Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette et mulig smutthull ?


tinnsoldaten1

Anbefalte innlegg

Jeg er dritlei av Norge og avgiftsluket som vi blir voldtatt av hver eneste dag, og nylig kom jeg på noe som fikk meg til å lure.

 

La oss si at jeg har gode venner i utlandet , og at jeg der kjøper en skikkelig bil , som her hjemme ville kostet flesk skulle den stått i mitt navn og hatt norske skilt.

 

Så får jeg en person til å opprette et enkeltpersonforetak der og lar bilen jeg kjøper til meg , stå i dette firmaet sitt navn, som en leiebil. Selvsagt måtte det blitt skrevet noen form for kontrakt som gjør at bilen ikke kan selges uten mitt samtykke og at jeg er 100% disponent av denne bilen.

 

Kan jeg da leie denne bilen og bruke den i Norge uten å få problemer med toll og myndigheter?

 

Vær så snill å si at det er mulig.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja , alt som kan gagne oss eller være gøyt det blir forbudt.

 

Men hvordan skal de sjekke om du har leiet bilen og så levert den inn for så deretter leie den på nytt?

 

Leiebil fra utlandet har man kanskje ikke lov ha mer en x antall dager i året?

 

Helt sinnsykt hvis det er blitt så gale...

 

Hvordan i all verden fikk de lov å forby dette då?

Lenke til kommentar

Ja , alt som kan gagne oss eller være gøyt det blir forbudt.

...

Helt sinnsykt hvis det er blitt så gale...

 

Hvordan i all verden fikk de lov å forby dette då?

 

:hmm:

At du ikke liker avgiftsnivået er en ting, men hva er "sinnsykt" med at smutthull blir tettet sånn at alle faktisk må betale de vedtatte avgiftene?

 

At alle betaler etter de samme reglene synes jeg bare er rettferdig. Det ville vært verre om det var sånn at noen betalte masse i skatter og avgifter, mens noen "luringer" snek seg helt unna.

 

At noen utnytter smutthull for å slippe å bidra til fellesskapet er jo ikke noe som gagner "oss". Det gagner dem som utnytter smutthullene, men alle andre taper - enten i dårligere offentlige tjenester, eller i høyere skatt.

 

Forøvrig går det jo an å flytte fra lander hvis du virkelig synes det er så grusomt lav levestandard her. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja , alt som kan gagne oss eller være gøyt det blir forbudt.

...

Helt sinnsykt hvis det er blitt så gale...

 

Hvordan i all verden fikk de lov å forby dette då?

 

:hmm:

At du ikke liker avgiftsnivået er en ting, men hva er "sinnsykt" med at smutthull blir tettet sånn at alle faktisk må betale de vedtatte avgiftene?

 

At alle betaler etter de samme reglene synes jeg bare er rettferdig. Det ville vært verre om det var sånn at noen betalte masse i skatter og avgifter, mens noen "luringer" snek seg helt unna.

 

At noen utnytter smutthull for å slippe å bidra til fellesskapet er jo ikke noe som gagner "oss". Det gagner dem som utnytter smutthullene, men alle andre taper - enten i dårligere offentlige tjenester, eller i høyere skatt.

 

Forøvrig går det jo an å flytte fra lander hvis du virkelig synes det er så grusomt lav levestandard her. :)

 

 

Tro meg , eg har planer om det , jobber offshore og trenger egentlig bare grei flyforbindelse til Norge der jeg vil flytte til. Jeg er her på kloden for å ha det fett den tiden jeg er her, INGEN skal få kneble meg til å leve livet på halv maskin.

 

For noen er dette greit , men ikke for meg. Jeg betaler mer skatt enn det som er gjennomsnittet her. Og jeg har hus bil og båt , men betaler meg ihjel her i Norge for dette.

 

Jeg kan ikke fatte hvorfor det skal koste like mye som et hjem for en bil. Og ikke si at det er pga HK eller utslipp , for de fleste nye biler har såpass avanserte og effektive motorer at det ikke engang burde vært tema.

 

Vi bor i et forskrudd land når det gjelder avgifter og skatter.

 

Og uansett hvor mye godt man sier om Norge , så er Norge et synkende skip i mine øyne. Et land der ingen tørr å stå imot , si ifra og tenke nytt.

 

Dette er min mening og den står jeg bak. Jeg har ikke noe imot at noen er komfortabel med å være sau og la seg gjete av en, men jeg foretrekker å være ulv.... : )

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At du ikke liker avgiftsnivået er en ting, men hva er "sinnsykt" med at smutthull blir tettet sånn at alle faktisk må betale de vedtatte avgiftene?

