Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta


Warz

Anbefalte innlegg

Dere nevner gang på gang at "penge" mengden er konstant, maks 21 millioner. Hva skjer om dette tar av og blir kjempepopulært? Om etterspørselen skyter i været. Virker som målet er at de skal fungere som betalingsmiddel, og for at det skal fungere må det være nok tilgjengelig til at handel kan finne sted. Skal de lage flere bitcoins da?

Man kan ha så mange desimaler man vil.

 

Når man har mye inflasjon øker nullene. Før i tiden kostet en kroneis en krone, noen tiår senere hadde prisen økt fra 1 til 10 (altså en ekstra 0), nå er den vel 20 og fortsetter dette vil den en vakker dag koste 100 kroner (to nuller). Bitcoin fungerer NØYAKTIG likt, bare motsatt vei. Nullene kommer etter komma, altså blir prisen som i dag er 1 bitcoin til 0.1 bitcoin og videre til 0.01 bitcoin osv...

 

En bitcoin kan per i dag ha 8 desimaler, 0.00000001 bitcoin. Dette kan også utvides om nødvendig.

 

Så nei, dette er ikke et problem :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som bitcoin går mainstream. God artikkel i Time i dag om bitcoin. Den kan leses her. "And it's a story that's just getting started."

 

Overraskende siden jeg ikke trodde Time hadde for vane å skrive om, for å sitere denne tråden: "skrullete ideer" og "et spill som noen anarkister misforstår som virkelighet".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hey, driver å bygger en filserver som skal kjøre Intel Hexacore 3,2 GHz CPU eller 2x denne CPU'en

 

Jeg vet jeg ikke kommer til å bruke 100% av CPU kraften hele tiden, så hva jeg lurer på er vil det være noe merkbar forskjell i å brute force bitcoins, altså er dette systemet enda basert på Høy CPU kraft = Win, Lav CPU kraft = 2 bad, eller er det blitt såpass sport at det KUN er basert på ren flaks?

 

Serveren kommer ikke til å kjøre noe Telsa GPU eller no.

 

Og hvordan er pengene låst til deg? Hva skjer når du formaterer, hva skjer når ISP'en din bestemmer seg for å endre IP'en din helt ut av det blå?

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Tror ikke du kommer noen vei med CPU kraft i dag. GPU kraft er visstnok mye mer effektivt, men du kan jo alltids prøve. Du kan bli med i såkalte "bitcoin pools" hvor mange går sammen og bitcoinsen fordeles ut fra hvor mye du har bidratt med i poolen. På den måten får du hele tiden jevnt en liten mengde bitcoins i stede for å måtte være avhengig av flaksen.

 

Bitcoins lagres i en fil på din datamaskin. På samme måte som om du mister pengeboken din, mister du bitcoinsen dersom du mister filen. Det kan derfor lønne seg å ta backup av den. Når noen mister bitcoinsen er det ingen måte å få de tilbake. Antall bitcoins i sirkulasjon går med andre ord ned og alle andre sine bitcoins blir dermed teoretisk sett litt mer verdt.

Lenke til kommentar

Når jeg først hørte om bitcoin ble jeg med i et miningpool og satte CPUen til arbeid på flere PCer, men du fikk nesten ingen ting igjen for det, så etter noen uker ga jeg opp. Skal du tjene noe nå må du ha GPU.

 

Jojoman har korrekt, og jeg kan legge til at man kan ta backup av wallet.dat filen på PCen for så å legge den ett eller flere steder hvor det er trygt. Man kan nå sende bitcoins ditt så mange ganger man vil. Man trenger nemlig ikke ha bitcoin kjørende. På denne måten kan du lage deg en liten "safe" hvor du legger større summer, og ha en wallet.dat på PCen som du bruker til vanlig.

 

Dessutten finnes det allerede en rekke eWallet tjenester som passer på pengene dine dersom du ikke orker styr med backup osv selv. mybitcoin.com for å nevne en. Men personlig foretrekker jeg å full kontroll på pengene selv, så det blir nok min langsiktige strategi, selv om eWallets er utrolig kjekt å ha :)

 

Forøvrig kan jeg legge ved siste graf, ny ALL TIME HIGH på 1,19$ per bitcoin nå :)

 

ni30b.png

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Snublet over Bitcoins for en stund siden, kanskje en måned eller to. Da var det en liste på 4 butikker ellerno du kunne bruke det på og jeg tenkte at joda, det var jo et flott konsept, men hvorfor skulle noen gidde å bruke det?

 

I forigårs nevnte en venn av meg opplegget, og jeg oppdaget at det har vokst enormt på kort tid. Innså at dette faktisk kan ha potensiale! Så kjøpte 5 btc sånn for morroskyld. I aller ytterste konsekvens kunne kanskje bitcoins bli en ledende international valuta og ta over for dollar eller euro som har sunket lenge (vill fantasi, ikke noe jeg påstår vil skje).

 

Det mest interessante med bitcoins vil jeg si er det deler en unik egenskap med kontanter: Ingen kan «fryse kontoen» din eller hindre transaksjoner. Ingen firma eller stat kan hindre deg i bruke pengene dine til hva du vil. Ingen vil kunne stoppe f.eks. donasjoner til Wikileaks, for å ta et konkret eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bitcoin kan være et interessant konsept, men jeg har nok noen betenkeligheter. Såvidt jeg har skjønt er hovedpoengene at pengemengden skal være konstant og at kontoinnehavere skal være anonyme.

