Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forhjulsdrift eller Bakhjulsdrift?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt allerede, når 4wd ikke er et alternativ:

Hekkmotor+bakhjulstrekk=win.

 

Smart Roadsteren er faktisk utrolig god på dette føret, sett bortfra at den er lav og skraper nedi alt - med all vekt direkte over bakaksel og hjulene fullstendig ute i hjørnene uten overheng er den formidabel hva fremkommelighet, forutsigbarhet og handlig angår.

Lenke til kommentar

Hekk-/midtmotor er ikke noe jeg vil anbefale noen som ikke har erfaring med sladding. Når det først slipper, så bør du vite hva du gjør.

 

Har ikke kjørt Roadster på vinterføre, men mistenker at den er blant de bedre på grunn av den lave vekten.

 

Det er likevel ingen tvil om at FWD har bedre fremkommelighet enn RWD på vinterføre, men begge deler blir slått såpass grundig av 4WD at det er en poengløs diskusjon. Hvis du er ute etter fremkommelighet, velger du en firehjulsdreven bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er likevel ingen tvil om at FWD har bedre fremkommelighet enn RWD på vinterføre, men begge deler blir slått såpass grundig av 4WD at det er en poengløs diskusjon. Hvis du er ute etter fremkommelighet, velger du en firehjulsdreven bil.

Agree, dette var en meningsløs diskusjon fra starten av. Den har ikke blitt noe bedre etter snart 8 sider.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen vil aldri komme til en enighet likevel, da alle baserer seg på sin egen erfaring og meninger.

 

Noen liker FWD, og noen RWD. Hem som gir best fremkommelighet handler i aller størst grad av dekk, og ikke minst det som sitter bak rattet, som er den største feilkilden i slike tilfeller.

 

Jeg kan også slenge ut hva jeg synes er best, men det blir igjen, kun min personlige mening, og ikke noe vitenskapelig bevist at det er bedre enn det andre.

 

Men likevel, her kommer den. :) Jeg har både en FWD og RWD. Har kjørt ca 2 vintre med begge, og jeg må si at jeg føler meg mye mer utrygg i en FWD. Jeg foretrekker at den slipper bak om den først går galt enn foran. Jeg har alt for mange breisladder bak meg, så jeg henter inn en sladd relativt fort, derav foretrekker jeg RWD. Man får litt mer forvarsel om at man bør begynne å roe ned når rompa slipper, på fwd går det rett frem, altså ikke like mye forvarsel som en RWD.

 

For å si det slik, så har jeg kjørt forbi mange FWD som har stått fast overalt med min senka RWD med sperrediff. Men så har det selvfølgelig hent at jeg har stått fast på plasser og blitt forbikjørt av FWD, mest fordi snøen pakker seg under bilen og den blir for lett på ræva.

Lenke til kommentar

Med flere hundre biler på samvittigheten, så føler jeg at jeg har vurderingsgrunnlag nok til å si at FWD er bedre enn RWD når det kommer til fremkommelighet.

 

Sikkerheten har ingenting med hvor det trekker, men heller med hvem som sitter bak rattet. Kjører man godt innenfor grensene, så har det lite å si hvilke hjul som driver bilen.

 

Snakker vi om å leke seg, så er det ingen tvil om at RWD er overlegent FWD, men det har vel ikke så mye i denne diskusjonen å gjøre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I tillegg er forhjulsdrift det mest økonomiske alternativet, både mht. produksjonskostnader og plassutnyttelse. Dette er forklaringen på at det er blitt så utbredt. Selv om FWD har vist seg å være et greit kompromiss for mannen i gata, kommer jeg aldri til å velge det om igjen, men det er bare en personlig vurdering.

Lenke til kommentar

Toth

 

Smart Roadster'en med hekkmotor har nok bra famkommelighet, men for de som har kjørt boble på vinterføre å fått sladd på det uten erfaring ville nok ikke prøvd dette igjen, da biler med hekkmotor har en stygg tendens til å snurre når de først slipper. Framkommeligheten er bra, men er man uheldig går det fort galt med en RR bil.

 

Konformisten

 

Enig i det du sier der, og det er jo på grunn av plass og kostnader fwd har blitt så utbredt. Grunnen til at folk velger ny bil med RWD idag er fordi de har bestemt seg for: RWD, BMW/Mercedes, Eller at de får et godt tilbud. De fleste som leverer nye biler med RWD har gjerne høyere pris og ett solid merkenavn, noe som tilsammen fører til at det faktisk selger. Merkenavnet er viktig for å kunne forsvare prisen når det kommer til mannen i gata.

 

Er nok litt som detter uten for topic i denne tråden etterhvert, men men.

