Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klarer ikke å finne den rette studieteknikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lol, kan ikke engang navn på dem. Meningen md studieteknikken er å huske bedre... kom med forslag... f. Eks de som funker for deg

 

Ja hvordan studerer du? Hva gjør du som ikke funker for deg? Hadde også hjulpet veldig om du skrev hva du studerer.

Jeg prøver å pugge/lese det, men det fungerer ikke det sitter ikke fast

Lenke til kommentar

Det jeg pleier å gjøre er å lage tankekart fra hvert kapittel. Dette anbefales spesielt til samfunnsfag. Da får du sammenhengen, og du henter det viktigste fra stoffet på en oversiktlig måte. Det er en veldig "jentete" måte å studere på, men jeg gjør det til tross for dette :new_woot:

 

I naturfag kan du for eksempel lage et formel- ark, hvis dette er mulig. Vet ikke hvor mange formler det er, men leser "naturfag" som biologi..

 

I norsk skriftlig ville jeg skrevet ned de viktigste reglene, og i tillegg lest mange bøker. Det er dessuten en eller annen tråd her på forumet hvor førstesiden omfatter vanlige skrivefeil. Den kan være grei med tanke på norsken.

 

Hvis pugging generelt er vanskelig for deg, så er det viktig å først forstå den røde tråden i faget. For å idiotforklare dette; du kan ikke pugge ethvert ord i en bok, men hvis du leser den og forstår handlingen, kan du allikevel igjenfortelle hva som er skrevet. Detaljene kan komme senere, som for eksempel gjennom tankekart eller tidslinje :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper også en del om du forteller hva du studerer og på hvilket utdanningsnivå du befinner deg (ungdomsskole, videregående, høgskole/universitet, etc).

 

Jeg presenterer ingen fasitsvar her, kun egne oppfatninger og erfaringer jeg har gjort meg i min nåværende studiesituasjon.

 

Med visse forbehold vil jeg si at pugging er det desidert dummeste du kan gjøre. Hjernen klarer simpelthen ikke å huske alt kun ved å lese det. Du kan prøve, men du kommer til å bruke en evighet og du er sannsynligvis dømt til å feile i det lange løp. Korttidsminnet har bare plass til en begrenset mengde data og denne forsvinner rimelig raskt. Du bør bruke andre teknikker dersom du vil lagre kunnskap i langtidsminnet, slik at du kan hente det frem når det trengs.

 

Prøv å konsentrer deg om å skape et helhetlig bilde av stoffet du leser ved å skille ut og forholde deg til de mest sentrale momenter/teorier og hovedtrekk og trekke veksler på disse ved å knytte dem til egne erfaringer/tanker, opplevelser etc. Et eksempel er å lage tankekart med sentrale teorier og skrive opp alt man kommer på som er relevant for den sentrale teorien. Denne typen "innprenting av informasjon" fester seg lettere i langtidshukommelsen, fordi du både leser, bruker hodet til å resonnere deg frem til hva du forbinder med emnet og samtidig får det ned på papir. Tankekart gjør seg dessuten fint på doveggen, så har du noe produktivt å lese på når du allikevel bare sitter og sløser verdifull studietid.

 

Men det kommer selvsagt an på hva slags emne du studerer i utgangspunktet. Å lage tankekart til calculus virker ikke særlig konstruktivt. I slike tilfeller må man faktisk pugge ved å gjøre oppgaver helt til det sitter. Å pugge teoretisk stoff fungerer derimot svært dårlig. Det sier seg selv at man i løpet av et semester ikke kan pugge 2000 sider pensum og forvente å huske mesteparten av det.

 

En annen taktikk kan være å utelate ting som ikke gjennomgås i forelesninger. Min erfaring er at de momentene som ikke belyses i forelesninger, heller ikke kommer på eksamen. Men det er nok ingen automatikk der. Man kan risikere å gå på en smell. Poenget er imidlertid at ingen studenter har evne eller mulighet til å lære seg absolutt hele pensum like godt. Derfor bør du prøve å isolere hvilke momenter som står helt sentralt, redusere eller kutte fokus fullstendig på momenter som er mindre sentrale.

