Gå til innhold

Religion = menneskeskapt doktrine?


Anbefalte innlegg

Fordi Gud er i Jesus Kristus, når Jesus Kristus snakker, så er det Gud som snakker. Akkurat som djevelen var i Jesu Kristi motstandere. Er Gud i Jesus Kristus og Hans disipler.

Hvorfor er Gud i Jesus Kristus når Jesus Kristus snakker? Er dette noe du finner på?

 

Hvem sier at djevelen var i Jesus Kristus motstandere?

Jesus Kristus selv sier at det er Gud som snakker, når Han selv (Jesus Kristus) snakker.

 

Jesus Kristus selv kaller sine motstandere satan/djevel/ormyngel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jesus Kristus selv sier at det er Gud som snakker, når Han selv (Jesus Kristus) snakker.

 

Jesus Kristus selv kaller sine motstandere satan/djevel/ormyngel

Så Jesus Kristus sine motstandere var ikke fylt av satan og djevelen, det var bare noe Jesus Kristus sa?

 

Jesus Kristus sine ord var ikke egentlig Guds ord, det var også bare noe han sa?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jesus Kristus selv sier at det er Gud som snakker, når Han selv (Jesus Kristus) snakker.

 

Jesus Kristus selv kaller sine motstandere satan/djevel/ormyngel

Så Jesus Kristus sine motstandere var ikke fylt av satan og djevelen, det var bare noe Jesus Kristus sa?

 

Jesus Kristus sine ord var ikke egentlig Guds ord, det var også bare noe han sa?

Joda, Jesus Kristus var fylt av Gud, mens motstanderne var fylt av djevelen, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Sannsynligheten er like liten/like stor. Kan også kaste inn en tredje faktor som heter aliens og gi den samme sannsynlighet.

 

Gud og Shiva kan koeksistere, ingenting som tyder på at de ikke kan det. Ergo er flere religioner ikke noe bevis for at det er menneskeskapt. Om de selv sier de utelukker hverandre spiller egentlig ingen rolle. Skal du argumentere mot dette så bruker jo du de religiøses egne argument. Gud sier det bare finnes en gud, ergo bare en gud. En som ikke religiøs kan ikke bruke Gud som argument om han ikke vil godta Guds eksistens.

Her tror jeg ikke vi blir enige.

 

Det er også godt mulig at alle religionene vi har i dag kan ha sprunget ut fra den samme religionen og dermed er alle dagens religioner bare ulike tolkninger av en tapt "mainsource". Det imperfekte mennesket kan gjennom århundrer ha endret på det som en gang faktisk var "gudenes ord". At det finnes flere likhetstrekk mellom gamle og nye religioner er jo ingen hemmlighet akkurat.

Selvsagt er dette ville påstander.

Funker uansett bra nok som svar på dine spørsmål uten å verken avvise det ene eller det andre.

Takk for innsatsen.

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar

Jesus Kristus selv sier at det er Gud som snakker, når Han selv (Jesus Kristus) snakker.

 

Jesus Kristus selv kaller sine motstandere satan/djevel/ormyngel

Så Jesus Kristus sine motstandere var ikke fylt av satan og djevelen, det var bare noe Jesus Kristus sa?

 

Jesus Kristus sine ord var ikke egentlig Guds ord, det var også bare noe han sa?

Joda, Jesus Kristus var fylt av Gud, mens motstanderne var fylt av djevelen, enkelt og greit.

Som iChristian har nevnt tidliere, er dette misjonering.

I denne tråden ønsker jeg å vite mer om dine tanker og filosofier, ikke Bibelsitat.

Lenke til kommentar

Jesus Kristus selv sier at det er Gud som snakker, når Han selv (Jesus Kristus) snakker.

 

Jesus Kristus selv kaller sine motstandere satan/djevel/ormyngel

 

Ser du ikke hvor feil det er å si at Jesus er Guds sønn, fordi Jesus sier det? Om du tror på slikt, hva hindrer deg da i å tro at Mohammed (Islam-duden) snakket sant, fordi Mohammed selv sa at han gjorde det? At jeg er guden Geirs nevø, fordi jeg påstår det? At Askeladden er ekte, om historiene om ham hevder det?

Lenke til kommentar

Joda, Jesus Kristus var fylt av Gud, mens motstanderne var fylt av djevelen, enkelt og greit.

Hvorfor var Jesus Kristus fylt av Gud, mens motstanderne var fylt av djevelen?

 

Hvorfor er det så enkelt og greit?

Det var Guds plan at jødene skulle snuble, og korsfeste Messias. Hadde ikke dette skjedd, ville ikke vi hatt håp om frelse. Så de kristne som "hater" jøder fordi de korsfestet Jesus, har fullstendig misforstått.

Lenke til kommentar

Det har ingenting med debatten å gjøre, Ph.D. Slutt å kom med avsporinger.

 

IHS påstår at Jesus Kristus taler Guds ord, og begrunnelsen for dette er at Jesus Kristus selv sier dette, og at dette er Guds ord. Dette er et opplagt sirkelargument, og jeg håper alle ser det. Det er da lite gjennomtenkt å tro på en fantastisk historie, og ikke en annen, da alle kan begrunnes på samme måten.

 

Videre er ikke engang dette trådens tema.

 

Det har ingenting med debatten å gjøre, Ph.D. Slutt å kom med avsporinger.

