Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forhjulsdrift eller Bakhjulsdrift?


Anbefalte innlegg

 

Haha du må nesten se top gear når de tester vectra. Er vist en forjævlig understyrings bil.

 

Tror nok fwd egner seg best på lette små biler med kort hjulavstand.

Alt av Opel/Vauxhall de tester er jo understyrt deluxe! Men jeg har det ganske fint når det er glatt ute. Trø inn clutchen, sving hardt og kjenn hvordan den plutselig slipper.

 

Men det som virkelig hadde vært interessant å kjøre på vinteren må være Lotus Elise eller Exige! Uten TCS da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Haha du må nesten se top gear når de tester vectra. Er vist en forjævlig understyrings bil.

 

Tror nok fwd egner seg best på lette små biler med kort hjulavstand.

Alt av Opel/Vauxhall de tester er jo understyrt deluxe! Men jeg har det ganske fint når det er glatt ute. Trø inn clutchen, sving hardt og kjenn hvordan den plutselig slipper.

 

Men det som virkelig hadde vært interessant å kjøre på vinteren må være Lotus Elise eller Exige! Uten TCS da.

 

Huff, vedder på at jeg hadde kræsja første dagen med en elise :whistle: Midt motor er vist vanskelig og ligge sidelengs med

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Haha du må nesten se top gear når de tester vectra. Er vist en forjævlig understyrings bil.

 

Tror nok fwd egner seg best på lette små biler med kort hjulavstand.

Alt av Opel/Vauxhall de tester er jo understyrt deluxe! Men jeg har det ganske fint når det er glatt ute. Trø inn clutchen, sving hardt og kjenn hvordan den plutselig slipper.

 

Men det som virkelig hadde vært interessant å kjøre på vinteren må være Lotus Elise eller Exige! Uten TCS da.

Eventuelt en Dodge Viper Srt-10 :tease:

Da dør du med stil :-)

 

Forsåvidt, vist du vil eksperimentere med lignende uten å måtte bruke en hel formue, har du jo MX-5 eller Smart Coupe Brabus (0,7 turbo) .

Lenke til kommentar

Fremkommelighet eller ikke, noen biler er bedre en andre og dekk spiller også en rolle men sjåføren er nok det som gjør den største forskjellen på om man kommer opp eller ikke for jeg kommer meg frem med stor Amerikaner uten diff sperre og bakhjulstrekk til tross for at andre sutrer og klager over hvor glatt og ufremkommelig det er.

Har til og med hørt at Hyundai H1 med bakhjulstrekk er umulig på vinterføre.

Etter å ha kjørt 2 slike i løpet av 4 vintre så kan jeg ikke si meg mere uenig.

Den fungerer fint på vinterføre og kommer seg godt fram.

Nei det største problemet med bilene vinterstid finner man nok mellom rattet og seteryggen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Best til alt såklart.

Best design, best motor (e60 m5 sin v10 er rå) og beste kjøreegenskaper

Det er lov å drømme for det koster skjorta med dertil gratulasjon fra banken din når du tegner billånet.

Og design.....

Dagen moderne biler har meget lite nytt når det komemr til design.

Lykter som skal mest mulig bakover langs skjermene, runde feminine former og for BMW en grill designet etter ei søppelbøtte.

Ingenting slår en gammel amerikaner der.

 

Men nok om personlige preferanser.

Det er ingenting som heter den beste bilen for smak er individuelt.

Får å lage en bil som er best i alt må det gjøres alt for mange kompromiss og man ender opp med en bil som ikke er best til alt.

Regner med at selv en e60 m5 v10 vil slite i møte med en Bugatti Veyron.

Så igjen alt handler om personlige preferanser.

For min del er den beste bilen jeg har hatt en Datsun 200L fra 1979.

Årsaken dens enkelhet i kombinasjon med en forgassermatet 2 liters sekser.

God og kjøre, stor og lagde gøyal lyd til et enkelt vedlikehold.

Jeg elsket den bilen men rusten tok den til slutt.

Smaken er som baken, den er delt og i mellom en masse dritt.

Lenke til kommentar

Som jeg oppfatter det kom du med høy fart i en venstre sving, så gikk bakenden ut og traff autovernet?

