Gå til innhold

Onkyo gir ut high-end-lydkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hva funksjonene til de tre kopper skinnene på kortet er?.

Videre så ser jeg strengt tatt ikke vitsen med high-end lydkort. Jeg bruker et intrigert lydkort nå, og de eneste gangene jeg hører støy er når jeg skrur volumet nesten helt på maks, uten at jeg hører musikk. Det er forresten en Realtek brikke som står i et Gigabyte hovedkort hvis noen skulle lure.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva funksjonene til de tre kopper skinnene på kortet er?.

Videre så ser jeg strengt tatt ikke vitsen med high-end lydkort. Jeg bruker et intrigert lydkort nå, og de eneste gangene jeg hører støy er når jeg skrur volumet nesten helt på maks, uten at jeg hører musikk. Det er forresten en Realtek brikke som står i et Gigabyte hovedkort hvis noen skulle lure.

 

Det er elektromagnetisk skjerming...

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva funksjonene til de tre kopper skinnene på kortet er?.

Videre så ser jeg strengt tatt ikke vitsen med high-end lydkort. Jeg bruker et intrigert lydkort nå, og de eneste gangene jeg hører støy er når jeg skrur volumet nesten helt på maks, uten at jeg hører musikk. Det er forresten en Realtek brikke som står i et Gigabyte hovedkort hvis noen skulle lure.

 

Funksjonene kan være:

 

-Kjøling

-Skjerming av støy og crosstalk mellom ulike deler av kortet, blir bedre når "lokket" også kommer over.

-Utseende

 

En kombinasjon av disse og at en ønsker at kunden skal "tro-noe" om skinnene er nok det riktige. Den faktiske betydningen av skinnene må testes før en kan si noe sikkert. Personlig heller jeg nok mot støy, men den faktiske virkningen/effekten, altså hvor godt de fungerer og om en ville hørt forskjell uten skinnene er jeg litt usikker på.

 

Ellers går denne tråden den veien det alltid går med audiofile. En haug med folk som må forsvare sitt "favorittprodukt" ikke ulikt de tendensene en ser blant "fanboys". At en i det hele tatt bruker ord som "kompromissløs", eller å hevde at en DAC er det eneste av betydning for lydbildet vitner om at en har en mer religiøs enn analytisk fremgangsmåte til problemstillingen.

 

Et kompromissløst produkt finnes ikke, og det analoge utgangstrinnet etter DAC-en kan ha like mye å si som selve DAC-kretsen.

 

De interne lydkortene er veldig gode hvis man treffer rett. Et pci lydkort som plukker opp hørbar støy fra pcen er på sin side enten totalt feildesignet, eller så støyer andre komponenter i pcen mye mer enn de bør. På den andre siden finnes det mange gode eksterne DAC-er (og gjerne med integrert hodetelefonforsterker). Men produktet må nesten tilpasses bruksområde.

 

Å komme drassende med rac enheter og si at "dette er high-end!" blir for useriøst. hw.no er en forbrukerside som omtaler forbrukervarer. Det blir som å komme drassende med superbiler (supercars) når Bil og Motor tester stasjonsvogner i øvre del av prissegmentet som vanlige folk har råd til.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Say what? Jeg har ikke nevnt et ord om min utdanning eller (...)

Jeg må beklage på det dypeste; jeg kopierte feil nick. Min feil, redigert.

 

Edit:

@sikotryne & dredg:

Nå antok jeg at datasøk via google var allmennkunnskap, men igjen - min feil.

 

Første treff, og i min mening et veldig godt et da jeg har sansen for tnt-audio:

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/trendsaudio_ud10_1_e.html

 

Sitat fra siste setning i konklusjonen ser jeg for meg er dels rettet spesifikt mot enheten og dels generelt mot produktsegmentet:

"It's certainly one of the best, and most cost-effective ways to start experiencing PC audio!"

 

Dette er dog bare ett av mange navn. V-DAC fra Musical Fidelity er et annet navn som er minst like solid. Samme gjelder KingRex UD01. Listen fortsetter, og vil vokse i takt med PC-ens inntog i hi-fi-miljøet.

 

Det ble nevnt at surround gaming er de interne lydkortenes domene, og hvis det er det man er ute etter så må man for all del få lov til å satse sådan. Jeg klandrer ingen som investerer i sine interesser.

