Gå til innhold

Bor alene - Leve på 3000/mnd?


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer enkelt å greit på om det er mulig å leve på et sunt og skikkelig kosthold for 3000 i måneden. Etter min logikk burde en hundrelapp om dagen gi meg rikelig med mat, men jeg ender stort sett opp med å bruke tett opp mot det dobbelte.

 

Ps trener mye.

 

:)

??? jeg er stor og feit og elsker god Norsk husmannskost, og klarer meg på 3-4 tusen i måneden. åssen klarer du å spise opp for det dobbelte?? kan ha middag hver dag i måneden på resturant for 3000, så jeg tror du burde se på hva du kjøper og finne ting å velge bort, eller finne bedre inntekt;)

Lenke til kommentar

Lurer enkelt å greit på om det er mulig å leve på et sunt og skikkelig kosthold for 3000 i måneden. Etter min logikk burde en hundrelapp om dagen gi meg rikelig med mat, men jeg ender stort sett opp med å bruke tett opp mot det dobbelte.

 

Ps trener mye.

 

:)

??? jeg er stor og feit og elsker god Norsk husmannskost, og klarer meg på 3-4 tusen i måneden. åssen klarer du å spise opp for det dobbelte?? kan ha middag hver dag i måneden på resturant for 3000, så jeg tror du burde se på hva du kjøper og finne ting å velge bort, eller finne bedre inntekt;)

hvordan skal du klare å spise på resturant hver dag i måneden på 3000kr? er jo ikke mer enn 100kr dagen :L

Lenke til kommentar

hvordan skal du klare å spise på resturant hver dag i måneden på 3000kr? er jo ikke mer enn 100kr dagen :L

Jeg bor i Kristiansand og her er det resturanter som selger middager for rundt 85,- så er fult mulig.

 

 

til trådstarter:

Hvis du trenger mye pga trening anbefaler jeg deg å spise ting med ris i, og så kjøper du ris i 10/20kg's sekker på "asia"-butikker, ikke kjøp dyreste kjøttet, trenger ikke å være ferskt, fryst er fint. se etter tilbudsvarer, frys kjøtt du kjøper på tilbud. handl for 1-2 uker om gangen og ikke handl uten om, med mindre det bare er snakk om brød og melk. kan og bake eget brød, og andre bakevarer.

 

middagstips:

 

Laksebiff med poteter, gulrøtter og smeltet melange: 45,- pr. måltid hvis du kjøper fryst fisk, løsvekspoteter og billig gulrøtter, og kjøper du for tre-fire måltider blir det rundt 45,- pr middag.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Vært bestemt ved å sette deg opp et lite budsjett hver måned på hvor mye du skal bruke på mat.

Handleliste er nærmest et krav før man drar på handletur ettersom man unngår at det blir mye mer enn man egentlig trenger dersom man klarer å ha selvdisiplin og faktisk holde seg til handlelisten. Gjør handleturene én gang i uka og bruk www.tilbudsweb.no og let opp matvarebutikkene med best middagstilbud i ditt nærområde. Det kan f.eks være finduskupp på 30-50% på alle findusvarer. Kjøp en liten sekk med poteter og gulrøtter som du har som enkelt og billig tilbehør til f.eks laksefilet som man får kjøpt billig i sånne frosne "belter".

Har du fryser så kan du også saumfare butikken om du finner varer som går ut på dato samme dagen, da disse får du til svært redusert pris og vedr. kjøttvarer så er det ikke noe farlig dersom du hiver det i fryseren når du kommer hjem.

Dersom du spiser lite brød så kan du legge halve i fryseren når du kjøper det, så slipper du å kaste halvparten av brødet når det har blitt tørt, eventuelt investere i en brødrister som pleier å gjøre underverker for tørt brød.

Mye Toro-supper kan du også klare deg med. En pose med kjøttsuppe blir enda bedre dersom du tilsetter enten noen pølsebiter eller svenske kjøttboller som du også får kjøpt billig på butikken.

Lenke til kommentar

Du burde klare deg fint på 3000 kroner i månden, det skal holde til et sunt og variert kosthold. Jeg tror det viktigeste for deg er at du planlegger måltidene dine på forkant, ha alltid et brød i brødboksen, pålegg + brød er veldig billig frokost/lunch/kveldsmat, er mye du kan variere med. Havregrøt er også et sunt og bra alternativ til frokost, spesielt om du trener mye.

 

Til middag vil jeg foreslå at du handler inner til flere enn en middag om gangen, da kan du spare endel. og lag middager som du kan spise flere dager på rad. (doble porsjoner). tips til billig middag:

 

Pasta og tomatsaus.

Wok + Ris

Poteter + kjøtt

 

Viktig å ha med poteter, ris eller pasta da blir maten billigere og du blir mett. Har selv levd for >2000 kroner i månden som student. laget stort sett mat hver dag. ble mye wok.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Var kanskje litt kjapp i stad, mente egentlig en hundrings om dagen til å dekke det meste. Så 2000 i måneden er nok mer treffende. Men når jeg tenker etter er jeg nok litt for svak for pølsetilbud ol, i tillegg til at det fort blir noen øl i helgene.

 

Ellers er vel mandler billig og sunn mat? :)

Lenke til kommentar

En måned har 30 dager -> og 30 x 100kr = 3000 kr!

 

Eller spiser du hos mamma & andre venner i helgene???

 

 

 

 

Ellers synes også jeg penger går fort bare man handler litt.

 

Pølse er kanskje godt, men hverken sund eller billig (bortsett fra 5kr's fra IKEA).

 

Og med noen øl i helgene, drikker du fort opp en slunt av budsjettet - da blir det øl/morro vs budsjettsprekk!

 

 

 

 

Når det gjelder mat for enslige er det lurt å lage doppelt eller enda størrer porsjon å spare/fryse resten for en annen dag! Selv var jeg aldri en godt kokk ... det gikk mest i boksemat/pasta. Heldigvis har jeg nå en flink og prisbevist kone - hun er flink til å lage mat ;)

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du burde lett klare deg på kr 3000,- pr mnd. Vi er 2 voksne og bruker under 4.000,- pr. mnd.

 

Et par tips til deg: Det dagligdagse du handler bør du handle hos Rema 1000, de er billigst på ca 80-90% av alle dagligvarer.

 

I tillegg bør du sjekke www.ukensreklame.no for å sjekke ukens tilbud i forskjellige butikker. Ukensreklame finner de beste tilbudene til deg hver uke, selv om du ikke gidder å bla gjennom tilbudsaviser.

 

Her kan du også sjekke beste tilbud på f.eks. byggevarer, elektro, klær, sport og barneutstyr. En genial side :)

Lenke til kommentar

Som treningsglad student lærer man fort hva som gjelder :p Jeg har et slags basiskosthold som jeg kan lage mye forskjellig ut av.

 

- Kyllingfilet fra FirstPrice (Kiwi) eller Solvinge (Rema), eller ditto kyllingkjøttdeig.

- Laksefilet fra FirstPrice.

- Frosne grønnsakspakker.

- Ferske grønnsaker er heller ikke SÅ dyrt.

- Tunfisk i vann.

- Grov pasta fra Barilla (det hender jeg kjøper store sekker med ris fra FirstPrice og..)

- Havregryn

- Egg (jo større pakker, jo billigere - som regel)

- Skummet melk

- Masse forskjellig krydder! Salt, pepper, karri, grillkrydder, tikka masala-krydder, taco-krydder).

- Grovhakkede hermetiske tomater.

- Brune bønner/kidney-bønner eller tomatbønner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...