Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta


Warz

Anbefalte innlegg

Så hva er egentlig argumentet ditt? Bitcoin lager 21 millioner og stopper der. Norge, USA, og Zimbabwe lager så mye de vil uten stopp. Prøver du å si at penger som lages av staten skaper verdier, mens penger som lages av folket IKKE skaper verdier?

 

Min mening er selvsagt at alt som lages er verdiløst, men gis verdi av folket.

Norge kan lage så mye penger de vil, men for hver tusenlapp de produserer blir det litt inflasjon.

Det er derfor Norge selger olje, for å få penger fra andre land.

 

Skaperene av bitcoins har garantert planer om å tjene seg rike på det, og jeg tviler ikke på at de lykkes med det.

Det er nå delt ut 5,9 millioner bitcoins. Da er det 15,1 millioner igjen. Disse må grunnleggeren konkurrere om å få på lik linje med alle oss andre. Slik har det vært en stund. Det kan tenkes at grunnleggeren har fått flere hundre tusen, kanskje opp mot en million bitcoins, men akkurat som Albert Einstein fortjente penger for sine oppfinnelser fortjener etter min mening grunnleggeren av bitcoins hver eneste krone han kan tjene på dette her.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spurte om dette i går også, hva styrer kursen?

Noe(n) må jo gjøre det, så lenge det er både uregulert, desentralisert og uten reel verdi, så ser jeg for meg at lederene sitter å lager grafer selv...

De gir seg også på 21 000 000, om ingen har kontroll over pengene og det er ett rent P2P, hvordan vet de da når det finnes 21 millioner?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Spurte om dette i går også, hva styrer kursen?

Noe(n) må jo gjøre det, så lenge det er både uregulert, desentralisert og uten reel verdi, så ser jeg for meg at lederene sitter å lager grafer selv...

De gir seg også på 21 000 000, om ingen har kontroll over pengene og det er ett rent P2P, hvordan vet de da når det finnes 21 millioner?

 

Det som styrer kursen er ett fritt marked. I motsetning til dagens valutaer hvor myndigheter og sentralbanker er inne og til en hver tid forsøker å påvirke kursen til sitt lands beste. I så måte kan du si at bitcoin er en mye mer rettferdig valuta. På mange måter et ideal ut fra et markedsliberalistisk synspunkt. Tipper Adam Smith hadde likt bitcoins.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det som styrer kursen er ett fritt marked. I motsetning til dagens valutaer hvor myndigheter og sentralbanker er inne og til en hver tid forsøker å påvirke kursen til sitt lands beste. I så måte kan du si at bitcoin er en mye mer rettferdig valuta. På mange måter et ideal ut fra et markedsliberalistisk synspunkt. Tipper Adam Smith hadde likt bitcoins.

Fritt marked lager ikke en graf...

Fritt marked stopper ikke produksjonen av bitcoins når den treffer 21 000 000, det gjør heller ikke ett rent P2P nettverk.

Så, det er en eller annen sentral server ett eller annet sted.

 

Hva gjør at noen har funnet ut at en bitcoun er verdt 0,85(?)dollar?

Det frie markedet kommer ikke opp med slike summer av seg selv...

Lenke til kommentar

Det er det som er flott med ett fritt marked, det kommer opp med en pris helt av seg selv. Mtgox er en exchange for bitcoins, et marked hvor kjøpere og selgere kommer sammen og en pris dannes ut fra etterspørselen og tilbudet. Gjennom å plotte hver handel som skjer mellom en kjøper og selger i en graf dannes grafen du ser. Det er ingen enkel person som har "laget" denne. På samme måte som grafen for en aksje eller for den saks skyld et hvert annet valutapar. Google EUR/USD f.eks. det er ingen som har laget den grafen du får opp. Det er rett og slett markedet som har generert den. (Selv om myndigheter/sentralbanker har påvirket denne til en viss grad).

 

Eksempel, jeg tilba meg tidligere i denne tråden å kjøpe 200 Bitcoins for 4kr stk. Har ikke fått noen tilbud om dette. Med andre ord er tilbudet av bitcoins på dette forumet lavere enn etterspørselen til denne prisen. Jeg må derfor øke min pris på bitcoins for å få kjøpt. Hvis jeg tilbyr meg å kjøpe for 10kr per stk får jeg sikkert kjøpt en god del. Ser du hva som skjer?

 

Gjennom at prisen justerer seg i forhold til tilbud og etterspørsel kommer kjøpere og selgere sammen og kan gjøre en handel. Ett fritt marked, ingen tvinger meg til å kjøpe og ingen tvinger noen til å selge.

 

Når det gjelder hvorfor det ikke kan bli mer enn 21 millioner bitcoins er det regulert i kildekoden slik jeg forstår det. Hvordan dette fungerer er jeg ikke helt sikker på så skal ikke kommentere det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kan eg kjøpe en viss mengde bitcoin i dag, for så å selge bitcoin og få tilsvarende verdi tilbake senere?

