Gå til innhold

. . .


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ATA 33 =33Mbs

ATA 66 =66Mbs

Om det er Bisarres standard du forsøker å følge, skal det være MB/s (og ikke B). Det er forøvrig ikke noen standard som sier at b=bit og B=bytes. Personlig skulle jeg ønske det hadde vært slik, men iom. at ikke det er det, kan man ikke gå ut i fra at folk skal skjønne det, og dermed er det lite hensiktsmessig å basere seg på det.

Lenke til kommentar
ATA 33 =33Mbs

ATA 66 =66Mbs

Om det er Bisarres standard du forsøker å følge, skal det være MB/s (og ikke B). Det er forøvrig ikke noen standard som sier at b=bit og B=bytes. Personlig skulle jeg ønske det hadde vært slik, men iom. at ikke det er det, kan man ikke gå ut i fra at folk skal skjønne det, og dermed er det lite hensiktsmessig å basere seg på det.

 

Skulle mene det er en slik standard, jo.

Lenke til kommentar
ATA 33 =33Mbs

ATA 66 =66Mbs

ATA 100=100Mbs

ATA 133=133Mbs

 

denne annonsen du kikket på har eb trykleif ja, Denne disken er en seriel ATA disk = 150Mbs

 

dma= direckt memory acsess

 

jøss en wannabee moderator?

 

 

correct me if im wrong, men er det ikke liksom 66MB osv med stor B ?? :-?

Lenke til kommentar
Skulle mene det er en slik standard, jo.

Om du klarer å finne noen referanser til en slik standard noe sted, så si ifra.

Jeg har i hvert fall aldri opplevd hastigheten 133MB/s

Det er ikke noen harddisker som er så raske enda, ihvertfall for IDE, og uansett vil litt gå bort til overhead. Får du ikke mer enn 16 MB/s, har du imidlertid veldig sein harddisk. Jeg får opptil 45 MB/s med Samsung 5400 RPM 160 GB.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har skjønt, er det f. eks. ATA 133=133Mbit/s, altså Megabit.. dvs. 133/8=16,625MB/s... Jeg har i hvert fall aldri opplevd hastigheten 133MB/s :p

 

Ikke helt korrekt.. SATA har en max teoretisk overføringshastighet på 150 MB/s (MegaByte per second). Alså har ATA133 en max teoretisk overføringshastighet på 133 MB/s og ATA100 100 MB/s osv.

 

Dette er som sagt max teoretiske og man kommer normalt ikke opp i de hastighetene bortsett fra når man leser rett fra diskens cache. Selve disken klarer ofte ikke levere mer enn 30-55 MB/s når den leser fra platene.

Lenke til kommentar

Om du klarer å finne noen referanser til en slik standard noe sted, så si ifra.

Den er grei... Et lite søk på Google ga f.eks dette:http://www.hist.no/aft/iaf/fu/realfag/Leksjon1/kapittel_1.pdf

Det står ikke noe om bits og bytes der. Det nærmeste man kommer noen standard er at B = bytes, mens bit alltid skrives bit:http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

 

en bit skrived ikke alltid bit . Feks i netverkssammenhelg så er skriver man feks: mbps (mega bit per second) eller kbps (kilo bit per second) :)

 

BTW: Det er en standard som sier at B=byte og b=bit .. jeg synes det er helt logisk og naturlig å skrive det sånn, og synes det er synd ikke alle gjør det. Akkurat dette har vært gjenstand for diskusjon utallige ganger, så det er på tide at vi alle kommer til enighet snart :)

Lenke til kommentar
BTW: Det er en standard som sier at B=byte og b=bit .. jeg synes det er helt logisk og naturlig å skrive det sånn, og synes det er synd ikke alle gjør det.

Det er ganske standard å skrive det slik, og jeg gjør det vanligvis selv når det er opplagt hva jeg mener, men det finnes ikke noen offisiell standard som sier at det er slik, på linje med k=kilo. og M=mega. I denne tråden gikk f.eks. jeg utfra at knutern_ mente bytes med b, siden jeg visste det var bytes/s, mens endel av de som ikke visste det, gikk utfra at han mente bits. Det ville vært mindre forvirrende om han hadde skrevet Mbits/s, eller MB/s.

Lenke til kommentar

Bare for å oppsummere litt:

 

DMA = Driect Memory Acsess

UDMA = Ultra DMA

 

ATA 33 = 33 MByte/s

ATA 66 = 66 MByte/s

ATA 100 = 100 MByte/s

ATA 133 = 133 MByte/s

ATA 150 = 150 MByte/s

ATA 300 = 300 MByte/s (neste generasjon S-ATA)

 

Der opp til og med ATA 133 er Paralell ATA (P-ATA) og ATA 150 og oppover er Seriell ATA (S-ATA)

 

For ordens skyld: Harddiskprodusentene holder seg til System Internasjonal (SI) -standarden og dermed Mega = 1.000.000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...