 

Les stoffet du skal ha om før eller rett etter forelesning, og sørg for å ta gode notater underveis som du umiddelbart renskriver og fyller ut, slik at innholdet gir god mening og kan brukes som grunnlag for videre lesing til eksamen. Hvis du kommer forberedt til forelesningen får du mer ut av den når den foregår, og mange mennesker lærer bedre ved å kommunisere kunnskap enn ved å lese den. Hva som er tilfellet for deg må du imidlertid erfare selv. Dersom du derimot ikke kommer forberedt til en forelesning, kan du lese stoffet rett etter timen. Da også vil du få en større forståelse for det du leser, ettersom foreleseren sikkert har forklart en ting og to som du husker og har notert underveis.

 

Bruk kollokviegruppe (studiegruppe), diskuter ting med andre studenter og skap mening, gjør oppgaver sammen og spør hverandre underveis. Husk: det er lov å gjøre feil og drite seg loddrett ut. Man lærer nemlig av å tråkke i salaten. Uten kollokviegruppe står du langt svakere som student, særlig på høyere utdanningsnivå.

 

Lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som sagt, det kommer an på hvilke fag du øver til. Men alt i alt så funker alltid litt ''lek og spill'' (for meg). (går i 10.ende btw, men tekninkken har alltid funket for meg)

 

Om du skal lese til samf.fag eller histore osv... så kan du ha et brettspill med egne spørmål om emnet. så spiller du det med en venn. (helt random)

 

om det er naturfag, så tror jeg du lærer det bedre ved å GJØRE det. Er det om atomer o.l så bruk epler og appelsiner som modell. lol, men funker.

 

Er masse muligheter, bare kombiner dine hobbyer og det du synes er morsomt med det du skal lære.

 

:new_woot:

Lenke til kommentar

Som sagt, det kommer an på hvilke fag du øver til. Men alt i alt så funker alltid litt ''lek og spill'' (for meg). (går i 10.ende btw, men tekninkken har alltid funket for meg)

 

Om du skal lese til samf.fag eller histore osv... så kan du ha et brettspill med egne spørmål om emnet. så spiller du det med en venn. (helt random)

 

om det er naturfag, så tror jeg du lærer det bedre ved å GJØRE det. Er det om atomer o.l så bruk epler og appelsiner som modell. lol, men funker.

 

Er masse muligheter, bare kombiner dine hobbyer og det du synes er morsomt med det du skal lære.

 

:new_woot:

 

Jeg har ikke noen mennesker tilgjengelige. Jeg likte den måten du mente..vet du ikke om noe man kan gjøre uten å være minst 2 personer?

Lenke til kommentar

TS: utfra måten du skriver på, tolker jeg det slik at du ikke er på høgskolenivå.

 

Det som kan fungere for deg, kan være å tegne det du leser. Feks i historie, så kan du tegne det du har lest.

 

I matten kan du bruke ulike farger når du regner matematikkoppgaver, tall som har en viss sammenheng gir du en konkret farge. (i likninger, algebra og funksjoner feks). Litt vanskelig å forklare.

 

I norsk skriftlig --> be om å få vurderingskriterier for det arbeidet du skal levere inn. Se over alle vurderingene læreren din har slitt ræven sin av for å skrive til deg, de er nemlig oppskriften på hvordan DU kan utvikle deg fra ditt ståsted. Les ellers mange bøker, og da spennende bøker. Hva med "Det største spillet" av Per Hansson? (spion og actionbok fra motstandsbevegelsen i Norge. Ble hektet på denne i 9.klasse)

 

Hør med dine faglærere om de kan hjelpe deg med å finne rett studieteknikk i deres fag. Husk at lærere har mye kunnskap innen studieteknikk (didaktikk) og vet mange måter på hvordan ting kan læres i deres fag. Lærere über alles!

