Gå til innhold

Senke karakterkravene for gutter i alle fag


Anbefalte innlegg

Putt heller guttene inn i skolen når de fyller syv år.

 

================================================

 

Jeg mener at karakterene i seg selv er ganske tåpelige.

 

Du kan ha blitt tvunget til å sitte og lese lekser 3 timer hver dag av foreldrene dine, og få 6 i alle fag, selv om du er du dum som et brød -- bare fordi kunnskap kan lagres uavhengig av intelligens og interesse -- gjennom frivillig eller tvunget dedikasjon.

 

Ande kan kjede seg på skolen, skulke 33% av timene på grunn av kjedsomhet, og bli straffet for fraværet med nedsatte karakterer og få 4 og 5 i alle fag de synes er noenlunde interessante på vitnemålet -- selv om de har kunnskapene til å kunne få terningkast 6.

 

Noen vi si at evnen til å pløye gjennom dritt og la andre pisse på deg, og ens evne til å gjøre unødvendig arbeid og gjennomføre unødvendige ritualer er et gode som viser at du er en kjernekar som vil gjøre det bra i andre områder enn fagene som ikke er relevante for arbeidsområdet du ønsker å dedikere resten av livet ditt på å arbeide med.

 

Men jeg mener oppriktig at vikingene og Olav den Helliges ikke er relevant for framtidige dataingeniører, og jeg mener oppriktig at det er bedre for samfunnet at kommende dataingeniør sitter hjemme og spiller og lager programmer på PC-en dager man har eldre norsk historie og lærer om norsk litteratur på 1800-tallet og hva enn de kaller kristendomsfaget og kristendomsforkynnelsen i skolen i dag, enn at de kjeder vettet av seg på skolen og mister energien og skapergleden, samtidig som at de får et dårligere selvbilde fordi verden ser ned på dem fordi det står at de er dumme på vitnemålet, selv om de er lynende intelligente og samfunnsengasjerte.

 

Hvem kommer inn på studier innen fysikk eller data av disse to elevene:

Norsk 6

Matematikk 5

Naturfag 5

Kristendom 6

Gym 6 (var skadet hele året, men spiller håndball på fritiden -- så hun fikk karakteren som passer best)

 

---

 

Norsk 4 -- Nedsatt karakter fra 5 grunnet fravær

Matematikk 5 -- Nedsatt karakter fra 6 grunnet fravær

Naturfag 5 -- Nedsatt karakter fra 6 grunnet fravær

Kristendom Stryk -- Ingen karakter på grunn av fravær -- selv om vedkommende fikk 5 på eksamen

Gym -- 4 (Karakteren ble ikke høyere fordi læreren mener at vedkommende ikke satser alt)

 

Selvsagt den eleven som er dum som et brød, med strenge foreldre, som kan skrive fysikkbøker for skoleverket fordi vedkommende ikke evner å tenke selv eller forske selvstendig.

 

Karakterer reflekterer utelukkende hvor flinke elevene har vært til å svare riktig på spørsmål, og elevens trynefaktor. Elever med god korttidshurkommelse belønnes rikelig.

Karakterene reflekterer ikke elevens kunnskaper, selvbeherskelse eller intelligens.

Ja, de gir en INDIKASJON på mulige kombinasjoner av kunnskaper, frivillig dedikasjon, ufrivillig dedikasjon, forhåndskunnskaper og evner.

 

Karakterer i ungdoms og videregående skole er i størst grad avgjort av foreldrene sin innsats i å lære barna å lese teori og løse teoretiske problemer fra skolebøkene i hjemmet, og skolen og foreldrenes innsats i å lære barna disiplin; lære teori uten å utforske verden og informasjonen selvstendig når de ønsker å gjøre det selv, og gjøre som man blir fortalt uten å stille spørsmål eller studere selvstendig.

 

Karakter er å stappe ulike mennesker i like bokser.

