Gå til innhold

Senke karakterkravene for gutter i alle fag


Anbefalte innlegg

Jenter skårer høyere enn gutter i alle fag i den norske grunnskolen, med unntak av gym. Siden jenter har dårligere fysiologisk anlegg for gymfaget enn det gutter har, har jentene lavere karakterkrav enn det guttene har. Jeg synes det er rimelig å gå ut i fra at det fungerer andre veien også - jentene har bedre fysiologiske evner til å få gode karakterer i skolefag enn gutter. Er det da riktig å gi gutter lavere karakterkrav i alle fag på skolen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette blir og undergrave gutters intellektuelle egenskaper, hadde vært mye bedre og gå tilbake til den gamle skolen.

dvs: sitte ved pulten og høre på lærer.

 

jenter i ungdomskole alder er 4 år eldre en gutter mentalt, det de er flinkere på er: konsekvens tenkning, dette vil si at jentene, tenker over at viss de ikke gjør leksene, så vil de merke det senere i livet! gutter tenker ikke over konsekvenser i den alderen. det samme gjelder arbeid på skolen, der mer og mer blir og sitte i grupper. Ansvar for egen læring, er døden for intellektuelle gutter!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jenter skal vurderes anderledes i gym.

Er jo ikke sånn at du må ta x antall armhevninger og situps for å få karakter 6.

Klarer ikke helt å se for meg at det skal være så mye tungere for jenter å være god i sport.

 

Fordi menn ganske enkelt er sterkere og mer utholdne enn jenter. Mer effektive lunger, flere røde blodceller, kraftigere hjerte, flere signalproteiner som bygger muskler osv...

Lenke til kommentar

Men hvorfor tar de skole mer seriøst? Fordi de er... fysiologisk anlagt for å ta skole mer seriøst?

 

fordi jenter utvikler hjernen 4 år fortere enn gutter! og det de spesielt utvikler fortere enn gutter er konsekvens tenkning.

 

 

Er det ikke akkurat da rimelig å senke karakterkravene for gutter? Det er jo ikke deres feil at de ikke utvikles like raskt som jenter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke akkurat da rimelig å senke karakterkravene for gutter? Det er jo ikke deres feil at de ikke utvikles like raskt som jenter?

 

Nei for da undergraver man gutter, det er mye bedre og tilpasse skolen slik at gutter lærer like mye som jenter. Og til syvende og sist så er det hva du har lært igjennom skole gangen din, som er viktig. Ikke hvilken karakter du har!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei for da undergraver man gutter, det er mye bedre og tilpasse skolen slik at gutter lærer like mye som jenter.

 

Nå forutsetter jeg at det ikke er slik.

 

 

Og til syvende og sist så er det hva du har lært igjennom skole gangen din, som er viktig. Ikke hvilken karakter du har!

 

><

 

Men da er du i alle fall enig i at jentene kan vinke farvel til fordelen sin i gym?

Lenke til kommentar

jenter i ungdomskole alder er 4 år eldre en gutter mentalt, det de er flinkere på er: konsekvens tenkning, dette vil si at jentene, tenker over at viss de ikke gjør leksene, så vil de merke det senere i livet! gutter tenker ikke over konsekvenser i den alderen. det samme gjelder arbeid på skolen, der mer og mer blir og sitte i grupper. Ansvar for egen læring, er døden for intellektuelle gutter!

Jeg er kjenner meg 100% igjen i dette da jeg var i den alderen!

 

Skolen er ikke tilpasset guttene, jentene klarer seg bedre.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og til syvende og sist så er det hva du har lært igjennom skole gangen din, som er viktig. Ikke hvilken karakter du har!

 

><

 

Men da er du i alle fall enig i at jentene kan vinke farvel til fordelen sin i gym?

 

Ja selvfølgelig! Likestilling går begge veier! Men likestilling i Norge er slik, at vi alltid straffer mannen viss han har en fordel, ikke motsatt! Jeg er veldig for likestilling men det må gå begge veier, og det må ikke undergrave noen av kjønnene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Karakterer skal jo fungere som en motivasjon. Om man senker kravene for gutter på denne måten legger man jo opp til at jenter skal jobbe mer enn gutter. Det er I HVERT FALL forskjsellsbehandling.

 

Både i gym og i andre fag er vel tanken at det er arbeidsmengde som ligger til grunn. En jente som jobber med gym 5 timer i uken vil adlri bli like god som en gutt som trener like mye. Men i de andre fagene er det ingen slike forskjeller. En belønner de som jobber mye, men kjønnet er egentlig irrelevant. De som tar skole mest seriøst skal komme best ut av det, det sier seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[Og til syvende og sist så er det hva du har lært igjennom skole gangen din, som er viktig. Ikke hvilken karakter du har!

 

Vel.. Om du skal velge en utdanningen innen et spesielt tema, så tror jeg karakteren i fremmedspråk er ganske ubetydelig..

Men det er fortsatt denne karakteren som er med på å bestemme om du kommer inn eller ikke.

Lenke til kommentar

[Og til syvende og sist så er det hva du har lært igjennom skole gangen din, som er viktig. Ikke hvilken karakter du har!

 

Vel.. Om du skal velge en utdanningen innen et spesielt tema, så tror jeg karakteren i fremmedspråk er ganske ubetydelig..

Men det er fortsatt denne karakteren som er med på å bestemme om du kommer inn eller ikke.

 

Innenfor de fagene du ikke trenger fremmed språk så vektlegges det ikke betydelig. samtidig som fremmedspråk blir viktigere og viktigere!

Lenke til kommentar

[Og til syvende og sist så er det hva du har lært igjennom skole gangen din, som er viktig. Ikke hvilken karakter du har!

 

Vel.. Om du skal velge en utdanningen innen et spesielt tema, så tror jeg karakteren i fremmedspråk er ganske ubetydelig..

Men det er fortsatt denne karakteren som er med på å bestemme om du kommer inn eller ikke.

 

Innenfor de fagene du ikke trenger fremmed språk så vektlegges det ikke betydelig. samtidig som fremmedspråk blir viktigere og viktigere!

 

fremmedspråk-karakteren er jo en del av studiepoengene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...