Endret av Su&!
Lenke til kommentar

Det er postet en del fine enheter som helt sikkert yter veldig god til sitt bruk. Men jeg kan faktisk ikke se et eneste alternativ, eller noe som befinner seg i samme klasse som lydkortet i artikkelen. Enten så er det en koloss som mangler sentrale elementer som ofte blir brukt i hverdagen, til enheter som kun kan brukes av de med hodetelefoner. (aka. et helt annet marked)

 

Et godt alternativ bør derfor ha støtte for surround, og da helst kunne ta i bruk DTS Master HD osv.. Samt ha god dynamikk og surround-støtte i spill, i tillegg til å ha en god DAC.

 

Man kan sikkert kose seg med skikkelig high-end musikk en stund, men nå er det vel også slik at man også ønsker å ha best mulig lyd når du ser på filmen din, eller når du spiller spillet ditt. Du trenger ikke være en innbitt gamer eller film-entusiast for å sette pris på dette. God lyd for meg er en fellesnevner av alle disse områdene, og da hjelper det fint lite om den er vell så bra i stereomodus, eller bare kan brukes til headsett. Headsett tvinger jeg bare meg selv til å bruke når det kreves at jeg skal være stille, eller jeg er på tur.

 

Selv med et BD MMX 300 eller DT770 så blir er det kjipt å sitte med headsett i forhold til et middels godt hjemmekinoanlegg.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er postet en del fine enheter som helt sikkert yter veldig god til sitt bruk. Men jeg kan faktisk ikke se et eneste alternativ, eller noe som befinner seg i samme klasse som lydkortet i artikkelen. Enten så er det en koloss som mangler sentrale elementer som ofte blir brukt i hverdagen, til enheter som kun kan brukes av de med hodetelefoner. (aka. et helt annet marked)

 

Et godt alternativ bør derfor ha støtte for surround, og da helst kunne ta i bruk DTS Master HD osv.. Samt ha god dynamikk og surround-støtte i spill, i tillegg til å ha en god DAC.

 

Man kan sikkert kose seg med skikkelig high-end musikk en stund, men nå er det vel også slik at man også ønsker å ha best mulig lyd når du ser på filmen din, eller når du spiller spillet ditt. Du trenger ikke være en innbitt gamer eller film-entusiast for å sette pris på dette. God lyd for meg er en fellesnevner av alle disse områdene, og da hjelper det fint lite om den er vell så bra i stereomodus, eller bare kan brukes til headsett. Headsett tvinger jeg bare meg selv til å bruke når det kreves at jeg skal være stille, eller jeg er på tur.

 

Selv med et BD MMX 300 eller DT770 så blir er det kjipt å sitte med headsett i forhold til et middels godt hjemmekinoanlegg.

 

Vet ikke helt hva du sikter til, men jeg har ikke sett noen produkter som kun kan brukes med hodetelefoner?

 

Jeg linket til en Zero DAC, men den har RCA-utganger og. Den gode hodetelefon-delen er egentlig mest en bonus.

 

For de som ønsker surround er ikke en vanlig DAC brukbar, så der har du forsåvidt rett. Mine råd har vært til de som primært ønsker seg god stereo-lyd fra en PC, som flere og flere gjør...

Lenke til kommentar

Vel, nå var ikke poenget mitt at det bare kunne brukes til hodetelefoner, men greit nok, godt å vite.

 

Jeg kan virkelig ikke se hvorfor man er villig til å foreta et så stort kompromiss, som det faktisk er å måtte sitte med et kjedelig lydbilde når man spiller, ser film, eller skal høre på live lyd fra konserter osv.. mot et noe bedre stereo-lydbilde. Jeg kan skjønne om det blir et tillegg til, men ikke hvis det blir brukt som et alternativ.

 

For jeg tror fortsatt at det er få som kan legge hånden på hjertet og si de ikke ser film/spiller spill/hører på live musikk. Og selv om dere kanskje blir flere og flere så er det er det nesten svært liten gruppe mennesker.

 

 

Lenke til kommentar

Kjører selv med et X-FI Xtreme Music i PCen, og har koblet den til en grei yamaha forsterker via en Coax-kabel. Og med forsterkeren i "pure direct" modus. Altså kun ren forsterking av lyden, så må jeg øke forsterkingen så høyt for å høre noen tydelig støy at jeg sannsyneligvis hadde sprengt trommehinnene mine om jeg hadde vært så dum å faktisk satt på musikk.

 

Måtte i hvert fall øke forsterkningen med 36 dB fra vanlig/høy volum for meg. Dette er en økning på 4096 ganger så høyt lydtrykk som jeg vanligvis ville hørt på... Og på dette lydnivået så var det altså svært lav støy (hviske svakt-lydnivå).

