Gå til innhold

Er dette fremtidens spillplattform?


Anbefalte innlegg

Dette blir nok aldri en fullverdig erstatning, siden spill krever vannvittig mye av både spiller og maskin. I feks. CS teller hvert millisekund like mye, og der kommer det nok alltid til å være dedikerte maskiner, ihvertfall for de "virkelige" entusiastene. Kommer nok alltid til å ha både spillkonsoll og spill-pc, men denne OnLive røveren ser ut til å være så lettvindt å bruke at man ikke har noen god grunn til å ikke ha en. Det med Nvidia og AMD er såklart ting som må taes i betraktning, særlig nå som AMD sliter såpass som de gjør uansett. Heldigvis har begge selskapene en eller flere avtaler med andre leverandører verden over, så de går nok ikke duken med det helt første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat som de andre skeptikerne i tråden har jeg problemer med tro på to ting: Responstid og maskinkapasitet.

 

At kravene til båndbredde ikke er allverdens kan jeg kanskje godta, men at de på magisk vis og "ved å ha jobbet med dette i mange år" skal ha klart å redusere responstid nok til at den ikke er merkbar synes jeg virker merkelig.

 

Videre må vel den samme maskinvaren eksistere for å få spillt spill med høye krav? Den eneste forskjellen på om jeg har den i stua eller på serverrommet er vel at flere kan bytte på å bruke den som står på serverrommet, slik at den kan benyttes jevnere. Når serverrommet må være noenlunde i nærheten geografisk for å redusere responstid får man jo ikke allverdens utbytte av at folk på forskjellige deler av jorda spiller på forskjellige tider heller, så i periodene med mest pågang blir man vel nødt til å ha nesten like mye HW som spillerne ville hatt hjemme?

 

Jeg hater forøvrig ideen om å leie alt mulig i steden for å kjøpe det, å miste mulighetene for å modifisere og prioritere, og jeg ser for meg at dette ville bli skrekkelig dyrt. Om det slår an tror jeg det er antipirataspektet som blir hensynstatt, men jeg sitter igjen med et inntrykk av at dette er et humbugprosjekt som ljuger for å dra opp aksjeprisen før de selger. Hadde vært spennende om jeg tok feil, men jeg forblir skeptisk.

Lenke til kommentar

Eurogamer: Why OnLive Can't Possibly Work

 

Tenk om 1 million spillere vil spille GTA V i HD samtidig (ved lansering er det neppe utenkelig). Det betyr faktisk at de trenger 1 million high-end PC-er (eller superdatamaskiner som tilsvarer den enorme regnekraften) i tillegg til minst 5 millioner Mbit-linje ut for å levere videoene til brukerne. Kostnadene og investeringene er rett og slett enorme. Nei, jo mer jeg tenker på det, desto mindre tror har jeg på det her.

Endret av Kilik
Lenke til kommentar
Eurogamer: Why OnLive Can't Possibly Work

 

Tenk om 1 million spillere vil spille GTA V i HD samtidig (ved lansering er det neppe utenkelig). Det betyr faktisk at de trenger 1 million high-end PC-er (eller superdatamaskiner som tilsvarer den enorme regnekraften) i tillegg til minst 5 millioner Mbit-linje ut for å levere videoene til brukerne. Kostnadene og investeringene er rett og slett enorme. Nei, jo mer jeg tenker på det, desto mindre tror har jeg på det her.

 

Fin artikkel. Nå kan jeg bare linke til den når jeg vil forklare hvorfor dette ikke kommer til å virke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...