 

At alle betaler etter de samme reglene synes jeg bare er rettferdig. Det ville vært verre om det var sånn at noen betalte masse i skatter og avgifter, mens noen "luringer" snek seg helt unna.

 

At noen utnytter smutthull for å slippe å bidra til fellesskapet er jo ikke noe som gagner "oss". Det gagner dem som utnytter smutthullene, men alle andre taper - enten i dårligere offentlige tjenester, eller i høyere skatt.

 

Forøvrig går det jo an å flytte fra lander hvis du virkelig synes det er så grusomt lav levestandard her.

 

Tro meg , eg har planer om det , jobber offshore og trenger egentlig bare grei flyforbindelse til Norge der jeg vil flytte til.

 

Så du vil gjerne ha norsk lønnsnivå, altså. Jojo. Jeg holder for så vidt med deg i det.

 

Jeg kan ikke fatte hvorfor det skal koste like mye som et hjem for en bil.

 

Enten stiller du veldig store krav til bilen, eller så stiller du veldig små krav til hjemmet. ;)

 

Men altså, som sagt så har jeg forståelse for at du ikke liker avgiftsnivået. Det jeg egentlig lurte på var dette: Hva er galt med at smutthull blir tettet? Synes du virkelig det er bedre med avgifter som rammer relativt tilfeldig, enn avgifter som rammer alle noenlunde rettferdig?

Endret av nahojp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For noen er dette greit , men ikke for meg. Jeg betaler mer skatt enn det som er gjennomsnittet her. Og jeg har hus bil og båt , men betaler meg ihjel her i Norge for dette.

 

 

Lite funfact om biler: Hvis man regner med vanlig avgift på lønn (såkalt "skatt"), alle avgifter, gebyrer og alt faenskapet de rødgrønne har "fått til" de siste årene så utgjør 70- 90 % av summen man betaler for en bil penger som går til staten. Det er sjukt!

 

Jeg kan ikke fatte hvorfor det skal koste like mye som et hjem for en bil. Og ikke si at det er pga HK eller utslipp , for de fleste nye biler har såpass avanserte og effektive motorer at det ikke engang burde vært tema.

 

Jeg snakker som en makroøkonom når jeg skriver dette. Jeg har fått tung kritikk for dette før, ettersom det er noen kommunister på dette forumet som hater makroøkonomer like mye som jeg hater parkeringsvakter.

 

Grunnen til at Jens og co har høye avgifter på ting og tang er todelt.

For det første er det for å styre konsumet i retning de har lyst til. Jens har nemlig funnet ut at ved å tilpasse skatter og avgifter til visse ting, så kan han dermed bestemme hva jeg og deg skal kjøpe. Dette er grunnen til at det er høy avgift på hestekrefter (som ifølge de rødgrønne forurenser mer) og nesten ingen avgifter på elbil (som forurenser like mye).

For det andre er det høye avgifter i Norge fordi man må holde litt tilbake på konsumet i landet. Hvis alle avgifter og skatter hadde gått ned ville alle konsumert mye mer (mao kjøpt ting).

Etterspørselen hadde gått opp, ettersom det hadde vært flere som ville kjøpe for eksempel en gitt Toyota på Finn.no. Da hadde selgeren satt opp prisen, ettersom det var flere om beinet, og dette presser prisen opp. Det generelle prisnivået i Norge hadde gått opp, og dermed også lønningene. Dette er negativt for eksporten i Norge, og bedrifter ville gått konkurs. Da hadde mennesker blitt arbeidsløse, som videre ville ført til et høyt prisnivå med mange arbeidsledige. De arbeidsledige hadde hatt minimale muligheter til å konsumere noe særlig, og litt firkantet sett ville Norge havnet i en ond sirkel med oppgang i arbeidsledighet og økt grad av antall konkurser. Det var ca. dette som skjedde før og under finanskrisen i USA på 30- tallet.

 

Derfor er det høye avgifter på bil, båt etc, slik at du ikke skal leve over evne.

 

 

Vi bor i et forskrudd land når det gjelder avgifter og skatter.

 

 

Er egentlig enig, til tross for teksten ovenfor. Norge har skatt på de rareste ting, for eksempel bil. Med den bilparken vi har i Norge burde alle kliss nye biler gies vekk (litt overdrevet)...

 

Og uansett hvor mye godt man sier om Norge , så er Norge et synkende skip i mine øyne. Et land der ingen tørr å stå imot , si ifra og tenke nytt.

 

 

Helt enig ! Stem FrP :)

 

Dette er min mening og den står jeg bak. Jeg har ikke noe imot at noen er komfortabel med å være sau og la seg gjete av en, men jeg foretrekker å være ulv.... : )

 

Bra! Jeg liker ulver. Vær deg selv, gjør det du føler er rett! Har tenkt på å flytte til USA for en periode selv. I så fall skal jeg spare penger og kjøpe en grisefin bil til 5000 $, som hadde kostet flere hundre tusen her i Norge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg snakker som en makroøkonom når jeg skriver dette. [snip...]

