Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta


Warz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mt. Gox kan sende penger direkte til bankkonti i SEPA-land (som Norge). Det står det i alle fall her. Jeg har ikke prøv det selv.

 

Ok. Har aldri hørt om SEPA før, og siden har ingen link som forklarte hva det er. :) Er vi et SEPA land, eller er det bare noe du antar?

 

*edit*

http://en.wikipedia.org/wiki/Single_Euro_Payments_Area

 

I følge wikipedia er vi med i SEPA, eller Single Euro Payments Area. Noen som har kjennskap til hvordan man går frem for å overføre penger i dette systemet?

Endret av hagfors
Lenke til kommentar

åpent for alle uten restriksjoner, anonymitet, basert på fastsatte regler som gir forutsigbarhet, enkelt å sette opp for å motta betalinger, begrenset mengde coins etc. etc. I tillegg er bitcoins nå også backet opp av et nettverk med datakraft som begynner å nærme seg verdens 500 kraftigste supercomputere til sammen (!).

Jeg uthevet noen få ting for deg der.

 

Du sier at dette er uten restriksjoner. Hvordan kan det være uten restriksjoner dersom det er fastsatte regler? Fastsatte regler vil jo automatisk føre med seg restriksjoner. I tillegg til fastsatte regler er det den begrenset mengde coins. Dette peker mot en sentral "myndighet" som fastsetter antall bitcoins. Eventuelt, dersom det er som du sier først, ingen restriksjoner, finnes det ingen hindre for å opprette fler bitcoins, noe som da vil gå mot påstanden din om at det er fastsatte regler.

 

Noen av dere som kan forklare dette, eller ender det bare opp med "du har ikke forstått hvordan det fungerer" før dere fortsetter opphausingen av denne så langt ikke-eksisterende valutaen.

Lenke til kommentar

Han mener ikke sånne restriksjoner. Han mener restriksjoner som f.eks:

- Jasså, så du bor i India? Da kan du ikke bruke bitcoin, sorry!

- Jasså, så du tror du kan ta i mot donasjoner til wikileaks? Glem det!

- Jasså, så du driver med gambling? Da stenger vi den kontoen!

 

Sånne finnes ikke her.

 

I tillegg til fastsatte regler er det den begrenset mengde coins. Dette peker mot en sentral "myndighet" som fastsetter antall bitcoins.
Nei, helt feil. Det er som sagt ingen sentral myndighet i bitcoin, disse reglene er fastsatt av alle nodene i nettverket.
Lenke til kommentar
I tillegg til fastsatte regler er det den begrenset mengde coins. Dette peker mot en sentral "myndighet" som fastsetter antall bitcoins.
Nei, helt feil. Det er som sagt ingen sentral myndighet i bitcoin, disse reglene er fastsatt av alle nodene i nettverket.

Så, hva om noen bestemmer seg for å selge 28000000 bitcoins? Siden det ikke finnes noen restriksjoner er det ingen som kan hindre noen i å "produsere" mer enn det fastsatte antallet. Det finnes jo ikke noen til å håndheve denne grensen.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Nei, helt feil. Det er som sagt ingen sentral myndighet i bitcoin, disse reglene er fastsatt av alle nodene i nettverket.

 

Hva om en av "nodene" bestemmer seg for å bryte det fastsatte antallet?

Hvis 51% av prosessorkraften endrer reglene så endrer de reglene.

 

Så, hva om noen bestemmer seg for å selge 28000000 bitcoins? Siden det ikke finnes noen restriksjoner er det ingen som kan hindre noen i å "produsere" mer enn det fastsatte antallet. Det finnes jo ikke noen til å håndheve denne grensen.
Du er tydeligvis et geni som har funnet ut at du kan selge 28000000 bitcoins uten at noen kan hindre det. Jeg anbefaler deg å benytte denne muligheten, det vil gi deg cash nok til å aldri løfte en finger igjen.
Lenke til kommentar

TEE, beklager at jeg har brukt litt uklart språk som kan misforstås. Warz sitt innlegg 17.53 forklarer hva jeg egentlig mente.