 

6-erene er riktignok ganskje greie, da det krever et barn med ressurser BAK seg eller i hodet, men nedover karakterskalen blir mer og mer ulike mennesker samlet i like bokser:

 

5 kan være en person som skulle fått 6, som fikk nedsatt karakter på grunn av høyt fravær. Det kan være en idiot som leser lekser 8 timer hver dag og i helgene og likevel ikke klarer å oppnå en sekser, det kan være en uinteressert person som kommer fra et miljø hvor faget tilfeldigvis er mye diskutert slik at vedkommende har forhåndskunnskaper om emnet.

 

4-ere er enda mindre sikre, og kan skyldes absolutt alle forhold eller kombinasjoner av forhold, inkludert intelligente dedikerte barn med problemer i hjemmet eller problemer med læreren, mobbing i klassen eller på skolen, ufrivillig fravær gjennom egen eller foreldrenes sykdom.

 

=============

 

...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir vel heller en liten gjenganger av hva som allerede er blitt sakt, dog håper jeg kanskje jeg klarer å synliggjøre enkelte momenter...

 

Vi som et demokratisk land med prinsippet at likestilling skal forekomme på alle samfunns plan, selv på regjeringens egen hjemmeside står det presisert:

 

“Regjeringen vil bekjempe all diskriminering. Alle skal ha krav på å få de samme mulighetene til å utvikle seg, utnytte sine evner og leve sine liv, uavhengig av kjønn, sosial bakgrunn, religion, seksuelle orientering, funksjonshemming eller etniske tilhørighet.”
:

 

Pga vår interesse for å ha et likestilt samfunn skal det ikke under noen omstendigheter neglisjeres for å helliggjøre et teoretisk mål som kan, uten å faktisk fungere i praksis, være et skritt tilbake i likestillings idealet. Videre så snakkes det mye om hvem som modnes fortere enn andre, dog så har jeg en annen synsvinkel på denne problematikken. Jeg i motsettingen til flere her ønsker mere konkrete tiltak for å komme alle til gode, til nå har jeg bare kommet over et par som ble nevnt her i denne tråden.

 

I bunn og grunn kan man skille ut og kategorisere hele den norske skolemodell til 3 problemer Norge står ovenfor. Kvalitet på lærere, klassemiljø og motivasjon er de egentlige problemstillingene.

En lærer med gode kompetanser gir trygghet som influerer til et godt klassemiljø som igjen går utover ens motivasjon.

Ved å styrke lærerens autoritet i klassen vil det forekomme med arbeidsro, ved å gi hver enkelt lærer mer innflytelse til å lage et eget opplegg som faktisk fungerer vil skape bedre læring kontra den norske A4 modellen der alt skal være sentralstyrt.

Man bør så øke inntakskravet for å bli lærer for å sikre seg kvalitet kontra kvantitet, samt la elevene karaktersette sine egne lærere for å luke ut dem som ikke er egnet for læreryrket.

Videre bør man ha tilpasset undervisning for alle elevene slik at enhver kan få ytre sitt beste i et bedre læremiljø, samt tilby leksehjelp for dem som trenger hjelp med lekser.

Man bør i tillegg ha mer gym pga det er bevist at ved å være i fysisk aktivitet øker oksygenopptaket til hjernen slik at man konsentrere seg bedre, dette kombinert med å motivere ungdom til å spise sunn lunsj vil jeg tro kan være en stor helomvending for mange.

 

Et av tiltakene jeg registrerte her å stenge Facebook og spillnettsider, jeg vil være mer ekstrem å si at man heller bør gå bort fra data til penn og papir pga jeg selv merker at jeg har vansker med å konsentrere meg hvis jeg har en pc forran meg. En annen ting jeg registrerte her var at mange ble feil diagnosert med ADHD, jeg er faktisk enig at det blir for lett å skylde på dette. Begrunnelsen min

er dårlig oppdragelse i hjemmet samt at barnet kan ha andre problemer/symptomer.

Som et raskt eksempel kan jeg nevne meg selv, da jeg begynte på barneskolen var jeg hyperaktivt, hvis foreldrene mine ikke hadde oppdaget at jeg reagerte kraftig på sukker og søtningstoffer ville jeg mest sannsynligvis ha fått diagnosen ADHD.

