Gå til innhold

Starcraft 2 tråden over alle tråder


Anbefalte innlegg

Woot, dette hadde jeg ikke trodd!

 

Hadde ingen planer om å dra til Blizzcon, men ser ut som Blizzard har valgt mitt custom map som en av de 3 vinnerne i deres custom map contest!

 

Gratis reise, gratis hotell, ca 30000 spenn og masse moro, blir visst Blizzcon på meg! :)

Endret av Acemore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Woot, dette hadde jeg ikke trodd!

 

Hadde ingen planer om å dra til Blizzcon, men ser ut som Blizzard har valgt mitt custom map som en av de 3 vinnerne i deres custom map contest!

 

Gratis reise, gratis hotell, ca 30000 spenn og masse moro, blir visst Blizzcon på meg! :)

 

Oisann! Slikt er alltid veldig morsomt. Gratulerer :)!

Lenke til kommentar

Det var ute i betaen og et par dager på EU etter retail, men jeg tok det ned igjen grunnet naming issues. Tenkte jeg skulle slippe det ut nå i forbindelse med Blizzcon. Kanskje bruke noe av premiepengene til å arrangere en turnering eller to etter hvert. :)

 

Lagde noen dev videos av det, kan jo gi litt mer innsikt for de som er interessert:

 

 

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken rase du foretrekker, men på liquipedia er det noen sider som omhandler slikt: http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Zerg_Strategy | http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Terran_Strategy og http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Protoss_Strategy

 

Vil anbefale å spille igjennom kampanjen om du er ny til RTS eller vil ha en flott opplevelse (så fremt du ikke har gjort dette)

 

Om du er ute etter basics så vil jeg anbefale tutorialen. (her er det snakk om å få det inn med teskje.)

Haha, er ikke så ny til RTS at jeg trenger campaign for å lære basics, jeebus har spilt RTS siden WC II, dog aldri spes serriøst da. Tenkte jeg kunne legge litt tid i SC II og bli litt mer skilla enn snittet. Men føler ærlig talt ikke at jeg lærer mye av wikiartikler om buildorder, vil heller spille med noen som har erfaring og kan spillet tvers igjennom, trenger ikke være en platinumleague dude helelr da :p

Lenke til kommentar

Det var ute i betaen og et par dager på EU etter retail, men jeg tok det ned igjen grunnet naming issues. Tenkte jeg skulle slippe det ut nå i forbindelse med Blizzcon. Kanskje bruke noe av premiepengene til å arrangere en turnering eller to etter hvert. :)

 

Lagde noen dev videos av det, kan jo gi litt mer innsikt for de som er interessert:

 

 

Spilte dette litt i betaen, likte det veldig godt. Trenger jo endel spillere for å starte det så det blir kanskje pes å få det høyt opp på popularity-failure-systemet til Bnet 2.0

Lenke til kommentar

Woot, dette hadde jeg ikke trodd!

 

Hadde ingen planer om å dra til Blizzcon, men ser ut som Blizzard har valgt mitt custom map som en av de 3 vinnerne i deres custom map contest!

 

Gratis reise, gratis hotell, ca 30000 spenn og masse moro, blir visst Blizzcon på meg! :)

 

 

I helvete, det er jo helt storartet. :D

Lenke til kommentar

Woot, dette hadde jeg ikke trodd!

 

Hadde ingen planer om å dra til Blizzcon, men ser ut som Blizzard har valgt mitt custom map som en av de 3 vinnerne i deres custom map contest!

 

Gratis reise, gratis hotell, ca 30000 spenn og masse moro, blir visst Blizzcon på meg! :)

 

 

:o Det var jo ikke småtteri. Gratulerer!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha kommet på 3. plass på en lokal konkurranse (noe som jeg er rimelig fornøyd med) merker jeg at jeg sliter mot protoss som zerg. Spesielt hvis de får ut collossus og jeg ikke raskt nok får ut flyvedyr, noe som forresten koster grådig mye gass. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan slå collossus med bakkefolk, eventuelt noen andre tips og triks? :)

 

Også, hvor lenge pleier man å bygge droner før man lager zerglinger (når man ikke rusher), pleier selv å stoppe på 13/14, men lurer på om det kanskje vil straffe seg med økonomien...

Lenke til kommentar

Etter å ha kommet på 3. plass på en lokal konkurranse (noe som jeg er rimelig fornøyd med) merker jeg at jeg sliter mot protoss som zerg. Spesielt hvis de får ut collossus og jeg ikke raskt nok får ut flyvedyr, noe som forresten koster grådig mye gass. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan slå collossus med bakkefolk, eventuelt noen andre tips og triks? :)

 

Også, hvor lenge pleier man å bygge droner før man lager zerglinger (når man ikke rusher), pleier selv å stoppe på 13/14, men lurer på om det kanskje vil straffe seg med økonomien...

