Gå til innhold

Lovlig opiumsproduksjon?


Anbefalte innlegg

En ting jeg lenge har gått og tenkt på er hvordan legemiddelindustrien tilvirker sine opioidiske legemidler som feks morfin og kodein.

 

Ca 90% av all opiumproduksjonen i verden stammer fra Afghanistan, og slik jeg har skjønt det er dette en 100% illegal produksjon fordi råopiumet blir brukt til produksjonen av heroin.

Jeg har dessuten forstått det er dyrking av opiumsvalmuen rimelig vanskelig, da den trenger spesielle miljøforutsetninger for å overleve.

Derfor lyder spørsmålet mitt;

 

Er det slik at legemiddelindustrien kjøper råopium fra Afghanistan for å tilvirke konvensjonelle opiater som morfin og kodein, eller produseres disse på en annen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I noen land, blant annet Tyrkia, er kontrollert opiumproduksjon og lokal foredling legalisert. Dermed får man bøndene vekk fra det illegale markedet. I og med at det er en kraftig mangel på morfin i verden så er lokal foredling en måte å gjøre lovlig produksjon både kontrollerbar og konkurransedyktig overfor den illegale produksjonen.

 

Noe tilsvarende er foreslått for Afghanistan som forsyner mesteparten av det illegale markedet med råopium idag, men derom strides de som har makt, blant annet USA. Så kan man selvsagt spørre hva som da skjer med prisene, hvis legal produksjon konkurrerer med den illegale vil antagelig prisene i det sistnevnte segmentet øke for å kompensere.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at det er en kraftig mangel på morfin i verden så er lokal foredling en måte å gjøre lovlig produksjon både kontrollerbar og konkurransedyktig overfor den illegale produksjonen.

AFAIK er morfin både billig og tilgjengelig for oss i vesten; problemet er vel at det ikke er økonomisk å produsere for den tredje verden?

 

Noe tilsvarende er foreslått for Afghanistan som forsyner mesteparten av det illegale markedet med råopium idag, men derom strides de som har makt, blant annet USA. Så kan man selvsagt spørre hva som da skjer med prisene, hvis legal produksjon konkurrerer med den illegale vil antagelig prisene i det sistnevnte segmentet øke for å kompensere.

 

Geir :)

Afghansk råopium gir vel alt >100 USD/kg på det svarte markedet, mens lovlig dyrket i India gir bøndene 29 USD/kg. Spørs om det ikke blir veldig mange "dårlige avlinger" hvis man åpner for dyrking i Afghanistan.

Endret av Frank2004
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verden er mer enn vesten. :)

 

Råopium er dyrt på det svarte markedet for tiden, på grunn av dårlige avlinger. (Visstnok en eller annen plantesykdom.) Før det var den fallende de siste årene, så forskjellen til de legale kanalene var ikke så radikal. Nå lever ikke folk av penger alene, ellers hadde vi alle vært kriminelle. Så lenge man kan leve godt på ærlig vis vil nok den jevne asiatiske bonde foretrekke det. Man kan tenke seg at opiumsøkomien fører til inflasjon i de landsbyer der man lever av det. Og hva skal man bruke alle pengene til, i et land uten luksusvarer?

 

Men jeg kjøper problemstillingen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Forrøverig er det veldig mange som trur det er ulovelig å dyrke opiumvalmuen i Norge, men det er det altså ikke:

 

I Norge er den inntil videre lovlig å dyrke til prydformål, men bruk til selvmedisinering vil være straffbart og rammes av narkotikalovgivningen

http://no.wikipedia.org/wiki/Opiumsvalmue

 

Men det blir vel fort litt misstanke hvis man dyrker så store mengder som vel er nødvendig for å få noen nyttige mengder opium ut av det (og man ikke er "valmuefrøprodusent" med egen frøloff produksjon i stor skala :whistle: )

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...