Gå til innhold

Har vært kjøttfri 1 mnd!


Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ storken

 

Hvorfor antar du ting jeg ikke gjør?

 

Istedenfor å prøve og lage et falsk bilde over vegetarianisme kan du kanskje heller komme med motbeviser på at kjøtt ikke er kreftfremkallende?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_meat

 

"The American Institute for Cancer Research and World Cancer Research Fund stated in their report "Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer: a Global Perspective" that there is "convincing" evidence that red meat intake increases the risk for colorectal cancer, and that there is "suggestive" evidence that it increases the risk of oesophageal, lung, pancreatic and endometrial cancer"

"Dr. T. Colin Campbell a nutrition professor from Cornell University in his book reports about how animal proteins promote cancer growth while plant proteins do not."

 

 

 

Vel, denne personen er forfatteren av The china study.

 

 

Tidligere var det mettet fett som ga deg hjerte og karsykdommer, nå vet vi at det ikke er sant. Nå er det plutselig rødt kjøtt som gir deg kreft, enhver med en halv hjerne vet bedre enn å unyansert videreformidle slike epidemistudier som bommer gang på gang. Også sukker gis en rolle som "rota til alt ondt" i dag.

 

Merk ordene jeg har uthevet, synsing kalles det der. Ingen konkrete beviser er påvist. Alt er basert på epidemilogiske studier og rottestudier, som et resultat dras feil konklusjoner.

 

TL:DR: Correlation does not imply causation

 

Du burde slutte å lage et falskt bilde rundt kjøttspising. Vegetarisme og veganisme er underlegent et normalt kosthold.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@ storken

 

Du har jo ikke en eneste kilde på noe som helst på at det jeg sier er usant. Du er mer opptat av å slenge dritt enn å bringe fakta på bordet.

 

:)

Kan du også finne kilde på at mettet fett ikke bidrar til hjere og karsykdommer?

Endret av MrBadger
Lenke til kommentar

@ storken

 

Du har jo ikke en eneste kilde på noe som helst på at det jeg sier er usant. Du er mer opptat av å slenge dritt enn å bringe fakta på bordet.

 

:)

Kan du også finne kilde på at mettet fett ikke bidrar til hjere og karsykdommer?

 

Jaja, nå kommer du vel til å kritisere meg for å dra frem en av frontpersonene av Paleo bevegelsen, men artikkelen er nyansert og tar opp hele problemstillingen fra første epidemistudie til dagens skygge av nettopp dette.

Mettet fett er sunt.

 

Jeg bruker sunn fornuft for å si at det du legger frem er tullball, jeg la også ved 2 linker til en artikkelserie som tar for seg arbeidet til Dr. Cambell (som du så det veldig likt å sitere). Kilder kalles det. Forresten er ikke en wikipedia side med "convincing" og "suggestive" bevis en sterk kilde. Videre la jeg til en link om vitenskapelig studiemåte, men den leste du vel heller ikke?

 

 

Ta deg en bolle og les dette om rødt kjøtt. Etterpå kan du tenke over hvor lettpåvirkelig du er.

Endret av storken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det bør du spørre legen din. Da skjønner du hvorfor det er idiotisk å være veggis, gravid eller ikke.

 

Du må gjerne opplyse oss om hvorfor det er idiotisk å være vegetarianer, som tydligvis har svaret.

Man må være svært nøye med kostholdet som vegetarianer for å få i seg de næringsstoffene man trenger. Når man er gravid øker dette behovet markant og det kan nok rett og slett bli vanskelig å få i seg nok næring som vegetarianer.

 

Å være underernært som gravid kan føre til en rekke komplikasjoner, som f.eks for tidlig fødsel.

Lenke til kommentar

@ storken

 

Jeg kritiserer ingen.

 

Se her. Her er flere kilder som forteller om sammenhengen mellom kjøtt og kreft:

 

Først Wikipedia. Her står det at bevisene for at kjøtt er kreftfremkallende er overbevisende. Noen studier linker også konsum av store mengder kjøtt til risikoen for brystkreft, magekreft, blærekreft, lungekreft, prostatakreft og lymfom.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_meat

 

 

Så har vi The Cancer Project hvor det står at de som unngår kjøtt har en større sannsynlighet for å unngå kreft, enn de som spiser kjøtt.

 

http://www.cancerproject.org/survival/cancer_facts/meat.php

 

Dette er bare to av mange kilder som sier akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Får i meg masse grønnsaker i tillegg til kjøttet.

 

 

Det beste fra to verdener. Nettopp spist en halv pakke baken med 5 stekte speilegg. Deilig. I morgen tidlig skal jeg lage meg 1.5 liter med blåbær smoothie og lage en liten salat. På søndag skal jeg grille en diger indrefilet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har fart på for lenge. Om ingen har noe i mot det går jeg over med rød penn.

