Gå til innhold

– 24-bits musikk er lureri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

24 bit er neppe særlig relevant i praksis, selv om det kanskje muligens kan gi en minimal forbedring i enkelte tilfeller. Spørsmålet er hvorfor de ikke går for det som faktisk betyr noe, det ene punktet der man kan få vesentlig bedre kvalitet enn CD, nemlig antall kanaler? 5.1 ftw.

 

AtW

5.1 er vel en morsom gimmick, men stort sett er det foran deg musikken kommer, de står tross alt foran deg på en konsert. Men det jeg egentlig ville kommentere:

 

Hvorfor kan de ikke SKJERPE SEG. Og slutte å ØDELEGGE cdene med den jævla bedritne masteringen av cdene. Jeg vil ikke ha lyd som bruker et dynamisk område tilsvarende 3db. Jeg satte inn en slik samlings-cd a.la absolutt summer hits for noen uker siden for å sjekke det dynamiske området, og sammenlignet med min gamle referanse - mike oldfield tubular bells II.

 

Absolut shit hits brukte 3db dynamisk område, et par av sangene var ekstreme helt opp i 6db. Men stort sett var de most opp mellom 0db og -3db maks volum så lenge det var lyd der.

 

Mike oldfield cden brukte ofte over 30db dynamisk område, der et instrument alene stod under -30db, og en hel symfoni lå på -6, og det absolutte klimakset var oppe i -3db på lydnivåmåleren på cdspilleren.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

24 bit er neppe særlig relevant i praksis, selv om det kanskje muligens kan gi en minimal forbedring i enkelte tilfeller. Spørsmålet er hvorfor de ikke går for det som faktisk betyr noe, det ene punktet der man kan få vesentlig bedre kvalitet enn CD, nemlig antall kanaler? 5.1 ftw.

 

AtW

5.1 er vel en morsom gimmick, men stort sett er det foran deg musikken kommer, de står tross alt foran deg på en konsert. Men det jeg egentlig ville kommentere:

 

Hvorfor kan de ikke SKJERPE SEG. Og slutte å ØDELEGGE cdene med den jævla bedritne masteringen av cdene. Jeg vil ikke ha lyd som bruker et dynamisk område tilsvarende 3db. Jeg satte inn en slik samlings-cd a.la absolutt summer hits for noen uker siden for å sjekke det dynamiske området, og sammenlignet med min gamle referanse - mike oldfield tubular bells II.

 

Absolut shit hits brukte 3db dynamisk område, et par av sangene var ekstreme helt opp i 6db. Men stort sett var de most opp mellom 0db og -3db maks volum så lenge det var lyd der.

 

Mike oldfield cden brukte ofte over 30db dynamisk område, der et instrument alene stod under -30db, og en hel symfoni lå på -6, og det absolutte klimakset var oppe i -3db på lydnivåmåleren på cdspilleren.

 

5.1 (riktig utført) er langt mer enn en morsom gimmick, sitter du feks i en konsertsal kommer lyder fra alle retninger, ikke bare fra foran deg. Man representerer kilder som skal være foran deg mye mye bedre med surround. Ellers er jeg enig med deg når det gjelder masteringen og dynamisk område.

 

C-angel: mange popsanger kan fint ha økt dynamikk, kanskje ikke like mye som en klassisk konsert, men at dynamikk ikke er nyttig på pop er ikke riktig,

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av typisk listepop vil jeg ikke si at det er særlig hensiktsmessig og øke det dynamiske omfanget Det er jo tydelig at 6db holder for mye av det som blir produsert. Skal en begynne og bevege seg over 20db så må produksjonen være av betydelig bedre kvalitet en mye av det vi ser i dag.

Lenke til kommentar

Synes de fleste topp 100 låter bare er puncha på med bass og litt slik, altså det er sanger jeg blir fort lei av å høre på. For eksempel kan jeg ta å nevne

av Pitbull, det er en veldig bra sangen i starten, men du går fort lei den!

Hvis man ser på litt eldre sanger slik som Bohemian Rapshody er det mye mer stevning og liv i sangen og man går aldri lei av å høre den.

Må bare si at Kanye West sitt siste album har veldig bra med dynamikk, liv og stevning i seg, men kansje også en grunn til at det ble kåret til beste album av de fleste annmeldere.

 

Eminem sine sanger går jeg aldri lei (bortsett fra hans siste album, det var rett og slett kjedelig å høre på), jeg synes han er flink til å ha variasjon og god dynamikk i de fleste sangene han lager.

som må være den sangen med tristeste stemning noengang.

 

Regner også med at de fleste lytterne på topp hundre er "iPod-folk", og ikke lyd entustiaster.

Lenke til kommentar

Du har ikke fått med deg hele diskusjonen rundt metallicas siste cd der guitar hero utgivelsene hadde bedre kvalitet fordi de ikke var komprimert til døde nei?

Nei, det har jeg ikke.

 

Men, så mener jeg da at Metallica er av en helt annen klasse en hva en typisk ser på som listepop..

 

 

Lenke til kommentar

Du har ikke fått med deg hele diskusjonen rundt metallicas siste cd der guitar hero utgivelsene hadde bedre kvalitet fordi de ikke var komprimert til døde nei?

Nei, det har jeg ikke.

 

Men, så mener jeg da at Metallica er av en helt annen klasse en hva en typisk ser på som listepop..

Så lenge pop fortsetter med krigen dilter allt av "mainstream" og storproduksjoner etter. Eminem er en av de bedre på dette, men det er likevel mye som går tapt, og her er stan et godt eksempel, mye definisjon i bassen som har gått tapt pga det.

Lenke til kommentar

iskaldcola: artig eksempel. Morsomt at det er såpass tydelig selv med youtube sin ganske brutale lydkomprimering.

 

Ja, jeg vet. Dette var et ekstremt eksempel, og man skulle jo tro et band som Metallica holdt seg for gode for sånt.

 

Musikk har generelt sett gått feil vei de siste årene når det gjelder lydkvalitet, og denne overdrevne komprimeringen er vel noe de gjør for å høres "best" ut (dvs. mest trykk og høyest lyd) på kjipe anlegg, mp3-spillere og radio :no:

Lenke til kommentar

Av typisk listepop vil jeg ikke si at det er særlig hensiktsmessig og øke det dynamiske omfanget Det er jo tydelig at 6db holder for mye av det som blir produsert. Skal en begynne og bevege seg over 20db så må produksjonen være av betydelig bedre kvalitet en mye av det vi ser i dag.

 

Hva konkret med produksjonen mener du ikke er godt nok for høyere dynamisk omfang?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg sklir godt over i off topic her, men men:

 

Det må nevnes at det er primært singler ment for radio som komprimeres så brutalt. Dette er for at man ikke skal virke "lavere" enn låta før og etter. Vips har man loudness krigen gående. Alle seriøse aktører i musikkbransjen vet om det og hater resultatet.

 

Lyspunktet: det er ikke uvanlig at man mastrer låtene annerledes når de skal på plate. Da er man ikke nødvendigvis fanget like mye av frykten for å være "for lav", og kan dermed slippe litt mere dynamikk til i produksjonen. Hadde vært morsomt å vite om metallica låta var tatt ifra singelen eller om det var plateutgivelsen. Husker at Hetfield og gutta var så opptatt av hifi at de ga ut dobbeltalbum for at det ikke skulle bli for trangt mellom rillene på vinylen. Rart om de skulle parkere lydkvaliteten så fullstendig på sine eldre dager.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...