Gå til innhold

Lommevennlig entusiastkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er Pana GF1, Oly EPL-1, Sony NEX-3 og Oly E-P1 sammeliknet: https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids%5B%5D=113342&pids%5B%5D=120388&pids%5B%5D=126786&pids%5B%5D=111773&Sammenlign=Sammenlign

 

Uansett: Med pannekaker er ikke disse veeeldig mye større enn "vanlige" lommekamera, men straks du vil ha et zoom-objektiv på, trenger du en romslig jakkelomme og må akseptere en bul på jakka - da øker nemlig plassbehovet (og til dels tyngden) en god del.

 

Vil du ha zoom, og likevel ha minimal størrelse, kan derfor Pana LX5, Canon S90, og temaet i denne tråden; Oly XZ-1, være gode alternativer (mfl). Teknisk bildekvalitet vil nok være dårligere, spesielt i lite lys - det er prisen for høyere mobilitet. Grunnen til at jeg finner XZ-1 såpass interessant, er nettopp at de har klart å få en såpass lyssterk zoom for en 1/63"-brikke i en så kompakt pakke.

 

Men det kan godt hende at jeg lar F31 være min siste kompakt, og heller sparer pengene til en fremtidig E-P3? :roll:

Lenke til kommentar

Ser lovende ut, men for min egen del skulle jeg ønske de også realiserte dette:

-24mm vidvinkel

-Mer kompakt (S95-størrelse er min "grense" for å ha det i jakkelomma)

-Innebygget objektivdeksel (jeg har ikke mulighet til å bruke tid/hender på avtagbart deksel)

 

Desverre er det ingen av kompaktkameraene med større sensor og bra lysstyrke som tilfredsstiller dette. S90/95 kommer nærmest, men mangler vidvinkel, og er i tillegg litt tregt og tungvint å bruke raskt/med hansker (synes nå jeg).

Lenke til kommentar

Jeg synes bildene det leverer ser veldig imponerende ut til å komme fra denne typen kamera. Se eksempler her: http://www.davidchuaphotography.com/2011/01/06/olympus-xz-1-review-part-1/

 

Sitet fra siden:

Even before going into details… I CAN’T WAIT to TELL YOU that: “Finally I have found a compact digital which can give me ABSOLUTELY CLEAN ISO1600 file, and at F1.8, focusing at night IS FASTER than the Olympus PEN E-PL2 with it’s NEW 14-42mm mk2 lens! In fact, there were situations when the PEN could not achieve focus and the XZ-1 DID at the snap of fingers!!!”

 

Høres jo veldig bra ut, PEN-kamraene er jo heller ikke "clean" på iso 1600 (og har vesenlig større sensor), betyr dette at olympus har hoppet et stykke framover med tanke på ISO-kvalitet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Høres jo veldig bra ut, PEN-kamraene er jo heller ikke "clean" på iso 1600 (og har vesenlig større sensor), betyr dette at olympus har hoppet et stykke framover med tanke på ISO-

 

Sannsynligvis ikke (men det må selvsagt testes) hvis du tenker i forhold til LX5, G12 osv, men større blender enn konkurrentene vil jo gi mulighet for bruk av lavere Iso. Ut fra spec på sensor har XZ-1 samme sensor som LX5. Med samme sensor er det sjelden store forskjeller på støynivå ved en gitt Iso-verdi, men produsentene velger ofte litt forskjellig tradeoff mellom synlig støy og detaljer som forsvinner pga støyfjerning. Men dette kan jo overtyres både i JPG og RAW.

 

Sammenlignet med MFT er det stor forskjell på høy Iso. MFT har både bedre og 20% flere piklser og for en gitt bildestørrelse vil begge deler bidra til bedre bildekvalitet.

 

Men målet er jo bra nok bildekvalitet og i mange sammenhenger holder det med et kompaktkamera med mindre sensor, og lyssterk optikk bidrar jo også til å redusere forskjellene hvis du sammenligner kameraer som LX5, EX1 og XZ-1 med et MFT kamaera med en normalzoom.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hvilket som er det "beste" blir nok fremdeles rimelig subjektivt.

 

Skulle jeg kjøpt nytt kompaktkamera i dag, så hadde nok fremdeles LX-5 stått hakket over på ønskelisten, rett og slett fordi jeg setter pris på den ekstra vidvinkelen og måten Pana implementerer forskjellige sideforhold på.

Lenke til kommentar

Og hvorfor har Olympus bygget inn fokuslys her, om jeg tør spørre? Er det for å håne oss?

Kanskje de har levert sitt siste kamera uten fokuslys, omsider?

 

E-PL2 mener du? Vi kan jo håpe det. Men jeg trenger å se noe produkter for E-620-segmentet start, og da har de jo muligheten.

Lenke til kommentar

Slettes ikke dårlig. Kan XZ-1 bli den beste av slike kompakter?

Den er litt større enn LX5 for eksempel - den blir vel bortimot på størrelse med NEX-5 eller et lite 43-hus med pannekakeobjektiv.

 

Den er ikke mye større enn LX5. Den er faktisk like stor og 5g tyngre. EX1 er nesten like stor som GF1 og hele 1g tyngre :)

 

XZ-1 - 111 x 65 x 42 mm / 275g

 

LX5 - 110 x 65 x 43mm / 271g

 

EX1 - 114 x 63 x 29mm / 386g

 

GF1 - 119 x 71 x 65mm / 385g (inkl. 20mm pancake)

 

NEX-5 - 111 x 59 x 38mm / 287g (uten optikk)

Lenke til kommentar

Ble litt overresket da jeg så målene. På bildene ser XZ-1 en del større ut i lengde, høyde og dybde. Men ifølge målene i spesifikasjon er de like store.

 

 

=132651&pids[]=143383&Sammenlign=Sammenlign"]Dette står i prisguiden:

 

LX5:

# Bredde: 10.97 cm

# Høyde: 6.55 cm

# Dybde: 2.54 cm Feil i prisguiden!

# Vekt med batteri og minnekort: 277 gram

 

XZ-1:

# Bredde: 11.1 cm

# Høyde: 6.5 cm

# Dybde: 4.2 cm

# Vekt med batteri og minnekort: 275 gram

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...