Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta


Warz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sier ikke at det blir en politistat dersom BC blir forbudt, jeg sier at jeg ikke kan se noen måte å håndheve forbudet uten å gjøre landet om til en politistat. Hvis du ikke er enig, ber jeg deg om å skissere en metode et relativt fritt samfunn kan bruke for å håndheve et slikt forbud.

Lenke til kommentar

Skal man forby bitcoins beveger man seg ned en meget farlig vei. Bitcoins er et finansielt produkt. Nøyaktig hvilken lov skal du bruke til å forby det? Skal man begynne å forby andre valutaer? Hva med futures, opsjoner, swaps? Skal man forby folk å handle i visse typer aksjer fordi staten ikke liker de? Med tanke på alle de suspekte produktene som allerede eksisterer i finansmarkedene og som ikke er forbudt tviler jeg på at vi ihvertfall de nærmeste 5 årene trenger å frykte noe forbud mot bitcoins.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det blir en politistat dersom BC blir forbudt, jeg sier at jeg ikke kan se noen måte å håndheve forbudet uten å gjøre landet om til en politistat. Hvis du ikke er enig, ber jeg deg om å skissere en metode et relativt fritt samfunn kan bruke for å håndheve et slikt forbud.

Er det ikke bare for staten å ha mer cpu/gpu-kapasitet enn alle de som bruker bitcoin? Ble ikke dette nevnt tidligere i tråden som en potensiell fare?

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det blir en politistat dersom BC blir forbudt, jeg sier at jeg ikke kan se noen måte å håndheve forbudet uten å gjøre landet om til en politistat. Hvis du ikke er enig, ber jeg deg om å skissere en metode et relativt fritt samfunn kan bruke for å håndheve et slikt forbud.

Beklager. Da forstår eg hva du mener :)

Lenke til kommentar

Er det ikke bare for staten å ha mer cpu/gpu-kapasitet enn alle de som bruker bitcoin? Ble ikke dette nevnt tidligere i tråden som en potensiell fare?

 

Det er en potensiell fare, dersom du anser at det er sannsynlig at den Norske staten klarer å samle prosessorkraft tilsvarende minst 50% av prosessorkraften til alle som deltar i BC-nettverket i hele verden.

Endret av alr
Lenke til kommentar

Da jeg startet denne topicen var prisen 0.76$, nå er den 2.85$ og har hatt en all time high på 2.95$. Det er nesten en firedobbling! Vi skal ikke se bort i fra at den vil nå 3$ snart. Selv har jeg valgt å drive litt trading etter å ha solgt ut på 1.9 tidligere, noe jeg har tjent 4-siffer på, men jeg ville tjent enda mer om jeg hadde sittet hele veien opp.

 

Nå tror jeg vi vil se en nedgang snart og den vil jeg benytte til å kjøpe meg inn igjen for fullt. Det får vel være grenser for hvor fort prisene stiger? Selv for bitcoin :)

 

 

nrJOU.png

 

Bitcoin er nå nevnt i Forbes, Time, CNN og Gavin skal ha et foredrag for CIA. Jeg må slenge meg med på kommentaren til Jojoman angående det noe lattermilde utbruddet fra fra Dux ducis: "Bitcoin er ikke annet enn et spill som noen anarkister misforstår som virkelighet.".

 

Det er denne type kommentarer som vil gå inn i historien sammen med tidligere gullkorn som at "verden kun vil trenge fem datamaskiner" eller at "internett aldri vil bli noe stort".

 

Bitcoin ser forøvrig ut til å kunne endre historien for alltid, så vi lever i spennende tider. :)

Lenke til kommentar

Hva med "strukturerte spareprodukter, garantert avkastning", eller "MMS, SMS versjon 2".

 

Eg synes ikke det er så rart at en valuta drevet frem av populæritet øker i verdi jo mer oppmerksomhet den får. Spørsmålet er jo hva som skjer når interessen faller? Er det en døgnflue eller har den en grunn til eksistens? Vil den stige like mye i verdi i mediarunde nr 2?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg personlig bryr meg lite om den stiger i verdi eller ikke, så lenge den blir populær nok til at den blir mer eller mindre stabil. Da kan jeg bruke den til å kjøpe ting fra utlandet uten å dille med kredittkort og uten å betale vekslingsgebyr til bankene.

Lenke til kommentar

Hvordan/hvor anbefales det å kjøpe/selge bitcoins?