 

For å få ca likt volum på støyen som jeg har på musikken så måtte jeg forsterke lydstyrken med 76 dB. For å sette det i perspektiv, så tilsvarer det en forskjell i lydtrykk på den nette sum av 2^25 = 33 554 432 ganger! (ca) Vi snakker da om mer enn bare en super-hørsel om du kan høre støyen i det ekstremt mye høyere lydnivået....

Om forsterkeren ga meg korrekte tall er jo såklart en feilkilde og en viss skepsis til. Men uansett hvor slurvete, så snakker vi om en så stor forskjell at du egentlig ikke trenger å regne på den.

 

 

 

Kort sagt: vi snakker om støy som er så mikroskopisk mye mindre at det ikke fysisk er mulig å høre forskjell. Bakgrunnstøyen i et hus vil uansett være mange ganger høyere. Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha noen spesiell utdanning på området (foreløpig), men hvordan måte vil det gange meg å få lavere støy enn jeg har nå?

 

Det SKAL sies at jeg kan så vidt høre en viss støy ved normalt lyttevolum om jeg legger det ene øret rundt diskanten, men om jeg ville hatt på musikk så hadde jeg sannsyneligvis ikke klart å holde øret mitt der i særlig lang tid før smertene hadde overtatt. (har jo vanligvis en lytteposisjon som er 3-4m unna, og 1mm blir da litt VEL nærme. :p

Jeg sier ikke at man ikke trenger bedre DAC eller noe slik. Bare at dere får det til å høres ut som om dagens utstyr er dårlig, eller at hvermansen kan høre forskjell i det hele tatt.

 

Edit: Ok, så var dette gjort når jeg ikke spilte av noen musikk, og det kan jo hende det kommer mer når man faktisk skal spille av musikk.... Men jeg må virkelig inrømme at jeg sliter veldig med å detektere noen som helst støy ved avspilling av .FLAC-filer. Har god hørsel, så det må i såfall være en ting man må lære seg.

 

I mine øyne blir jeg nesten nødt å sette personer som synes det er noen støy å klage på i samme bås med de som mener man kan se forskjell på om det er 300 eller 500 FPS i spill. (typisk inbitte CS-geeks)

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kjører selv med et X-FI Xtreme Music i PCen, og har koblet den til en grei yamaha forsterker via en Coax-kabel. Og med forsterkeren i "pure direct" modus. Altså kun ren forsterking av lyden, så må jeg øke forsterkingen så høyt for å høre noen tydelig støy at jeg sannsyneligvis hadde sprengt trommehinnene mine om jeg hadde vært så dum å faktisk satt på musikk.

 

Måtte i hvert fall øke forsterkningen med 36 dB fra vanlig/høy volum for meg. Dette er en økning på 4096 ganger så høyt lydtrykk som jeg vanligvis ville hørt på... Og på dette lydnivået så var det altså svært lav støy (hviske svakt-lydnivå).

 

For å få ca likt volum på støyen som jeg har på musikken så måtte jeg forsterke lydstyrken med 76 dB. For å sette det i perspektiv, så tilsvarer det en forskjell i lydtrykk på den nette sum av 2^25 = 33 554 432 ganger! (ca) Vi snakker da om mer enn bare en super-hørsel om du kan høre støyen i det ekstremt mye høyere lydnivået....

 

 

 

Kort sagt: vi snakker om støy som er så mikroskopisk mye mindre at det ikke fysisk er mulig å høre forskjell. Bakgrunnstøyen i et hus vil uansett være mange ganger høyere. Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha noen spesiell utdanning på området (foreløpig), men hvordan måte vil det gange meg å få lavere støy enn jeg har nå?

 

Det SKAL sies at jeg kan så vidt høre en viss støy ved normalt lyttevolum om jeg legger det ene øret rundt diskanten, men om jeg ville hatt på musikk så hadde jeg sannsyneligvis ikke klart å holde øret mitt der i særlig lang tid før smertene hadde overtatt. (har jo vanligvis en lytteposisjon som er 3-4m unna, og 1mm blir da litt VEL nærme. :p

Jeg sier ikke at man ikke trenger bedre DAC eller noe slik. Men når det kommer til støy så er det helt bortkastet med noe bedre.

 

Siden du skriver "en coax kabel" og ikke phono eller RCA, regner jeg med at du bruker den digitale (S/PDIF) utgangen?

