Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta


Warz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Coinbase.com funker ganske bra, man registerer seg og legger inn VISA-kort, trenger Bank-ID ved hvert kjøp dersom man har brikke tilknyttet kortet. Mener å huske det tok litt tid å registrere seg, de krever kopi av ID osv. for å forhindre svindel. Det funker jævlig bra så snart man har fått bekreftet registreringen sin, men er ingen løsning derom du trenger coins med en gang.

Lenke til kommentar

Hvor er beste og sikreste måten/sted å kjøpe Bitcoins med et VISAkort?

 

Sist jeg forsøkte Coinbase måtte man sende inn kopi av førerkort, pass eller lignende ID med bilde, samt en masse greier med transaksjoner osv.

 

Coinmama lar deg handle umiddelbart, med kredittkort, men med høye gebyrer. Det er vel 6.3%, samt at kortutsteder gjerne tar 5% til.

Du får dog kun handle for et begrenset beløp uten å identifisere deg. Skal du handle for mer enn 150 USD så er det full pupp, med legitimasjon osv.

 

Jeg forsøkte flere av disse selgerne av BTC for et par år siden, og Coinmama var helt klart enklest å komme i gang med dersom du skal bruke kredittkort, og ikke skal handle mye.

 

Av de jeg testet, var alle forholdsvis raske. Kronene var i lommeboka i løpet av noen timer.

Trenger man en enkel "wallet" som man kan betale med en del steder på nett, så funker BitPay helt greit.

 

Skal man handle mye og/eller anonymt, så er det jo selvfølgelig helt andre fremgangsmåter.

Lenke til kommentar

CoinBase virker interessant, men jeg har ikke lyst å måtte identifisere meg hos en amerikansk aktør hvor mye finansielle transaksjoner med Bitcoin vil være tilgjengelig for amerikanske myndigheter (selv om jeg ikke er noe kriminell eller har noe å skjule).

https://support.coinbase.com/customer/en/portal/articles/1220621-identity-verification

 

Likte ikke mye av det som stod i denne Privacy Policy. De kan med andre ord samle inn veldig mye informasjon om deg.

https://www.coinbase.com/legal/privacy

 

Ser ut som Skandiabanken vil komme med støtte for å se beholdningen i CoinBase.

Skulle ønske de hadde flere muligheter enn bare CoinBase, kanskje en Norsk/Europeisk kryptovaluttaoperatør (Finnes det noen?).

Jeg stoler mer på en norsk bank enn en amerikansk finansinstitusjon.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

 

Sist jeg forsøkte Coinbase måtte man sende inn kopi av førerkort, pass eller lignende ID med bilde, samt en masse greier med transaksjoner osv.

Dette tok meg sånn 5 min. Er en ganske automatisk prosess.

 

 

Det er jo hyggelig for deg, for meg tok det en del lengre tid å ta bilde av legitimasjon, sende dette, vente på to transaksjoner med beløp som bekreftes osv. Nå er dette en god stund siden, det er mulig deres nettbaserte verifikasjon har blitt bedre.

 

For noen måneder siden gikk også Coinbase over til å benytte det eksterne selskapet Jumio for nettopp verifisering av legitimasjon, slik at særlig automatisert er det ikke, de fleste får nå beskjed om å ta et bilde av seg selv i tillegg e.l. for å ytterligere bekrefte at de er personen på ID'en som er sent, og dette skal gjøres direkte i Jumio's tjeneste ved bruk at webkamera osv.

 

Coinbase er enkelt å bruke, men sannsynligvis det vanskeligste stedet å registrere seg.

At de holder til i USA og ser ut til å lekke informasjon som en sil til amerikanske myndigheter hjelper heller ikke.

De har jo til og med en advarsel på sine egne nettsider om at europeiske brukere godkjenner at deres personlige informasjon sendes til USA, og at Coinbase ikke nødvendigvis krever rettslig ordre, men leverer ut data til myndighetene slik de selv føler for

 

 

We may share your personal information with:

  • Third party identity verification services
  • Service providers under contract who help with parts of our business operations such as bill collection, marketing, and technology services
  • Financial institutions
  • Companies or other entities that we plan to merge with or be acquired by 
  • Companies or other entities that purchase Coinbase assets pursuant to a court-approved sale
  • Law enforcement, government officials, or other third parties when:

                 We are compelled to do so...

                 We believe in good faith that the disclosure of personal information is necessary

  • Other third parties with your consent or direction to do so
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvordan eies egentlig Bitcoins Norge AS av "ansatte og kundemassen"?
 
Det er et AS uten ansatte som eies 92.1% av et holdingselskap, som igjen eies 100% av en enkelt aksjonær (detaljer, se proff.no). Resten eies av 41 andre enkeltpersoner og selskaper (Aksjonærregisteret, DN.no).