Lenke til kommentar

Hva man mener er best kommer vel fra hva man er vandt med, som nevnt tidligere. Personlig føler jeg meg ikke like komfortabel i en FWD, da både bilen jeg kjører nå og kjørte under privat opplæring og kjøreskolebilen hadde RWD. De gangene jeg kjører mammas Peugeot 307CC så føler jeg meg ikke like sikker på bilen som det jeg gjør i min (skal sies at 307CC ikke er noen vinterbil da)

Lenke til kommentar

Toth

 

Smart Roadster'en med hekkmotor har nok bra famkommelighet, men for de som har kjørt boble på vinterføre å fått sladd på det uten erfaring ville nok ikke prøvd dette igjen, da biler med hekkmotor har en stygg tendens til å snurre når de først slipper. Framkommeligheten er bra, men er man uheldig går det fort galt med en RR bil.

Dog har ikke bobla ESP, ABS og antiskrens.

Dette har Smarten, for de som foretrekker trygghet fremfor utfordring ;)

Lenke til kommentar

Uansett hva den har av elektronikk, så gjelder de fysiske lovene den bilen også.

 

Det er ikke sånn at ESP hindrer en bil i å sladde hvis den bak rattet er idiot. Og det er ingen tvil om at en hekkmotorisert bil er mye vanskeligere å hente inn når den slipper enn noe annet.

 

For å illustrere poenget om at elektronikk ikke er idiotsikkert: Dette bildet er av en forhjulsdreven bil med ESP aktivert... (Og nei. Det er ikke bruk av håndbrekk som gjør at den går sidelengs.)

snowmotion1_jpg_294819d.jpg

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Når det gjelder elektronikk med forkortelse på 3 bokstaver så gjelder som sagt de fysiske lovene. Jeg har flere ganger sett eksempler på biler med antispinn og antiskrens som har dårligre framkommelighet enn tilsvarende biler uten dette aktivert, da det har en tendens til å overreagere og "parkere" bilen.

 

Jeg har også vert borti biler som er litt overstyrte og gjerne slipper bakenden forsiktig når ESP e.l. er aktivert og er skummelt understyrte når dette er deaktivert.

 

Når det gjelder framkommelighet så er det mer effektivt med en erfaren sjåfør uten ESP eller tilsvarende. Det som derimot er veldig effektivt er hvis man har ett system som kun har som jobb å fordele drift til hjul med grep og allikevel kan la bilen få lov til å spinne hvis man er for hard på gassen, noe som skjelden er å finne på biler i dag da det gjerne krever litt mer av sjåføren.

Lenke til kommentar

Toth

 

Smart Roadster'en med hekkmotor har nok bra famkommelighet, men for de som har kjørt boble på vinterføre å fått sladd på det uten erfaring ville nok ikke prøvd dette igjen, da biler med hekkmotor har en stygg tendens til å snurre når de først slipper. Framkommeligheten er bra, men er man uheldig går det fort galt med en RR bil.

Dog har ikke bobla ESP, ABS og antiskrens.

Dette har Smarten, for de som foretrekker trygghet fremfor utfordring ;)

Smart har veldig god ESP, jeg har prøvd å leke meg med ESP skrudd på, bilen nekter meg å få noe mer enn en liten skrens ved vanlig leking(kommer man i 150 og brå-svinger er det så klart noe annet).

Kan ikke sammenlignes med boble, som jeg også har kjørt litt...

Med ESP skrudd av er det ett leketøy uten like, den er ikke så vanskelig å hente inn igjen, om klarer å holde skrensen og ikke snurrer...

 

Jeg har både FWD og RWD stående i garasjen, jeg vil påstå at min RWD har bedre fremkommelighet og sitter bedre på veien når det er glatt...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at ESP hindrer en bil i å sladde hvis den bak rattet er idiot. Og det er ingen tvil om at en hekkmotorisert bil er mye vanskeligere å hente inn når den slipper enn noe annet.

Det spørs nok veldig på bilen, du.. RR-smarten min er 100 ganger enklere å kontre og slenge kontrollert fra side til side, samt ligge i fin vinkel rundt en sving, enn MB190'n, E230 sedanen og '94 E230 stasjonsvognen(den med gigantisk hekk og to ekstraseter baki). Ja, og C-klasse coupeen, og 320'n.

Alle disse er FR, og ingen er så lette å kontrollere på glatta som Smarten.

Lenke til kommentar

Finn deg en billig 4x4 da vell. Da er du sikker.

 

Jeg har allerede en firhjulstrekker. En Subaru Legacy, som er helt utrolig på vinterføre, jeg er enda ikke over 18 år, men jeg kjører litt rundtom på bakkene, og tunet :D

 

Jeg spurte bare dette spørsmålet fordi, jeg og en venn diskuterte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...