På mtgox er det så mange måter å sette inn penger, og hvordan får man dem ut igjen?

Mtgox definitivt. Jeg sendte penger via bank :) Ser ut som man kan ta ut gjennom bank også, eller libertyreserve. Har ikke testet det. Å cashe ut bitcoins har jeg testet, det er instant.
Lenke til kommentar

Okei, sett litt på det nå og kan jo dele hva jeg fant ut:

 

Er vist «Euro Bank Transfer»/«Europa-betaling» som gjelder. Betalingen går via euro som valuta. Postbanken tar 30kr i gebyr og betalingen skal bli gjennomført på 1-7 virkedager.

 

For å få ut penger må det også gå via euro til ditt IBAN-nummer (som du finner under kontobetingelser i nettbanken). Det er en avgift på 2% og et minimumsbeløp på 10€.

 

Ganske mange kurser man sjonglerer med da; NOK -> EUR -> USD -> BTC og tilbake igjen.

 

Edit: Minimumsbeløp uttak

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

Nå har de første bitcoinsedlene blitt laget! De er utstyrt med en QR kode som inneholder den private nøkkelen til en wallet. Over QR koden er det klistret en hologram. Fjernes denne kan man konvertere seddelen til bitcoins, men det ødelegger også seddelen. På denne måten kan du være sikker på at bitcoinseddelen inneholder det den sier. Faktisk kan dette også sjekket til en hver tid UTEN å fjerne hologrammet ved hjelp av blockexplorer (det holder jo å ha public key for å SE pengene).

 

Genialt?

slide1.png

slide2.png

slide3.png

slide4.png

Lenke til kommentar

Et kort spørsmål:

 

Hvis Bitcoin baserer kjøpekraften sin på US Dollar, hva vil skje hvis dollaren kollapser? Dollaren har ingen ekte verdi lenger, den holdes kunstig i live ved å trykke digitale penger. Hadde bitcoin bare vært basert på en valuta som støttes opp av fysisk gull, så kunne jeg trodd på at det hadde vært noe å hige etter.

Lenke til kommentar

Et kort spørsmål:

 

Hvis Bitcoin baserer kjøpekraften sin på US Dollar, hva vil skje hvis dollaren kollapser? Dollaren har ingen ekte verdi lenger, den holdes kunstig i live ved å trykke digitale penger. Hadde bitcoin bare vært basert på en valuta som støttes opp av fysisk gull, så kunne jeg trodd på at det hadde vært noe å hige etter.

Bitcoins kjøpekraft er ikke akkuratt bare basert på dollar. Men hva kommer til å skje hvis dollar faller til 0.01 NOK f.eks? Bitcoin priset i dollar vil gå i taket. Men bitcoin priset i EUR vil jo være omtrent den samme vil jeg tro (eller egentlig er det vel ikke utenkelig at EUR vil falle hvis dollar faller såpass hardt).

 

Uansett, ingenting i veien (ehh jo, det er nok forbudt) for at nettopp du kan starte en "gull mot bitcoin"/"bitcoin mot gull" valutamegler.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Synd man ikke kan lage en valuta basert på gull da.

E-gold prøvde dette, de hadde en valuta basert på gull. Hva tror du skjedde? Jo, staten stjal gullet og arresterte eieren. Det finnes ingen måte å ha en uregulert valuta basert på gull og det er synd, derfor må vi benytte oss av bitcoin istedet.

 

Gull fører til at vi må ha en form for sentralisering siden gull er fysisk. Sentralisering betyr at staten kan stjele alt og arrestere dem som står bak. Bitcoin er desentralisert, ingen sentrale bakmenn og ingen ting fysisk som kan konfiskeres betyr at staten har tapt.

Lenke til kommentar

Synd man ikke kan lage en valuta basert på gull da.

E-gold prøvde dette, de hadde en valuta basert på gull. Hva tror du skjedde? Jo, staten stjal gullet og arresterte eieren. Det finnes ingen måte å ha en uregulert valuta basert på gull og det er synd, derfor må vi benytte oss av bitcoin istedet.

 

Gull fører til at vi må ha en form for sentralisering siden gull er fysisk. Sentralisering betyr at staten kan stjele alt og arrestere dem som står bak. Bitcoin er desentralisert, ingen sentrale bakmenn og ingen ting fysisk som kan konfiskeres betyr at staten har tapt.

 

Hvilken stat? HVordan kan de stjele gullet hans? De kan jo ikke bare ta hans eindom?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...