Gå til innhold

Parkere på venstre side av veien, før stans forbudt


Dragen

Anbefalte innlegg

Hei, og god kveld.

 

Jeg og r2d290 (og senere flere) har nå hatt en heftig krangel i to timer i #diskusjon.no på EFNet om følgende bilfører vil vinne i en evt rettsak.

 

sqBl4.jpg

hl3R5.jpg

 

r2d290 mener at bilføreren vil vinne en rettsak (og dermed slippe boten) fordi det ikke er skiltet ved krysset bak Audien. Han mener da at Stans Forbudt-skiltet kun gjelder i den retningen fotografen (jeg) står, og ikke motsatt retning sånn at bilen kan parkere der lovlig.

 

Med andre ord mener han at skilt kun gjelder i den retningen skiltet står på høyre side, men at du kan stanse/parkere der hvis du kommer fra motgående retning.

 

Jeg derimot, og 3 andre brukere i kanalen, mener at skilt gjelder på hele den siden av veien fra og med der skiltet står og frem til neste relevante skilt, eller kryss. Selv om du kommer fra motgående retning (altså venstre felt).

Vi mener da at føreren av bilen vil tape en evt rettsak.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss se på nedsiden av den aktuelle veien, altså på baksiden av der Audien står:

 

Bilde #3

 

 

feil.JPG

 

 

Jeg mener at audien som kommer nedenfra og kjører oppover, ikke har passert noen stans forbudtskilt, og kan dermed parkere på venstre side av veien (JA, vi er alle enige i at det er lov å parkere på venstre side av veien, selvom kjøreretningen er på høyre side).

 

 

Og så ser vi et annet bilde, fra et annet kryss:

 

Bilde #4

 

riktig.JPG

 

 

Merk: De 15 meterne er bare noe som er tegne på for å påpeke et eksempel.

 

Jeg mener at på dette bildet vil en bil få lov til å parkere på venstre side frem til stans forbudt-skiltet som er til venstre. Og jeg mener at bilde #1 er akkurat samme situasjon: altså vil det være lov til å parkere på venstre side av veien helt frem til stans-forbudt skiltet som jeg har markert med rød runding på bilde #3.

 

At veivesenet er dårlige og ikke har satt opp stans-forbudt-skilt på venstre side av veien, helt nederst i veien (sånn de har gjort på bilde #4), på bilde #3, bør da ikke gå ut over sjåføren :S

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt feil ble konklusjonen følgende: Skiltet gjelder i kjøreretningen, altså nedover mot den gule bilen vi ser på bilde 2. Det hjelper ikke at audien står parkert mot kjøreretningen, den står fortsatt ulovlig.

 

Redigert: Kilden min, skiltforskriftens § 7, har følgende å si:

 

Forbudsskilt gjelder i kjøreretningen fra der skiltet er satt opp og fram til nærmeste vegkryss, dersom ikke annet er bestemt i § 8 for de enkelte skilt.

 

Neste paragraf forteller om hvert enkelt forbudsskilt, og her finner vi det aktuelle skiltet:

 

370 Stans forbudt

Skiltet angir forbud mot å stanse kjøretøy på den side av vegen hvor skiltet er satt opp.

Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss.

Endret av Runar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt feil ble konklusjonen følgende: Skiltet gjelder i kjøreretningen, altså nedover mot den gule bilen vi ser på bilde 2. Det hjelper ikke at audien står parkert mot kjøreretningen, den står fortsatt ulovlig.

 

Redigert: Kilden min, skiltforskriftens § 7, har følgende å si:

 

Forbudsskilt gjelder i kjøreretningen fra der skiltet er satt opp og fram til nærmeste vegkryss, dersom ikke annet er bestemt i § 8 for de enkelte skilt.

 

Neste paragraf forteller om hvert enkelt forbudsskilt, og her finner vi det aktuelle skiltet:

 

370 Stans forbudt

Skiltet angir forbud mot å stanse kjøretøy på den side av vegen hvor skiltet er satt opp.

Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss.

Runar: Man må kunne gå ut ifra at når du ser på et skilt, så gjelder det skiltet for det som kommer etter skiltet, ikke for det som kommer før.

Derfor mener jeg at dette skiltet på bilde #5 som er i toppen av veien, også er helt idiotisk, for det gjelder jo bare en halvmeter:

Bilde #5

 

 

idioti.JPG

 

 

Dette skiltet burde heller stått i bunnen av veien for at sjåføren i audien skulle fått bot (etter mitt syn).

 

 

Som krikkert sa: Veivesenet skilter ikke for fjotter som kjører på feil side av veien.

Ingen ikk-fjotter kjører på feil side av veien. Jeg er helt enig. Men det er likevel ikke å være "fjott" å PARKERE på feil side av veien. Det skjer hele tiden.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Det er "idioti" å parkere på feil side uten å være sikker på om man har lov til det eller ikke.

Det er ikke "feil side". Det er like riktig å parkere på venstre side av en vei, som på høyre, med mindre skiltene sier noe annet.

Og sjåføren skal slippe å måtte ta en lenge spassertur for å finne ut om han står lovlig eller ei. Det skal han kunne vite med en gang han kommer inn i veien... Men i dette tilfellet får han jo ikke vite det.

Lenke til kommentar

En lang spasertur? Veistumpen er på <100m!

Likevel. Du skjønner vel like godt som meg at det ikke er påkrevet at sjåføren MÅ gå ut av bilen, så gå 50 meter frem for å finne ut hva som står på baksiden av et skilt, og så gå tilbake? Det er ikke sånn skiltingen skal fungere...

