Gå til innhold

Den "store" Final Fantasy XIII tråden


Anbefalte innlegg

Spillet fikk terningkast 3 av nettmagasinet. Er det virkelig så dårlig? O.o;

 

Nei, nei og atter NEI!

 

Hehe, jeg har jo spilt Final Fantas VII, VIII, IX, X og XII og elsker serien, men FFXII var litt skuffende etter min mening. Hovedkarakteren var uinteressant - rett og slett kjedelig - derfor måtte jeg spørre om FFXIII også har havnet der hvor XII gjorde.

 

Anmeldelse fra nettmagasinet:

 

http://www.spillmagasinet.no/article2854428.ece

 

Synd at jeg ikke får spilt FFXIII før påskeferien. For mye skolearbeid. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, jeg har jo spilt Final Fantas VII, VIII, IX, X og XII og elsker serien, men FFXII var litt skuffende etter min mening. Hovedkarakteren var uinteressant - rett og slett kjedelig - derfor måtte jeg spørre om FFXIII også har havnet der hvor XII gjorde.

 

FFXII har ingen klar hovedkarakterer. Historien introduseres med Vaan og Penelo, men disse tar etterhvert baksetet og man kan like gjerne identifisere seg med en av de andre. Man finner det samme mønsteret i FFVI, der man først introduseres for Locke men ender opp med å bruke like mye tid på å spille som de andre karakterene.

 

Om svaret er ja: kjøper det i dag, om svaret er nei: kommer ikke til å kjøpe det i det hele tatt.

 

Det er synd at du nekter deg selv å oppleve det best lokaliserte spillet siden FFXII, og tiden da nesten all dubbing av japansk var elendig er forbi. Man kan selvfølgelig få tak i den japanske versjonen, men hvorfor noen som ikke forstår japansk skulle ønske seg den når det er en upåklagelig lokalisert versjon tilgjengelig kan jeg ikke tolke som noe annet enn otaku-snobberi.

Lenke til kommentar
Om svaret er ja: kjøper det i dag, om svaret er nei: kommer ikke til å kjøpe det i det hele tatt.

 

Det er synd at du nekter deg selv å oppleve det best lokaliserte spillet siden FFXII, og tiden da nesten all dubbing av japansk var elendig er forbi. Man kan selvfølgelig få tak i den japanske versjonen, men hvorfor noen som ikke forstår japansk skulle ønske seg den når det er en upåklagelig lokalisert versjon tilgjengelig kan jeg ikke tolke som noe annet enn otaku-snobberi.

Kvalitet over kvantitet, jeg vil ha et bra FF-spill mer enn jeg vil ha et flott, shiny, super-grafikk-fokusert spill.

Det er ikke snobberi, men personal preference.

"hvorfor noen som ikke forstår japansk", Hvem sa at jeg ikke FORSTÅR Japansk?

 

"tiden da nesten all dubbing av japansk var elendig er forbi", om man liker dubb ja, jeg liker ikke dub så jeg kjøper ikke dubba filmer eller spill.

Dub=Dub, og er det dubba vil det si at det ikke er original, og jeg betaler ikke penger for noe som ikke er originalt, ihvertfall ikke om det mangler story..

 

Men det svarer meg jo ikke i det hele tatt, JA eller NEI på om Japansk X360 version finnes?

Anyone?!

Endret av Puro
Lenke til kommentar

I og med du spurte etter subs gikk jeg utfra at du ikke forstod japansk.

 

FFXIII er flott, shiny og super-grafikk-fokusert (sic) OG et bra FF-spill.

 

Angående spørsmålet ditt så kan nok hvem som helst her finne ut av det med litt kreativ googling, men det hever spørsmålet om hvorfor du ikke allerede har gjort det selv. :lol:

Lenke til kommentar

Jeg har det, men OM du hadde lest forrige post(forrige side) fra meg hadde du sett at jeg HAR sjekket, men at det IKKE STÅR.

 

Om FFXIII hadde vært et flott FF-spill hadde jeg hatt det allerede, jeg snakker da om story, det er ikke FF uten god story.

 

Jeg spurte om subs fordi lillebroren min vil også spille med Japansk audio, det høres mer virkelig, enkelt og greit.

 

Vanskelig skal det være, det har vært 30 folk i denne tråden siden jeg skrev min forrige post, men ingen kan svare om man kan få FFXIII med Japansk tale med Engelsk tekst(meny/info) på X360.

Ja eller nei hadde vært flott, istedet for å leke luring å be meg gå på google.

Skal være vanskelig..

