Gå til innhold

Canon slipper nyheter nå


Anbefalte innlegg

Mener selvfølgelig det ja. Ut ifra noe jeg leste, husker ikke hvor, men der man påstår at speilløst/evil tar oppimot halvparten av salget. Disse spiser selvfølgelig både av kompakt og dslr markedet.

Tror det var noe angående fremtidssalg i Japan.

Har vært i Singapore for 1 mnd nå, og 4 dager på Bali, og jeg hadde egentlig forventet å se en god del speilløse kameraer, men det synes jeg faktisk at det har vært veldig lite av.

Noe som har overasket meg er mengden av 60D, tror Canon skjøt innertier med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg overrasket at 1100D får 720p video - men at det har "bare" 12Mp kan fort være positivt for bildekvaliteten, og det hadde jeg ikke hengt meg opp i.

 

I motsetning til D3100 så får 1100D både braketing og DOF preview.

 

Hvis de bare resirkulerer 450D-sensoren er ikke 12MP nødvendigvis spesielt bra for bildekvaliteten (ikke at det så dårlig heller), men er det en oppdatert sensor med siste generasjon teknologi kan den jo bli veldig bra.

 

Ellers synes jeg det virker som 1100D har noe dårligere spesifikasjoner totalt sett i forhold til D3100 som allerede er et halvt år gammel. Bracketing og DOF preview er jo fordeler, men sannsynligvis relativ uviktig for de som kjøper i denne klassen. De fleste vil nok prioritere D3100s Full HD video, og AF i videomodus (selv om det er langt fra perfekt). D3100 har også litt bedre seriebildefunksjon.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Både nikon og canon har mistet store markedsandeler, spesiellt kanskje sørøstover.
Canon og Nikon har aldri hatt markedsandeler på digitale speilløse systemkamera. Hverken i Japan eller andre steder. De har altså aldri hatt noen markedsandeler å miste derfra. Mener du de har mistet markedsandeler i et annet segment? Speilrefleks-segmentet? De statistikkene jeg har sett på dette er at Canon og Nikon har omtrent samme markedsandeler som for et par år siden, i markedet for speilreflekskameraer.
Mener selvfølgelig det ja. Ut ifra noe jeg leste, husker ikke hvor, men der man påstår at speilløst/evil tar oppimot halvparten av salget. Disse spiser selvfølgelig både av kompakt og dslr markedet.

I sommer verserte det i media en statistikk fra Japan som sa at speilløst hadde tatt over 30% av markedet på ca 1 år. Saken var som mye annet i media totalt vridd. Her er noen grunner til at tallene fra BCNRanking.jp er misbrukt og misforstått:

 

1. Kameramarkedet som totalenhet er i vekst. Ser man på systemkameraer alene så var også det markedet i vekst i den perioden det var snakk om. Veksten kom nesten utelukkende i form av de speilløse kameraene. Med andre ord var det en liten vekst å spore blant dslr også, men siden de to gruppene ble sett på under ett og man var ute etter andel i stedet for salg av antall enheter så var dslr dømt til å miste andeler. De speilløse systemkameraene hadde som sagt 0% av markedet inntil Olympus og Panasonic lanserte sine modeller. Dermed var dslr NØDT til å synke fra sin plassering på 100% av markedet.

 

2. Det var kun de 20 mestselgende modellene som ble kjørt statistikk på. Dermed falt merker som f.eks Leica totalt ut av statistikken. I følge statistikken hadde Leica 0,00% markedsandel. Dette er selvsagt feil. Pentax og Olympus FT kom også svært uheldig ut i statistikken fordi de hadde modeller som havnet på noen og 20.plass og dermed ramlet helt ut av statistikken. Canon/Nikons fullformatkameraer var også svært fraværende i statistikken.

 

Media, inkludert akam, slukte saken rått uten å oppdatere saken etter at tallene ble dementert.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...