Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette et mulig smutthull ?


tinnsoldaten1

Anbefalte innlegg

Jeg er dritlei av Norge og avgiftsluket som vi blir voldtatt av hver eneste dag, og nylig kom jeg på noe som fikk meg til å lure.

 

La oss si at jeg har gode venner i utlandet , og at jeg der kjøper en skikkelig bil , som her hjemme ville kostet flesk skulle den stått i mitt navn og hatt norske skilt.

 

Så får jeg en person til å opprette et enkeltpersonforetak der og lar bilen jeg kjøper til meg , stå i dette firmaet sitt navn, som en leiebil. Selvsagt måtte det blitt skrevet noen form for kontrakt som gjør at bilen ikke kan selges uten mitt samtykke og at jeg er 100% disponent av denne bilen.

 

Kan jeg da leie denne bilen og bruke den i Norge uten å få problemer med toll og myndigheter?

 

Vær så snill å si at det er mulig.....

 

Så, effektivt sett ønsker du å eie bilen men la det proforma se ut som om du leier den. Du ser hvor dette går hen, ikke sant?

 

:ph34r: jeg spør jo bare om det finnes smutthull?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det smutthullet som trådstarter spør om hadde vært lovlig, så ville det betydd at de som gadd å gjøre litt kreativt papirarbeid kunnne unngått å betale bilavgift. Det ville gått ut over de som ikke utnytter smutthullet. Staten ville vært nødt til å kompensere inntektstapet enten med høyere bilavgift for dem som faktisk betaler, eller dårligere kvalitet på offentlige tjenester (også for dem som betaler bilavgift), eller høyere avgifter på andre ting (også for dem som betaler bilavgift.)

 

Er ikke problemet her ganske opplagt? Norge har i så øyemed nektet fri handel, og samtidig sperret for privat konkurranse.

Lenke til kommentar

Hadde nylig en skade på bilen min , den ble IKKE rammeskjev men fikk passasjerdør trykt inn og en smell i ræven som brettet den oppover litt. Så karosseriarbeid ( alt kan byttes ) og lakkering.

Samt noen nye deler. Forsikringen ga en skadetakst på 560 000 på dette.

 

Jeg ristet på hodet og fikk en god mekaniker til å se på bilen , 20 000 pluss deler.

 

Og dere lurer på hvorfor forsikring er dyrt her i Norge...

 

Kunne kjøpt meg ny bil og tatt rammebytte på den , da hadde jeg fått ny motor og nytt karosseri , med mitt understell og gir.

 

Og bilen hadde gått opp i verdi.

 

Og for de som lurer på hvorfor jeg ikke gjør dette , forsikringen nekter å utbetale. Noe jeg ikke orker å diskutere mer.

 

Er det forsikringsselskapet ditt som krever inn bilavgift? :hmm: Tror ikke det nei. Dette er bare generell syting og har ingenting med bilavgifter å gjøre.

 

Polakker i Norge er jo som "nordsjøarbeidere" hjemme å regne. Så hvorfor gjør ikke jeg bare det samme. Tar lønnen min og lever som en greve i Polen :hmm: Jo , er på vei....

 

Kan leie ut min egen bolig , kvitte meg med bilen. Flytte til Polen å bo billig der kjøpe meg en feeeeeeeet bil , en Porsche 911 996 turbo for 300 000, spise indrefilet hverdag , ta taxi i en time for 100 spenn , få det jeg vil når jeg vil og rett og slett nyte livet max.

 

Hadde du vært konsekvent hadde du flyttet til Polen og tatt deg en jobb med polsk lønnsnivå. ;)

 

At du vil holde på den norske jobben din tyder på at du egentlig forstår at ting ikke er fullt så urettferdig og uforståelig som du fremstiller det. Poenget er at det er en sammenheng mellom lønnsnivået og kostnadsnivå. En viktig grunn til at drosje er dritbillig i Polen er at drosjesjåføren har rævva lønn. Den hundrelappen du betaler for en times tur skal dekke bensin, vedlikehold på bilen, pluss sjåførens lønn. I Norge har folk flest relativt høy lønn - og når du tar drosje, eller kjøper noe i en butikk, så må du være med og dekke lønnen til sjåføren eller de som jobber i butikken.