Så fett gjør deg ikke feit? Bare sukker? Sukker gjør deg feit fordi sukker blir omgjort til fett.

Fett gjør deg feit.

 

Om proteiner i melk:

 

Melk er så pasteurisert slik at alle verdifulle enzymer er ødelagt (laktase for assimilering av laktose, galactase for assimilering av galaktose og fosfatase for assimilering av kalsium)

 

Bokstavelig talt dusinvis av verdifulle enzymer er ødelagt i pasteuriseringsprosessen. Uten dem, er melk veldig vanskelig å fordøye. Den menneskelige bukspyttkjertelen er ikke alltid i stand til å produsere disse enzymene, overstress i bukspyttkjertelen kan føre til diabetes og andre sykdommer.

Fett gjør deg ikke feit. I likhet som at sukker ikke gjør deg feit. Det er varig overskudd av energi som gjør at fett lagres. Jamfør termodynamikk.

Så vel som noe av dette muligens kan stemme vil jeg gjerne at du utdyper hvordan bukspyttkjertelen "ikke alltid" er i stand til å produsere enzymene. Hvilke enzymer? Ja, "overstress" kan føre til diabetes, men der står ikke melk som syndebukken. Tvert i mot lønner det seg heller å se på sakkarider generelt.

 

Rødt kjøtt blir jo betegnet som direkte helsefarlig. Det er gjort mange studier som viser klare sammenhenger mellom inntak av det, og kreft.

Har du kilder på dette? Du snakker i tilfelle om rødt behandlet kjøtt, som er noe helt annet enn rødt kjøtt. En kan ikke likestille salami og filét mignon.

 

Ikke direkte anbefalt nei.

 

Skulle ha likt og sett en studie av den type kreft blandt vegeterianere vs kjøttspisere.

Hvilken type kreft? Tykktarmskreft? Det har gjennom studier vist seg at enkelte meierprodukter minsker sjansene for å få denne type kreft. Nå kommer det jo an på om du argumenterer fra et veganstandpunkt, eller et vegetarianerstandpunkt.

 

Jeg er tildels enig i at et svært lite inntak av kjøtt kan være ufarlig. Men jeg tror mest at det er grunnen til at du får kreft om 30 år. Siden det faktisk er kreftfremkallende.

Dette er jo fullstendig på jordet! Likestiller du kreftfremkallelsen av rødt kjøtt med f.eks radon og plutonium? Stekeskorpen (j.f. Maillard-reaksjonen) er i tilfelle grunnen; Og det gjelder ikke bare kjøtt!

 

"WHO mener at minst 30 % av alle krefttilfeller på verdensbasis kunne vært forebygget med fysisk aktivitet, røykestopp og et kosthold som inneholdt mer frukt og grønnsaker."

 

"Kostholdsfaktorer som øker kreftrisikoen er overvekt/fedme" Jeg kan vise til der kjøtt har en direkte link til fedme.

 

"Kreftrisikoen kan også reduseres ved å unngå fedme, spise mer fullkorn og mindre mettet fett, ha et høyt inntak av frukt og grønnsaker og holde en normal vekt."

 

"Nye forskningsresultater viser at et høyt nivå av D-vitamin i blodet beskytter mot en rekke kreftformer i fordøyelseskanalen, og dessuten gir bedre prognose når kreftsykdom først bryter ut. Av de mange kreftmotvirkende stoffene som er oppdaget i plantekost er det først og fremst vitaminene A, C og E, betakaroten og mineralene/sporstoffene selen, sink og kalsium viktig."

1. Mer frukt og grønnsaker går fint overens med kjøttetere. Det er ikke slik at en bare spiser kjøtt, eller bare spiser frukt og grønt.

 

2. Overvekt har en direkte korrelasjon til kreft og andre livsstilssykdommer. Jeg er da spent på linken din. (Les for øvrig det første innlegget jeg svarte på, da det er meget relatert).

 

3. Se 1.

 

4. Nærmest alle disse mineralene og vitaminene finner en i meieriprodukter. Se derfor igjen 1.

 

Jeg vil si det er nok kreft i massevis i landet. Alt hun sier er at det øker risikoen, noe som er veldokumentert. For eksempel vil daglig inntak av kjøttdeig (urealistisk mye, men det er tallet oppgitt) øke sjansen for å få tykktarmskreft med 50%.

 

Jeg har da ikke sagt noe annet, har jeg vel? Det anbefales å spise litt kjøtt. Det anbefales derimot ikke at man IKKE skal spise kjøtt.

Nei, det står ikke at det anbefales å spise litt kjøtt, det står at "lavt inntak" og "mindre menger" er kreftforebyggende. "Lavt inntak" av sigaretter vil også være kreftforebyggende, sammenlignet med å røyke en tyvepakk om dagen.