Lenke til kommentar

Som det har blitt skrevet mange ganger over her, så er det viktig å forstå de store linjene, og ikke bare kunne sidene ord for ord. Det er ingen som blir imponert dersom du klarer å skrive rett av en bok.

 

Jeg pleide vanligvis å lese gjennom stoffet en gang, og mens jeg leste gjennom stoppet jeg opp med jevne mellomrom og tenkte "Hva leste jeg nettopp? Hva stod det egentlig? Hvordan kan jeg knytte det til temaet jeg leser om?" og skrev ned et par viktige stikkord her og der. Dette gjelder primært for typiske lesefag, blant annet brukte jeg denne metoden mye i biologi, mens i matematikk og fysikk er det bare å gjøre oppgaver til stoffet sitter godt.

Ellers kan man lage seg enkle huskeregler, f.eks. lærte jeg en fin en av en kompis. "All students take calculus", som da er for hvilke av sinus, cosinus og tangens som er positive i hvilken kvadrant, og da går man mot klokken og starter i 1. kvadrant. Der er alle positive, i 2. kvadrant er sinus positiv, i 3. kvadrant er tangens positiv og i 4. kvadrant er cosinus positiv. Finnes mange slike huskeregler, og det kan hende at det fungerer for deg.

Lenke til kommentar

Som sagt, det kommer an på hvilke fag du øver til. Men alt i alt så funker alltid litt ''lek og spill'' (for meg). (går i 10.ende btw, men tekninkken har alltid funket for meg)

 

Om du skal lese til samf.fag eller histore osv... så kan du ha et brettspill med egne spørmål om emnet. så spiller du det med en venn. (helt random)

 

om det er naturfag, så tror jeg du lærer det bedre ved å GJØRE det. Er det om atomer o.l så bruk epler og appelsiner som modell. lol, men funker.

 

Er masse muligheter, bare kombiner dine hobbyer og det du synes er morsomt med det du skal lære.

 

:new_woot:

 

Jeg har ikke noen mennesker tilgjengelige. Jeg likte den måten du mente..vet du ikke om noe man kan gjøre uten å være minst 2 personer?

 

Det med at det skal være to personer var bare et eksempel (f.eks når du er i en arbeidstime på skolen) :D

 

Hvis du f.eks skal gjøre naturfag, så kan du bare gjøre forskjellige eksperimenter for deg selv. det positivet er jo at du ikke trenger å bli flau om du dummer deg ut (lol :p )

men ellers kan du f.eks se film om emnet, hvis du synes at det er gøy.

 

Driver du med ballsport, så kan du sikkert kombinere det sammen. Bommer du på mål må du svare på 3 spørsmål. hvis du treffer trenger du bare å svare på ett.(Evt. få straff når du svarer feil på spm. da mener jeg sånn, planken i 3 min osv.. noe du helst ikke vil gjøre.)

 

 

Ellers er det MASSE å finne på! :thumbup::new_woot:

Lenke til kommentar

Det er feil å si at pugging er dårlig. Ja, du glemmer alt to uker senere, men 90% av alt du leser på skolen vil du aldri ha bruk for. Personlig, leser jeg gjerne 4 ganger gjennom det jeg skal ha prøve i, dagen før, uten å vite noe om det jeg skal ha prøve om før jeg starter. Det funker kjempe bra for meg. Dagen etter har jeg prøven, skriver masse og ender alltid opp med 6, 5 i noen språk-fag.

Endret av St€rk
Lenke til kommentar

Det er feil å si at pugging er dårlig. Ja, du glemmer alt to uker senere, men 90% av alt du leser på skolen vil du aldri ha bruk for. Personlig, leser jeg gjerne 4 ganger gjennom det jeg skal ha prøve i, dagen før, uten å vite noe om det jeg skal ha prøve om før jeg starter. Det funker kjempe bra for meg. Dagen etter har jeg prøven, skriver masse og ender alltid opp med 6, 5 i noen språk-fag.

Men er det ikke noen spessiell måte ? sTUDIETEKNIKK? f.eks Lese..Skrive...Lese..Skirve..osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...