Gå til innhold

Den "store" Final Fantasy XIII tråden


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Men skal ikke "Final Fantasy"-spill liksom handle om story'en da? Jeg fikk en "WTF?-Hva skjedde nå?"-opplevelse under hele siste cutscene, og det virket som om man skulle forstå alt det tullet. JA, det var fint å se på cutscenen, men innholdet var absolutt ikke der. Jeg må si at jeg ble litt skuffet. :(

 

Okay, til spoilertags.

 

 

Jeg skjønte at Vanille og Fang ofret seg slik at Cocoon overlever, men uten Fal'Cie? Burde de ikke miste kreftene sine siden Fal'Ciene er daue? Jeg synes det var meget idiotisk at de plutselig fikk evnen til å redde Cocoon og bestemte seg for å gjøre det. Hvorfor kunne ikke noen andre på laget gjøre det samme?

 

Og hva var det med at alle på laget, utenom Fang og Vanille, ble til Ceith, og så ble de normal igjen? Jeg tror at jeg aldri har sett en så forvirrende slutt før, og håper noen kan forklare hva som virkelig skjedde.

 

Endret av Mr Bubbles
Lenke til kommentar

Det skal ogsaa sies at dette har litt med japanske fortellertradisjoner aa gjoere, der en aapen slutt som kanskje hever flere spoersmaalstegn enn den besvarer blir sett paa som mer utfoert enn en som bare gir deg alle svarene og en entydig konklusjon.

 

Anyways, er i Paris og har sjekket ut litt spillbutikker. De har et mer variert utvalg her; mindre mainstream, flere gamle spill - mange brukte perler - og import. En butikk jeg var innom i dag hadde en monter med bare Final Fantasy, mye sjeldent og en del jeg ikke har sett foer. Dessverre, kan vi si, er saa og si alt som ikke er import paa fransk. Jeg plukket med meg en brukt kopi av Vagrant Story til PS1, paa fransk riktignok men det passer egentlig det spillet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på japanske fortellertradisjoner, men personlig synes det er tull å slutte en fortelling med hundrevis av spørsmål. Men kan det kalles for en åpen slutt i det hele tatt da? Er ikke en åpen slutt noe som kan ende på forskjellige måter? Men FFXIII's slutt kan jo ikke ende på en annen måte enn det som er vist på cutscenes - for de viste jo slutten - og dermed kan vi ikke kalle det for en åpen slutt, eller tar jeg helt feil her?

 

Jeg synes virkelig at utviklerne har prøvd for hardt å gjøre story'en bra, og det ender bare med at det blir en total fiasko.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kommet så langt som til slutten, men jeg vil tippe at utviklerene har prøvd å finne en ny vri på slutten til dette FF spillet. Jeg føler jeg skyter i blinde her, ettersom jeg ikke vet hvordan det hele ender. Det gjør vel ingenting om det slutter åpent, det gir oss bare en mulighet til å være kreative og tenke ut svar på alle spørsmålene vi har.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på japanske fortellertradisjoner, men personlig synes det er tull å slutte en fortelling med hundrevis av spørsmål. Men kan det kalles for en åpen slutt i det hele tatt da? Er ikke en åpen slutt noe som kan ende på forskjellige måter? Men FFXIII's slutt kan jo ikke ende på en annen måte enn det som er vist på cutscenes - for de viste jo slutten - og dermed kan vi ikke kalle det for en åpen slutt, eller tar jeg helt feil her?

 

En aapen slutt betyr at den hever en del spoersmaal om hva som kommer til aa skje videre, samt at den kanskje ikke gir noen entydige svar paa de spoersmaalene som er blitt hevet gjennom historien. At slutten er aapen har ikke noe aa gjoere med det som skjer i sluttfilmen, men tvert imot det som ikke skjer og som man blir sittende aa lure paa - og det er ogsaa poenget.

 

Jeg anbefaler aa vaere mest mulig aapen for forskjellige maater aa fortelle en historie paa. Det er veldig lett aa faa griller i hodet hvis man er vant til historier som er bygd opp etter bestemte konvensjoner og det kan gaa utover evnen til aa verdsette andre maater aa fortelle paa, ikke bare i spill men i filmer og boeker ogsaa.

Lenke til kommentar

Men en slutt der ingenting er logisk innenfor de rammene som utviklerne selv har satt, er som å forkaste alt det de har arbeidet med å formidle og vise oss hvordan en slik verden i FFXIII fungerer. Og selvfølgelig har sluttsekvensen noe å si for hvordan slutten er. Det er jo slutten. Det er derfor galt å argumentere at sluttsekvensen ikke har noe å si for en "åpen slutt" som denne.

 

"At slutten er aapen har ikke noe aa gjoere med det som skjer i sluttfilmen, men tvert imot det som ikke skjer og som man blir sittende aa lure paa" Eeeh, er det ikke nok med det som skjer? Det er jo det man virkelig sitter igjen med og lurer på.

 

Jeg tror ærligtalt at jeg ikke er den eneste som sitter igjen med et stort spørsmålstegn. Å synes at slutten er helt fantastisk uten å forstå det selv, er å leve i benektelse om at FFXIII har en virkelig dårlig slutt.

Lenke til kommentar

Final Fantasy har sjelden noen rammer, rammer kommer bare i veien for fantasien. De er der saa lenge de er nyttige, men saa forkastes dem og man befinner seg i en fri fantasiutfoldelse. En nyttig analogi er kunsten til Yoshitaka Amano, som satte sitt preg paa serien helt fra starten av og som er like mye abstrakt som den er figurativ. Paa samme maate er ikke noen av spillene i FF noe mer logiske enn de er fantasifulle. Hvis du tenker over det saa er FF i stor grad bygget paa abstraksjoner og veldig lite gir egentlig mening fra et logisk-deduktivt staasted.

 

Jeg sa ikke at sluttsekvensen er betydningsloes, men at en aapen slutt handler like mye om det som skjer som det som ikke skjer. Dette er ikke noe fryktelig originalt for FFXIII sin del; mange boeker og filmer har aapne slutter. Og nei, det er ikke nok med det som skjer hvis slutten skal vaere aapen; en aapen slutt hever spoersmaal, den forvirrer og foerer til spekulasjoner etter at historien er ferdig, slik som vi driver med naa - det er det som er en god aapen slutt. Det er viktig aa ikke forvirre sin egen preferanse for logiske og entydige slutter med at aapne slutter er mindreverdige. Ta det at du sitter her og snakker om slutten som et godt tegn.

Lenke til kommentar

Jeg har som regel ikke noe imot åpne slutter, men det er bare hvordan hele fortellingen forvirret meg og hendelser mot slutten ikke henger på grep at jeg blir frustrert. Jeg tar for øyeblikket tilbake påstanden min om at FFXIII har en dårlig slutt, for jeg kan egentlig ikke si at det er en dårlig slutt dersom jeg ikke forstår den selv. Det går visst begge veier.

 

Jeg må si at jeg setter pris på de gode argumentene, Spartakus, og jeg vil gjerne ha innspill fra deg og andre her på forumet om hva dere tror skjedde og kanskje noen tolkninger for hva som ligger skjult.

Lenke til kommentar

Jepp og man ser også en del spin-offs som spiller på nettopp det; Dirge of Cerberus, Advent Children, X-2, FFIV: The After Years, Final Fantasy-animen (den som fortsetter historien i FFV) og mer. Etter å ha vært i gjennom disse tenker man at det kanskje hadde vært like greit om de løse trådene fikk henge...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...