Gå til innhold

Senke karakterkravene for gutter i alle fag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg snakker om både vgs og ungdomskole, og når det kommer til dette, så snakker jeg spesielt om ungdomskolen.

 

Hvor mye gruppe arbeid osv, varierer fra lærer til lærer og skole til skole.

 

Jeg bare spurte, for jeg har aldri hatt slik undervisning, og lurte derfor litt på hvordan gutta kan sluntre noe mindre unna..

Lenke til kommentar

jeg snakker om både vgs og ungdomskole, og når det kommer til dette, så snakker jeg spesielt om ungdomskolen.

 

Hvor mye gruppe arbeid osv, varierer fra lærer til lærer og skole til skole.

 

Jeg bare spurte, for jeg har aldri hatt slik undervisning, og lurte derfor litt på hvordan gutta kan sluntre noe mindre unna..

 

Det er ikke noe spesiel forskjell her.

Begge grupper sluntrer mindre unna.

For å være helt ærlig lurer jeg heller på hvordan sosialmoral hadde sett ut om du hadde snudd på kjønnene. Siden jentene vistnok modnes litt lidligere, så kunne resultate kanskje være ganske bra. Eller like ille som i dag, i det minste ville et sånt eksperiment ha vært et pent stykke forskning.

Lenke til kommentar

La meg etablere noen "sannheter" før jeg begir meg ut på det som for meg er "fasiten"

 

- Jenter utvikler seg anderledes enn gutter. Tempoet og rekkefølgen kan diskuteres. Hvor lenge det faktisk finnes forskjeller kan også diskuteres.

- Gutter gjør det bedre enn jenter i realfag

- Jenter er feminine, og har i de aller fleste tilfeller feminine interesser og idealer. Unntakene finnes alltid, men er ikke relevante.

- Jeg har jobbet i skoleverket, og har derfor litt "inside info" av mine tidligere kolleger.

- Jeg er selv student

 

Først vil jeg si at jenter bør ha fordeler i gym! Gym er ikke et fag hvor man på død og liv skal bruke karakteren til senere vurdering av evner. Tvert i mot er gym (eller burde være) et fag hvor man blir introdusert til fysisk fostring og at man får en viss treningsmengde. Derfor mener jeg at gym burde trappes opp i for barne -og ungdomsskolene. Skolen er ikke bare en utdanningsinstitusjon, men har også blitt en institusjon som erstatter foreldre. Om dette er galt eller rett er uviktig, men det er en ubehagelig sannhet.

Jeg mener karakteren ikke bør telle på snittet. Gym påvirker det totale snittet, og påvirker derfor også om man klarer å bli ingeniør eller ikke. Det er latterlig. Derimot bør den komme på vitnemålet, ettersom det er en av de få referansene man har når man skal søke sin første jobb.

 

Jenter skal altså ha en "fordel" mener jeg, ettersom de er det svake kjønn.

 

Det er mange her som sier at gutta er senere utviklet enn jentene. Det tørr jeg påstå ikke er sant. Puberteten, det vil si den hormonelle forandringen, starter ganske samtidig hos gutter og jenter. Men det skjer mer synlig tidligere hos jentene. Jeg tror den "modne oppførselen" til mange jenter skjer som følge av et gruppepress. Dette gruppepresset tror jeg kan spores tilbake til jenters feminine interesser. Det er mange jenter som er veslevoksne, det kan jeg LOVE DERE!

 

Men hva betyr dette for læring?

 

Hvorfor har gutta klart seg kjempebra i alle år, men når sosialistene "revolusjonerer" skolen med feminine fag raser Norge på listene?

 

Hvorfor skal for eksempel gutta tvinges til tekstil (sying og strikking) når de heller vil banke løs med en hammer?

 

Hvorfor er gutta 4 år yngre enn jentene (påstand fra forumet) når de allikevel er generelt bedre i realfag? Er de 4 år yngre UNNTATT i realfag?