Lenke til kommentar

Edit:

@sikotryne & dredg:

Nå antok jeg at datasøk via google var allmennkunnskap, men igjen - min feil.

Store deler av min arbeidsdag består ofte i å søke på Google, så jeg trodde virkelig jeg kunne det. Så feil kan en ta, jeg vil gjerne at du viser meg hvordan du googler frem hvilke eksterne lydkort folket på forumet her anbefaler.

Lenke til kommentar

>coax

Med andre ord skjer det ikke noe D-A-konvertering i selve lydkortet, men i Yamaha-receiver. Dette blir for dumt.

 

Over og ut.

Huffameg. ^^ Ja, du har virkelig møtt på noen individer som har så lav viten om at det blir for dumt å holde en diskusjon oppe engang. Som jeg sa så er jeg åpen for innvendinger på en liten test jeg tok i stad for å se om jeg kunne se om et rimelig normalt menneske hører stor, liten, ingen forskjell. Det var ikke for å bevise noe stort egentlig, men bare kjøre litt matte på det hele. Spesielt når man påstår at det er støyen som er så problematisk med slike lydkort.

 

 

Med Coax, så mente jeg S/PDIF ja. Nå var det vel og merke slik at jeg trodde signalet blir behandlet analogt på selve kortet, for deretter å bli gjort om til digitalt format. F. eks mens man spiller av musikk eller spiller spill. På sistnevnte er jeg rimelig sikker på at det blir behandlet analogt. Men for all del, jeg snakker litt over meg selv.

 

Uansett så vil det jo være en DAC inne i yamahaforsterkeren som utgjør en del forskjell. Det tenkte jeg vel ikke over i stad, det må jeg innrømme. Det kan godt hende testen ikke har noen særlig hensikt, men prøvde med en 3,5mm -> RCA kabel, og det ble litt mer støy, men fortsatt rimelig absurd lite i forhold til bakgrunnstøy eller lignende.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

>coax

Med andre ord skjer det ikke noe D-A-konvertering i selve lydkortet, men i Yamaha-receiver. Dette blir for dumt.

 

Over og ut.

Huffameg. ^^ Ja, du har virkelig møtt på noen individer som har så lav viten om at det blir for dumt å holde en diskusjon oppe engang. Som jeg sa så er jeg åpen for innvendinger på en liten test jeg tok i stad for å se om jeg kunne se om et rimelig normalt menneske hører stor, liten, ingen forskjell. Det var ikke for å bevise noe stort egentlig, men bare kjøre litt matte på det hele. Spesielt når man påstår at det er støyen som er så problematisk med slike lydkort.

 

 

Med Coax, så mente jeg S/PDIF ja. Nå var det vel og merke slik at jeg trodde signalet blir behandlet analogt på selve kortet, for deretter å bli gjort om til digitalt format. F. eks mens man spiller av musikk eller spiller spill. På sistnevnte er jeg rimelig sikker på at det blir behandlet analogt. Men for all del, jeg snakker litt over meg selv.

 

Uansett så vil det jo være en DAC inne i yamahaforsterkeren som utgjør en del forskjell. Det tenkte jeg vel ikke over i stad, det må jeg innrømme. Det kan godt hende testen ikke har noen særlig hensikt, men prøvde med en 3,5mm -> RCA kabel, og det ble litt mer støy, men fortsatt rimelig absurd lite i forhold til bakgrunnstøy eller lignende.

 

Jaja, da fikk vi oppklart det og :) Det ante meg...

 

Fordelen med ekstern DAC er at man slipper å ha den på samme strømforsyning som resten av PC'en, siden det er mange forskjellige komponenter som kan generere støy. Jeg har hatt noen dårlige erfaringer der.

 

Fordeler med DAC:

 

* Slipper å rote på selve PC'en hver gang du skal endre noe

* Slipper "all" elektromagnetisk støy fra andre komponenter

* Ofte ganske god hodetelefonutgang (varierer)

* Galvanisk skille (med toslink)

* Tar ikke opp plass/luftflyt i maskinen

* Kan (som regel) brukes med flere kilder, f.eks en TV

* Slipper drivere og software

 

 

JEG ville valgt en ekstern DAC fremfor et dyrt lydkort.

Lenke til kommentar

På den positive siden så har du jo også bla.

 

* Du slipper å ha enheter som "ligger å slenger", og du sparer plass.