Hadde det vært på google hadde jeg ikke spurt her.

Endret av Puro
Lenke til kommentar

Storyen/karakterene er FFXIII sin sterkeste side i tillegg til kampsystemet. Historien, verdenen og mytologien rundt den er akkurat så kompleks og kryptisk som dette var i forgjengerne, til den grad at du vil ha vanskelig for å forstå hva som skjer hvis du ikke bruker spillets leksikon-funksjon. Karakterene er menneskelige, troverdige og jeg hadde hvertfall ikke noe problem med å knytte bånd til dem, men akkurat det blir veldig subjektivt.

Lenke til kommentar

 

Noen som egentlig forstår hva historien i FF13 går ut på lol. Joda jeg skjønner liksom litt av symbolikken bak "focus" og hatet mot L'ci (...?) osv. Og på mange måter er det ikke så viktig å vite hvorfor alt skjer, men hvordan. Samtidig er jeg jo litt nyskjerrig på om det er noe konkret info om hvorfor alt dette skjer.

 

Spillet hiver deg jo bare inn i det uten å forklare noenting om hvorfor...

 

Og er det noen som har noen konkrete tips til hvilke situasjoner Sentinel klassen kan brukes til. Jeg vet jo at det er en slags "tank", men for meg virker det ikke som om det er noen særlig vits i bruke klassen da karakteren som bruker den mister så godt som all offansiv effekt, noe som igjen gjør at man fort får dårlig ranking til slutt. Så langt virker det for meg som bedre å bare fyre på med så mye angrep man klarer for så å kaste inn en medic når det går litt dårlig. Jeg er riktignok ganske tidlig i spillet enda (14 timer ca.).

 

 

Lenke til kommentar

Har spilt i 5 timer nå, men det føles ut som om jeg har sett på film i 4 av de.

Er det bare meg? :o

 

Til g.i.r.l, jeg har heller ikke helt skjønt tegninga, og det var det jeg fryktet.

Alle andre FF spill har vært utrolig flinke på story, men her virker det som det er mer fokus på grafikk og visuel nytelse.

 

 

ALT for mye spam på A(X360.p) for min smak her, jesus og pannekaker auto-combat er laget for de late.

 

Endret av Puro
Lenke til kommentar

Som sagt, dere må lese i leksikonet for å forstå hvordan verdenen fungerer, og det er nødvendig å forstå hvordan verdenen fungerer for å få mest mulig ut av historien. Det at slike ting ikke forklares eksplisitt i dialogen er ikke et dumt grep, for det virker veldig kunstig når personer går i gang med å forklare helt grunnleggende aspekter ved deres virkelighet, på samme måte som når vi f.eks. kjører bil eller ser på TV så er det helt unaturlig å ha en samtale der vi forklarer hverandre hva en TV og en bil er.

Lenke til kommentar

Som sagt, dere må lese i leksikonet for å forstå hvordan verdenen fungerer, og det er nødvendig å forstå hvordan verdenen fungerer for å få mest mulig ut av historien. Det at slike ting ikke forklares eksplisitt i dialogen er ikke et dumt grep, for det virker veldig kunstig når personer går i gang med å forklare helt grunnleggende aspekter ved deres virkelighet, på samme måte som når vi f.eks. kjører bil eller ser på TV så er det helt unaturlig å ha en samtale der vi forklarer hverandre hva en TV og en bil er.

 

Ganske mye blir forklart via dialog senere i spillet og.

Lenke til kommentar

Angående Sentinel-klassen så er den veldig nyttig. I situasjoner der du har et akutt behov for healing vil Sentinelen suge opp all skaden slik at du trygt kan bruke tiden på å heale uten å være redd for at fienden tilfeldigvis tar livet av de svake karakterene. Det er da gitt at Sentinelen ikke er den med lav HP, men han (regner med det er Snow det er snakk om) skal tåle mer enn resten.

Lenke til kommentar

Det er da naturlig å gi litt bakgrunnsinformasjon når man viser fram en ny verden. Enten kan det forklares på en mer diskre måte gjennom dialog eller gjennom en fortellerstemme eller på hvilken som helst annen måte fortelleren måtte finne på (men gjennom handlingen, og ikke i en bortgjemt meny). Poenget er jo bare å få en viss peiling på hvorfor ting er som de er når man blir kastet inn i en ukjent verden.

 

I FFX løste de det på den måten at Tidus kom utenifra og ikke kjente til den nye verdenen, og derfor måtte forklares hvordan ting fungerte. Noe som igjen førte til at vi forsto hvordan ting fungerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...