 

Ja, på samme måte som du kan kjøpe dollar i dag så kan du kjøpe bitcoins. Hvor mye du får tilbake når du selger varierer av kursen. Hadde du kjøpt bitcoins for 500kr på fredag kunne du solgt de i dag for 600kr. Hadde du kjøpt dollar på fredag for 500kr kunne du solgt de i dag til 505kr.

 

Siden bitcoins er en rimelig ny valuta som handles mye mindre enn dollar så er det naturligvis mye større svingninger i kursen. Dette blir bedre jo flere som tar den i bruk. Poenget er at bitcoins kan handles som en hver annen valuta og du er 100% fri til å kjøpe eller selge når det måtte passe deg.

Lenke til kommentar

Forskjellen på valuta og aksjer er vel i grove trekk at eg kan veksle inn valutaen eg har når EG vil, mot et lite gebyr. Så om eg ser at dollarkursen er på vei nedover så kan eg gå i banken og veksle inn mot ønsket valuta. Mens med aksjer så må eg vente til noen er villig til å kjøpe valutaen eg har, før eg kan selge.

 

Så bitcoin minner mest om aksjer for min del.

Lenke til kommentar

det gjør man forøvrig med vanlig valuta oså, aklla. Selv om sjansen for at det skjer kanskje er større med Bitcoin.

 

Selv om jeg selv ikke helt stoler på Bitcoin, synes jeg du stiller rare spørsmål og er litt vel kritisk.

Det kan skje all økonomi, men alle andre økonomier er avhengig av f.eks oljepriser, bilpriser, osv.

Om oljeprisen 10-dobler seg vil dette påvirke krona kraftig.

Bitcoin har ingen slike avhengigheter, ingen verdier påvirker de, ingen verdier har laget de.

Det er avhengig av at folk alltid vil kjøpe de, så fort folk slutter å kjøpe er de verdiløse.

Så lenge folka bak ikke er korupte og så lenge det alltid er ett marked for å selge Bitcoin vil det nok fungere, men så fort interessen synker så synker verdien, så vil folk selge og så starter en negativ spiral.

 

Dette er som aksjer uten ett selskap...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom ingen vil kjøpe bitcoins vil du nok ikke få noe for de nei. På samme måte som dollar har falt ca. 25% det siste året, risikerer du dette med bitcoins også. Dette et direkte resultat av at vi snakker om ett fritt marked.

 

Jeg gjentar at bitcoins fortsatt er i startfasen, det er derfor mye større svingninger enn etablerte valutaer. Dette er helt naturlig i et velfungerende økonomisk system. De som tar i bruk bitcoins i dag har en mye større risiko for at de sitter med en verdiløs valuta på et eller annet tidspunkt enn de som venter ett år til for å se om dette faktisk fungerer. Samtidig har de som er villig til å ta risiko i dag muligheter for en utrolig verdiøkning av sine bitcoins.

 

Risk/reward rett og slett. Det virker ikke som du er villig til å ta risikoen med bitcoins, mens jeg er det. Dermed har jeg muligheten til å tjene mye dersom bitcoins tar av, men samtidig muligheten til å tape alt dersom bitcoins slår feil.

 

Begge standpunkt er helt greie så lenge det ikke er noen som tvinger hverken meg eller deg til å gjøre noe. Risikoen blir tatt av de som er villig til å bære den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

det gjør man forøvrig med vanlig valuta oså, aklla. Selv om sjansen for at det skjer kanskje er større med Bitcoin.

 

Selv om jeg selv ikke helt stoler på Bitcoin, synes jeg du stiller rare spørsmål og er litt vel kritisk.

Det kan skje all økonomi, men alle andre økonomier er avhengig av f.eks oljepriser, bilpriser, osv.

Om oljeprisen 10-dobler seg vil dette påvirke krona kraftig.

Bitcoin har ingen slike avhengigheter, ingen verdier påvirker de, ingen verdier har laget de.

Det er avhengig av at folk alltid vil kjøpe de, så fort folk slutter å kjøpe er de verdiløse.

Så lenge folka bak ikke er korupte og så lenge det alltid er ett marked for å selge Bitcoin vil det nok fungere, men så fort interessen synker så synker verdien, så vil folk selge og så starter en negativ spiral.

 

Dette er som aksjer uten ett selskap...

 

Du beskriver egenskaper ved kronen som gir den verdi (oljepris etc.). Tenker du litt på det vil du se at bitcoins også har egenskaper som gir den verdi.

1. Kan overføres mellom personer kostnadsfritt og umiddelbart.

2. Ingen muligheter for chargebacks etc.

3. 100% anonymitet.

4. Begrenset antall, ingen sentralbank som kan trykke mer.

5. Desentralisert.

 

Alle disse punktene gir bitcoins en verdi. Hva denne er fastsettes i det frie markedet.

 

Igjen gjentar jeg at bitcoins er i oppstartfasen og har høy risiko. Sammenlign den heller med andre høy risiko valutaer når du snakker om å veksle de inn. Går det galt taper du selvfølgelig mye. Tviler på at banken din kjøper mye Zimbabwe dollar for å si det sånn, men det er like fullt en valuta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...