 

Hvis du ikke rusher må du lage laaangt flere droner enn 15 stykker før du lager lings. En god metode er å expande til naturalen ved 14 drones og så bare lage enda flere drones og noen queens..

 

Colosser kan du kverke enten med infestors neural parasite eller nedgravde banelings. Men jeg spiller nesten aldri mot protoss. Av en eller annen grunn så blir jeg alltid matchet mot terran. De få gangene jeg spiller mot protoss tar jeg 6ling rush. Det pleier å funke temmlig bra.

Lenke til kommentar

Som zerg bør du vente så lenge som mulig med å lage units med mindre du vet hva fienden lager og at de skal til å angripe eller har tenkt å angripe selv. Til forsvar er spinecrawlers bedre. Spawning/gas på 14 og eventuelt en tidlig expand om du scouter noe som ikke er ett rush er en meget solid strategi. Mot collossus pleier roach og hydra å fungere bra, bare pass på at roachene tanker.

Lenke til kommentar

Etter å ha kommet på 3. plass på en lokal konkurranse (noe som jeg er rimelig fornøyd med) merker jeg at jeg sliter mot protoss som zerg. Spesielt hvis de får ut collossus og jeg ikke raskt nok får ut flyvedyr, noe som forresten koster grådig mye gass. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan slå collossus med bakkefolk, eventuelt noen andre tips og triks? :)

 

Også, hvor lenge pleier man å bygge droner før man lager zerglinger (når man ikke rusher), pleier selv å stoppe på 13/14, men lurer på om det kanskje vil straffe seg med økonomien...

Som zerg er det veldig greit å stoppe på ca 19 drones før expansion.

 

En grei build er:

14 gas.

14 spawning pool.

16 overlord.

16 queen

16 zergling speed - ta 3 droner vekk fra gassen når du når 100 gass og kan researche speed.

18 zergling, zergling (2 zergling par - 1 som patroller utenfor motstanders base, 2 til xel naga watch tower, 1 til å patruljere rundt for å sjekke etter gjemte tech bygninger.

20 drone

21 hatchery expand.

 

... og deretter noe sånt som, tja, 1 queen til, 3 droner tilbake på gass, 5 - 8 drones til, enten roach warren eller + 1 attack for zerglings, tja ... kommer an på hva du tror kommer. Mot protoss kan du godt hive ned 3 - 4 spine crawlers at expansion også hvis du forventer ett push.

 

Ca etter 5 min 30 sekunder - 6 minutter, send en overlord eller to tvers gjennom basen til protoss så du ser techen som er laget og om de skal pushe med 4 warpgates. Det er verdt de mineralene for å sjekke hva de driver med. 1 på hver kant er veldig greit. Ser du stargate, sleng ned 2 spore crawlers i main (1 utenfor tech, 1 i mineralene, og 1 i expansion. Tech til hydras, men ikke bygg for mange før du ser om det kommer mange units fra stargatene - 3 til 4 som passer på hver base holder. Ser du templar tech, sleng ned en spore crawler i choke ved expansion ved spine crawlers, for å ta ut eventuelle dark templars om de skulle komme i løpet av spillet (ikke sikkert de kommer med en gang).

 

Ser du robotics, spar opp masse gass, og tech til mutas, harass mineral line og masse speedlings ... og deretter er det veldig mye du kan gjøre.

 

Går protoss colossus er det egentlig harass og mass mutas som jeg har best suksess med ... men du må opp til 3 helst 4 baser med gass. Det bør gå fordi du skal ha map control, og du holder protoss på 2 baser.

 

Genrelt skal du tenke slik at 1 base = 16 drones på mineraler, 3 på hver gass. Deretter er det diminshing returns. Så 22 drones totalt som henter ressurser er optimalt. Du vil som zerg fortest mulig ha 44 drones på 2 baser, men samtidig stå i mot raske angrep. Hvordan du oppnår det er litt opp til deg, men den eneste gangen det ikke er målet ditt - det er når du rusher.

 

Personlig rusher jeg ganske ofte, og da med zergling speed + banelings, og har grei suksess med det mot protoss siden det treffer før warp gate tech. Men i lengre games, så må du fokusere mye mer på ressurser og økonomi.

Endret av Aebriol
Lenke til kommentar

Kaffeleif:

Kan anbefale deg denne: http://day9tv.blip.tv/file/4210235/ her kan du lære litt om når du bør bygge droner, og ikke.

 

Jeg er protoss som sliter mot zerg som går mutas. Som zerg syns jeg du heller bør satse på Spine Crawlers og Queens (og eventuelt roaches) som defence, mens du bygger masse droner! hvis mappet tillater det, så gå for early xp når du har 13-14 droner, slik at du får masse gas til Mutas.

 

note: svarte før jeg leste det fine innlegget til Aebriol.

Endret av PionocK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...