 

Hvis det smutthullet som trådstarter spør om hadde vært lovlig, så ville det betydd at de som gadd å gjøre litt kreativt papirarbeid kunnne unngått å betale bilavgift. Det ville gått ut over de som ikke utnytter smutthullet. Staten ville vært nødt til å kompensere inntektstapet enten med høyere bilavgift for dem som faktisk betaler, eller dårligere kvalitet på offentlige tjenester (også for dem som betaler bilavgift), eller høyere avgifter på andre ting (også for dem som betaler bilavgift.)

 

Er ikke problemet her ganske opplagt? Norge har i så øyemed nektet fri handel, og samtidig sperret for privat konkurranse.

 

Javel? På hvilken måte blir fri handel nektet, og hvordan er det sperret for konkurranse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det forsikringsselskapet ditt som krever inn bilavgift? :hmm: Tror ikke det nei. Dette er bare generell syting og har ingenting med bilavgifter å gjøre.

 

Dette er ikke syting din nisse! det var bare et eksempel på prisnivåer og kostnader her i Norge.

 

Vi har det altfor komfortabelt her , vi godtar stort sett det meste.

 

Og som jeg sa , jeg holder på med forberedelser ang flytting.

 

Og ditt forslag om å bo i Polen med Polsk lønn ??? Det er jo neeesten som å bo i Norge med norsk lønn det.

 

Hele hensikten er jo å få best og mest valuta for pengene sine.

 

Og jeg har muligheten til det så hvorfor skal jeg ikke kunne få lov å spekulere i dette ??? Hvis noen vil bo i Norge å finne seg i alt en får tredd over seg så vær så god , enjoy.

 

Jeg er ikke den som finner seg i alt , er bare det :tease:

Lenke til kommentar

På en annen side: Hvorfor er det ulovlig å kjøre med utenlands-registrerte biler i Norge?

 

Fordi da tjener ikke staten penger på at folk utnytter dette.. ;)

 

Det er jo det som er helt opplagt. Men er ikke dette igrunn brudd på "fri handel"? ..

Tenker du på EUs "fire friheter" ? Norge er ikke med i EU, vi er med i noe som lar politikerne ta til seg de regler de synes er greie å ta med seg: EØS. Det vil si at "oi, nå må vi igangsette overvåkning av befolkningen, fordi det sier EU at vi MÅ" er greit, men "EU sier nei til toll på alkohol og tobakk, men det driter vi i, siden vi ikke er medlem" også plutselig er greit.

Lenke til kommentar

Er ikke problemet her ganske opplagt? Norge har i så øyemed nektet fri handel, og samtidig sperret for privat konkurranse.

 

Javel? På hvilken måte blir fri handel nektet, og hvordan er det sperret for konkurranse?

 

Dette burde være ganske selvinnlysende. Markedet i dag er globalt. Dette gjelder for all privatkonsumerisme. Det norske markedet må importere biler (i de aller største tilfeller). Dette medfører kostnader, og bilprisene stiger. Selvfølgelig er det andre kostnader som også fører til at biler på det norske markedet er dyrere enn rundt om i verden, men bare dette ene er nok til å skildre et prinsippielt markeds-halt: Likegyldig til hvordan prisforholdet er mellom biler på det norske markedet, og et vilkårlig bil-marked utenlands, vil staten Norge innføre avgifter for å nedbetale brukte penger på innkjøp av biler som i utgangspunktet ville vært billigere for brukeren å skaffe seg utenlands.

 

Det er altså et ledd her som lever på hjelp av staten, på hjelp av brukerne - både de som ønsker å kjøpe innenlands, og de som ønsker å kjøpe utenlands. Dette dreper også helt opplagt markedet vi ellers kunne benyttet oss av. I min visjon av fritt marked og fri handel kan man benytte verdensmarkedet når prisene er for høye nasjonalt sett. At vi må gjøre opp for pengetapet her kan ikke vurderes som en prinsippiel sak, det er å spore av. Javel, så må vi tjene inn penger et annet sted. Å kutte båndet med stats-kirken er èn måte, og det finnes mange andre. Prinsippielt blir det like galt uansett å låse markedet for den individuelle brukeren - i mitt syn.

Lenke til kommentar

Vi har det altfor komfortabelt her , vi godtar stort sett det meste.

 

Så nå har det gått fra at vi har det ille, til at vi har det for bra? Jaja. :whistle:

 

Og som jeg sa , jeg holder på med forberedelser ang flytting.

 

Og ditt forslag om å bo i Polen med Polsk lønn ??? Det er jo neeesten som å bo i Norge med norsk lønn det.

