Gå til innhold

Senke karakterkravene for gutter i alle fag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er tull. Det handler bare om oppdragelse.

Så du avskriver biologiske forskjeller, og at guttehjernen og jentehjernen fungere ulikt? Fin påstand, men hva bygger du den på?

Kan dei som påstår at gutar er mindre utvikla og må bruke lengre tid på å lære seg noko enn jentene kome med forskning som påviser dette?

Jeg har aldri hørt at gutter er mindre utvilket enn jenter, men jeg har hørt mye snakk i media om at gutter lærer på en annerledes måte enn jenter, og at dagens skoleundervisning passer bedre med jentenes måte å lære på.

 

Har ikke så mye konkret om dette, men finnes kilometervis av stoff om det på nettet. Her er et eksempel:

 

Trenger jenter og gutter forskjellig undervisning?

 

Skolen er bedre tilpasset jentenes forutsetninger. Konklusjonen blir at for å gjøre noe med dette, må man gjøre noe med skolen. Guttene må få større mulighet til å utfolde seg på sine egne premisser.

 

Både i skole og forsvaret taes det forhold til biologiske forskjeller mellom kjønnene. Styrke og utholdenhet. Jeg er overbevist om at gutter og jenter også har ulike biologiske forutsetninger læringsmessig. Hvor stor denne forskjellen er vil det være uenighet om. Om denne forskjellen er så stor at det bør innføres en ny reform er det selvfølgelig også uenighet om. Men det er ikke uenighet om at det er forskjeller!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er tull. Det handler bare om oppdragelse.

Så du avskriver biologiske forskjeller, og at guttehjernen og jentehjernen fungere ulikt? Fin påstand, men hva bygger du den på?

Kan dei som påstår at gutar er mindre utvikla og må bruke lengre tid på å lære seg noko enn jentene kome med forskning som påviser dette?

Jeg har aldri hørt at gutter er mindre utvilket enn jenter, men jeg har hørt mye snakk i media om at gutter lærer på en annerledes måte enn jenter, og at dagens skoleundervisning passer bedre med jentenes måte å lære på.

 

Har ikke så mye konkret om dette, men finnes kilometervis av stoff om det på nettet. Her er et eksempel:

 

Trenger jenter og gutter forskjellig undervisning?

 

Det har jeg ikke sagt. Jeg sa at det er tull å påstå at det kreves så mye mer av en gutt å konsentrere seg.

Lenke til kommentar

Det er tull. Det handler bare om oppdragelse.

Så du avskriver biologiske forskjeller, og at guttehjernen og jentehjernen fungere ulikt? Fin påstand, men hva bygger du den på?

 

Det har jeg ikke sagt. Jeg sa at det er tull å påstå at det kreves så mye mer av en gutt å konsentrere seg.

Du sa at det "bare handler om oppdragelse". Jeg sier at det også handler om biologi, kanskje i enda større grad.

Lenke til kommentar

Du sa at det "bare handler om oppdragelse". Jeg sier at det også handler om biologi, kanskje i enda større grad.

 

Du får tro hva du vil, men det er nok en av de unnskyldningene som det er blitt altfor lett å gjemme seg bak.

 

I gjennomsnitt er de kjønnsmessige forskjellene ganske små, men du kan helt sikkert si noe om f.eks fagfordelingen i skolen. Hvordan man har "myknet" opp f.eks naturfaget og dermed på mange måter ødelagt ett av fagene der guttene nok generelt gjorde det litt bedre enn jenter. Men å mene at gutter ikke kan konsentrere seg er helt bak mål.

Lenke til kommentar

Du sa at det "bare handler om oppdragelse". Jeg sier at det også handler om biologi, kanskje i enda større grad.

 

Du får tro hva du vil, men det er nok en av de unnskyldningene som det er blitt altfor lett å gjemme seg bak.

 

I gjennomsnitt er de kjønnsmessige forskjellene ganske små, men du kan helt sikkert si noe om f.eks fagfordelingen i skolen. Hvordan man har "myknet" opp f.eks naturfaget og dermed på mange måter ødelagt ett av fagene der guttene nok generelt gjorde det litt bedre enn jenter. Men å mene at gutter ikke kan konsentrere seg er helt bak mål.

Akkurat i dette tilfellet, handlet det jo bare om hva du sa. Du sa at det "bare handler om opprdagelse", dermed utelukker du biologiske forskjeller. At det er biologiske forskjeller er utvilsomt. At du sier at disse forskjellene, særlig i forhold til hvordan man lærer, er små, det er din påstand. Jeg snakker ikke først og fremst om pensum. Pensum er pensum, det må læres uansett. Jeg snakker om undervisning, og jeg er overbevist om at dagens undervisning er til fordel for jenter. Ingen har da heller sagt at gutter ikke kan konsentrere seg, men også her er det uungåelig en biologisk forskjell.

 

Derfor handler debatten oftest om hvor stor denne forskjellen er. Jeg mener den spiller en større rolle en hva undervisningen tar høyde for.

Lenke til kommentar

Jenter modnes raskere enn gutter, det er det ingen tvil om. Men jeg syntes ikke gutta skal bruke dette som en unnskyldning for å ikke jobbe.

 

Det er ikke en unnskyldning men en faktor, derfor skolen i dag må endres slik at guttene ikke får mulighet til og sluntre unna på samme måte!

Lenke til kommentar

Jenter modnes raskere enn gutter, det er det ingen tvil om. Men jeg syntes ikke gutta skal bruke dette som en unnskyldning for å ikke jobbe.

 

Det er ikke en unnskyldning men en faktor, derfor skolen i dag må endres slik at guttene ikke får mulighet til og sluntre unna på samme måte!

 

Det kan jeg være enig i.

Lenke til kommentar

Etter min mening har det liten hensikt da det ikke gjør noe med systemfeilen i norsk skole. La de som jobber med skole og kan skole få drive skolen på best mulig måte.

 

Hovedgrunnen til at Finsk skole har gjort det så bra er at politikerne ikke kommer med nye reformer hvert 4'de år, men lar skolen styres av de som kan skole.

Lenke til kommentar

Jenter modnes raskere enn gutter, det er det ingen tvil om. Men jeg syntes ikke gutta skal bruke dette som en unnskyldning for å ikke jobbe.

 

Det er ikke en unnskyldning men en faktor, derfor skolen i dag må endres slik at guttene ikke får mulighet til og sluntre unna på samme måte!

 

Hva mener du med at de ikke skal få mulighet til å sluntre unna?

Lenke til kommentar

Studie grupper, gruppe arbeid, studietimer slike læringsformer gjør det veldig lett å bedrive andre ting!

 

Om du er VGS du snakker om her, så har jeg hvertfall veldig sjeldent gruppearbeid og slikt. En normal time består vel igrunn bare av at lærer gjennomgår noe stoff på tavla, og deretter lar oss jobbe med oppgaver..

Lenke til kommentar

Studie grupper, gruppe arbeid, studietimer slike læringsformer gjør det veldig lett å bedrive andre ting!

 

Om du er VGS du snakker om her, så har jeg hvertfall veldig sjeldent gruppearbeid og slikt. En normal time består vel igrunn bare av at lærer gjennomgår noe stoff på tavla, og deretter lar oss jobbe med oppgaver..

 

jeg snakker om både vgs og ungdomskole, og når det kommer til dette, så snakker jeg spesielt om ungdomskolen.

 

Hvor mye gruppe arbeid osv, varierer fra lærer til lærer og skole til skole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...