 

Om oss
Bitcoins Norge AS jobber for deg! Vi har kompetansen og sikkerhetsrutinene som er nødvendig for å kunne tilby våre kunder rask service og trygg formidling av bitcoins. Bitcoins Norge AS eies av kundemassen og ansatte. Bitcoins Norge AS sitt mål er å bli en desentralisert handelsplattform for digital valuta – Eid av kundemassen. Vi vil også gi deler tilbake til samfunnet ved å støtte veldedige organisasjoner som hjelper mennesker i nød.
 
 
Endret av MemorX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Bitcoins Norge

grunnen til dette er noen små gebyrer ved innskudd.
Anbefaler å lese på https://bitcoinsnorway.com/#/pricing 


Var likevel veldig mye gebyr for innskudd. Er kjent med gebyr for betaling, men ikke for innskudd.

Så når jeg senere kjøper Bitcoins for mitt innskudd og vil overføre disse Bitcoins til en annen Wallet så blir det et gebyr igjen.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Jeg overførte 1250kr til Bitcoinsnorway.com for kjøp av Bitcoins. Kun 1212kr ble lagt til min konto. Hvorfor de tok 38kr fra meg skjønner jeg ikke.

Tror jeg skal bare kjøpe bitcoins og overføre dem bort igjen til en annen Wallet og slutte å bruke Bitcoinsnorway.

Coinbase tar 4%. 38kr er ingenting. Mange bitcoin ATMs tar 20% i gebyr.

Lenke til kommentar

Noen som er kjent med Android Bitcoin Wallet App?

https://play.google.com/store/apps/details?id=de.schildbach.wallet

 

Jeg hentet adressen jeg fikk opp bak QR bildet i Appen.

"For å beskytte ditt privatliv, vil en ny adresse bli generert når denne mottar en betaling".

Jeg brukte denne adressen til å overføre alt jeg hadde hos LocalBitcoins (ca. 250kr).

Hvor lang tid tar det før Bitcoin Wallet mottar denne overføringen?

 

 

Hvilke Android App bruker dere?

Finnes ganske mange forskjellige på Google Play

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bitcoin.mwallet

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.coinbase.android

https://play.google.com/store/apps/details?id=piuk.blockchain.android

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bitpay.wallet

 

 

Edit:

Det tok lang tid før overføringen dukket opp i min Bitcoin Wallet på Android.

Denne meldingen stod i selve transaksjonen:

Denne betalingen går til mange flere enn deg, og det gjør at appen går tregere over tid. Hvis du kan, prøv å motta betalinger som kun går til deg.

Hva betyr dette egentlig?

 

Nå prøver jeg å få overtført mine Bitcoins fra Bitscoins Norge til min Bitcoin Wallet, men det var ikke lett.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Bitcoin kurs tatt fra Bitcoins Norge

attachicon.gifSpectacle.TJ5954.png

 

Hvis jeg vil vente til kursen går litt ned før jeg kjøper nå, er det noe realistisk at den vil gå noe ned under 30000kr for 1BTC?

 

Basert på tidligere prishistorikk regner jeg det som veldig sannsynlig at den vil gå ikke bare under 30 000 kr, men langt under. Forrige gang Bitcoin steg veldig mye på kort tid falt prisen ca 80% over de neste 12 månedene. Med et 80% prisfall fra dagens nivå skal vi helt tilbake til 7000 kr. Vi må helt opp i 150 000 kr per Bitcoin for at et 80% prisfall ikke skal gå under 30 000 kr. At vi skal opp i slike skyhøye priser i denne boblen ser jeg på som veldig usannsynlig. 

 

Siden Bitcoinmarkedet er større og dermed mer stabilt enn for noen år tilbake er et 80% prisfall mindre sannsynlig, og 65-70% er kanskje mer realistisk. Men selv da er sannsynligheten stor for at du får sjansen til å kjøpe deg inn til langt lavere priser enn i dag.

 

Hvis du vil minimere risiko litt kan du kjøpe deg inn med et fast beløp per måned.  

 

Anonymous poster hash: 8a2d9...f66

Lenke til kommentar

 

Misforstå meg rett, jeg har tro på at prisene vil gå oppover, men det vil skje i bølger. Mange store bobler og store "krakk" underveis. 1 Bitcoin kan fort bli verdsatt til både 150 000 kr og 1 500 000 kr om noen år.

 

Anonymous poster hash: 8a2d9...f66

 

Skal prisen på bitcoin gå såpass høyt må det nok være en verdenskatastrofe eller lignende. Bitcoin har fremdeles mange drawbacks fra vanlige penger. Mye av grunnen til prisstigning er at ikke så mange selger sine bitcoins. Skulle noen som eier 100 000+ bitcoins velge å dumpe de vil prisen synke fort. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...