 

Sånn jeg ser det så i din situasjon, så spiller det ingen rolle hvilken bil du hadde hatt. Hadde du fått understyring så hadde du seila med front i autovernet.

venstre sving ja.veit ikke hva kunne ha skjedd om jeg ikke hadde letta litt på gassen.fikk overstyring først, men ting gikk veldig galt først etter å ha letta litt på gassen.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

venstre sving ja.veit ikke hva kunne ha skjedd om jeg ikke hadde letta litt på gassen.fikk overstyring først, men ting gikk veldig galt først etter å ha letta litt på gassen.

Første man lærer på glattkjøring er jo å trø inn clutch for så at du ratter som bare f***.

 

etter min personlige mening og teori, om man trør inn clutchen eller slipper gassen er det det samme i noen tilfeller. for at så lenge man har gasspedalen inne så overfører man på en måte kraft til forhjula (forhjulsdrift) og så fort man slipper gassen tar man på en måte den kraften fra hjula og det samme om man trør inn clutchen for at da hjelper ikke gassen.

hadde egentlig vært fint og om vi hadde en egen tråd for hådtering av under og overstyring på best måte. er sikkert flere som er like fersk som meg.

Lenke til kommentar

De sier vel at man ska ta in clutchen så hjulene får rulle "fritt" på vinterføre.

 

FWD overstyring kan du gå ut og trene på, men værs obs på at du kan miste lappen får og sladde.

Bare kjør ut og napp i brekket :p

Bruk andre gir og husk og yank hardt i brekket med handbrekk knappen inne :p Ikke dra opp og hold det oppe lenge, da spinner du ofte mer en 90 grader får og si det sånn

 

understyring av den harde typen er det lite du kan gjøre med på vinterføre. Du må rett og slett få ned farta på en måte. Noe som ikke er lett selv med ABS på vinterføre. Det beste tipset er vel og kjøre forsiktig og etter forholdene. Evt senke farten ekstra før sving.

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

jaha :p Jeg lærte at man skal ikke vri som bare F på rattet pga da fucker man det bare mer til.

Skal jo sies at du kun skal vri maks ca 90 grader til ene siden, men er så forskjellig fra bil til bil.

 

 

etter min personlige mening og teori, om man trør inn clutchen eller slipper gassen er det det samme i noen tilfeller. for at så lenge man har gasspedalen inne så overfører man på en måte kraft til forhjula (forhjulsdrift) og så fort man slipper gassen tar man på en måte den kraften fra hjula og det samme om man trør inn clutchen for at da hjelper ikke gassen.

Det som skjer når du slipper gassen brått er at du bremser forhjulene, og det er jo ikke anbefalt når du skal rette opp bilen da du får mindre grep. Derfor skal clutchen inn. Du kan gjøre som meg og gi litt gass, funker knall på fwd! :thumbup:

 

 

FWD overstyring kan du gå ut og trene på, men værs obs på at du kan miste lappen får og sladde.

Bare kjør ut og napp i brekket :p

Bruk andre gir og husk og yank hardt i brekket med handbrekk knappen inne :p Ikke dra opp og hold det oppe lenge, da spinner du ofte mer en 90 grader får og si det sånn

Du kan jo trene på den måten, men det er STOR forskjell mellom sleng forårsaket av handbrekk istedenfor fart. Prøv heller en skarp sving for så å ta en kontrasving i litt fart med og uten clutch.

 

 

Det beste tipset er vel og kjøre forsiktig og etter forholdene. Evt senke farten ekstra før sving.

Word!

Endret av da90el
Lenke til kommentar

Bakhjulsdrift uten tvil.

 

Fordeler:

 

Lett å komme fram med greie dekk og diffsperre.

Billig å skru på i forhold til FWD ved frontkollisjon.

Slipper å knekke drivknuter ved rivstart og litt sving på hjula.

Morsommere på vintern mtp. sladding.

Morsommere på sommern, hvis man har litt power, å klarer og burne litt.

Slipper understyringa.

Slipper sporing ved gasspådrag

Bedre svingradius

 

Noe jeg har glemt da.. hmm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...