Gå til innhold

Problemstilling fra andre verdenskrig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

Hvor stor problemstilling? En kan lage enkle problemstillinger hvor en må skrive flere hundre sider :)

 

 

Året er 1945, og Berlin, utgangspunktet for det tredje rike står for fall. Stalins røde arme presser på i øst, mens i vest vinner de allierte styrkene stadig terreng. Alt ser mørkt ut for den visjonære føreren Hitler. Men hva hvis det hadde vært anderledes? Hvordan ville egentlig verden sett ut i dag hvis....

 

Legoland hadde vunnet krigen?

 

Da ville alle bodd i bittesmå hus med knotter på taket, du ville hatt knotter på hodet og knotter i baken.

Og hvis du dessverre bare kunne fransk måtte du legge deg i selen og lære deg dansk.

Å gå rundt i gatene ville vært ganske så vittig, for ingen har kneledd i Legoland City.

Mange gule ansikter og to små bein, vagger man rundt i både sol og både regn.

 

Du kunne vært politi, eller brannmann eller mannen med hatten.

Dessverre måtte du beholde uniformen, selv om natten.

Du kunne ha bil og helikopter og fly med rotor.

Dessverre er det ingen i Legoland som har motor.

 

I Legoland City er det nok av jobber,

Astronaut, bilvaskemann eller bankrobber,

Heldigvis er dette riket stort sett fredelig og stille,

dette landet er ikke forpestet av klasseskille

 

Det finnes ikke barn i Legoland City,

Så sex og kjærlighet er det ikke no vits i,

Så de fleste folk må leve livet alene,

for ingen i landet har noe mellom beina

 

Så er kanskje ikke dette det ideelle samfunn,

hvor alt er laget i plastklosser i bunn og grunn,

Dermed kan jeg forstå at ingen har higen,

om at lille Legoland kunne ha vunnet

 

Den andre verdenskrigen...

 

:)

Tore Sagen <3

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Jeg syntes du sa det var annen verdenskrig?

 

En ti siders problemstilling eller en ti siders utgreining om en problemstilling?

 

Hva med hvordan slagene ved Prokhorovka påvirket Wehrmacht sin slagkraft?

Lenke til kommentar

Jeg syntes du sa det var annen verdenskrig?

 

En ti siders problemstilling eller en ti siders utgreining om en problemstilling?

 

Hva med hvordan slagene ved Prokhorovka påvirket Wehrmacht sin slagkraft?

 

 

Kanskje, kan du gi meg noen likner til sider å lese om det?

Lenke til kommentar

Forslag:

 

Hvordan påvirket Hitler direkte krigsforløpet med sine ordre?

 

Hvordan påvirket partisankrigføring krigen mot tyskerne. Her kan du dele opp eller velge mellom forskjellige teater, og også se på de politiske konsekvensene av denne krigføringen.

 

Du kan drøfte ubåtkrigens virkning på Storbritannia.

 

Du kan Drøfte Norges strategiske posisjon som tysk oppmarsjområde for tyske hær-, flåte- og flystyrker.

 

Du kan drøfte det diplomatiske spillet mellom de tre store.

 

Du kan drøfte Japans rolle og mål i østen.

 

osv.

Lenke til kommentar

Hvordan påvirket Hitler direkte krigsforløpet med sine ordre?

Denne synes jeg er spennende. Mange historikere har jo pekt på at krigens gang hadde vært totalt annerledes hvis Hitler holdt seg til politikken og lot generalene ta seg av krigføringen.

 

Et godt eksempel er "The Battle of Britain" der Hitler i sitt raseri beordret Luftwaffe til å skifte fokus fra angrep på RAFs baser til terrorbombing av sivile mål, som et svar på britenes bombing av industriområder i Berlin (som igjen var et svar på at tyske fly kom i skade for å bombe sivile mål rundt London). RAF var på et tidspunkt nesten tvunget i kne pga. de tyske angrepene, men fikk under terrorbombinen et pusterom og mulighet for å bygge seg opp igjen. Dette medførte at de påførte Luftwaffe så store tap at invasjonen måtte avblåses, hvilket igjen ga de allierte et oppmarsjområde senere i landgangen i Normandie...som igjen medførte en tofrontskrig for tyskerne.