 

 

Helt enig ! Stem FrP :)

 

I den ene delen av posten din sier du at du skriver som en makroøkonom. I den andre delen sier du "stem FrP". Finn én feil..

 

 

 

Og før du prøver å belære meg i makroøkonomi: Jeg har en mastergrad i det.. Og det du sier når du "snakker som en makroøkonom" er ikke makroøkonomi, det er helt grunnleggende mikroøkonomi. Du kan starte med å lære deg forskjellen..

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 6
Lenke til kommentar

På en annen side: Hvorfor er det ulovlig å kjøre med utenlands-registrerte biler i Norge?

 

Fordi da tjener ikke staten penger på at folk utnytter dette.. ;)

 

Det er jo det som er helt opplagt. Men er ikke dette igrunn brudd på "fri handel"? ..

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Bil som er utenlandsregistrert kan ikke være i Norge mer en enn viss tid før de må omregistreres til norske skilter og dermed betale de samme avgiftene som alle andre. Det var i hvertfall det som skjedde med en stor tysk entrepenør som bygde den store nye fire felts motorveien mellom Grimstad og Kristiansand. Der måtte alle biler etterhvert omregistreres.

 

Og en annen ting, vi har det jævlig greit i Norge uansett hvordan du ser på det. Bilavgiftene er nok noe drøye og urettferdige på mange måter i Norge, men ingenting er perfekt. Jobber du offshore har du også råd til å kjøpe deg det du har behov for og mye mer! Skjønner ikke hva du klager over.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Jeg klager ikke, slutt å kast epler på en pære-fest. Jeg tror vi alle er klar over hvordan reglene er, ettersom de allerede har blitt lagt til i tråden. Jeg spør hvorfor, og jeg forventer egentlig at den norske stat har et bedre svar enn "vi trenger pengene".

 

Er det tilfellet, så er det min mening at staten bedriver dårlig og uærlig økonomi. Og jeg bryr meg ikke fem flate øre om at vi egentlig har det bra i Norge. Og at vi egentlig ikke har så mye å klage over, og at egentlig så har de det mye værre i andre land. Hvordan det står til med andre, burde ha ganske så liten, eller ingen inflytelse på hvor tilbøyelige vi er til å forbedre oss selv.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det er godt å se at eg engasjerer folk :new_woot:

 

Ok , skjønner at det er lett for folk å si at eg klager fordi jeg har jobb i Nordsjøen og tjener bra.

 

Men folk er litt for lite utdannet i nøyaktig hva det vil si å ha jobb i nordsjøen.

 

Ja , jeg tjener godt , men det går opp og ned , noen ganger sitter jeg hjemme og har kun mnd lønn , og slik kan jeg ha det i lengre tid. Og i slike øyeblikk har jeg vanlig land lønn å regne. Jeg må spinke å spare for å få lønnen til å dekke lån og levekostnader.

 

Nå har jeg startet eget firma som jeg håper kan få inn litt ekstra kroner slik at jeg slipper dette i fremtiden.

 

For de som ikke ser konsekvensene av å jobbe i Nordsjøen så kan jeg informere litt. Vi har et årsverk på 1500 timer (ca) og her hiver folk seg over oss med engang. Men de tenker ikke på at vi er på jobb det dobbelte av dette. Fordi vi bor på arbeidsplassen mens vi er på jobb.

 

Jeg har vært singel fri og frank lenge og ikke hatt noe hensyn å måtte ta , men nå har jeg dame og venter en liten en. Dette skaper også litt konsekvenser , både på godt og vondt. Jeg kvir meg til de jeg kommer til å gå glipp av i årene fremover. Men jobben gir oss økonomisk sett muligheter til å gjøre mer og realisere mer av drømmer vi har. Men det blir mye hardt arbeid og det er greit.

 

Det jeg reagere på er hvor mye mer jeg kan få for pengene mine hvis jeg bruker de i stort sett alle andre land enn Norge. Og hvor kunstig dyrt mye er her i landet. Kan gi et eksempel, min bil koster ny her i landet 1.1 mill , kjøper jeg samme bil i Polen koster den meg 400 000. Så 700 000 i moms og avgifter til Staten.

 

Og dette er rettferdig og fornuftig beskattning?

 

Hadde nylig en skade på bilen min , den ble IKKE rammeskjev men fikk passasjerdør trykt inn og en smell i ræven som brettet den oppover litt. Så karosseriarbeid ( alt kan byttes ) og lakkering.

