Gå til innhold

Onkyo gir ut high-end-lydkort


Anbefalte innlegg

EEeeeeeh high end?????????????????

 

Kanskje det er high for gamere. For hva skal vi kalle, lynx, appogee, crane song, Burl, JCF Audio, Prism, Weiss, Metric Halo og ikke minst Lavry som ble mitt valg etter mange timer lytting i studio. Blir litt dårlig i magen når gamere snakker om high end audio.

 

Her er et eksempel på high end http://www.mercenary.com/prsodradtwoc.html

 

Hold dere heller til high end grafikkort og lekelydkort. For gaming vil det være bortkastet med high end lydkort.

 

Da jeg vil si at det billigste high end lydkortet for folk som ikke vil selge bestemor er vel RME Fireface 800. http://www.prolyd.no/Avdelinger/produkter/Audio-interface/FireWire/RME/RME-Fireface-800-24-Bit-192-kHz,-AD-DA,-28i-o,ADAT,-SPDIF-FF800.aspx

 

Like viktig er vel slutt-trinnet som kortet kobles til i og med at dette kan bli en flaskehals. man kan jo ende opp med en slags high-frontend og low-backend.........

 

Og det er vel også slik at definisjonene på hva som er high-end spriker vel mer enn en gjennomsnittsblondine.

 

Altså, disse lydkortene du viser her er jo bare noen monstre... High end er de sikkert, men ser du noen av Hi-Fi-gutta på AVforum sitte med disse i fanget? Tviler på at dette er det beste valget, på langt nær, med mindre du trenger uendelig med innganger.

 

Uten å kunne si noe med 100% sikkerhet, ville jeg tro det er greit nok å gå for Asus sine toppkort, eller en ekstern DAC til noen tusen. Eventuelt DAC som er innebygd i recievere. Vil gjerne se noen tester av dette Onkyo-kortet. Om drivere er holdbare, og om den generelt sett holder mål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm....

 

Når det gjelder lyd har det etter min mening alltid vært en fordel men minst mulig elektronikk kombinert med renest mulig kjede, gjerne i edelt metall.

 

Jeg har simpelten vanskelig for å tro at lyd blir bedre av å gjennomgå mer elektronisk påvirkning.

Lenke til kommentar

EEeeeeeh high end?????????????????

 

Kanskje det er high for gamere. For hva skal vi kalle, lynx, appogee, crane song, Burl, JCF Audio, Prism, Weiss, Metric Halo og ikke minst Lavry som ble mitt valg etter mange timer lytting i studio. Blir litt dårlig i magen når gamere snakker om high end audio.

 

Her er et eksempel på high end http://www.mercenary...sodradtwoc.html

 

Hold dere heller til high end grafikkort og lekelydkort. For gaming vil det være bortkastet med high end lydkort.

 

Da jeg vil si at det billigste high end lydkortet for folk som ikke vil selge bestemor er vel RME Fireface 800. http://www.prolyd.no...PDIF-FF800.aspx

 

Like viktig er vel slutt-trinnet som kortet kobles til i og med at dette kan bli en flaskehals. man kan jo ende opp med en slags high-frontend og low-backend.........

 

Og det er vel også slik at definisjonene på hva som er high-end spriker vel mer enn en gjennomsnittsblondine.

Ingen av de er lydkort, og havner derfor godt uttenfor skalaen uansett. Når du skal sammenligne High-end skjermkort så er det ingen som prøver å sammenligne det mot eksterne enheter som er store bokser eller servere. (ja du får tak i slike løsninger)

Så om man skal kalle dette mid-end, så får du jammen meg si oss hvilket lydkort som er å finne øverst i skalaen?

 

Det er greit nok at du synes at lydkort i dag ikke er gode nok. Det kan jeg kanskje ha noen forståelse for, men du skal nå allikevell vite at det der sannsyneligvis er noe av det beste du får på et så kompakt område som lydkort trenger å være.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Dumt spørsmål angående støy: Hvordan kan det komme støy på "lyd"signalet når man kjører digitalt optisk/HDMI ut fra lydkortet til forsterkeren/preampen?

 

 

 

 

 

En skikkelig dac med Usb direkte inn. da snakker vi skikkelig bra støyfri lyd.

pluss at du kjører usb gjennom ett usb filter som har en god ekstern psu eller enda bedre driver den med ett 9 volts batteri.

 

her er ett eksempel

http://www.xindak.com/en-us/product_detail_info.asp?id=472

Endret av dagtveit
Lenke til kommentar

EEeeeeeh high end?????????????????

 

Kanskje det er high for gamere. For hva skal vi kalle, lynx, appogee, crane song, Burl, JCF Audio, Prism, Weiss, Metric Halo og ikke minst Lavry som ble mitt valg etter mange timer lytting i studio. Blir litt dårlig i magen når gamere snakker om high end audio.

 

Her er et eksempel på high end http://www.mercenary...sodradtwoc.html

 

Hold dere heller til high end grafikkort og lekelydkort. For gaming vil det være bortkastet med high end lydkort.

 

Da jeg vil si at det billigste high end lydkortet for folk som ikke vil selge bestemor er vel RME Fireface 800. http://www.prolyd.no...PDIF-FF800.aspx

 

Like viktig er vel slutt-trinnet som kortet kobles til i og med at dette kan bli en flaskehals. man kan jo ende opp med en slags high-frontend og low-backend.........

 

Og det er vel også slik at definisjonene på hva som er high-end spriker vel mer enn en gjennomsnittsblondine.

