Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forhjulsdrift eller Bakhjulsdrift?


Anbefalte innlegg

snakkes når du drar 1400 kg henger opp en bakke med forhjulsdrift og blir stående så skal jeg komme luffende etter med min stv med bakhjulsdrift med 2 tonn henger etter meg og glatt kjøre forbi deg. men jevnt over vill jeg si at framhjulsdrift er best på vinteren. gode vinterdekk har mye å si også ;)

 

 

 

vinterdekk har alt og si :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

snakkes når du drar 1400 kg henger opp en bakke med forhjulsdrift og blir stående så skal jeg komme luffende etter med min stv med bakhjulsdrift med 2 tonn henger etter meg og glatt kjøre forbi deg. men jevnt over vill jeg si at framhjulsdrift er best på vinteren. gode vinterdekk har mye å si også ;)

Hva er det som gjør stasjonsvogna di så fortreffelig til å trekke henger med vinterstid sammenlignet med samme størrelse forhjulsdrevet bil?

Du kan ikke laste kula med mere en 75Kg uansett og det er lite sammenlignet med vekta av en større dieselmotor som henger over drivhjulene på en forhjulsdrevet bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Framhjulstrekk har nok best av bakhjuls og framhjuls ja.

 

Men generelt med tanke på sikkerhet, så mener jeg det er tryggere med bakhjuls ettersom unna manøvre med framhjulstrekk kan fort føre til understyring. Så sånn sett er det lettere og takle overstyring en understyring etter min mening

mener dere nå at bakhjulsdrift er tryggere på is/snø og generelt glatt føre? har aldri kjørt bakhjul, men likevel er livredd av bakhjul. hørte at dom er verre på glatt føre, is og snø enn forhjulsdrift.

en kamerat av min ville kjøpe bil for første gang frarådet ham å kjøpe bakhjulsdrift, for at jeg hadde hørt at bakhjuls trenger mere erfarne folk å håntere dem. særlig opå vinterføre.

Lenke til kommentar

mener dere nå at bakhjulsdrift er tryggere på is/snø og generelt glatt føre? har aldri kjørt bakhjul, men likevel er livredd av bakhjul. hørte at dom er verre på glatt føre, is og snø enn forhjulsdrift.

 

Igjen kommer dette an på hva man -kan- kjøre og dekk har også en del å si.

Alle mine biler har vært bakhjulstrekk og jeg kjører pr. idag en senket BMW stasjonsvogn, altså bakhjulstrekk.

Da jeg kom hjem fra jobb i går, stod det en SUV i bunnen av bakken som går opp til boligfeltet mitt, som ikke kom opp. Den hadde prøvd forskjellige spor 4-5 ganger, men måtte altså gi tapt. Jeg gikk rett opp på første forsøk, og det var ikke brøytet.

Grunnen til det er delvis at jeg vet hvordan man bruker bilen og delvis at jeg har gode dekk.

 

Personlig foretrekker jeg bakhjulstrekk, da jeg føler meg mye mer sikker med det. Kjører fra tid til annen både feilhjulstrekk og 4WD, men blir aldri helt fortrolig med det...jeg føler ikke det er -jeg- som bestemmer.

 

Skal forsåvidt også nevnes at det er mye mer moro å leke med bakhjulstrekker ;)

Endret av Scampi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

@Scampi, virker ut som du argumenter for bakhjulstrekk på grunnlag av kjøre ferdigheter og dekk, det beviser likevel ikke at bakhjulstrekk er best.

Sett bortifra kjøreferdighter og at alle bilene har like gode dekk, vil jeg nok påstå at fremkommeligheten er best i følgende rekkefølge Firehjulsdrift > fremhjuldrift > bakhjulsdrift.

Lenke til kommentar

@Scampi, virker ut som du argumenter for bakhjulstrekk på grunnlag av kjøre ferdigheter og dekk, det beviser likevel ikke at bakhjulstrekk er best.

 

For min del er det jo best, så for å finne noe som kan ligne en fasit må man spørre samtlige som innehar sertifikat og bil her i landet.

Som noen andre nevnte, det finnes jo egentlig ingen fasit på dette, derfor skrev jeg et innlegg basert på mine erfaringer :)

Lenke til kommentar

Framhjulstrekk har nok best av bakhjuls og framhjuls ja.

 

Men generelt med tanke på sikkerhet, så mener jeg det er tryggere med bakhjuls ettersom unna manøvre med framhjulstrekk kan fort føre til understyring. Så sånn sett er det lettere og takle overstyring en understyring etter min mening

mener dere nå at bakhjulsdrift er tryggere på is/snø og generelt glatt føre? har aldri kjørt bakhjul, men likevel er livredd av bakhjul. hørte at dom er verre på glatt føre, is og snø enn forhjulsdrift.

en kamerat av min ville kjøpe bil for første gang frarådet ham å kjøpe bakhjulsdrift, for at jeg hadde hørt at bakhjuls trenger mere erfarne folk å håntere dem. særlig opå vinterføre.

 

Ja jeg mener at å rette opp overstyring (sladd) er lettere en og rette opp en framhjulsdreven bil som glipper foran. Det er da bevist at framhjulstrekk også er dårligere på unna manøvre. Det er vist på Fifth gear. Har og testet dette selv.

 

Nå er jeg ingen verdens mester til og kjøre bil selvom jeg sikkert tror det av og til. Men understyring er det værste jeg vet. Det oppstår oftest når man kommer får fort inn i en sving. Men på glatta, så kan det fint skje bare ved og ha pedalen inne mens man tar en sving :)

Lenke til kommentar

Framhjulstrekk har nok best av bakhjuls og framhjuls ja.