Antall tilfeller kreft per 2008 var 26121. Dette er tilnærmet 0.06% av befolkningen. Jeg syntes ikke det er så veldig høyt. Det er veldokumentert for tilfellet rødt behandlet kjøtt. Les tidligere svar.

 

@ Storken

 

Det er langt ifra nødvendig med animalsk protein. Du vet, det eneste som er positivt med dette proteinet, som forøvrig også er svært kreftfremkallende, er de mange aminosyrer.

 

I soyaprotein finnes alle aminosyrer vi trenger i tillegg til at det er mer mottakelig for kroppen. Du får utnyttet næringen bedre.

Hvordan kan et protein i seg selv være kreftfremkallende?

Men soyaprotein har også den stygge ulempen at det kan blokkere opptaket av enkelte mineraler og sporstoffer. Hm. Utnytte næringen bedre?

 

Takk! Godt bidrag til kostholdsdebatten generelt.

 

Takk for meg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

@ toth

 

Jeg liker ikke kaninfor. Men si meg, hvordan i all verden kommer du frem til at vi vegetarianere prøver å forandre deg? Forklar.

 

Når det gjedler at vi er lagd for å spise kjøtt så er jeg ikke enig i det. Hvis vi ser på vår anatomi har vi ingenting felles med kjøttetere og bare noe felle smed altetere.

Unnskyld, "kaninfor" er slang-språk for salat o.l., jeg skal prøve å bruke mer direkte språk med deg neste gang, så vi slipper slike misforståelser.

 

Du misjonerer for vegetarisme, og hevder kjøtt er usunt og unødvendig - en svakere sjel enn meg kan faktisk risikere å la seg lure av fremstilligen din, det var det jeg siktet til. Slutt å far med løgn som kan gi andre mennesker et dårligere kosthold, og hindre dem i å nyte livet i form av indrefilet, flintsteik og kjøttkaker.

Når det gjelder resten kan du forholde deg til innleggene etter ditt, det er forklart mange ganger der. Se forøvrig wingeers inlegg.

 

Når alt kommer til alt er det enkelt:

Kun kjøtt: bad

Kun grønt: bad

Kjøtt+grønt(AKA et variert og sammensatt kosthold): good

Comprende?

 

edit: btw, avataren din sier alt, og vitner om at det har liten hensikt å pepre deg med fornuft og fakta, når dét er utgangspunktet. Du må få et grep om virkeligheten før det vil nytte å servere deg sakligheter og sannheter.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At kun "grønt" er dårlig er jo ikke annet enn løgn, da det er fullt mulig å ha et sunt vegetarkosthold. Når du først beskylder andre for å lyge kan du jo i det minste passe på å ikke spre løgn i ditt eget innlegg.

 

Det hadde vært veldig interessant om du greier å hoste opp noen kilder som støtter det du sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At kun "grønt" er dårlig er jo ikke annet enn løgn, da det er fullt mulig å ha et sunt vegetarkosthold. Når du først beskylder andre for å lyge kan du jo i det minste passe på å ikke spre løgn i ditt eget innlegg.

 

Det hadde vært veldig interessant om du greier å hoste opp noen kilder som støtter det du sier.

Du kan velge og vrake i kilder i hele tråden om du gidder, liten vits at jeg bruker copypasta - det er hevet over enhver tvil at kjøtt, fisk og egg gir gode næringsstoffer som ikke alle kan komme fra reddiker og gulrøtter.

Det er en grunn til at ernæringsfysiologer og kostholdseksperter anbefaler veganere(og andre med uvariert kosthold, som en som bare lever på nudler grandiosa) å ta kosttilskudd.

Lenke til kommentar

@ Wingeer

 

At det ikke er fettet som gjør deg feit stemmer sikkert, men det spiller forsåvidt liten rolle når melkefett er noe vi knapt klarer å fordøye.

De fleste begynner å produsere mindre laktase, enzymet som hjelper med fordøyelsen av melk, når de er så unge som to år gammel.

Denne reduksjonen kan føre til laktoseintoleranse. Det er ikke tilfeldig at millioner av amerikanere er laktoseintolerante, og ca 90 prosent av asiatisk-amerikanere og 75 prosent av infødt-og afrikansk-amerikanere lider av tilstanden, som kan forårsake oppblåsthet, gass, kramper , oppkast, hodepine, utslett, og astma. En britisk studie viste at folk som led av uregelmessige hjerteslag, astma, hodepine, tretthet, og fordøyelsesproblemer "viste tydelige og ofte komplett forbedringer i sin helse etter å kutte melk fra kosten . " Men at melkefettet i seg selv gjør deg «feit» har du nok rett i.