 

Ehh, ja. Nettopp det som var poenget mitt. :thumbup:

 

Det er ikke måte på hvor mye du klager over Norge, men når du flytter vil du likevel beholde en ganske vesentlig del av det norske samfunnet.

 

Du forstår tydeligvis ikke helt at det er en sammenheng mellom det du vil beholde fra Norge (lønnen) og det du vil bli kvitt (kostnadsnivået). Og tilsvarende: Det er en sammenheng mellom det du liker med Polen (lave priser) og det du ikke er interessert i når du flytter (lave lønninger.)

 

Og jeg har muligheten til det så hvorfor skal jeg ikke kunne få lov å spekulere i dette ???

 

Få lov? For all del, jeg har intet ønske om å forby deg å flytte til Polen. Hvis du mener det er bra for deg, så gå for det. Men jeg synes at bildet du gir av hvor ille det er i Norge og hvor bra det er i Polen fortjener litt nyansering.

 

Har man - som deg - mulighet til å bo i et lavkostland og beholde lønn på norsk nivå, så får man det enda bedre enn i Norge. Men for folk som selv har en timelønn på 20 kroner, så er ikke en times drosjeturer til 100 kr særlig billig.

 

Hvis noen vil bo i Norge å finne seg i alt en får tredd over seg så vær så god , enjoy.

 

Ja huff, det burde vært mye færre reguleringer. For eksempel burde oljeselskapene fått lov til å flagge ut anleggene på sokkelen, og ansette lavtlønte filippinere i stedet for ovebetalte nordmenn som bare syter likevel.

 

Så kan du sitte der i Polen og se om du fortsatt har råd til indrefilet hver dag. ;)

 

(redigert: fikset feil på quote-tag.)

Endret av nahojp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke problemet her ganske opplagt? Norge har i så øyemed nektet fri handel, og samtidig sperret for privat konkurranse.

 

Javel? På hvilken måte blir fri handel nektet, og hvordan er det sperret for konkurranse?

 

Dette burde være ganske selvinnlysende. Markedet i dag er globalt. Dette gjelder for all privatkonsumerisme. Det norske markedet må importere biler (i de aller største tilfeller). Dette medfører kostnader, og bilprisene stiger. Selvfølgelig er det andre kostnader som også fører til at biler på det norske markedet er dyrere enn rundt om i verden, men bare dette ene er nok til å skildre et prinsippielt markeds-halt: Likegyldig til hvordan prisforholdet er mellom biler på det norske markedet, og et vilkårlig bil-marked utenlands, vil staten Norge innføre avgifter for å nedbetale brukte penger på innkjøp av biler som i utgangspunktet ville vært billigere for brukeren å skaffe seg utenlands.

 

Det er altså et ledd her som lever på hjelp av staten, på hjelp av brukerne - både de som ønsker å kjøpe innenlands, og de som ønsker å kjøpe utenlands. Dette dreper også helt opplagt markedet vi ellers kunne benyttet oss av. I min visjon av fritt marked og fri handel kan man benytte verdensmarkedet når prisene er for høye nasjonalt sett.

 

Ja, dette burde være selvinnlysende, men du klarer jammen meg å rote det til likevel.

 

Du sier det jo faktisk selv: Prisene i Norge er høyere på grunn av avgiftene.

 

Om du kjøper bil i Tyskland, så er norsk engangsavgift ikke betalt - og det er mye av grunnen til at bilen er billigere enn tilsvarende bil i Norge. Til gjengjeld må du betale engangsavgiften ved import.

 

Om du kjøper bil i Norge, så er engangsavgiften allerede betalt - og innbakt i prisen.

 

Men det dreier seg altså om den samme avgiften i begge tilfeller.

 

Og bare for å presisere det: Avgifter er ikke et hinder for frihandel så lenge de er jevnt fordelt.

 

Dersom det faktisk hadde vært ulike regler for avgiftsberegning ved bruktimport enn ved nybilimport, så ville du hatt et poeng. Eller hvis Norge hadde hatt en egen bilindustri, og så hatt høyere avgifter på importerte enn på norsk-produserte biler. Men det er ikke situasjonen i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøper du en bil i tyskland, er da "engangsavgiften" betalt i forhold til kjøring på tysk vei? Isåfall, hvorfor må jeg betale engangsavgift to ganger? I værste tilfellet burde jeg fått en oversikt over hvor mye tilsvarende "engangsavgift" er for tyske veier, få dette trukket fra, og så vil jeg gledelig kunne betale en egen valuta for norske veier.

