Gå til innhold

Ansatt i enkeltmannsforetak, eller starte eget?


Anbefalte innlegg

Hei jeg er ganske grønn på dette her så har følgende spørsmål.

 

Jeg kan enten være ansatt i min fars enkeltmannsforetak eller starte eget enkeltmannsforetak.

 

Om jeg er ansatt i hans enkeltmannsforetak vil lønna være 90.000,- men av disse 90.000 må det dekkes feriepenger, arbeidsgiveravgift og annet som hører til.

 

Om jeg starter eget enkeltmannsforetak vil omsetningen vil være omtrent 150.000,- overskuddet vil være omtrent 90.000,-

 

Jeg er fulltidsstudent ved Høyskole og dette er min eneste inntekt. Hva vil lønne seg her? Om dere kan sette opp noen regnestykker for å demonstrere forskjellene hadde det vært utmerket. :)

 

Uansett hva som velges er det jeg som må lære meg og ta meg av papirarbeide, næringsmelding, faktura osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer spessiellt på dette med skatt. Da jeg nå er student vil jeg som lønnsmottager med såpass lav lønn betale kun noen få prosenter i skatt. Hvordan blir dette om jeg tjener ca. samme beløp i mitt eget enkeltmannsforetak? Vil dette skattes 28% uansett om jeg er student og dette er min eneste inntekt? Eller vil jeg betale like mye i skatt som om jeg var vanlig lønnsmottager?

Lenke til kommentar

Overskuddet i ditt ENK regnes som din personlige inntekt, og du skatter av din inntekt. Enkeltpersonforetaket og deg som privatperson er en og samme juridiske person.

Men det er fortsatt en viss forskjell i trygdeavgift for lønnsmottaker (7,8%) kontra EPF (10,7 eller 11%, husker ikke nøyaktig). På den andre siden bortfaller arbeidsgiveravgift om han starter eget EPF, mens farens EPF må betale arb.g.avg. om han er ansatt der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fra Grundertanker.no :