Gå til innhold

Ansatt i enkeltmannsforetak, eller starte eget?


Anbefalte innlegg

Hei jeg er ganske grønn på dette her så har følgende spørsmål.

 

Jeg kan enten være ansatt i min fars enkeltmannsforetak eller starte eget enkeltmannsforetak.

 

Om jeg er ansatt i hans enkeltmannsforetak vil lønna være 90.000,- men av disse 90.000 må det dekkes feriepenger, arbeidsgiveravgift og annet som hører til.

 

Om jeg starter eget enkeltmannsforetak vil omsetningen vil være omtrent 150.000,- overskuddet vil være omtrent 90.000,-

 

Jeg er fulltidsstudent ved Høyskole og dette er min eneste inntekt. Hva vil lønne seg her? Om dere kan sette opp noen regnestykker for å demonstrere forskjellene hadde det vært utmerket. :)

 

Uansett hva som velges er det jeg som må lære meg og ta meg av papirarbeide, næringsmelding, faktura osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer spessiellt på dette med skatt. Da jeg nå er student vil jeg som lønnsmottager med såpass lav lønn betale kun noen få prosenter i skatt. Hvordan blir dette om jeg tjener ca. samme beløp i mitt eget enkeltmannsforetak? Vil dette skattes 28% uansett om jeg er student og dette er min eneste inntekt? Eller vil jeg betale like mye i skatt som om jeg var vanlig lønnsmottager?

Lenke til kommentar

Overskuddet i ditt ENK regnes som din personlige inntekt, og du skatter av din inntekt. Enkeltpersonforetaket og deg som privatperson er en og samme juridiske person.

Men det er fortsatt en viss forskjell i trygdeavgift for lønnsmottaker (7,8%) kontra EPF (10,7 eller 11%, husker ikke nøyaktig). På den andre siden bortfaller arbeidsgiveravgift om han starter eget EPF, mens farens EPF må betale arb.g.avg. om han er ansatt der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fra Grundertanker.no :

 

"Norges Bondelag og Bedriftsforbundet har gjennomført en undersøkelse som viser at selvstendige næringsdrivende i gjennomsnitt betaler 30.000kr. mer i skatt pr. år, enn lønnsmottakere med samme inntekt. Undersøkelsen viser også at den skattemessige ulempen ved å være selvstendig har økt dramatisk siden 2002, der selvstendige i gjennomsnitt betalte 10.000kr. mer i skatt.

 

Den økte skattebyrden for personer som lever av sitt enkeltpersons-foretak gjør at selvstendige i snitt må tjene hele 80.000kr. mer i året, for å sitte i gjen med det samme kronebeløpet som om de hadde vært lønnsmottakere."

Lenke til kommentar

Fra Grundertanker.no :

 

"Norges Bondelag og Bedriftsforbundet har gjennomført en undersøkelse som viser at selvstendige næringsdrivende i gjennomsnitt betaler 30.000kr. mer i skatt pr. år, enn lønnsmottakere med samme inntekt. Undersøkelsen viser også at den skattemessige ulempen ved å være selvstendig har økt dramatisk siden 2002, der selvstendige i gjennomsnitt betalte 10.000kr. mer i skatt.

 

Den økte skattebyrden for personer som lever av sitt enkeltpersons-foretak gjør at selvstendige i snitt må tjene hele 80.000kr. mer i året, for å sitte i gjen med det samme kronebeløpet som om de hadde vært lønnsmottakere."

Men gjelder dette ENK foretak? Her skattelegges inntekten med din personlige skatteprosent/tabelltrekk. Jeg vil gjerne se hvor det betales mer skatt og dykke litt dypere inn i den undersøkelsen.

Lenke til kommentar

Men gjelder dette ENK foretak? Her skattelegges inntekten med din personlige skatteprosent/tabelltrekk. Jeg vil gjerne se hvor det betales mer skatt og dykke litt dypere inn i den undersøkelsen.

Det kan nok stemme, og årsaken er nok mest som nevnt i forrige innlegg; bortfallet av minstefradraget. (Sammen med høyere trygdeavgifts-sats)

Eksempelvis betaler en lønnsmottaker 111k i skatt av en lønn på 400k (som gir knapt 73k i fullt minstefradrag), mens en næringsdrivende betaler 144k av en næringsinntekt på 400k.* Men en næringsinntekt på 400k etter fradrag for utgifter i regnskapet er jo faktisk ikke helt direkte sammenlignbar med en lønnsinntekt på 400k.

 

*) Skatteetatens kalkulator 2010, uten andre fradrag, formue/gjeld osv.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...