Lenke til kommentar

Jaja , så får det bare være sånn .... I Norge så er bilen en melkeku for staten. For min del så burde det vært to faktorer som utgjorde avgiftene på en bil , hvor mye slitasje den gjør på veibane og hvor mye utslipp den gir fra seg.

 

Og da skal det ikke være sånn at en kan kjøpe 4 biler som forurenser 150g/km hver eller en bil som forurenser 300g/km

 

Vi har idag 4 avgifter ved fortolling , moms , egenvekt , hk og CO2

 

VEKK MED HK avgiften , det er det største røveriet som finnes.

 

Og lukk nebbet ditt mister Nahojp , eg syter ikke !!! :hrm:

 

 

Eg klager ikke på skatten en betaler !

 

For å si det sånn , det er så gale her til lands at stort sett alt av ting og tang som eg vil ha , det lønner det seg å importere selv.

 

Lovlig såklart , med frakt og moms og fremdeles så er det laaangt under prisen som er veiledende her hjemme.

 

Det har skjedd så mye rart i det siste , priser har skutt i været og eg klager ikke for min egen del , men det er folk i dette landet som har vært med å bygge det opp , og de sliter mangen av de , og det gjør meg forbannet.

 

Mange eldre som har vært heldig å få en sunn alderdom , de stikker fra Norge fordi de ser at her får de ikke nyte livet sitt mye skal de leve av norske varer og tjenester.

 

Nei , det var nevnt tidligere her i tråden at mye av avgiftspolitikken her til lands bunner i dårlig planlegging og forståelse for hvordan et samfunn fungerer i praksis og hvordan valg som taes slår ut i det lange løp.

 

Og ikke misforstå meg helt her , Norge er et flott land også ...men...

 

Hvis man skal begynne å snakke om misbruk av statens midler så kikk på innvandringspolitikken vår. Vi skal betale for å fø utlendinger mens de kan komme her å bo hos oss, og det skal vi og betale for?

 

Nei , eg er ikke imponert over styringen i landet. Og hvis noen mener alt er så bra her , så flott for de. :w00t:

 

Men eg er ikke overbevist :no:

Lenke til kommentar

Kjøper du en bil i tyskland, er da "engangsavgiften" betalt i forhold til kjøring på tysk vei? Isåfall, hvorfor må jeg betale engangsavgift to ganger? I værste tilfellet burde jeg fått en oversikt over hvor mye tilsvarende "engangsavgift" er for tyske veier, få dette trukket fra, og så vil jeg gledelig kunne betale en egen valuta for norske veier.

 

Tyskland har så vidt jeg vet ikke engangsavgift. Det er moms, den kan man få refundert ved utførsel. Men uansett er vel eventuelle "feil" i det tyske avgiftssystemet noe du bør ta opp med tyske myndigheter, ikke norske.

 

Forøvrig har denne tråden sklidd så langt vekk fra både det opprinnelige temaet og rammen for jus-forumet at jeg tenker jeg sier takk for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper du en bil i tyskland, er da "engangsavgiften" betalt i forhold til kjøring på tysk vei? Isåfall, hvorfor må jeg betale engangsavgift to ganger? I værste tilfellet burde jeg fått en oversikt over hvor mye tilsvarende "engangsavgift" er for tyske veier, få dette trukket fra, og så vil jeg gledelig kunne betale en egen valuta for norske veier.

 

Tyskland har så vidt jeg vet ikke engangsavgift. Det er moms, den kan man få refundert ved utførsel. Men uansett er vel eventuelle "feil" i det tyske avgiftssystemet noe du bør ta opp med tyske myndigheter, ikke norske.

 

Forøvrig har denne tråden sklidd så langt vekk fra både det opprinnelige temaet og rammen for jus-forumet at jeg tenker jeg sier takk for meg.

 

Ja , det ble litt av hvert her :D,

 

Får gå ut å jobbe litt... noen som må det og....

Lenke til kommentar

Tro meg , eg har planer om det , jobber offshore og trenger egentlig bare grei flyforbindelse til Norge der jeg vil flytte til. Jeg er her på kloden for å ha det fett den tiden jeg er her, INGEN skal få kneble meg til å leve livet på halv maskin.

 

For noen er dette greit , men ikke for meg. Jeg betaler mer skatt enn det som er gjennomsnittet her. Og jeg har hus bil og båt , men betaler meg ihjel her i Norge for dette.

