger og aldri mer fanboys.

 

OnLive er helt klart det mest geniale som er lansert innen spillbransjen på utrolig mange år. Vi får bare håpe det ikke tar for lang tid før dette kan bli realitet for alle med en bra nettlinje.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar
Blir nok dyrt når man tenker på hva slags konstnader OnLive har:

 

- Innkjøp av maskinvare.

- Strøm.

- Internett leie.

- Support.

- Penger til utgiverne/utviklerne av spillene.

 

Hehe..

 

- Innkjøp av maskinvare. *Blir nok veldig billig i motsetning til en topp pc som kjører Crysis på max.

- Strøm. *Sist jeg sjekket bruker alle mine konsoller og pc strøm...!?

- Internett leie. *Hvem har ikke nett idag? Dog endel måtte nok oppgradere.

- Support. *Har support på alle mine konsoller og pc...og alle mine deler i min pc... ;)

- Penger til utgiverne/utviklerne av spillene. *Eneste taperne her er pirater.

Lenke til kommentar
Hehe..

 

- Innkjøp av maskinvare. *Blir nok veldig billig i motsetning til en topp pc som kjører Crysis på max.

- Strøm. *Sist jeg sjekket bruker alle mine konsoller og pc strøm...!?

- Internett leie. *Hvem har ikke nett idag? Dog endel måtte nok oppgradere.

- Support. *Har support på alle mine konsoller og pc...og alle mine deler i min pc... ;)

- Penger til utgiverne/utviklerne av spillene. *Eneste taperne her er pirater.

 

Vel, med en sånn service må du betale strøm og internett dobbelt opp, både lokalt og hos serverpark. Du må også betale for andre driftskostnader som leie og vedlikehold. Den eneste måten det vil være en akseptabel pris for dette i Norge er hvis leie/kjøpe prisene på spillene er universale (noe jeg tviler sterkt på siden det vil kreve "lokal" virksomhet).

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Jeg er imponert! Dette er ihvertfall noe for meg! Ser frem til det blir mulig å få i huset!

 

Kommer ikke til å gidde å oppgradere flere maskiner eller kjøpe særlig flere spill inntil denne tjenesten lanseres for alle og enhver :p Vel noen spill bærebaren min takler via steam kommer nok til å kjøpes imellomtiden ^^

 

Er nettopp pga skyhøye krav til maskinvare at jeg ikke har giddet å spille noen av de nyeste spillene der ute. Xboxen står også bare å samler støv fordi jeg heller vil spille spillene når de kommer til pc fordi de ser bedre ut der. Dette vil jeg nå slippe å måtte ta hensyn til nå! Genialt!

 

Video fra dagbladet: :)

http://www.dagbladet.no/2009/03/25/kultur/...gdc_09/5456208/

Endret av Gnomkraft
Lenke til kommentar
Nei, huff, nei! Meget skeptisk! Ikke fordi jeg ikke tror det kommer til å funke, men fordi, vel, jeg liker følelsen av å faktisk HA/EIE noe. Jeg liker f.eks en stor og god CD-, DVD- eller spillsamling, og det å kunne legge i disken er priceless(overdriver vel litt nå, men likevel).

 

Noen spørsmål dog:

 

- Jeg reiser med jevne mellomrom på hytta, på fjellet. Der har vi TV, men ikke internett, og trolig vil det være LENGE til noe sånt dukker opp. Hvordan skal jeg da spille uten å ha en konsoll som ikke avhenger av internett?

 

- Dette gjør at spillopplevelsen vil være helt avgjørende av hvor du befinner deg, ikke sant? Hvis jeg, med en hypotetisk vanvittig sterk bredbåndslinje tar med denne boksen til en kompis, som hypotetisk sett har ei ræva linje; ja da...

 

At dette er fremtidens spillplattform, mange(!) år fram i tid har jeg dog kanskje tro på, men da må internetthastighetene forbedres betraktelig, og prisen - ja den må ned!

At noe sånt skal ha et marked allerede i sommer(?), eller de førstkommende årene; det stiller jeg spørsmålstegn ved.

 

Ja, jeg elsker å se stabler av spill og ta frem gamle bare for å se på coveret mens minnene kommer. Sikkert bra for noen men dette er ikke noe for meg :p

Lenke til kommentar

Ikke vær så trangsynte da!

Tenk dere om dette systemet bare fungerer 5% så bra som de dem sier idag, og la det systemet gå 10 - 15 år.

Hvor sykt bra tror dere ikke dette kan bli om la oss si 15 år?

 

Ja det kommer til å koste dyrt, men markedet er helt enormt stort.

Det blir umulig med piratkopiering, og det betyr at utgiverene tjener mer og spillene blir enda bedre.

Ja de fleste som selger hardware kommer til å tape på det(Dette kan ingen stoppe uansett, verden går videre og utviklingen fremover, dette gjelder jo alt!).

 

My guess: Dette blir en revolusjon på spillfronten

Endret av chris89
Lenke til kommentar

Sikkert teit av meg og mulig det allerede er nevnt. Men, la oss si at dette blir en realitet og at 75% av de som gamer nå hopper på denne løsningen. Hvor stor del av inntektene vil da for eks. Nvidia og ATI miste? Er det de eller andre som skal sørge for hardwaren i serverparken til onlive?

 

Men for all del. Det høres ut som et spennende konsept. Just too bad jeg ikke kan få mer enn 3mb ned de neste årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...