Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg spilt alle rollespill som har kommet de siste årene (har til gode å spille Divinity 2, Amalur og Deus Ex), men verken Dragon Age (1), Risen, TES, Mass Effect eller Fallout har jo hatt buttonmashing. Man kan spørre seg om de enkelte kampsystemene i disse spillene har vært bedre enn i TW1, men buttonmashing hører til God of War & Co.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man sammenligner med kampsystemet i Baldur's Gate, Neverwinter, Dragon Age: Origins, WoW ++ så synes jeg The Witchers er svært så engasjerende; i disse andre klikker man bare på en fiende og venter på tallenes tale. Rytmeklikkingen i The Witcher gir sårt trengt interaktivitet. Sammenlignet med TES eller ME så blir selvfølgelig selv systemet i The Witcher passivt, men så er man ikke alltid ute etter et actionspill heller.

Lenke til kommentar

Folk synest klikkinga var "keisam". Til tross for at å skape eit såpass kinetisk og allsidig kampsystem i den tungrodde Aurora-motoren er godt gjort.

Kjedelig? I forhold til buttonmashingen i de fleste andre spill? Folk er rare.

 

Hvilke spill sikter du til da egentlig? Av alle spill jeg har er fem av dem buttonmashere (om du ikke gidder sette deg inn i det), og det er Mortal Kombat og Mortal Kombat vs DC Universe samt God of War-triologien.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg spilt alle rollespill som har kommet de siste årene (har til gode å spille Divinity 2, Amalur og Deus Ex), men verken Dragon Age (1), Risen, TES, Mass Effect eller Fallout har jo hatt buttonmashing. Man kan spørre seg om de enkelte kampsystemene i disse spillene har vært bedre enn i TW1, men buttonmashing hører til God of War & Co.

Ok, jeg skal innrømme at det kanskje ble litt for snevert å bruke buttonmashing. Tar selvkritikk på det. Poenget mitt var, som du er litt inne på her, at kamsystemet i de andre spillene du nevner ikke akkurat er så engasjerende de heller. Er veldig enkle klikk-angrip systemer der også, og det er ikke så langt fra å være buttonmashing det også. Eneste er DA:O systemet som er engasjerende i strategifasen, hvis du spiller på høy vanskelighetsgrad, men selve kampfasen ser du bare på.

 

Hvis man sammenligner med kampsystemet i Baldur's Gate, Neverwinter, Dragon Age: Origins, WoW ++ så synes jeg The Witchers er svært så engasjerende; i disse andre klikker man bare på en fiende og venter på tallenes tale. Rytmeklikkingen i The Witcher gir sårt trengt interaktivitet. Sammenlignet med TES eller ME så blir selvfølgelig selv systemet i The Witcher passivt, men så er man ikke alltid ute etter et actionspill heller.

Enig med deg her, bortsett fra at jeg ikke synes kamsystemet i TES og ME er noe særlig mer interaktivt enn i The Witcher.

 

Folk synest klikkinga var "keisam". Til tross for at å skape eit såpass kinetisk og allsidig kampsystem i den tungrodde Aurora-motoren er godt gjort.

Kjedelig? I forhold til buttonmashingen i de fleste andre spill? Folk er rare.

 

Hvilke spill sikter du til da egentlig? Av alle spill jeg har er fem av dem buttonmashere (om du ikke gidder sette deg inn i det), og det er Mortal Kombat og Mortal Kombat vs DC Universe samt God of War-triologien.

Jeg tar som sagt selvkritikk på bruken av ordet buttonmashing. Det var egentlig ikke direkte det jeg mente. Siktet mer til at kampsystemene er ganske enkle klikkbaserte systemer som er enkle å mestre, og ikke særlig engasjerende eller inkluderende.

 

Jeg sier ikke at kampsystemene er dårlige, jeg mener bare det blir feil å karakterisere kampsystemet i The Witcher som "kjedelig", når ingen av alternativene innenfor samme sjanger tilbyr kamsystemer som er noe mer engasjerende.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan TW1-kampsystemet er noe vanskelig å mestre, akkurat, siden du kun trenger å sette deg inn i tre rytmer og så er det repetitivt Patapon i 50 timer.

 

Personlig synes jeg førstepersonskampene i TES og Fallout 3 er mer engasjerende. De er kanskje ikke avanserte (selv om det er gøy å bruke og eksperimentere med forskjellige evner i førstnevnte serie), men du er i det minste tett på kampen og må slå, blokkere og dukke unna i sanntid. Mass Effect sitt kampsystem er i bunn og grunn et skytespill med rollespillelementer, og da kommer det mye an på hvor mye du liker TPS-shootere. Ikke at skytinga i ME er det beste av sitt slag heller.

 

Men til tross for dette er fortsatt The Witcher-spillene blant de fem beste spillene jeg har spilt fra 00-årene.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Ahhhhh, så godt å komme hjem og få på seg "slaskete" klær igjen etter å ha vært en hel uke borte og gått i finstasen hele dagen grunnet konfirmasjon. Men god mat var det! ;) *slenge føttene på bordet og klappe seg på magen*

 

Mindre hyggelig er det at jeg må sende laptopen inn til reperasjon igjen, denne gangen pga koblingsfeil mellom laderen og den innggangen du putter laderen i på laptopen. Så den lader nesten ikke nå. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...