 

Som sagt, mye er blitt nevnt opptil flere ganger, håper jeg klarte å synnliggjøre dem litt bedre.. :)

Lenke til kommentar

Jeg er sterkt enig er 18år og spesielt i fag som historie/matte/egentlig alt faller jeg ofte ut fordi jeg gjør tankesprang inn i en egen liten fantasiverden, dette har jeg gjort siden ungdomskolen, og det er ikke en fase, jeg vet om flere kompiser som har lignende problemre (mulig d hørtes mer xtremt ut enn d er) men har aldri hørt om jenter som drømmer seg bort slik.

derfor syntes jeg virkeli at jeg burde måles "snillere"

 

(bare FYI: nei det er ikke nødvendigvis seksuelle dagdrømmer, d kan være alt fra vordan verden hadde vært om temperaturen økte med 60 grader globalt, til om jeg hadde blitt en god hamburger-lager :o

Lenke til kommentar

Jeg er sterkt enig er 18år og spesielt i fag som historie/matte/egentlig alt faller jeg ofte ut fordi jeg gjør tankesprang inn i en egen liten fantasiverden, dette har jeg gjort siden ungdomskolen, og det er ikke en fase, jeg vet om flere kompiser som har lignende problemre (mulig d hørtes mer xtremt ut enn d er) men har aldri hørt om jenter som drømmer seg bort slik.

derfor syntes jeg virkeli at jeg burde måles "snillere"

 

(bare FYI: nei det er ikke nødvendigvis seksuelle dagdrømmer, d kan være alt fra vordan verden hadde vært om temperaturen økte med 60 grader globalt, til om jeg hadde blitt en god hamburger-lager :o

Det er sikkert sterke fordeler med å ha en hjerne som er litt "kaotisk" og mindre konsentrert, ellers ville vi neppe sett sånne hjerner per idag. Du kan bedre på denne "sykdommen" ved å bruke ritalin eller amfetamin, men jeg vil ikke anbefale det, i hvert fall ikke gateamfetamin, som virker jævlig på hjertet og kan gi svikt og sånn drit.

 

Samfunnet har laget et system som gir forskjellige mennesker mindre mulighet til å gjøre det de vil. Jeg ville likt et system som ga hver enkelt mulighet til å jobbe, ut i fra hvor bra man gjorde selve jobben, mye bedre. Du får jobb som kranfører, dersom du kan kjøre kran, og ikke lese ibsen. Osv.

 

Det er dumme, uopplyste menn, og kyniske, egoistiske fittekjerringer som står bak skolen, tvangen, og samfunnet slik vi har det per idag.

Lenke til kommentar

Jeg er sterkt enig er 18år og spesielt i fag som historie/matte/egentlig alt faller jeg ofte ut fordi jeg gjør tankesprang inn i en egen liten fantasiverden, dette har jeg gjort siden ungdomskolen, og det er ikke en fase, jeg vet om flere kompiser som har lignende problemre (mulig d hørtes mer xtremt ut enn d er) men har aldri hørt om jenter som drømmer seg bort slik.

derfor syntes jeg virkeli at jeg burde måles "snillere"

 

(bare FYI: nei det er ikke nødvendigvis seksuelle dagdrømmer, d kan være alt fra vordan verden hadde vært om temperaturen økte med 60 grader globalt, til om jeg hadde blitt en god hamburger-lager :o

Det er sikkert sterke fordeler med å ha en hjerne som er litt "kaotisk" og mindre konsentrert, ellers ville vi neppe sett sånne hjerner per idag. Du kan bedre på denne "sykdommen" ved å bruke ritalin eller amfetamin, men jeg vil ikke anbefale det, i hvert fall ikke gateamfetamin, som virker jævlig på hjertet og kan gi svikt og sånn drit.

 

Samfunnet har laget et system som gir forskjellige mennesker mindre mulighet til å gjøre det de vil. Jeg ville likt et system som ga hver enkelt mulighet til å jobbe, ut i fra hvor bra man gjorde selve jobben, mye bedre. Du får jobb som kranfører, dersom du kan kjøre kran, og ikke lese ibsen. Osv.

 

Det er dumme, uopplyste menn, og kyniske, egoistiske fittekjerringer som står bak skolen, tvangen, og samfunnet slik vi har det per idag.

Det er ikke en påvist sykdom :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...