 

Til dere som er bekymret for at noen av nodene bryter med resten av nettverket kan jeg anbefale Satoshi Nakamoto (han/de som oppfant bitcoin) sin artikkel: Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System

Særlig del 11, bør være av interesse, men hele artikkelen er bra, om enn litt teknisk.

 

Selv er jeg ingen kryptografi-ekspert, men de som kan litt mer enn meg mener det er solide saker. Dersom noen her skulle finne noen svakheter post gjerne om de slik at jeg får solgt bitcoinsene mine ;)

 

Hvis det er noen andre spørsmål du lurer på som du føler er blitt besvart med: "du har ikke forstått hvordan det fungerer", så kom gjerne med de også, så skal jeg prøve å svare igjen.

 

Når det gjelder "opphausingen", synes jeg denne tråden har vært overraskende balansert med tanke på at vi tross alt har sett en 20-dobling i verdi siden den startet. En del her inne som har gjort gode penger, så litt entusiasme må det da være lov å vise.

 

For øyeblikket synes jeg personlig denne saken angående SilkRoad som selger rusmidler for bitcoins er den mest interessante utviklingen. Blir spennede å se hva myndighetene gjør eller om de i det hele tatt har mulighet til å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Du er tydeligvis et geni som har funnet ut at du kan selge 28000000 bitcoins uten at noen kan hindre det. Jeg anbefaler deg å benytte denne muligheten, det vil gi deg cash nok til å aldri løfte en finger igjen.

Hva med å faktisk svare istedet for å bare komme med surmaget oppgulp når noen stiller spørsmålstegn ved bitcoins?

 

Du er en av de som fremhever dette med at det ikke er restriksjoner, ingen sentralisert styring, ingen som faktisk kan bestemme noe. Samtidig fremhever du som en fordel at det ikke kommer til å finnes mer enn 21000000. Dersom ingen styrer eller bestemmer, kan ingen si at det ikke kommer til å finnes mer enn 21000000. Dersom ingen styrer eller bestemmer kan ingen si noe imot at det masse"produseres" bitcoins som fullstendig ødelegger verdien.

 

Det er faktisk grunner til at valuta ikke er fullstendig fritt, noe systemet slik som du fremhever det ikke tar hensyn til i det hele tatt. Det er også en del logiske brister i forklaringene som gis om bitcoins, og det eneste "svaret" som kommer dersom noen stiller spørsmålstegn ved hvordan bitcoins passer inn i det økonomiske systemet er svaret "du vet ikke hvordan det fungerer". Siden ingen faktisk klarer å gi et svar på ekstremt enkle spørsmål er det ikke rart ingen vet hvordan det fungerer.

 

Med svarene som er gitt så langt i denne tråden og det som finnes av informasjon fra "kilden" (ingen sentralisering gir ikke noen direkte kilde for informasjon heller, noe som ødelegger troverdigheten), virker det ikke som om det finnes så sterke kunnskaper om økonomisk teori bak bitcoins.

 

For øyeblikket synes jeg personlig denne saken angående SilkRoad som selger rusmidler for bitcoins er den mest interessante utviklingen. Blir spennede å se hva myndighetene gjør eller om de i det hele tatt har mulighet til å gjøre noe.

Det er slikt som kommer til å ødelegge for Bitcoins veldig raskt.

 

Hvitvasking og handel i ulovlige artikler så tidlig er farlig. Og selvfølgelig kan de gjøre noe. Det sitter folk og betaler samt tar imot ekte penger i begge ender. Det er ikke slik at bitcoins er et fullverdig alternativ per i dag, og det vil være ekstremt enkelt og stenge ned for at bitcoins kan bli et alternativ.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Synes du er litt vel kritisk nå TEE. Du vet også at spørsmålet du stilte ikke akkurat var et av de beste. Det omsettes nå bitcoins for nesten 1 million USD per dag og alle bitcoins verdsettes ut fra dagens pris til omlag 120 million USD. Da er det vel litt naivt å tro at det finnes noen åpenbare hull i selve ideen? Uansett les linken i mitt forrige innlegg så får du et bra teoretisk svar på det du lurer på.

 

Håper du også ser forskjellen på noen på forhånd fastsatte regler (begrensningene på antall coins, hvordan coins fordeles, etc.) og ingen restriksjoner på bruk og sentral styring. Nå kan du naturligvis si, hvis det ikke er noe sentral styring hvem skal håndheve at reglene følges?

