Gå til innhold

– Det blir ingen internettkrise


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper dette blir et mye større problem for oss på jobb enn hjemme. Hjemme trenger man strengt tatt bare "ett eller annet" som gir tilgang til nettet, og utbytte av noen billige rutere, kanskje. På jobb så skal brannmurer oppgraderes, nettapplikasjoner skrives om, dyrere nettverksutstyr blir utdatert, hundgamle linux-pakker må støtte det. Har egentlig ikke oversikt på hvordan det blir med selve serverprogramvaren men der tenker jeg at distroene er godt forberedt på overgangen.

Lenke til kommentar

Sure, men -hva- er det XP mangler?

En IPv6-kompatibel TCP/IP-stack.

 

net den har noe. men ikke alt

 

ipv6 install i cmd.

 

husker ikke i farta hva den ikke støttet. Bryr meg heller ikke. IPv6 kan også tvinge folk til å oppgrader fra XP..

 

Tipper dette blir et mye større problem for oss på jobb enn hjemme. Hjemme trenger man strengt tatt bare "ett eller annet" som gir tilgang til nettet, og utbytte av noen billige rutere, kanskje. På jobb så skal brannmurer oppgraderes, nettapplikasjoner skrives om, dyrere nettverksutstyr blir utdatert, hundgamle linux-pakker må støtte det. Har egentlig ikke oversikt på hvordan det blir med selve serverprogramvaren men der tenker jeg at distroene er godt forberedt på overgangen.

 

Linux har hatt full ipv6 støtte i en god stund nå :)

Lenke til kommentar

Å slippe NAT blir nok en godt merkbar forskjell for meg ihvertfall.

 

AtW

Kva er egentleg ulempen med NAT?

 

Du gjemmer mange PC-er bak en IP-adresse. Slik det er snakk om her er det snakk om at routeren din som er koblet opp mot internett stort sett har 1 offisell IP-adresse inn på WAN-porten, og så videresender den pakker til rett lokale IP-adresse i ditt lokale nett. Dette gjør det komplisert å nå din PC fra internett (man må sette opp videreføring av porter). For de fleste betyr ikke dette noe som helst. Men for oss litt mer tekniske er NAT noe dritt. Med IPv6 kan alle PC-er og alle mulige enheter (kjøleskap, brødristere osv) få en offisiell IP-adresse ut mot internett, og verdens enheter blir mye mer direkte knyttet sammen (slipper mellomledd), med de fordeler og ulemper det har. Når alle er over på IPv6 kommer vi i alle fall til å få det mye enklere, og det vil nok merkes. I dag er mine venner mektig imponert når jeg klarer å nå min server eller laptop hjemme fra deres hus eller fra skolen. Det vil bli en bagatell med IPv6. Dessuten gjør IPv6 (så vidt jeg vet), det lettere for enheter å gå fra nett til nett uten å miste aktive tilkoblinger, i og med at du er koblet rett mot internett (korriger meg gjerne her).

Endret av oj88
Lenke til kommentar

 

Har egentlig ikke oversikt på hvordan det blir med selve serverprogramvaren men der tenker jeg at distroene er godt forberedt på overgangen.

 

Linux har hatt full ipv6 støtte i en god stund nå :)

 

Linux > Linux...

 

Sentrale og mye brukte moduler som iptables vil jeg umiddelbart anta har vært IPV6-klart i mange år, mens iptables-reglene vi (lokalt) har lagt til ikke er det. Så det er et eksempel på hvor det må gjøres en jobb, selv om distroen har tatt høyde for det, når drifterene og utviklerene ikke har. Jeg håper at databasekomponentene vi bruker er det, men kan ikke ta det for gitt uten å sjekke. Spesielt lite brukte komponenter som er utviklet uten sterke organisasjoner i ryggen. Slike ting har en tendens til å bli depricated i slike omstendigheter.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Spesielt lite brukte komponenter som er utviklet uten sterke organisasjoner i ryggen. Slike ting har en tendens til å bli depricated i slike omstendigheter.

Ang. betalings software;

Det mer lønnsomt å selge inn en ny versjon i ettertid en å gjøre eksisterende versjon klar for noe som ikke enda er i bruk.

 

Jeg har mer enn en gang vært med på at markedsavdelinger setter foten ned for ...æh "fremsynthet".

Lenke til kommentar

IPv6 har store ulemper, det er for eksempel vanskelig å huske en IPv6-adresse.

Og hvordan vil dette gå for de som bruker gammel programvare, operativsystem og/eller maskinvare?

Noen blir nok tvunget til å kjøpe nytt om de fortsatt vil være på internett. Det verste er vel om enkelte programmer slutter å virke, kanskje finnes det ikke noen gode alternativer.

 

De skulle heller satset mer på NAT, selv om også det har sine ulemper. Men bransjen har vel sine mål om å få folk til å kjøpe nytt.

Endret av S_J
Lenke til kommentar

IPv6 har store ulemper, det er for eksempel vanskelig å huske en IPv6-adresse.

Og hvordan vil dette gå for de som bruker gammel programvare, operativsystem og/eller maskinvare?

Noen blir nok tvunget til å kjøpe nytt om de fortsatt vil være på internett. Det verste er vel om enkelte programmer slutter å virke, kanskje finnes det ikke noen gode alternativer.

 

De skulle heller satset mer på NAT, selv om også det har sine ulemper. Men bransjen har vel sine mål om å få folk til å kjøpe nytt.

 

IPV6 har noen små ulemper, vesentlig mindre ulemper enn å være avhengig av NATing overalt. Det er på høy tid det blir ordentlig implmentert, burde skjedd for lenge siden.

 

AtW

 

Mtp negativitet mot NAT; Jeg tror vi hadde hatt mye, mye mer virushelvete i verden om alle WindowsPCer var koblet direkte opp mot nettet uten annen beskyttelse enn den innebygde windowsbrannmuren..

 

Ville vi? Hva er det NAT stopper som windowsbrannmuren ikke gjør da? Og med ipv6 er NAT frivillig, ikke i praksis påtvunget,

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg bak "NAT-stopper-virus" påstanden 100%. Fra tiden da jeg kjørte uten ruter, og med zone-alarm som sa i fra om det meste, var det ENORM ulovlig aktivitet mot min PC, med probing, angrep, etc. På det tidspunktet fantes windowsbrannveggen i en tidlig, elendig versjon, men den stoppet ikke flere av de aktive virusene.

 

Men det betyr ikke at man ikke kan ha egen IP på hver maskin, så lenge man fortsatt har en ruter imellom.

 

Å ha en ruter mellom maskina di og internett, tilsvarer forøvrig å ha både linux-brannmur og windows-brannmur i lag, som de fleste, uavhengig av OS-preferanse, burde kunne si seg enig i at er teoretisk sikrere enn å bare ha en av delene.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...