 

Men generelt med tanke på sikkerhet, så mener jeg det er tryggere med bakhjuls ettersom unna manøvre med framhjulstrekk kan fort føre til understyring. Så sånn sett er det lettere og takle overstyring en understyring etter min mening

mener dere nå at bakhjulsdrift er tryggere på is/snø og generelt glatt føre? har aldri kjørt bakhjul, men likevel er livredd av bakhjul. hørte at dom er verre på glatt føre, is og snø enn forhjulsdrift.

en kamerat av min ville kjøpe bil for første gang frarådet ham å kjøpe bakhjulsdrift, for at jeg hadde hørt at bakhjuls trenger mere erfarne folk å håntere dem. særlig opå vinterføre.

 

Ja jeg mener at å rette opp overstyring (sladd) er lettere en og rette opp en framhjulsdreven bil som glipper foran. Det er da bevist at framhjulstrekk også er dårligere på unna manøvre. Det er vist på Fifth gear. Har og testet dette selv.

 

Nå er jeg ingen verdens mester til og kjøre bil selvom jeg sikkert tror det av og til. Men understyring er det værste jeg vet. Det oppstår oftest når man kommer får fort inn i en sving. Men på glatta, så kan det fint skje bare ved og ha pedalen inne mens man tar en sving :)

Hvis jeg forstår formuleringen din riktig så tar du feil. Overstyring er når bilen svinger mer enn forventet eller at bakparten slipper. Når framhjulene slipper er den understyrt.

Som du sier er det lettere å rette opp en framhjulstrekker som slipper på forhjulene enn en bakhjulstrekker. Dette er fordi du skal virkelig k*ke det til før du får en bakhjulstrekker til å miste grep på framhjulene. Hvis bakbarten slipper så er det lettere å korrigere med en bakhjulstrekker da du har mulighet til å "skyve inn bakparten", samt det at en bakhjulstrekker har som regel noe i nærheten av 50/50 vektfordeling(ihvertfall BMW).

 

Konklusjon:

Kan du ikke kjøre bil, kjøp forhjulstrekker.

Er du helt håpløs og kjører deg fast, kjøp 4wd.

Kan du planlegge kjøringen din og har "skillz", kjøp bakhjulstrekker.

 

Skal sies at bakhjulstrekk egentli er for spesielt interesserte. Jeg er en av de. :cool:

Endret av da90el
Lenke til kommentar

Nei nå er jeg ikke helt med :p

Det du skrev nå er jo akkurat det jeg har skrevet. Bortsett fra det du nå skrev "som du sier er det lettere å rette opp en framhjulstrekker som slipper på forhjulene", det er sikkert leif fra din side, får det har jeg aldri sakt heller. Og nei, du ska virkelig ikke kuke til før framhjulene på en framhjulsdreven bil får understyring. Det kan skje ganske lett på vinterføre

 

Får og "rette opp" understyring så man jo senke farten. Selv med ABS så er det vanskelig og stoppe understyring på glatta.

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Man kan jo få understyring på en rwd, men da har føreren gjort noe særdeles galt hvis ikke fordekkene er ganske så utslitt, hjulstillingen er feil eller det faktum at veien i landet suger.

 

Den store fordelen til fwd er, som tidligere sagt, fremkommelighet. Jeg har lekt brøytebil inn på parkeringplasser og dårlig brøyta veier uten å sette meg fast. Hvis man setter seg fast så kan du rygge tilbake og hente fart, men det funker ikke så veldig bra når bilen "henger" oppå snøen.

 

Men det absolutt værste med fwd er "torque steer". VELDIG moro på sporete veg...

Lenke til kommentar

Ja jeg mener at å rette opp overstyring (sladd) er lettere en og rette opp en framhjulsdreven bil som glipper foran. Det er da bevist at framhjulstrekk også er dårligere på unna manøvre. Det er vist på Fifth gear. Har og testet dette selv.

 

Nå er jeg ingen verdens mester til og kjøre bil selvom jeg sikkert tror det av og til. Men understyring er det værste jeg vet. Det oppstår oftest når man kommer får fort inn i en sving. Men på glatta, så kan det fint skje bare ved og ha pedalen inne mens man tar en sving :)

 

Etter å ha googla litt og funna ut hva under og overstyring egentlig betyr, er jeg helt uenige med deg. fikk overstyring i fjør. kom i en ikke så veldig skarpe sving med litt høy fart (80 km) i forhold til den isglatte veien, følte at bakbilen sklir mot høyere og så at fronten drar mye mot venstre altså motkommende kjørefeltet, det første jeg tenkte var ikke å bremse, tenkte å slippe gassen litt da. da jeg lette gassen litte bitte gran så gikk alt til helvete. først traff bakbilen aotuvern på høyere side, også rullet bilen rundt midt i kjørebane et par ganger, deretter begynte å gå sidelengst og fortsatte sidelengst 50-60 meter og fullfart (skremmende) også kjønte ikke hvordan bilen rullet rundt igjen og fronten traff aotuvern på andre side, og rullet en runde til og traff bakbilen aotuvernen og stoppet. hadde flaks at det var ikke noen biler i motsatte kjørefeltet for det første og det var aotuvern på begge sider av veien for det andre. bilen gikk i dass.

overstyring synes jeg er det verste. slik har jeg erfart det ihvertfall

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Eller trø inn clutchen. Funker utrolig bra på alle biler, med unntak av min vectra med gamle dekk. :whistle:

Eller du kan gi mer gass og kontre.

 

Haha du må nesten se top gear når de tester vectra. Er vist en forjævlig understyrings bil.

 

Tror nok fwd egner seg best på lette små biler med kort hjulavstand.

lette, små RWD med kort hjulavstand uten ESP på er jo festlig på glatta :D

 

ser man hardt nok på gassen snurrer man...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...