 

Det er her de som stiller prosessorkraften sin til disposisjon kommer inn. Som Warz sa og som det beskrives i artikkelen jeg linket til, må over 50% av datakraften være enig i de endringer som skal gjøres. De aller fleste har mye mer å vinne på at de fastsatte reglene følges så med mindre en enkelt person/gruppe forsøker å ta over kan det vanskelig skje. Per i dag gjør nettverket over 5 Thash/sec, noe som visstnok tilsvarer i nærheten av det de 500 kraftigste super computerene i verden totalt klarer, så det er ikke en enkel sak å skaffe seg nok kraft til å ta over nettverket. Har også hørt at selv med 50%+ er det eneste du kan gjøre bare å ta tilbake bitcoins du allerede har sendt og bruke disse på nytt, ikke lage nye coins ut av ingenting. Men ta dette med en klype salt da jeg ikke er ekspert på teknologien.

 

Det er for denne jobben de som stiller sin datakraft til disposisjon og sikrer systemet får utdelt bitcoins. En ganske genial måte å fordele en ny valuta på.

 

Når det gjelder "ekstremt enkle spørsmål" som er besvart med "du vet ikke hvordan det fungerer", hadde det vært greit om du gjentok disse så kan jeg prøve å svare på disse også.

 

Ut fra mitt synspunkt passer bitcoins inn i det økonomiske systemet som rett og slett ett bedre alternativ til Paypal og ett slags kontantsystem for internet. Noen fanatikere tror bitcoins kan ta over hele verdensøkonomien, dette er ganske urealistisk og jeg tror heller ikke dette noen gang har vært meningen.

 

I tillegg til å være det jeg mener er et bedre alternativ enn PayPal har du også den begrensede mengden som gjør bitcoins til et utmerket instrument som "store of value", et alternativ til gull og sølv. Hvorfor dette er et bra alternativ har jeg forklart i tidligere poster.

 

Til slutt har du naturligvis det at bitcoins passer veldig fint inn i ett mer liberalistisk syn på verden for de som mener at staten blander seg inn i for mye enten det er å trykke penger, war on drugs, overvåke folk eller baile ut wall street.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først finn skjermkortet ditt her.

Se om det er i stand til å generere mer enn 100Mhash/s, hvis ikke er det neppe verdt bryet.

 

Sjekk at du har de siste driverne til kortet med OpenCL støtte. I tillegg må du ha ATI Stream SDK som du kan laste ned her.

 

Til slutt går du hit og laster ned mine programmet.

 

Anbefaler også å bli med i en miningpool. Da får du en jevn strøm med bitcoins i stede for å måtte vente i måneder eller år før du selv har løst en block og får 50 coins. Har selv god erfaring med deepbit.net

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på å investere et par hundrelapper i BitCoins, og hadde vært svært takknemlig for litt veiledning. Jeg ble først gjort skikkelig oppmerksom på BitCoins da verdien lå på $6-7-8, og jeg leste da en del om at vi snart ville få se en nedgang i denne verdien, da den hadde steget veldig bratt som følge av spekulasjon. Jeg har derfor ventet med å legge inn penger i dette, men jeg lurer litt på hva dere mener jeg bør gjøre. Verdien har så vidt jeg vet bare fortsatt å stige (hva ligger den på nå, btw?), så jeg lurer på om det er verdt å vente lenger (hvor lenge?) til verdien synker (hvor mye?) før jeg investerer en liten slant?

Lenke til kommentar

Først finn skjermkortet ditt her.

Se om det er i stand til å generere mer enn 100Mhash/s, hvis ikke er det neppe verdt bryet.

 

Sjekk at du har de siste driverne til kortet med OpenCL støtte. I tillegg må du ha ATI Stream SDK som du kan laste ned her.

 

Til slutt går du hit og laster ned mine programmet.

 

Anbefaler også å bli med i en miningpool. Da får du en jevn strøm med bitcoins i stede for å måtte vente i måneder eller år før du selv har løst en block og får 50 coins. Har selv god erfaring med deepbit.net

 

mitt greide 90, men hvorfor greier AMD kortene så INSANE mye mer en nVidia, skjemkort som benchmarker på samme nivå? Og vil du bruke GPU OG CPU eller kun GPU?