Samt noen nye deler. Forsikringen ga en skadetakst på 560 000 på dette.

 

Jeg ristet på hodet og fikk en god mekaniker til å se på bilen , 20 000 pluss deler.

 

Og dere lurer på hvorfor forsikring er dyrt her i Norge...

 

Kunne kjøpt meg ny bil og tatt rammebytte på den , da hadde jeg fått ny motor og nytt karosseri , med mitt understell og gir.

 

Og bilen hadde gått opp i verdi.

 

Og for de som lurer på hvorfor jeg ikke gjør dette , forsikringen nekter å utbetale. Noe jeg ikke orker å diskutere mer.

 

Polakker i Norge er jo som "nordsjøarbeidere" hjemme å regne. Så hvorfor gjør ikke jeg bare det samme. Tar lønnen min og lever som en greve i Polen :hmm: Jo , er på vei....

 

Kan leie ut min egen bolig , kvitte meg med bilen. Flytte til Polen å bo billig der kjøpe meg en feeeeeeeet bil , en Porsche 911 996 turbo for 300 000, spise indrefilet hverdag , ta taxi i en time for 100 spenn , få det jeg vil når jeg vil og rett og slett nyte livet max.

 

Jeg er ikke en person som klager , jeg har ingen problem med å jobbe hardt , men når jeg ser hva jeg sitter igjen med her hjemme kontra hva jeg kunne fått hadde jeg gjort ting litt anderledes , ja då blir en litt oppgitt. :no:

 

Er det alle her som vet hvor billig det er å fly til Polen?

 

30 spenn !!! hvis du booker 20 dager i forveien. koster 90 spenn bare med flybussen frem til flyplassen.

 

Norge er et rikt land ja , men så er det tilsvarende dyrt her også , så har vi det så himla bra då?

 

Ha en fin dag folkens :D

Lenke til kommentar

Jeg er dritlei av Norge og avgiftsluket som vi blir voldtatt av hver eneste dag, og nylig kom jeg på noe som fikk meg til å lure.

 

La oss si at jeg har gode venner i utlandet , og at jeg der kjøper en skikkelig bil , som her hjemme ville kostet flesk skulle den stått i mitt navn og hatt norske skilt.

 

Så får jeg en person til å opprette et enkeltpersonforetak der og lar bilen jeg kjøper til meg , stå i dette firmaet sitt navn, som en leiebil. Selvsagt måtte det blitt skrevet noen form for kontrakt som gjør at bilen ikke kan selges uten mitt samtykke og at jeg er 100% disponent av denne bilen.

 

Kan jeg da leie denne bilen og bruke den i Norge uten å få problemer med toll og myndigheter?

 

Vær så snill å si at det er mulig.....

 

Så, effektivt sett ønsker du å eie bilen men la det proforma se ut som om du leier den. Du ser hvor dette går hen, ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klager ikke, slutt å kast epler på en pære-fest. Jeg tror vi alle er klar over hvordan reglene er, ettersom de allerede har blitt lagt til i tråden. Jeg spør hvorfor, og jeg forventer egentlig at den norske stat har et bedre svar enn "vi trenger pengene".

 

Hvis det smutthullet som trådstarter spør om hadde vært lovlig, så ville det betydd at de som gadd å gjøre litt kreativt papirarbeid kunnne unngått å betale bilavgift. Det ville gått ut over de som ikke utnytter smutthullet. Staten ville vært nødt til å kompensere inntektstapet enten med høyere bilavgift for dem som faktisk betaler, eller dårligere kvalitet på offentlige tjenester (også for dem som betaler bilavgift), eller høyere avgifter på andre ting (også for dem som betaler bilavgift.)

 

Et slikt smutthull betyr også at miljøeffekten av avgiftene - at avgiftene styrer folk mot å kjøpe biler med lavt utslipp - blir svakere.

 

Er det tilfellet, så er det min mening at staten bedriver dårlig og uærlig økonomi. Og jeg bryr meg ikke fem flate øre om at vi egentlig har det bra i Norge. Og at vi egentlig ikke har så mye å klage over, og at egentlig så har de det mye værre i andre land. Hvordan det står til med andre, burde ha ganske så liten, eller ingen inflytelse på hvor tilbøyelige vi er til å forbedre oss selv.

 

Jeg forstår ikke helt hva du egentlig forsøker å si. Mener du virkelig at avgiftssystemet blir bedre og mindre uærlig av at det er store smutthull i det?

 

For min del kunne jeg godt tenkt meg lavere bilavgifter. Men så lenge vi faktisk har disse avgiftene, så er jeg glad for at regelverket er sånn at alle betaler på like vilkår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...