Jeg rettet opp en misforståelse.

 

Det gjorde du ikke. Ingen har presentert denne misforståelsen i tråden. Du har en indre dialog med deg selv i en offentlig tråd. Det er unødvendig, og en fullstendig avsporing med tanke på debatten og trådens tema.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det har ingenting med debatten å gjøre, Ph.D. Slutt å kom med avsporinger.

Jeg rettet opp en misforståelse.

Det var ingen misforståelse, det var omtrent som et magisk øyeblikk der en naturfotograf endelig får filmet verdens sjeldneste fugl langt inne i amazonas. Så er det noen som sitter rett ved siden av som raper kjempehøyt, og fuglen flyr sin vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ingenting med debatten å gjøre, Ph.D. Slutt å kom med avsporinger.

Jeg rettet opp en misforståelse.

Det var ingen misforståelse, det var omtrent som et magisk øyeblikk der en naturfotograf endelig får filmet verdens sjeldneste fugl langt inne i amazonas. Så er det noen som sitter rett ved siden av som raper kjempehøyt, og fuglen flyr sin vei.

Snakk om overreagering?

 

IHS har et forskrudd kristensyn, vi har fått med oss det. Sjelden fugl i amazonas? Du kan få IHS til å si noe som både kristne og alle andre vil være uenige i hver dag. Jeg blir bare så irritert når IHS skal snakke for "kristendommen" når han egentlig er på villspor.

Lenke til kommentar

Ph.D:

 

Åpningsinnlegget ser slik ut

  • Er det virkelig ikke mer sannsynlig at alle religiøse tekster er menneskeskapte enn at de er Guds befalinger?
  • Er ikke det simple faktum at vi har forskjellige religioner et bevis i seg selv på at dette MÅ være menneskeskapt?
  • I beste fall er bare én riktig, i verste fall ingen. Kan du peke på noe annet enn tilfeldigheter som gjorde at du valgte din religion?
     

 

Hvordan mener du at din påpekning passer inn? Start din egen tråd for ditt tema og din tolkning. Det er ingen nytte i at - når vi endelig får stilt et forumtroll til veggs - at du påpeker "JAMMEN DET ER JO IKKE DETTE JEG TROR DA!". Herre Gud, det var da ikke deg vi kommenterte heller da, vel.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Ph.D:

 

Åpningsinnlegget ser slik ut

  • Er det virkelig ikke mer sannsynlig at alle religiøse tekster er menneskeskapte enn at de er Guds befalinger?
  • Er ikke det simple faktum at vi har forskjellige religioner et bevis i seg selv på at dette MÅ være menneskeskapt?
  • I beste fall er bare én riktig, i verste fall ingen. Kan du peke på noe annet enn tilfeldigheter som gjorde at du valgte din religion?
     

 

Hvordan mener du at din påpekning passer inn? Start din egen tråd for ditt tema og din tolkning. Det er ingen nytte i at - når vi endelig får stilt et forumtroll til veggs - at du påpeker "JAMMEN DET ER JO IKKE DETTE JEG TROR DA!". Herre Gud, det var da ikke deg vi kommenterte heller da, vel.

Det så ut som om dere vant en diskusjon mot en kristen, så jeg følte det var viktig å få fram at dette ikke er noen vanlig kristendom han tror på. Får håpe du ikke saksøker meg.

Lenke til kommentar

Man kan aldri angripe kristendom som en helhet, fordi kristendom ikke er et konsekvent nok trossystem til å være konkrèt i sine tros-områder. Det er ingen "oss mot dere". Kast denne tanken fra deg. Det er ingen "vanlig" kristendom. Alt som kreves for å gå med merkelappen kristen-frelst, er å tro at man tror på Gud, og Jesus sine fantastiske gjerninger, uten å ha hørt det ene eller det andre om noen av disse action-heltene.

 

"Vanlig" kristendom er ikke kristendom slik du ser for deg i det hele tatt. Så når vi "vinner" en diskusjon mot en kristen, så er det ikke annet enn å stille et individ til veggs med sine individuelle tanker, og ikke kristendom i sin helhet. Det er umulig. Selv om jeg føler meg ganske sikker på at jeg kan stille deg til vegs med deg du også tror, om du først føler deg patriotisk ovenfor kristendom.

 

Jeg håper du ser hvor unødvendig det er å - i en konfrontrasjon til et individs tanker - å utrope at du personlig har noen andre tanker. Det var ikke dine tanker vi konfrontrerte. Hva skjer når vi stiller tvil over dine tanker? Blir dine tanker mer riktige idet noen andre hopper inn å sier at de tror noe annet igjen? Nei, det bare forflytter problemstillingen.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Snakk om overreagering?

 

IHS har et forskrudd kristensyn, vi har fått med oss det. Sjelden fugl i amazonas? Du kan få IHS til å si noe som både kristne og alle andre vil være uenige i hver dag. Jeg blir bare så irritert når IHS skal snakke for "kristendommen" når han egentlig er på villspor.

Jeg ville ikke forsøke å få IHS til å si noe kontroversielt. Det gjør han som du sier hver dag. Jeg ville prøve å lirke en forklaring ut av IHS, det har aldri skjedd at han har gitt en begrunnelse eller forklaring før. Jeg har aldri vært så nærme.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...