 

Jeg kan ikke fatte hvorfor det skal koste like mye som et hjem for en bil. Og ikke si at det er pga HK eller utslipp , for de fleste nye biler har såpass avanserte og effektive motorer at det ikke engang burde vært tema.

 

Vi bor i et forskrudd land når det gjelder avgifter og skatter.

 

Og uansett hvor mye godt man sier om Norge , så er Norge et synkende skip i mine øyne. Et land der ingen tørr å stå imot , si ifra og tenke nytt.

 

Dette er min mening og den står jeg bak. Jeg har ikke noe imot at noen er komfortabel med å være sau og la seg gjete av en, men jeg foretrekker å være ulv.... : )

 

Dersom du er uenig med avgiftspolitikken, får du stemme på et parti som deler din mening. Velg FrP eller gudene vet hva.

 

Men vet du hva du skal gjøre så lenge FrP eller lignende ikke har makt til å endre reglene (noe jeg for min del ikke gråter over)?

 

Jo - du skal følge de reglene som gjelder.

 

Å prøve å omgå dem er stort sett en elendig idé, de som lager reglene er smartere enn de som prøver å omgå dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes et smutthull i loven men de færreste gidder å ta seg bryte.

Veteranbil kalles det.

Finn deg et parkteksemplar av en veteranbil og importer denne til Norge.

Det er mye stilig av gamle amerikaner og annet der ute som blir en billig staselig bil i Norge.

Men ja du blir ikke å kjøre rundt i noe moderne nybil men håndplukker du bilen og får den modernisert kan det fremdeles bli bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja , alt som kan gagne oss eller være gøyt det blir forbudt.

...

Helt sinnsykt hvis det er blitt så gale...

 

Hvordan i all verden fikk de lov å forby dette då?

 

:hmm:

At du ikke liker avgiftsnivået er en ting, men hva er "sinnsykt" med at smutthull blir tettet sånn at alle faktisk må betale de vedtatte avgiftene?

 

At alle betaler etter de samme reglene synes jeg bare er rettferdig. Det ville vært verre om det var sånn at noen betalte masse i skatter og avgifter, mens noen "luringer" snek seg helt unna.

 

At noen utnytter smutthull for å slippe å bidra til fellesskapet er jo ikke noe som gagner "oss". Det gagner dem som utnytter smutthullene, men alle andre taper - enten i dårligere offentlige tjenester, eller i høyere skatt.

 

Forøvrig går det jo an å flytte fra lander hvis du virkelig synes det er så grusomt lav levestandard her. :)

 

 

Tro meg , eg har planer om det , jobber offshore og trenger egentlig bare grei flyforbindelse til Norge der jeg vil flytte til. Jeg er her på kloden for å ha det fett den tiden jeg er her, INGEN skal få kneble meg til å leve livet på halv maskin.

 

For noen er dette greit , men ikke for meg. Jeg betaler mer skatt enn det som er gjennomsnittet her. Og jeg har hus bil og båt , men betaler meg ihjel her i Norge for dette.

 

Jeg kan ikke fatte hvorfor det skal koste like mye som et hjem for en bil. Og ikke si at det er pga HK eller utslipp , for de fleste nye biler har såpass avanserte og effektive motorer at det ikke engang burde vært tema.

 

Vi bor i et forskrudd land når det gjelder avgifter og skatter.

 

Og uansett hvor mye godt man sier om Norge , så er Norge et synkende skip i mine øyne. Et land der ingen tørr å stå imot , si ifra og tenke nytt.

 

Dette er min mening og den står jeg bak. Jeg har ikke noe imot at noen er komfortabel med å være sau og la seg gjete av en, men jeg foretrekker å være ulv.... : )

 

Du har ikke tenkt over at alle dine muligheter her i livet på en eller annen måte stammer fra at noen før deg har betalt "forskrudde" og høye skatter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

tinnsoldaten1: Flytt, det er mange fantastiske land der ute, men du bor forsta at kostnadsnivaet i Polen er lavt pa grunn av lave lonninger.

 

Stikk til Australia. Der tjener du det samme som Norge, men kostnadsnivaet er langt lavere. Taxi i Australia koster ca 400 kroner timen. I Norge koster taxi ca 1000 kroner i timen. Harklipp koster rundt 90 - 180 kroner. Mens i Norge koster det rundt 300-450 kroner. Du kan kjope langt billigere biler og bensin koster 8 kroner literen. I Norge koster bensin 13-14 kroner literen. I tilegg er varet bedre, folk er hyggeligere, byene ser bedre ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...