 

Hvorfor faen skal skolen være så forbanna feminin? Gi gutta en mulighet til å drive landet som vi har gjort i så mange år, jeg gidder ikke å bli bossa rundt av Voe.

 

Dessuten tørr jeg rekke en finger mot alle de diagnosene som stilles i skolesystemet, og i 80 % av tilfellene mot gutter. Det er så utrolig mange gutter som har fått diagnosen ADHD uten at noe er galt i det hele, at dere ikke vil tro det. Forøvrig egne observasjoner. Dette er negativt, fordi så utrolig mange gutter blir fortalt at "det er noe galt med deg", og at reglene ikke gjelder. Jeg tror dette skjer som følge av økte økonomiske rammer.

Lenke til kommentar

Dessuten tørr jeg rekke en finger mot alle de diagnosene som stilles i skolesystemet, og i 80 % av tilfellene mot gutter. Det er så utrolig mange gutter som har fått diagnosen ADHD uten at noe er galt i det hele, at dere ikke vil tro det. Forøvrig egne observasjoner. Dette er negativt, fordi så utrolig mange gutter blir fortalt at "det er noe galt med deg", og at reglene ikke gjelder. Jeg tror dette skjer som følge av økte økonomiske rammer.

 

Før het mange av dem problembarn med de konsekvensene det fikk.

 

Men ja i endel tilfeller er man litt for interessert i å få en diagnose. I veldig mange tilfeller er det foreldrene som helst vil at barnet skal få en diagnose og presser den frem.

Lenke til kommentar

Det er mange her som sier at gutta er senere utviklet enn jentene. Det tørr jeg påstå ikke er sant. Puberteten, det vil si den hormonelle forandringen, starter ganske samtidig hos gutter og jenter. Men det skjer mer synlig tidligere hos jentene. Jeg tror den "modne oppførselen" til mange jenter skjer som følge av et gruppepress. Dette gruppepresset tror jeg kan spores tilbake til jenters feminine interesser. Det er mange jenter som er veslevoksne, det kan jeg LOVE DERE!

Guttehjernen er annerledes utviklet enn jentehjernen, tør jeg påstå. Jeg ser at du mener at jenters særegne oppførsel kommer av gruppepress, men hva om gutter og jenter oppfører seg ulikt på grunn av biologi? Hormoner påvirker ekstremt mye, og jenter og gutter har ulike hormoner. Jeg tror jenters feminine intereser kan spores tilbake til jenters feminine biologi.

 

Akkurat som jenter får en annen skala i gym på grunn av biologi, kan man diskutere om det også bør være en slags kompensasjon i de andre fagene. Jeg vet ikke hvor viktig den fysiske forskjellen mellom gutter og jenter er, men jeg tror undervisningsformen slik den er nå med mye stille sitting er en fordel for jentene, ikke guttene.

 

Det handler ikke bare om hvem som modnes når, men at det er en ulik modning og at gutter og jenter er forskjellige. Det betyr også at de lærer på forskjellig måte!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg mener karakteren ikke bør telle på snittet. Gym påvirker det totale snittet, og påvirker derfor også om man klarer å bli ingeniør eller ikke. Det er latterlig.

 

Det er da flere andre fag som ikke har noen betydning om du skal studere for å bli ingeniør. Hvorfor er det bare gymkarakteren som ikke burde telle?

Lenke til kommentar

Gutter er slettes ikke bedre i Realfag pga de "har lært seg å konsentrere". Menns hjerne er jevnt over bedre til å løse "logiske" oppgaver, altså oppgaver som krever at den venstre hjernehalvdel jobber på høygir. Jeg er en selv en realfagstudent og kan bekrefte at realfagene er fulle av den typen oppgaver, spesielt fysikk og realfagmatematikk.