Lenke til kommentar

Man må kunne gå ut ifra at når du ser på et skilt, så gjelder det skiltet for det som kommer etter skiltet, ikke for det som kommer før.

Sett at du kjører i riktig retning, ja, og ikke mot kjøreretningen som audien gjør. Skiltet gjelder i kjøreretningen og frem til nærmeste kryss. Det er lov å parkere på venstre side av veien, så lenge du følger reglene som om du hadde stått på høyre side.

 

Beklager hvis det ble litt vanskelig forklart, men forhåpentligvis skjønner du poenget.

Lenke til kommentar

Skiltet gjelder fra der det står i den kjøreretningen det står i. Les Runars innlegg for lovgivningen.

 

Forbudsskilt gjelder i kjøreretningen fra der skiltet er satt opp

 

Dette mener du? Kjøreretningen for audien er jo oppover, selvom han står på feil side av veien. Okke som om han står på "feil side" av veien, og trafikken kommer mot han på den siden? :S

 

Og sjåføren skal slippe å måtte ta en lenge spassertur for å finne ut om han står lovlig eller ei.

 

Og hvor finner du denne loven/forskriften :roll:

 

Det står ingen steder at det er påkrevet at han skal gjøre det, dermed er det ikke det :)

Lovboka definerer hva som ikke er lov, og hva som må gjøres. Ikke hva som ikke er lov, og hva som ikke må gjøres.

Lenke til kommentar

Du skjønner vel like godt som meg at det ikke er påkrevet at sjåføren MÅ gå ut av bilen, så gå 50 meter frem for å finne ut hva som står på baksiden av et skilt, og så gå tilbake?

I ditt (audiens) tilfelle er det jo faktisk stopp forbudt på begge sider av skiltet (ref: bilde #5), så dette poenget bortfaller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette mener du? Kjøreretningen for audien er jo oppover, selvom han står på feil side av veien. Okke som om han står på "feil side" av veien, og trafikken kommer mot han på den siden? :S

 

Når du forstår at du står på "feil side av veien" må du også kunne forstå at normal kjøreretning er motsatt vei av det du står. Og at skiltingen også derfor er motsatt.

 

Skulle det gjelde slik du proklamerer hadde det kostet staten og skattebetalere dobbelt opp med skilt bare fordi noen ikke klarer å koble at det er forskjell på høyre og venstre side av veien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dette mener du? Kjøreretningen for audien er jo oppover, selvom han står på feil side av veien. Okke som om han står på "feil side" av veien, og trafikken kommer mot han på den siden? :S

 

 

Hehe, denne fortjener nesten plass i "gullkorn" :D

 

Får meg til å tenke på den gode gamle "Ja betjent, jeg vet det er enveiskjørt her, men jeg kjører jo bare en vei?" :dribble:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det står ingen steder at det er påkrevet at han skal gjøre det, dermed er det ikke det :)

Lovboka definerer hva som ikke er lov, og hva som må gjøres. Ikke hva som ikke er lov, og hva som ikke må gjøres.

 

Veitrafikkloven:

 

§ 5. Skiltregler m.m.

 

Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt, signal og oppmerking og skal rette seg etter de forbud og påbud som gis på denne måte.

 

Oppmerksom på må innebære at du må kunne se en 100-200 meter fremover. Har du ikke godt nok dybdesyn slik at du må gå opp for å se skiltet har du ingen ting bak rattet å gjøre uten briller eller linser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må kunne gå ut ifra at når du ser på et skilt, så gjelder det skiltet for det som kommer etter skiltet, ikke for det som kommer før.

Sett at du kjører i riktig retning, ja, og ikke mot kjøreretningen som audien gjør. Skiltet gjelder i kjøreretningen og frem til nærmeste kryss. Det er lov å parkere på venstre side av veien, så lenge du følger reglene som om du hadde stått på høyre side.

 

Beklager hvis det ble litt vanskelig forklart, men forhåpentligvis skjønner du poenget.

Tror jeg ser hva du skal frem til ja. Du har tross alt sagt det noen ganger på IRC :p

 

Men altså: Audien kjører ikke mot kjøreretningen. Den står bare i ro/er parkert på venstre side av veien. Men samma det.

Kan du finne en definisjon på "Kjøreretningen"? Jeg mener "Kjøreretning" må forstås som den retningen den tiltalte kjører. Ikke hvilken vei alle biler bør kjøre der du står.

 

Du skjønner vel like godt som meg at det ikke er påkrevet at sjåføren MÅ gå ut av bilen, så gå 50 meter frem for å finne ut hva som står på baksiden av et skilt, og så gå tilbake?

I ditt (audiens) tilfelle er det jo faktisk stopp forbudt på begge sider av skiltet (ref: bilde #5), så dette poenget bortfaller.

Eneste grunnen til at poenget mitt bortfaller, er fordi audien var heldig å parkerte helt oppi skiltet. Men situasjonen hadde vært akkurat den samme om bilen sto 50 meter lenger ned i veien, så DITT poeng bortfaller.

Lenke til kommentar

 

Kan du finne en definisjon på "Kjøreretningen"? Jeg mener "Kjøreretning" må forstås som den retningen den tiltalte kjører. Ikke hvilken vei alle biler bør kjøre der du står.

 

Kjøreretningen er alltid påbudt kjøreretning i det kjørefeltet som ligger inntil fortauet, det er da selvsagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...