 

Det finnes også en rekke andre eksempler i forskjellig størrelsesskala. Hitler detaljstyrte bla. også utviklingen av våpen til de tyske troppene, helt ned til størrelsen på kanoner på stridsvogner og kaliber på håndvåpen. Utviklingen av Sturmgewehr 44, verdens første angrepsrifle (et kvantesprang i militær våpenteknologi), måtte skjules for Hitler ved at man betegnet våpenet som en maskinpistol, fordi han visstnok ikke likte det nye kaliberet. Stg.44 viste seg å være overlegent alle andre hel- og halvautomatiske våpen på den tiden og jeg vil påstå at man ikke finner en eneste hærstyrke i dag som ikke benytter angrepsrifler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som tar munnen full her ja ;)

 

Var egentlig nordlendingene så utrolig mye tøffere enn østlendigene? Hoveddelen av de tyske styrkene landet på Østlandet og man hadde således langt dårligere tid til å mobilisere der enn andre steder i landet. Etter hvert som man fikk mobilisert så man jo faktisk en rekke harde trefninger mellom norske og tyske styrker, hvor man har flere eksempler på at tyskerne måtte trekke seg tilbake på tross av at nordmennene både var tall- og utstyrsmessig underlegne (mange nordmenn stiftet feks. bekjentskap med Stuka'ene i disse kampene). Man må også huske at det fra forsvarssjefens side ble beordret at man skulle føre "oppholdende forsvar" og at planen var å forsinke tyskernes fremrykning til alliert hjelp kunne nå frem, og denne ordren ble i stor grad fulgt opp av de organiserte avdelingene.

 

Man skal heller ikke glemme at det som omtales som den store seieren i Nord-Norge, gjenerobringen av Narvik, skjedde mot en tallmessig underlegen tysk/østerriks styrke, og at nordmennene hadde støtte fra franske og britiske styrker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting av det du kommer med der motbeviser påstanden om at nordlendingene kjempet, mens østlendingene ga seg fort.

 

Dette harmonerer fint med moderne tid, Cato air for eksempel:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=597412

"- Overlevde Kato Air-kapring fordi de var nordlendinger"

 

Mens 95% av mannfolkene i Oslo aldri har slått inn en spiker, har den jevne nordlending ingenting mot å overmanne en rape gal muslimsk flykaprer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Ingenting av det du sier styrker din påstand om at "nordlendingene sloss, og østlendingene var feige".

 

Trønderbataljonen, for eks - med hovedvekt av mannskap fra trønderlag - og små bestanddeler av folk fra resten av Norge - utførte en lang marsj for å nå frem og støtte opp om kampene i Narvik. På et tidspunkt hvor det de allierte sin fremgang var rimelig i startgropen. Det gikk vel ikke noe bedre av at de ble massakrert 16. april.

 

Videre bestod de allierte i Narvik av over 50% briter og franskmenn, og ikke utelukkende "hardbarka nordlendinger".

 

11.3.2.1.3 Kampene ved Narvik

 

Tyskerne erobret Narvik med 2000 mann 9. april. Senere ble de tyske troppene forsterket med 5-6000 mann. (Det tyske Narvik-skjoldet, som Hitler innstiftet 19. august 1940, ble tildelt 8577 mann fra de tre forsvarsgrenene.) Mot en enorm overmakt forsvarte de Narvik i 50 dager: De allierte konsentrerte her hele 24 500 mann og nordmennene 8-10 000. I motsetning til i resten av landet ble det her ført offensiv krigføring fra norsk (og alliert) side.