 

Ang. tråden; jeg mener at gutter og jenter bør behandles forskjellig i større grad enn vi blir nå. Vi er ikke like og det er helt latterlig å hevde noe slikt. Jeg tror ikke at å senke kravene er en god løsning på langsikt, det bør heller legges opp et mer variert skolesystem som er mer åpent for tilrettelegging og personlige innspill.

 

Kilde:

http://www.thirdage.com/love-romance/the-male-vs-the-female-brain

(henvisning til studiet finnes i artikkelen)

Lenke til kommentar

Jeg mener karakteren ikke bør telle på snittet. Gym påvirker det totale snittet, og påvirker derfor også om man klarer å bli ingeniør eller ikke. Det er latterlig.

 

Det er da flere andre fag som ikke har noen betydning om du skal studere for å bli ingeniør. Hvorfor er det bare gymkarakteren som ikke burde telle?

 

Gymnastikk er et praktisk fag, i en teori-dominert verden. Det finnes svært få høyere utdanninger som krever grunnleggende ferdigheter i de praktiske fagene vi finner i grunnskolen, slik som f.eks gymnastikk. Jeg mener at alle praktiske fag - gymnastikk, sløyd og mat og helse (mulig det er mer, men jeg kommer ikke på flere akkurat nå) ikke bør telle på vitnemålet. For min del kan de godt bestå som fag i grunnskolen, men jeg synes det er helt vanvittig at min evne til å lage lasagne og vaske opp etter meg skal være med å bestemme om jeg kan studere ved den videregående skolen jeg vil.

Lenke til kommentar
Det er mange her som sier at gutta er senere utviklet enn jentene. Det tørr jeg påstå ikke er sant. Puberteten, det vil si den hormonelle forandringen, starter ganske samtidig hos gutter og jenter. Men det skjer mer synlig tidligere hos jentene. Jeg tror den "modne oppførselen" til mange jenter skjer som følge av et gruppepress. Dette gruppepresset tror jeg kan spores tilbake til jenters feminine interesser. Det er mange jenter som er veslevoksne, det kan jeg LOVE DERE!

 

Gruppepresset kan jeg bekrefte, forskjellen er at det er passivt gruppepress, så det er konstant.

Jenter som er oppvokst uten å ha noen jentesirkel å henge i før 8-9 års alderen utvikler ikke dette "presset", fordi de aldri blir indoktrinert i det.

Vi kan vel sikkert også korrelere at gruppepress først virkelig begynner å puberteten, og siden jentene er først ute, godt mulig de også er ute med de "viktig" bitene for å dra i gang noe som passivt grupper press noe tidligere.

 

Hvorfor er gutta 4 år yngre enn jentene (påstand fra forumet) når de allikevel er generelt bedre i realfag? Er de 4 år yngre UNNTATT i realfag?

 

Ingen peiling.

Kanskje er det samfunnet, kanskje er det den lille forskjellen på kjønn etter hvilken jobber vi søker. Sikkert en blanding.

Et inhumant eksperiment hvor vi har lagd et eget samfunn for å teste bare å forandre på sidene rollene ligger kunne vært intresangt.

 

Dessuten tørr jeg rekke en finger mot alle de diagnosene som stilles i skolesystemet, og i 80 % av tilfellene mot gutter. Det er så utrolig mange gutter som har fått diagnosen ADHD uten at noe er galt i det hele, at dere ikke vil tro det. Forøvrig egne observasjoner. Dette er negativt, fordi så utrolig mange gutter blir fortalt at "det er noe galt med deg", og at reglene ikke gjelder. Jeg tror dette skjer som følge av økte økonomiske rammer.

 

Dog, jeg sier meg enig. Vi trenger bedre barneoppgradelse.

For 20-30 år siden var det vel ikke så mange hormontullinger som i dag antar jeg, fordi man kunne stramme inn grepet og få folk under kontroll.

