Gå til innhold

Microsoft: "Vi skal overgå Killzone 2"


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skal spørre om dette, jeg, så tar det bare her.

 

Jeg får ikke lyd når jeg bruker HD på TVn! Utrolig irriterende. Greia er at det er det samme problemet på begge HD-TV'ne vi har(skilte foreldre), samt to av kompisene mine som har HD-TV og Xbox360. Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med AltF4 her. Overdreven bruk av grå og brunt gjør spill kjedelige å se på. Battlefield: Bad Company hadde sine punkter hvor ironien kom godt frem (grønne enger, blomster etc. med eksplosjoner og kulehaggel rundt en) men fikk dessverre et veldig kjedelig gråfilter over seg utover i spillet. Halo 3 er godt å se på fordi det skiller seg veldig ut. Et godt eksempel er CoD4 som briljerer med artistiske vinklinger på ting, men "All ghillied up" er en vannvittig kjedelig bane å se på, uansett hvor morsom den er å spille.

Lenke til kommentar

All ghillied up er sånn fordi den foregår i Tjernobyl og tilbake i tid. Altså ett minne.

 

Ellers synes jeg Gears 2 har truffet balansen mellom på farge veldig fint. Har ikke prøvd Killzone 2 enda selv, så kan ikke si noe der. Min personlige mening er at krig skal være møkkete, kaldt og jøvlig. Og for å få en slik følelse i ett spill takler jeg ikke Halo'ish farger. Når jeg spiller Halo tenker jeg sjeldent på krig og elendighet, men mer på en lek hvor det gjelder å treffe hodet.

 

Jeg liker ikke spill i svart-hvitt, men farger som i Halo og Brothers in Arms kan for meg bli litt color-overload.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Vel, etter å ha opplevet "krig" kan jeg si at landskapet ikke endrer farger pga. det, og det kan være like fargefult som i en vanlig tilværelse, sammen med regnbuer og sommerfugler.

Jeg synes bare det er kjedelig å se på, og det gir en urealistisk vinkling på hvordan strid faktisk er.

 

Noen av dere har sett litt for mye film.

 

Gears var og er lekkert, men nå har det kommet altfor mange spill med altfor mye grå-toner.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Det har jeg heller aldri sagt noe imot, og jeg ser hvor feil det ville være å påstå noe annet. Men for at jeg som spiller skal føle at jeg er i en situasjon hvor livet står på spill trenger jeg en litt annen vinkling på fargene enn grønngrønt gress og blå himmel. Ikke fordi jeg ikke tror det er slik i ekte strid, men fordi jeg sitter å ser på det gjennom en skjerm, derfor trenger jeg litt overbevisning for å tro på det jeg ser, og for min del forbinder jeg ikke krig med farger.

 

Og det virker som at mange her mener Gears 2 er like fargeløs som eneren, noe det absolutt ikke er.

Lenke til kommentar

Hehe, sant, sant. Slagmarken skal være dyster og slik vi forventer den mtp. holdning og humør, men det kan bli litt i overkant til tider. Av de som er eksepsjonelle på gråtoner (som jeg vet om) har vi: Gears of War, BF: Bad Company, Far Cry 2(ikke grått, men brunt filter), Killzone 2(ingen ekte erfaring, men alle videoer jeg har sett virker det helt grått), CoD4, CoD WaW, GTA IV, Mass Effect(default) og en anelse Gears of War 2. Er det rart vi vil ha litt variasjon her og der? :)

Lenke til kommentar

Det virker som at det er mange som forventer at strid skal være dyster og trist, men i virkeligheten (nå-dagen) er den en helt annen opplevelse.

Man må nesten oppleve det for å skjønne det.

 

Variasjon er en fin ting ja Laland, jeg likte fargene til BIA:HH meget bra, selv om de var litt for fargede funket de meget bra.

Grunnen til at BIA:HH har sterke kontraster i starten er fordi alt gikk bra med amerikanerne da, de trodde de ville vinne slaget enkelt,men når nazistene slår sterkt tilbake blir spillet mer og mer dystert.

 

Gears 2 hadde veldig fine farger, nesten perfekt. Jeg likte spesielt sykehuset, sterke og fine kontraster som viser at sykehuset er et håp under strid.

Mange av våpnene (spesielt lancer) har også meget fine kontraster.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Veldig enig med Laland og Joakim_B her, jeg ble litt overrasket over at Mass Effect hadde det gråfilteret. Skjønner ikke helt hvorfor det trengte det, utover det å muke opp kantene litt som nevnt.

 

Gråfilter minner meg også om Left 4 Dead, som også bruker dette virkemiddelet, da mer som en rein effekt ved å pøse på i mørke områder og ta unna mye når det er lysere områder. Left 4 Dead bruker forsåvidt ganske fine farger, problemet er at det er så inni skauen mørkt i denne postapokalypsen, så du ser det ikke alltid :p Viktige ting har skarpere farger (for eksempel medkitet på ryggen til gjengen), eller en aura for å vise at tingene ligger der (våpen, ammo osv). Men det er jo alikevel ganske interessant, og er en annen side av samme diskusjonen om bruken av farger i spill.