 

* Du kan ha forskjellige moduser, og forskjellige instillinger etter hva du øsnker å lytte på. Noen ganger ønsker jeg surround, andre ganger er det fint med ren stereo. Noen ganger er det dårlige kilder, og som kanskje bør få litt ekstra treble, eller mer bass. Eller at man ønsker en modus for spilling, og en annen for film/musikk.

 

* Det er lettere å forandre instillinger, og du slipper å lette ræva for å gjøre noe som helst.

* Kan også brukes med to kilder vel og merke.

 

 

 

Men hva kan vel jeg si... for i praksis så sitter jeg vel med en kjempesvær ekstern DAC uansett. (recieveren min)

 

Ja, man får jeg ikke da det beste fra begge verdener? Mulighet for surround, mulighet for forskjellige mouser, samt en ekstern DAC som gjør jobben.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hmm....

 

Når det gjelder lyd har det etter min mening alltid vært en fordel men minst mulig elektronikk kombinert med renest mulig kjede, gjerne i edelt metall.

 

Jeg har simpelten vanskelig for å tro at lyd blir bedre av å gjennomgå mer elektronisk påvirkning.

 

tja, her er det snakk om mange kanaler, derfor ser du så mye rart, finn en prosessor uten 100000 komponenter, men stereo versjonene har nesten ikke noe, derfor er det kortet så sykt stappet.

 

Edelt metall, hva gjør edel metall som f.ex gull annet enn å være mer rævva enn kobber, eneste grunnen det blir brukt er pga koblingene ikke skal korridere, bare et lite lag på kontakter.

lager man kabel av gull så er man idiot.

kobber er faktisk nest eller 3rd best av alle materialer på å lede strøm hvis jeg husker riktig ( av de som faktisk er fysisk mulig å lage kabel av)

så ser ikke helt poenget med edelt metall.

 

Jeg skulle hatt et brukbart eksternt lydkort med 24 bit/96 Khz støtte og digital ut for å mate inn i forsterker'n. Forslag ?

 

Jeg tror at Stereo- og surroundcafeen er et bedre sted å diskutere det! ;)

jeg har 192khz-24bit ;P

det som koser seg på amd skjermkortene, hdmi lyd saken, da er det recieveren/pre-amp som er dac

 

Dumt spørsmål angående støy: Hvordan kan det komme støy på "lyd"signalet når man kjører digitalt optisk/HDMI ut fra lydkortet til forsterkeren/preampen?

 

Kan ikke, så lenge signalet aldri er analogt internt er du rimelig sikker, du kan miste informasjon, men støy forekommer ikke i den forstand.

digitale lyd signaler kan bli behandlet på forskjellige måter, kjører du bitstream er du ganske så sikret.

men forskjellene kan aldri bli så store på analogt, digitalt sikrer bare at du har ett mindre punkt som kan være støykilde osv. man begynner fra reciever/pre-amp.

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

tja, her er det snakk om mange kanaler, derfor ser du så mye rart, finn en prosessor uten 100000 komponenter, men stereo versjonene har nesten ikke noe, derfor er det kortet så sykt stappet.

Uhumm.. godt jeg holder meg til stereo.

Det eneste punktet hvor mange kanaler har noe for seg må være filmtitting og det gjør jeg ikke mye av.

Edelt metall, hva gjør edel metall som f.ex gull annet enn å være mer rævva enn kobber, eneste grunnen det blir brukt er pga koblingene ikke skal korridere, bare et lite lag på kontakter.

lager man kabel av gull så er man idiot.

kobber er faktisk nest eller 3rd best av alle materialer på å lede strøm hvis jeg husker riktig ( av de som faktisk er fysisk mulig å lage kabel av)

så ser ikke helt poenget med edelt metall.

 

Kjøper du f.eks en AudioNote DAC i reint sølv er du rimelig garantert at resten av komponentene holder topp kvalitet. Valget av metall forteller noe om totalkvaliteten enten det er høykvalitets kobber (oksygenfri) eller noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg har egen erfaring med støy som følge av dårlig kontakt på rene kobberkabler som har stått lenge eksponert. Derfor synes jeg ikke gullbelegg på kontakter er like mye heksebrygg som mye annet i hifireligionen. Jeg gjetter på at belegg av rustfritt stål ville fungert omtrent like bra i praksis, men det er vel noe med salgbarhet og enkel påføring som gjør at gull er populært til det formålet. Gull lar seg enkelt påføre elektrokjemisk, mens rustfritt stål må klemmes på kabelen og da får man mer unøyaktig form på kontakten som igjen kan gi dårligere kontakt. Stålet ville også vært veldig mye tykkere enn et gullbelegg.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...