 

Om melk:

 

Medisinske studier indikerer at heller enn å forebygge sykdommen, kan melk faktisk øke risiko for å få osteoporose. En Harvard Nurses 'studie av mer enn 77 000 kvinner i alderen 34-59 fant at de som forbrukes to eller flere glass melk per dag hadde høyere risiko for ødelagte hofter og armer enn de som drakk et glass eller mindre per dag. T . Colin Campbell, professor i ernæringsvitenskap biokjemi ved Cornell University, sa: «Sammenhengen mellom inntak av animalsk protein og bruddhyppighet synes å være like sterk som den mellom røyking og lungekreft»

 

Rødt kjøtt og kreft:

 

Du kan jo enkelt lese på wikipedia selv http://en.wikipedia.org/wiki/Red_meat

Såvidt jeg vet er dette området noe som ikke er forsket på lenge, og det blir i større og større grap pekt i retning av at rødt kjøtt er kreftfremkallende.

 

Hvis du ønsker å diskutere dette, helt fint.

 

Frukt og grønt går fint overens med kjøttetere? I form av næring, ja, men ikke glem at vi mennesker ikke er kjøttetere! Hvis du ønsker å diskutere dette så kan vi godt det.

 

Og ditt argument om næring i melk; næringen i melk ikke bare lett erstattelig, men melk hr også veldig mange negative sider ved seg, så mye at å definere melk som sunt eller gi melk til ungen din er ren galskap.

 

 

Om soyaprotein:

 

Soayprotein er det mest komplette proteinet med alle essensielle aminosyrer. Dette proteinet er også bare et av mange vegetabilske proteiner.

 

@ toth

 

Av de næringstoffene du finner i kjøtt, fisk og egg finner du naturligvis i andre kilder. Hva norske ærnæringsfysiologer mener kunne ikke vært mer irrelevant, da de tar feil hele tiden og vet ikke en døyt om vegetarianisme/veganisme.

Det finnes annen mat enn reddiker og gulrøtter; det blir som at jeg kun skal snakke om Gildes wienerpølser og salami (som forøvrig er full av drit)

Lenke til kommentar

 

At det ikke er fettet som gjør deg feit stemmer sikkert, men ...

 

 

Hvordan kan du forvente å bli tatt seriøst i en slik diskusjon, der du nevner relativt avanserte emner som laktose, pasteurisering, hvordan bukspyttkjertelen fungerer, hvordan menneskets fordøyelsessystem fungerer etc, når du ikke vet (eller ikke har visst inntil nå) hva som "gjør deg feit"?

 

Det er ikke meningen å virke krass, men dette er virkelig Ernæring 101, og noe alle som deltar i en kostholdsdiskusjon bør vite.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ toth

 

Av de næringstoffene du finner i kjøtt, fisk og egg finner du naturligvis i andre kilder. Hva norske ærnæringsfysiologer mener kunne ikke vært mer irrelevant, da de tar feil hele tiden og vet ikke en døyt om vegetarianisme/veganisme.

Det finnes annen mat enn reddiker og gulrøtter; det blir som at jeg kun skal snakke om Gildes wienerpølser og salami (som forøvrig er full av drit)

Hva består din utdannelse av, som åpenbart gjør deg mer kompetent innen ernæring enn ernæringsfysiologer(du har definitivt ikke utdannelse innen ernæring, og kan heller ikke ha studert det særlig inngående når du ikke en gang har lest ordet "ernæring" mange nok ganger til å kunne stave det en gang).

 

Og siden du er så glad i å ikke lese noe mellom linjene men bare ordrett, skal jeg gjøre deg æren og tolke deg på samme måte: Du tar feil - Det er ikke avføring i hverken wiener eller salami.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...

Se her. Her er flere kilder som forteller om sammenhengen mellom kjøtt og kreft

....

 

Vist vi skal trekke frem tråder til kreft, kan du skrive opp poteter også. Du kommer ikke unna disse røde kreft-trådene.

 

 

Orker ikke lese igjennom, men hvordan får vegetarianere det nødvendige protein inntaket som trengs? Kosttilskudd?

Lenke til kommentar

@ The_Tom

 

Nå kan jeg ikke svare for andre enn meg; jeg er nesten veganer, jeg får proteinene mine igjennom mat.

Edit: Interessant nok har jeg brukt kosttilskudd to ganger i mitt liv; før jeg ble vegetarianer og da jeg var i kystvakta. Det var vanskelig å få tak i nok mat, da alle andre spiste kjøtt osv og vi var på havet mesteparten av tiden. Ville bare si det

 

:)

Endret av MrBadger
Lenke til kommentar

Hold dere til emnet! Hvis dere må synke så lavt at dere må gå på person for å "bidra" i tråden, er det like greit å la være å poste. Et innlegg har blitt slettet og nestemann får tre dagers ferie.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...