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

@ Mokko

 

Kjøp og selg bitcoins for dollar: https://mtgox.com/

Sett inn dollar med «Euro Bank Transfer». «Europa-betaling» i nettbanken, velg EUR som overføringsvaluta. Postbanken tar 30kr i gebyr, tar 1-7 virkedager.

Så kjøper du BTC med noen få klikk, med en avgift på 0.65% til mtgox for hvert kjøp/salg av bitcoins.

For å få NOK igjen går det også via euro-transfer til din bankkonto, minimum 10€ og 2% avgift.

Men euro-transfer gir ingen kurspåslag, så mye billigere enn f.eks. Forex.

 

Graf over kursutviklinga: http://bitcoincharts.com/charts/mtgoxUSD#rg10zcvztgSzbgBza1gEMAzm1g50za2gEMAzm2g100zxzi1gVolzi2gRSIzi3gMACD

Prøv deg fram med innstillingene.

 

Teknisk analyse («kvalifisert gjetning») av bitcoinmarkedet av S3052

Blogg: http://blog.bitcoinwatch.com/

Twitter: https://twitter.com/#!/BitcoinAnalyst

Du burde følge begge, for det kommer mini-oppdateringer på twitter mellom bloggpostene.

Han har hatt rett hele tiden sier folk, så lenge jeg har fulgt med hvertfall (men ikke sett noen bevis for dette, skulle gjerne).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så, hva om noen bestemmer seg for å selge 28000000 bitcoins? Siden det ikke finnes noen restriksjoner er det ingen som kan hindre noen i å "produsere" mer enn det fastsatte antallet. Det finnes jo ikke noen til å håndheve denne grensen.
Du er tydeligvis et geni som har funnet ut at du kan selge 28000000 bitcoins uten at noen kan hindre det. Jeg anbefaler deg å benytte denne muligheten, det vil gi deg cash nok til å aldri løfte en finger igjen.

Neppe. Hvis noen prøver å selge så mange bitcoins vil vel valutaen krakke.

Lenke til kommentar

Hvis du skal selge så mange bitcoins, må du anskaffe så mange bitcoins først. Da trenger du temmelig mye penger. Dessuten vil du øke verdien av bitcoins ved å kjøpe så mange bitcoins.

 

Hvis/når du har så mange bitcoins vil du tape temmelig mye penger på å selge dem (kursen vil synke før alle er solgt), så hvorfor skulle noen gjøre det?

Lenke til kommentar

Saker og ting.

 

Takk for mye god info og flotte lenker, men det er en spesifikk ting jeg lurer veldig på: Vil verdien av én BitCoin synke til lavere enn den er i dag? Skjønner at ingen faktisk kan svare, men hva er den generelle oppfatningen? Om folk mener at verdien vil falle fra $18 til $10 i løpet av en måned så venter jeg og kjøper når den er på $10, om det forventes at den vil stige ytterligere eller holde seg stabil så bør jeg strent tatt kjøpe så fort som mulig. Sitter og lurer på om jeg var skikkelig dust da jeg ikke slo til mens de befant seg på $8, eller om det vil få et skikkelig fall om en liten stund.

Lenke til kommentar

S3052: Opp!

Nesten alt av hva jeg har lest på nettet: Opp!

Resten (noen ganske få) av hva jeg har lest: Fatalt kræsj!

 

Sistnevnte gruppe påstår at på et eller annet tidspunkt vil det kræsje fordi bitcoin har en «flaw». Med begrunnelser som at det er et pyramidespill, krypteringen vil bli knukket, det finnes sikkert en svakhet/hull i koden, noen kan få kontroll over mer enn 50% av minerne, noen sitter på jævla mange bitcoins og selger alle samtidig. Men har ikke sett noen begrunnelser med noen gode argumenter (en del tilbakevises her: https://en.bitcoin.it/wiki/Myths).

 

Her er forøvrig flere bitcoiners å følge på twitter: https://twitter.com/#!/Uberadri/bitcoin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...