Gå til innhold

Nybegynnerkamera og ett spørsmål angående "film look".


Anbefalte innlegg

Jessda. Har begynt å interessert meg veldig mye for film i det siste. Spesielt etter at jeg har fått rota meg innpå After Effects merker jeg at det kan være kjekt å ha ett eget kamera til små tester i steden for å måtte låne fra skolen etc. Er derfor litt på utkikk etter ett relativt greit og billig videokamera som forhåpentligvis kan presses til det ytterste skulle jeg bli god nok til det. Har virkelig ikke peiling på pris, da jeg ikke vet hvor mye en tusenlapp har å si på resultatet, men kriteriene er for det aller meste å kunne filme i god kvalitet (hd har vel blitt standar i nyere tid?), slow motion hadde vært snasent for moroskyld, men absolutt ikke noe jeg trenger.

 

Når det gjelder "filml ook" så er jeg helt blank. Vet at det er drøssevis av post produksjon som er med på å forsterke resultatet, men etter kjapp leting på youtube så er det mange kameratester som har meget gode bilder pga fokusen etc.

 

Feks

er ett godt eksempel på hva jeg har lyst til å få til. Er klar over at det der brukt dyrt utstyr til det der, men tenker på selve fokusen som er viktig.

 

Er det bare at folk har funnet fram hestekreftene og gått vekk fra automatiske instillinger eller er det dyrt utstyr som kreves for å få til slik film?

 

Beklager virkelig om det høres dumt ut, men har alltid vært en softwaremann som har null peiling på hardware, så er alltid imponert når folk får til ting som sikkert er veldig basic.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar du mener bruk av stor blender, som gir veldig liten dybdeskarphet. Anbefaler hvis du skal bruke speilrefleks til video å kjøpe god optikk med god fokusring - manuell fokus er dessverre ofte tingen.

 

Du kan få veldig liten dybdeskarphet med stor blender - gir et stilig uttrykk, men det er dømrade vanskelig å få fokus til å sitte korrekt - liten dybdeskarphet gjør det bare enda vanskeligere. Skal du først og fremst filme, og ikke er over gjennomsnittlig interessert i å jobbe hardt og lenge for å få et godt resultat, så anbefaler jeg heller et dedikert videokamera til video.. :)

Lenke til kommentar

Nikon D90 kan maks filme i 720p som ikke regnes å være full HD. Dette kameraet har jeg hatt før og vil fraråde folk om å kjøpe det til video. (Selve kameraet er ypperlig til stillbilder da.) Grunnen til dette er at D90 var det første DSLR-kameraet (speilreflekskamera) med HD videoopptak. Dette medførte derfor til mange barnesykdommer og dårlig ytelse generelt på video.

 

Forstår jeg det rett at du er kun ute etter å betale ca. 1000 kr for et kamera? I så fall kommer du ikke langt. Du må helst opp i 4-5000 kr før du får noe brukbart (videokamera), og 6-7000 for et DSLR.

 

Du kan dessverre ikke oppnå filmlook med dedikerte videokameraer. Selv ikke dyre videokameraer til 10 000 kr klarer å skape filmlook out of the box. Da må du i så fall over på DSLR.

Lenke til kommentar

Har ikke makspris på 1000 kroner nei. Men ville ikke oppgi ett budsjett da jeg i teorien kan strekke meg ett par lapper om det er stor forskjell på ett kamera for 4 og ett for 6. Men du skjønner meg riktig når jeg vil få så proffe bilder som mulig for minst mulig arbeid og penger.

Lenke til kommentar

Var i hovedsak ett dedikert videokamera jeg hadde i tankene ja.

jeg vil få så proffe bilder som mulig for minst mulig arbeid og penger.

 

Vel dette er umulig den ene veien eller den andre,du får ikke et proft kamera som gjør jobben for deg og du får heller ikke et amatørkamera som gjør jobben for deg som gir et "filmlook"

 

Enten må du kjøpe et speilrefleks med videofunksjon og bruke tid på å justere fokus i forkant,eller du kan kjøpe et speilløst systemkamera som har en bedre fokusfunksjon,det er kun disse typene kameraer som vil gi deg denne looken for et relativt greit beløp.

Lenke til kommentar

Tre ting som kreves for å få til et opptaks grunnlag hvor du kan få til en "filmlook" i etterbehandlingen;

 

1# Manuell Fokus for liten dybdeskarphet; ("Shallow DOF") som gir deg muligheten for full kontroll over hva i bildet som er skarpt og hva som er ute av fokus. Krever mye trening og helst en 7" ekstern monitor.

 

2# Kamera med størst mulig sensor, preferansen er fullformat sånn som Canon 5DMkII. (en av grunnene til at 5DII er mest populært for filming) Alternativene er Canon 7D, 60D&550D. GH2 har bra bildelkvalitet men liten sensor så "shallow dof" er vanskeligere å få til.

 

3# Objektiver hvor største blender er f/2.8(minstekravet) eller større.

 

90% alle film kamera objektiver har største blenderåpning mellom f/1.0 & f/1.4.

 

For å få til "35mm filmlook" med videokamera har man i mange år brukt et spesielt adapter med en roterende glassplate for å simulere/nedgradere kvaliteten. Dette blant annet fordi video kameraene har så liten sensor = stor dybdeskarphet. Derfor ble Canon 5DII så populær fordi man kunne få til "35mm filmlook" direkte i kamera.

 

Videoen i første poste; Eneste som kan kalles "filmlook" i den er "shallow dof", siden den ikke er "graded" (unntagen slutten) så den mangler et elementet i det som de fleste filmfolk ville kalle "filmlook".

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...