Les dette blogginnlegget i Valves Left 4 Dead-blogg om hvordan de har kommet frem til sin bruk av farger. Jeg syns det er spennende, og fler av tingene de sier kan overføres til andre spill.

 

Og nei, krig er ikke grått i virkeligheten. Se ut av vinduet ditt - det er sånn det ser ut.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar
Og nei, krig er ikke grått i virkeligheten. Se ut av vinduet ditt - det er sånn det ser ut.

Det er fremdeles ikke poenget. Men i de fleste krigsspill skal det være ganske store slag og ganske depressive tilstander. Derfor er ett gråere bilde et hjelpemiddel for å få brakt et budskap om akkurat dette til spilleren. Jeg kan ikke se for meg å storme en tyskerbunker sammen med livredde vennlige soldater i strålende solvær i Call of Duty 3 f.eks, da det sender feil inntrykk gjennom skjermen.

Lenke til kommentar
Og nei, krig er ikke grått i virkeligheten. Se ut av vinduet ditt - det er sånn det ser ut.

Det er fremdeles ikke poenget. Men i de fleste krigsspill skal det være ganske store slag og ganske depressive tilstander. Derfor er ett gråere bilde et hjelpemiddel for å få brakt et budskap om akkurat dette til spilleren. Jeg kan ikke se for meg å storme en tyskerbunker sammen med livredde vennlige soldater i strålende solvær i Call of Duty 3 f.eks, da det sender feil inntrykk gjennom skjermen.

 

 

Men hvorfor må inntrykket stemme med spillets handling og historie?

Et ganske søkt eksempel men som funker fordi det handler om visuelle inntrykk: Om din far dør er det ikke mindre trist fordi sola skinner?

 

Vi greier å ta imot mer enn et par sanseinntrykk av gangen, og reflektere over det vi får, og derfor er det gjennomsnittlige skytespillet (særlig krigsspill) desverre dørgende kjedelig i mine øyne fordi det trykkes på de samme visuelle knappene i hvert bidige spill.

For meg handler det vel så mye om ting som skulle ha vært, i steden for ting som er. Det er krig i verden - det blir ikke regn og tåke av den grunn.

 

Derfor savner jeg spill som bryter med hele visuelle inntrykket om at en gitt historie skal ha en gitt stemning.

 

Laland: Hadde fortsatt vært en herlig ironi i det hele.. Ingen musikk, bare rop, kuleregn, eksplosjoner, fuglekvitter i bakgrunnen og dyr som leker i soloppgangen. Hadde det blitt riktig og smakfullt utført skulle jeg ha likt det!
Nettopp. Men riktig og smakfullt? Er det dårlig smak og feil å gjøre noe bare fordi været tilsier at du bør gjøre noe annet? (Sitte inne og spille data i 30 varmegrader og skyfri himmel er ikke gjeldende her :p) Endret av AltF4
Lenke til kommentar
Og nei, krig er ikke grått i virkeligheten. Se ut av vinduet ditt - det er sånn det ser ut.

Det er fremdeles ikke poenget. Men i de fleste krigsspill skal det være ganske store slag og ganske depressive tilstander. Derfor er ett gråere bilde et hjelpemiddel for å få brakt et budskap om akkurat dette til spilleren. Jeg kan ikke se for meg å storme en tyskerbunker sammen med livredde vennlige soldater i strålende solvær i Call of Duty 3 f.eks, da det sender feil inntrykk gjennom skjermen.

 

 

Men hvorfor må inntrykket stemme med spillets handling og historie?

Et ganske søkt eksempel men som funker fordi det handler om visuelle inntrykk: Om din far dør er det ikke mindre trist fordi sola skinner?

 

Vi greier å ta imot mer enn et par sanseinntrykk av gangen, og reflektere over det vi får, og derfor er det gjennomsnittlige skytespillet (særlig krigsspill) desverre dørgende kjedelig i mine øyne fordi det trykkes på de samme visuelle knappene i hvert bidige spill.

For meg handler det vel så mye om ting som skulle ha vært, i steden for ting som er. Det er krig i verden - det blir ikke regn og tåke av den grunn.

 

Derfor savner jeg spill som bryter med hele visuelle inntrykket om at en gitt historie skal ha en gitt stemning.

 

Laland: Hadde fortsatt vært en herlig ironi i det hele.. Ingen musikk, bare rop, kuleregn, eksplosjoner, fuglekvitter i bakgrunnen og dyr som leker i soloppgangen. Hadde det blitt riktig og smakfullt utført skulle jeg ha likt det!
Nettopp. Men riktig og smakfullt? Er det dårlig smak og feil å gjøre noe bare fordi været tilsier at du bør gjøre noe annet? (Sitte inne og spille data i 30 varmegrader og skyfri himmel er ikke gjeldende her :p)

 

Jeg synes sistebrettet på KZ2 er et av de fineste jeg har opplevd...og (spoiler!) det er ikke grått.

 

Og det er ganske risky å blande ulike stemninger i et spill. Det kan ødelegge innlevelse

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...