Det er vel også økonomiske rammer her, men ikke på direkten. For foreldrene er det vel liksom et stort digert skilt som sier: "Vi oppdro han ikke feil, han har en diagnose", noe som irriter livet av meg. Det er faktiske tilfeller av ADHD og lignende, og å overbruke en sånn diagnose er bare idiotisk i stede for å faktis be foreldrene ta ansvar.

Lenke til kommentar

Nei. Gym skal vise om man er i god form. En jente som løper 3000-meter på 12 minutter er i bedre form enn gutt som løper på 11. Jenter har ingen fordel, de har en annen målestokk.

 

Bedre form - relativt til kjønnet sitt, vel og merke. Det er ikke kun resultatene på tester som gutter skårer høyere på. Gutter er dobbelt så sterke som jenter, og de har 30% større lungevolum.

Lenke til kommentar

Nei. Gym skal vise om man er i god form. En jente som løper 3000-meter på 12 minutter er i bedre form enn gutt som løper på 11. Jenter har ingen fordel, de har en annen målestokk.

 

Bedre form - relativt til kjønnet sitt, vel og merke. Det er ikke kun resultatene på tester som gutter skårer høyere på. Gutter er dobbelt så sterke som jenter, og de har 30% større lungevolum.

Hvor fort du løper er ikke en standardisert måleenhet for hvor godt trent man er. Det som er poenget er at en jente er bedre trent selv om hun løper tregere, fordi gutter har andre muskelfibre, lengre ben etc etc, som gjør at gutter kan prestere bedre selv om de er dårligere trent.

Poenget med gym er ikke å kunne lære raskest, men at fysisk fostring gjør at sykefravær og velvære økes.

Lenke til kommentar

La meg først presentere fakta om kjønnsforskjellene. Dette kan man f.eks lett se på PISA undersøkelsene for matte for her er alle faktorer inne):

- Gutta er bedre på problemløsing og flervalgsoppgaver. problemløsing vil si oppgaver hvor det ikke er noen standarisert løsningsmetode men hvor man må tenke seg til hvordan men skal løse oppgaven og kombinere flere tideligere lærte metoder

 

- Jentene er bedre på "puggeoppgaver" dvs. oppgaver man kan løse oppgavene med "ferdig tygde" standariserte formler som det er bare å putte tallene inni (jentene er mye bedre på både å huske disse og å huske hva som skal hvor og når det skal brukes).

 

- Gutta er mye bedre med "romm" oppgaver hvor man f.eks må tenke 3 dimensjonalt ol.

 

http://www.pisa.no/pdf/hovedrapportkapitler/matteresultat_2003_kap3.pdf

http://www.pisa.no/pdf/hovedrapportkapitler/matteresultat_2006_kap7.pdf

http://www.timss.no/r_3_95_p3.html

http://www.timss.no/timss05_03.html

http://www.timss.no/timss05_2007.html

http://www.timss.no/timss2008.html

 

Så kommer mer generelle forskjeller:

 

- Gutter er mer induvidalister og konkuransemennesker og trives godt i og jobber best i konkuranse med andre.

 

- Jenter jobber bedre i grupper

 

- Gutter liker bedre og er bedre til realfag og praktiske maskuline fag

 

- Jenter er mye bedre til språk og pugging og leksegjøring/stillesitting og liker bedre feminine praktiske fag.

 

- Gutta trenger en klar overordnet autoritær lærer for å gjøre det de får beskjed om og trivest best i et tydelig hirarki.

 

- Jentene trives bedre i flatere "hirarkier" og tar mer annsvar for egen løring og

 

- Gutter har mye større spredning enn jentene på alle statistikker. Dvs. at det er flere gutter både blandt de aller beste og blandt de aller dårligste, mens jentene befinner seg mer rundt snittet. Dette ser man i allt fra IQ tester til personlighetsstatistikk til idrett og konkuranse.

 

 

 

 

 

Så kommer vi til Norsk skole.