 

Trenger vi en slik pengeenhet?

 

Fordelen med en konstant pengemengde er vel å ha en "trygg havn" å putte pengene sine i. Skal det erstatte gull? Gull er jo også anklaget for å være ubrukelig. Bitcoin er forhåpentligvis billigere å eie enn gull, man trenger ikke forsikre det, betale for lagring og sikkerhetsinnstallasjoner.

 

Men sett at noen bestemmer seg for å lage "Bencoin" isteden? Med nesten akkurat samme teknologi, bare litt bedre? Hva vil da forhindre at Bitcoin blir ut og Bencoin blir inn? Eller at Walmart lager "Walcoin" med akkurat samme teknologi? Plutselig har man hundrevis av forskjellige valutaer basert på nesten samme teknologi, hvor de fleste bare er svindel.

 

Bør kontoinnehavere kunne være anonyme? For de som mener at man ikke bør betale skatt eller moms så er vel svaret ja. Men jeg er vel en av de som ikke har så veldig mye til overs for at Gadaffi eller naboen skal kunne ha en hemmelig konto i Sveits.

 

Nå er kanskje ikke bitcoin tenkt å erstatte norske kroner eller amerikanske dollar, men hvis dette hadde vært tanken slutter jeg meg til Euklid sin oppsummering:

(i) konstant pengemengde skaper trøbbel

(ii) moderat inflasjon er kjekt

(iii) private pengesystemer ikke løser alle problemer, og når problemer oppstår kan de blåses opp pga manglende styringsmulighet

(iv) optimalt valutaområde << verden

 

Edit: Euklid: Du mente at optimalt valutaområde er mye mindre enn verden, eller misforstod jeg?

Endret av magicgunnar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny all time high i dag: 1.7$ per bitcoin.

 

Vi har nå altså hatt jevnbyrdighet med dollar, euro og gbp!

bb2PO.png

 

pengemengden skal være konstant og at kontoinnehavere skal være anonyme.

 

Trenger vi en slik pengeenhet?

Ja, dette har som nevnt tidligere i topicen mange fordeler. Det er ikke lenger reguleringer, lover og regler som setter grensen, men fantasien! Det kan føre til utrolig mye nytenkning og teknologisk utvikling.

 

Fordelen med en konstant pengemengde er vel å ha en "trygg havn" å putte pengene sine i. Skal det erstatte gull? Gull er jo også anklaget for å være ubrukelig. Bitcoin er forhåpentligvis billigere å eie enn gull, man trenger ikke forsikre det, betale for lagring og sikkerhetsinnstallasjoner.

Bitcoin trenger ikke å erstatte gull, det kan være et alternativ. Fordelen med bitcoin er at det er mye lettere å skjule enn gull. Dessutten, hvis gull er anklaget for å være ubrukelig da er i hvertfall dollar, kroner og euro ubrukelig! Gull kan i hvertfall brukes til noe, penger kan for det meste bare brukes som dasspapir og til å brennes i peisen.

 

Men sett at noen bestemmer seg for å lage "Bencoin" isteden? Med nesten akkurat samme teknologi, bare litt bedre? Hva vil da forhindre at Bitcoin blir ut og Bencoin blir inn? Eller at Walmart lager "Walcoin" med akkurat samme teknologi? Plutselig har man hundrevis av forskjellige valutaer basert på nesten samme teknologi, hvor de fleste bare er svindel.

Ja, dette kan selvsagt skje. Men man må huske på at det tar mye tid og ressurser å konkurrere ut et godt etablert marked. Så selv om det dukker opp en ny currency slik som bitcoin er det ikke utenkelig at de vil fungere parallelt som for eksempel gull og sølv.

 

Bør kontoinnehavere kunne være anonyme? For de som mener at man ikke bør betale skatt eller moms så er vel svaret ja. Men jeg er vel en av de som ikke har så veldig mye til overs for at Gadaffi eller naboen skal kunne ha en hemmelig konto i Sveits.

Spørsmålet er ikke om kontoinnhavere bør kunne være anonyme, spørsmålet er hvordan du skal hindre dem fra å være det.
Lenke til kommentar

Ny all time high for bitcoin i dag: $2.65 per Bitcoin. Fortsatt for det meste på spekulasjon IMO, men ikke dårlig til å være: "skrullete ideer" og "et spill som noen anarkister misforstår som virkelighet".

 

Gudene måtte vite hva som skjer med kursen den dagen en seriøs aktør begynner å akseptere Bitcoins. Kan også nevne at CIA har invitert prosjekt leder for Bitcoin, Gavin Andersen, til å holde en presentasjon for de i juni. Selv om ikke alle her på forumet tar Bitcoins seriøst, er det tydeligvis andre som gjør det ;-). Følger utviklingen med spenning.

Lenke til kommentar

Gudene måtte vite hva som skjer med kursen den dagen en seriøs aktør begynner å akseptere Bitcoins.

 

Eller mange mindre seriøse. Jeg tenker på en viss bransje som tidligere har finansiert mye av utviklingen av diverse teknologier (videokassetter og Internett, blant andre), som folk fremdeles betaler penger for på Internett, og hvis produkter de færreste vil ha på kontoutskrifen sin...

Endret av alr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...