Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke godkjent oppholdsareal, juridiske konsekvenser?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Om man har feks et hus der deler av arealet ikke er godkjent som oppholdsareal. La oss ta det typiske eksemplet med en innredet kjeller. Hva er den praktiske konsekvensen av dette? jeg forutsetter her at man ikke leier ut arealet. Er det ulovlig å overnatte i endel av huset sitt som ikke er godkjent oppholdsareal? Er det isåfall ulovlig å overnatte i feks en garasje? Har dette innvirkning på forsikringsutbetalinger? Innboforsikringer går jo på en sum.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

On the point :) I tillegg kan det være straffeansvar hvis det er uforsvarlig og noen dør...

 

Hva er on the point? FOrsikringsproblemer? At man kan få straffeansvar når noen dør kan jeg forsåvidt skjønne, de vanligste årsakene til ikke-godkjente arealer er for lite lys, for lavt tak, ikke røming i henhold til standard, og for dårlig isloert, om problemet er med røming så kan man havne opp i noe sånt trøbbel, men kanskje ikke for andre alternativene?

 

AtW

Lenke til kommentar

* Volum på minst 15 kubikkmeter (ved normal takhøyde på 2,40 meter vil det si en grunnflate på minimum 6,25 kvadratmeter)

* Rommet må ha forsvarlige rømningsveier.

* Rommet må ha vindu, som kan brukes som rømningsvei. For vindu som skal brukes som rømningsvei må summen av bredde og høyde må være på minst 1,5 meter. Bredden må være minst 0,5 meter og høyden må minst være på 0,6 meter.

* Det er krav til at rommet skal ha tilfredsstillende tilgang på dagslys, selv om det ikke er like klart definert. Tommelfingerregel tilsier at kravene er tilfredsstilt når dagslysflate (vinusareal) utgjør minst 10 prosent av gulvflaten

http://www.dinside.no/804329/faar-frysninger-paa-ryggen

Lenke til kommentar

Takk for svar iChristian. Det ser ut som de vektlegger brannsikkerhet og utleiemuligheter sterkest her. Om jeg sikrer skikkelige rømningsveier burde jeg i utgangspunktet ikke få noen store problemer om det er jeg selv som bruker dette som soverom i mitt eget hus, hvis jeg har forstått linken din riktig.

 

Det er dette jeg mistenker også, sålenge røming er i orden, og man ikke leier ut, så har man sitt på det tørre, juridisk sett. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet. Som sagt ,forsikring burde gå greit. Mitt innbo er forsikret for en sum, og er helt uavhengig av boareal, kun verdien på innboet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått er bruksendring fra S-areal til P-areal søknadspliktig. §2-10 i SAK10. Søker man kommunen om å få innrede soverom eller andre oppholdsrom i kjeller og loft som i dag brukes bare til lagring, vil nok kommunens saksbehandlere sørge for at man ikke får godkjent bruksendring dersom kravene ikke er oppfylt.

 

Hva som er konsekvensene av å gjøre en slik bruksendring uten å søke, eller før søknaden er godkjent eller til tross for at søknaden er avslått, vet jeg ikke.

Jeg vet også ikke hva som er konsekvensene dersom man skulle velge å ta seg en middagslur på en divan som er lagret i kjellerbod eller på loft, eller velge å sove der et par netter fordi man har gjester på besøk.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått er bruksendring fra S-areal til P-areal søknadspliktig. §2-10 i SAK10. Søker man kommunen om å få innrede soverom eller andre oppholdsrom i kjeller og loft som i dag brukes bare til lagring, vil nok kommunens saksbehandlere sørge for at man ikke får godkjent bruksendring dersom kravene ikke er oppfylt.

 

Hva som er konsekvensene av å gjøre en slik bruksendring uten å søke, eller før søknaden er godkjent eller til tross for at søknaden er avslått, vet jeg ikke.

Jeg vet også ikke hva som er konsekvensene dersom man skulle velge å ta seg en middagslur på en divan som er lagret i kjellerbod eller på loft, eller velge å sove der et par netter fordi man har gjester på besøk.

 

Ja, selvfølgelig, en bruksendring er søknadspliktig, poenget er at man ikke søker bruksendring, man bruker et areal som ikke er registrert som bostedsareal til å bo på. Jeg synes det høres rart ut om det feks er ulovlig å overnatte i sin egen garasje. Hva med folk som bor i campingvogner, eller skip feks?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...