 

Når feministene/sosialistene begynnte å gjøre om på den norske skolen gjorde de selvsagt allt de kunne for at jentene skulle prestere bedre siden guttene da var helt overlegene jentene. Dette innebar:

- nedprioritering av realfag

- opp prioritering av språk og puggefag

- få ned statusen og autoriteten til læreren (dette sammen med allt det andre førte selvsagt også til at færre menn ville bli lærere og gutta mistet dermed mannlige forbilder da "alle" lærerene i grunnskolen ble kvinner)

- oppmykning av det lille man hadde igjenn av realfag slik at det ble lettere for jentene med større vekt på pugging og mindre vekt på problemløsing

- Kutting av allt av gym, håndtverk, ol. og ommgjøring av det man hadde igjenn av håndtværk til mer feminine håndtverk.

- Massiv satsing på gruppearbeid i alle fag og alle timer og knusing av all form for konkuranse.

- Homogenisering av elevmassen hvor man skulle hjelpe de svake og trykke ned de sterke slik at man fikk en mest mulig gjennomsnittelig elevmasse uten noen som skulle stikke seg ut.

- osv.

 

Og allt dette har selvsagt ført til at gutta både gjør det dårlig og vanntrives på skolen.

 

 

Dette sier val kansje det meste om holdningen til kjønnsforskjeller i skolen: (fra mattedelen i PISA 2003)

Til tross for at det ikke er noen vesentlige

forskjeller mellom jenter og gutter når det gjelder prestasjoner i faget,

finnes det likevel unike utfordringer når det gjelder å gjøre matematikkfaget

mer attraktivt for jentene

 

Og gymen er vel det siste problemfaget hvor feministene vil prøve å få jentene opp og fremm og med bedre karakterer enn gutta.

 

 

 

I tilegg kommer selvsagt høyere utdanning hvor jenter for særfordeler, kjønnspoeng og egene seminarer og rekkrutteringskampanjer i hue og ræva, mens gutta ikke får noen ting på tross for at over 60% av studentmassen nå er jenter....

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er å starte i feil ende synes jeg. (mot orginal-posten)

prøv heller å kommunisèr informasjonen på en måte begge kjønn synes er interessant, og hele tiden foreslå andre fag, for man vet jo ikke hva man egentlig synes er interessant i livet når man ikke engang vet hva det heter slik at man kan finne det på google. Hvis man finner det man "brenner for" i ung alder og får lov til å bli god i det fra ung alder og utover, blir man blant verdens beste i det om foreldrene hjelper ordentlig til (Laszlo Polgar har bevist dette 3 ganger på rad med å lære sine tre sjakk-interesserte døtre sjakk fra 3-4 års alderen, alle tre er nå blant verdens 100 beste personer (både menn og damer) i sjakk). Dette vil desverre si at envær person i hele verden som ikke er et barnevidunder (eller "prodigy" på engelsk) er foreldrenes feil (men egentlig er det nok sykehusenes feil for ikke å ha gitt ut et lite A4 ark med denne 30 år gamle informasjonen til nybakte foreldre).

Endret av RonnyW
Lenke til kommentar

Å senke karakterkravene for gutter er for meg en sidediskusjon.

 

Jeg støtter at alle mennesker skal få lov til å utdanne seg som de vil, og at private bedrifter selv skal få velge hvem de vil ansette.

 

Jeg vil fjerne makten fra lærere og annet slusepersonell. Jeg vil at lærere skal være kun trenere, slik de er på private videregåendeskoler.

 

Videre vil jeg fjerne makten fra sentrale bullshitpolitikere, slik at maktmennesker ikke lenger får bestemme at du må være snill gutt og lære deg nynorsk eller ape etter en horekjerrings feminist-arbeiderklassepropaganda for å få lov til å studere programmering ved NTNU.

 

Resten av diskusjonen faller da vekk.

 

Privatiser hele dritten. Det er nok muligheter til å lære seg ting på egenhånd i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...