 

På et eller annet tidspunkt var åtte norske infanteribataljoner involvert i kampene i dette området, derav to trønderbataljoner. Den ene av disse (I/IR 13) ble overrumplet i Narvik 9. april, og restene av den (major Omdals gruppe) overgav seg etter kamp på Bjørnfjell 16. april. Den andre trønderbataljonen (I/IR 12) ble sterkt redusert etter katastrofen i Gratangen natt til 25. april, men ble reorganisert og deltok til kampenes slutt. Også fem andre bataljoner deltok hele tiden, nemlig II/IR 15, I og II/IR 16, Alta bataljon og Bergartilleribataljon nr 3. Av disse bataljonene ble II/IR 15 påført store tap ved gjenerobringen av Narvik 28. mai.

(http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/1998/nou-1998-12/26/3.html?id=375547)

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Vel, hva med det faktum at "nordlendingene" (det var også en haug med trøndere mer i kampene rundt Narvik) ga seg nærmest umiddelbart etter at de allierte trakk tilbake sine styrker, på tross av at tyskerne var nedkjempet og på vei til å trekke seg ut via Sverige?

 

Og du synes ikke det er litt forskjell mellom det å kjempe mot en tallmessig underlegen, isolert fiendtlig styrke mens man har støtte fra velutrustede, godt trente allierte, og det å kjempe mot en tall- og utstyrsmessig overlegen fiende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For og ta en problemstillig kan du jo ta frem Hitlers ønske om sitt syn på verden? tonnevis av informasjon om det overalt som ikkje blander inn alt annet og ender opp som et stort sammendrag over kor fælt det tyskerene gjorde var.

 

Alt tyskerene gjorde for Norge, for dei lagde jo en del ting vi fortsatt har og starta på en del ting vi hadde hatt stor glede av. til dømes en skipstunel på Stadtlandet i Sogn og Fjordane som dei hadde planlagt og gjenomføre. Ikkje at eg støter tyskerane, men dei fekk utretta en del bra og, men lite i forhold til all elendigheta.

 

Kongens pingleflukt med stortinget.

 

 

 

Det eg kan få utav det du har skrevet lenger oppe vil du ha en sammenheng i mellom 1 & 2 Verdenskrig, og den finnest.

Du finner informasjon om den på Google

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 år senere...

 

Hvordan påvirket Hitler direkte krigsforløpet med sine ordre?

Denne synes jeg er spennende. Mange historikere har jo pekt på at krigens gang hadde vært totalt annerledes hvis Hitler holdt seg til politikken og lot generalene ta seg av krigføringen.

 

Et godt eksempel er "The Battle of Britain" der Hitler i sitt raseri beordret Luftwaffe til å skifte fokus fra angrep på RAFs baser til terrorbombing av sivile mål, som et svar på britenes bombing av industriområder i Berlin (som igjen var et svar på at tyske fly kom i skade for å bombe sivile mål rundt London). RAF var på et tidspunkt nesten tvunget i kne pga. de tyske angrepene, men fikk under terrorbombinen et pusterom og mulighet for å bygge seg opp igjen. Dette medførte at de påførte Luftwaffe så store tap at invasjonen måtte avblåses, hvilket igjen ga de allierte et oppmarsjområde senere i landgangen i Normandie...som igjen medførte en tofrontskrig for tyskerne.

 

Det finnes også en rekke andre eksempler i forskjellig størrelsesskala. Hitler detaljstyrte bla. også utviklingen av våpen til de tyske troppene, helt ned til størrelsen på kanoner på stridsvogner og kaliber på håndvåpen. Utviklingen av Sturmgewehr 44, verdens første angrepsrifle (et kvantesprang i militær våpenteknologi), måtte skjules for Hitler ved at man betegnet våpenet som en maskinpistol, fordi han visstnok ikke likte det nye kaliberet. Stg.44 viste seg å være overlegent alle andre hel- og halvautomatiske våpen på den tiden og jeg vil påstå at man ikke finner en eneste hærstyrke i dag som ikke benytter angrepsrifler.

 

 

Hei!

Jeg vet at denne tråden er gammel, og det er usannsynlig at jeg får svar på denne, men jeg prøver meg allikevel.

Jeg valgte også denne problemstillingen, men sliter med å finne informasjon om dette. Tror du at du kan hjelpe meg litt på vei?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...