Ingen av de er lydkort, og havner derfor godt uttenfor skalaen uansett. Når du skal sammenligne High-end skjermkort så er det ingen som prøver å sammenligne det mot eksterne enheter som er store bokser eller servere. (ja du får tak i slike løsninger)

Så om man skal kalle dette mid-end, så får du jammen meg si oss hvilket lydkort som er å finne øverst i skalaen?

 

Det er greit nok at du synes at lydkort i dag ikke er gode nok. Det kan jeg kanskje ha noen forståelse for, men du skal nå allikevell vite at det der sannsyneligvis er noe av det beste du får på et så kompakt område som lydkort trenger å være.

Må si meg enig med det du sier der, et lydkort og en stor ekstern dac er to helt forskjellige ting, og skal ikke sammenlignes, hele poenget med et lydkort er jo at det er inni PCen, så du slipper å dra med deg en stor boks.

Men må si at det faktisk finnes hi-end lydkort der ute til over 10k norske kroner, men mener de kun er for stereo eller noe, er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

Anbefaler heller en ekstern DAC, så slipper man det som er av elektrisk støy i en PC...

 

Har et Wavio SE-90PCI selv...og Cambridge DacMagic

 

Kortet er designet for operasjon i en PC, og er spesifisert med SNR på 120dB. Da skal jeg garantere deg at det bare er audiofile heksedoktorer som "hører" forskjell på dette og en eller annen overpriset DAC. Til info har jeg doktorgrad i fysikk (elektronikk) og har jobbet mange år med design av presisjonsinstrumenter hvor støy faktisk ER et problem, i motsetning til i audioprodukter, hvor støy er enkelt og billig å holde under detekterbart nivå.

 

Nå har det seg slik at jeg faktisk har dette kortet (SE90-PCI). Jeg brukte det en stund i et røroppsett for hodetelefoner, og det var rett og slett for mye støy. Det kan godt være at det er noe galt med min PC, men man er ihvertfall sikker på å unngå slikt med ekstern DAC.

 

Edit:

 

Prisen er 2200,- i Japan. Jeg kjøpte mitt SE90-PCI der for ca 500 kroner, og det kostet godt over 1000,- her. Prisen i Norge blir nok et greit stykke over 3000,-, altså mer enn en DacMagic koster. Jeg har også en Zero DAC/hodetelefonforsterker som kostet i overkant av 1000,- levert fra Ebay, og den har helt ypperlig lyd den og. Jeg står fortsatt på anbefalingen om å vurdere ekstern DAC i stedet for et dyrt internt hovedkort. Mer fleksibelt er det og...

Eid!!!

Lenke til kommentar

En ekstern dac må da ikke være stor og dyr? Den kan være mindre, lettere og billigere enn de gitte kortene referert til i artikkelen, og likevel låte minst like bra. Med strømtilførsel via usb finnes det nok av alternativer som gjerne kan puttes i lomma om portabilitet er alpha; du må bare vite hva du er ute etter. Jeg mener altså at eksterne og interne dac-er kan sammenlignes, og i de fleste tilfeller vil det være en fordel at dac-en ligger utenfor PC-en. Du må ikke være audiofil for å ta deg til rette av noen fordeler som gjerne får sitt opphav i den verdenen.

 

@kurrant:

Demp trangen for å vifte med akademia-p〇n〇s så fremt det ikke står i temaets interesse, og det ser altså ikke ut som om du har en doktorgrad som audioingeniør. Vel, selv de ufaglærte skulle kunne fatte at spesifikasjoner alene ikke garanterer kompromissløs lyd.

 

Edit:

feil nick

Endret av Su&!
Lenke til kommentar

Dumt spørsmål angående støy: Hvordan kan det komme støy på "lyd"signalet når man kjører digitalt optisk/HDMI ut fra lydkortet til forsterkeren/preampen?

 

Det kan ikke komme støy på signalet før det gjøres analogt. Teknisk sett kan du jo få bitfeil, men det er stort sett slik at enten får du lyd, eller så får du ikke lyd...

 

Edit: konkret anbefaling fra meg og

 

Zero DAC

 

Vanskelig å slå denne for under 1000,- :) Hodetelefonen er høyst kapabel og driver både AKG K701 og Beyerdynamic DT990 med glans. Kan nesten garantere at du ikke får lignende lyd med hodetelefoner med en intern løsning.

Endret av pifler
Lenke til kommentar

En ekstern dac må da ikke være stor og dyr? Den kan være mindre, lettere og billigere enn de gitte kortene referert til i artikkelen, og likevel låte minst like bra. Med strømtilførsel via usb finnes det nok av alternativer som gjerne kan puttes i lomma om portabilitet er alpha; du må bare vite hva du er ute etter. Jeg mener altså at eksterne og interne dac-er kan sammenlignes, og i de fleste tilfeller vil det være en fordel at dac-en ligger utenfor PC-en. Du må ikke være audiofil for å ta deg til rette av noen fordeler som gjerne får sitt opphav i den verdenen.

 

@pifler:

Demp trangen din for å vifte med akademia-kuken din så fremt det ikke står i temaets interesse, og det ser altså ikke ut som om du har en doktorgrad som audioingeniør. Vel, selv de ufaglærte skulle kunne fatte at spesifikasjoner alene ikke garanterer kompromissløs lyd.

 

Say what? Kanskje du skal lære deg å lese poster skikkelig før du går til personangrep. Jeg har ikke nevnt et ord om min utdanning eller bakgrunn, annet enn at jeg eier både et Onkyo Wavio og et par eksterne DAC'er.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...