Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og fornorskning er bra. Er selv veldig glad i ordet "enspillerførstepersonsskytter".

Huff bruk nå heller det orginale språket, eller si FPS. Fornorskning roter til språket, snart snakker vel hele verden kvasi-engelsk. :(

 

Her er jeg uenig med deg. Mitt eksempel er jo godt over grensa, det er derfor jeg syns det er så morsomt. Men jeg bruker mye heller "førstepersonsskytter" enn "first person shooter". Jeg syns fornorskning er bra. Når det er sagt mener jeg også at de vante engelske skrivemåtene som service, ketchup og pub skal benyttes.

Lenke til kommentar

Fornorsking forekommer gradvis, selv om språkrådet prøver å få fortgang i tingene. Argumentet om at det fremdeles ville hett chauffeur (eller whatever) i stedet for sjåfør er fremdeles gyldig, men må sees i kontekst av kommunikasjonshverdagen i det 21. århundre - vi er ikke lenger isolerte fiskere og innlandsbønder i en utkant av Europa, men en aktiv del av et verdensomspennende nettverk hvis primære samhandlingsspråk er engelsk. Fornorskingen kommer fremdeles til å skje, men det vil ta mye lengre tid enn før.

Lenke til kommentar

I den grad det river ned kulturelle særegenheter, så kan man anta at kulturene som "rives ned" neppe var i særlig god form før globaliseringen heller. Det norske språk, og vår "kultur" (i den grad vi har en - stort sett har vi importert materiell kultur fra USA, humor fra de britiske øyene, statsforfatning fra Sverige og språk fra Danmark/Tyskland) er ikke i fare, fordi det for lengst er iverksatt tiltak for å bevare f.eks. vår språklige uavhengighet.

Lenke til kommentar

Skriver/uttaler på samme måte som Vaine.

 

fordi det for lengst er iverksatt tiltak for å bevare f.eks. vår språklige uavhengighet.

Det er godt å høre. Tenkte mer på slik som situasjonen er i f.eks Kina og Japan, men spesielt Kina. Drar dit for å se kinesisk kultur, ikke en kopi av en hvilken som hels vestlig storby (som etter min mening mangler "kultur" i det store og hele).

Lenke til kommentar

Visst noen som har spilt the Witcher så kan de kanskje svare meg på noe. Kan noen fortelle meg hvordan jeg burde levele? Hvilke evner skal jeg kjøpe osv.

 

Nå husker jeg ikke alle detaljene, men det er mange som har litt trøbbel med den første store bossen i spillet, og dermed gir opp. Det løses enkelt ved å utvikle stun-signet ditt og så velge enten en kombo eller en annen ability (husker ikke hvilken) som gjør mye ekstra skade mot stunned targets. Eventuelt var det en elixir som gjorde det, i så fall bør du prøve å få med deg den, og ha den klar før.

 

 

I det store og det hele er det egentlig nokså fritt fram - så lenge du ikke fokuserer veldig på ting som kun er nyttige i et fåtall situasjoner, så er det vanskelig å gjøre noe "galt". Ellers fungerer systemet sånn at du får nok bronze points til å fylle ut ganske mange bronze skill levels, litt færre silver, og noe gold. Altså kan du ha et nokså bredt repertoire på bronze level, men bør gradvis spesialisere deg etter hvert som du får høy nok level til silver og gold skills. Fordelen med det systemet er at når du engang begynner å få silver og gold points, så har du spilt lenge nok til å ha etablert deg en spillestil, og kan velge ut i fra det.

Lenke til kommentar

Eneste problemer jeg har med det er at jeg gjerne starter alt for mange byggeprosjekter samtidig og dermed klarer ikke de stakkars arbeidskarene mine og holde følge. Det og at jeg aldri klarer å gi meg når jeg har oppnådd målet for de forskjellige øyene og bare fortsetter i timesvis uten mål og mening.

Lenke til kommentar

Carp, siden halve klassen min skulket på torsdag må jeg ta opp igjen en prøve jeg ikke har lyst til å ta opp igjen i det hele tatt. Bajs. ._.

Dessuten har jeg blokkdag i morgen og skole til halv fire og direkte på jobb. Jeg trenger medlidenhet, og noen som kan hale Zealuu i seng sånn at jeg får seks timer søvn før åtte klokketimer skole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...