Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forhjulsdrift eller Bakhjulsdrift?


Anbefalte innlegg

La oss si du får overstyring, bilen får en vinkel på 45 grader, og du kontrer mye. Da vil du få bilen ut av kontroll enkelt og greit. Får framhjulstrekk retter seg nærmest opp som en 4wd. Altså ganske fort.

Desutten bør du ta inn gassen, får du skal trossalt dra deg ut av overstyringa.

 

Anyway, å fremprovosere overstyring på fwd uten brekk på vinterføre er ganske vanskelig imo. Kan jo feks ikke bruke venstrebremsing får og få baken ut. Skandinavisk flick vil muligens gå, men det og vil være extremt vanskelig. Brekk is the way 2 go. Viktigste er at man lærer hvordan bilen reagerer

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan forresten legge til at det snødde en god del nå for noen dager siden. 15 cm lå det på veien. Jeg skulle til en kompis, opp til han er det en bakke. Jeg kjørte bak en FWD, han tok fart og kjørte opp (Ny civic). Halvveis i bakken måtte han stoppe, og samme måtte jeg. Han klarte ikke komme opp, ennå han sa han hadde ganske nye dekk.

 

Jeg tok igang i bånn av bakken, kjørte rolig å forsiktig opp. Inget problem.

Hvor går vekta når man gir på med en bakhjulstrekk? Hva skjer når du gir på med den? Jo, ræva blir dratt ned, og vekta blir også flyttet . Når man gir på med FWD løfter bilen seg foran, og vekta flytter seg VEKK fra drivhjulene. Dermed dårligere veigrep.

Lenke til kommentar

Brekk er gay uansett. Hvor tøft er det å ha låste hjul igjennom svingen? Ikke får du noe særlig sladd over det heller. Mye morsommere med RWD som du kan holde gjevnt driv igjennom hele svingen, og gjerne ta en kontra :)

 

Somregel når jeg får oversladda litt legger jeg ræva i brøytekanten. Funker så og si hver gang :)

Lenke til kommentar

Brekk er gay uansett. Hvor tøft er det å ha låste hjul igjennom svingen? Ikke får du noe særlig sladd over det heller. Mye morsommere med RWD som du kan holde gjevnt driv igjennom hele svingen, og gjerne ta en kontra :)

 

Somregel når jeg får oversladda litt legger jeg ræva i brøytekanten. Funker så og si hver gang :)

 

Å? så rally sjåfører som tar en handbrake turn er gay?:p

Man har jo ikke låste hjul gjennom svingen heller. Kanskje jeg må ta også filme en skikkelig fwd brekksladd :)

Lenke til kommentar

Der legger du jo ut beviser for hvor latterlig det ser ut. Ikke noe blårøyk, ikke noe spor å skryte av til vennene dine, bare skli'ing.

 

Å slenge rundt med en RWD er både lettere, og du kommer mest sannsynlig fortere ut av den.

 

Knepp i brekket, slenge bilen rundt, gi gass og dra avgårde. Fordelen med RWD her er diffen, som man ikke finner på alle FWD's. To hjul har bedre grep enn et :)

 

Sladden rundt svingen han skal ha hadde man også klart bedre med en RWD. Da man kunne holdt sladden hele veien rundt, og ut av svingen. Ved 10-20% spinning har man optimalt grep har vi lært fra GT5 :)

Lenke til kommentar

Kan forresten legge til at det snødde en god del nå for noen dager siden. 15 cm lå det på veien. Jeg skulle til en kompis, opp til han er det en bakke. Jeg kjørte bak en FWD, han tok fart og kjørte opp (Ny civic). Halvveis i bakken måtte han stoppe, og samme måtte jeg. Han klarte ikke komme opp, ennå han sa han hadde ganske nye dekk.

 

Jeg tok igang i bånn av bakken, kjørte rolig å forsiktig opp. Inget problem.

Hvor går vekta når man gir på med en bakhjulstrekk? Hva skjer når du gir på med den? Jo, ræva blir dratt ned, og vekta blir også flyttet . Når man gir på med FWD løfter bilen seg foran, og vekta flytter seg VEKK fra drivhjulene. Dermed dårligere veigrep.

 

Han med Civicen kan utnytte tyngdekraften på samme måte som du gjør, ved å rygge opp.

Lenke til kommentar

Etter å ha googla litt og funna ut hva under og overstyring egentlig betyr, er jeg helt uenige med deg. fikk overstyring i fjør. kom i en ikke så veldig skarpe sving med litt høy fart (80 km) i forhold til den isglatte veien, følte at bakbilen sklir mot høyere og så at fronten drar mye mot venstre altså motkommende kjørefeltet, det første jeg tenkte var ikke å bremse, tenkte å slippe gassen litt da. da jeg lette gassen litte bitte gran så gikk alt til helvete. først traff bakbilen aotuvern på høyere side, også rullet bilen rundt midt i kjørebane et par ganger, deretter begynte å gå sidelengst og fortsatte sidelengst 50-60 meter og fullfart (skremmende) også kjønte ikke hvordan bilen rullet rundt igjen og fronten traff aotuvern på andre side, og rullet en runde til og traff bakbilen aotuvernen og stoppet. hadde flaks at det var ikke noen biler i motsatte kjørefeltet for det første og det var aotuvern på begge sider av veien for det andre. bilen gikk i dass.

overstyring synes jeg er det verste. slik har jeg erfart det ihvertfall

 

Feilen du gjorde var å slippe gassen. Siden fronten allerede dro mot motsatt kjørefelt var altså grepet dårlig eller hjulene låst allerede, ved å slippe gassen bremset du mer opp. Riktig hadde vært å gi mer gass med ratting, eventuelt trykke inn clutchen, da hadde du fått fri trilling av hjul.

 

 

etter min personlige mening og teori, om man trør inn clutchen eller slipper gassen er det det samme i noen tilfeller. for at så lenge man har gasspedalen inne så overfører man på en måte kraft til forhjula (forhjulsdrift) og så fort man slipper gassen tar man på en måte den kraften fra hjula og det samme om man trør inn clutchen for at da hjelper ikke gassen.

 

Det er absolutt ikke det samme. Slipping av gassen bremser hjulene, clutching gir fri driv av hjulene. Bremsing = veeeldig kjapt å miste grepet/skli.

 

 

Selv foretrekker jeg bakhjulsdrift. Ja, den slipper fortere, men jeg har bedre kontroll. Føler meg ikke trykk i fremhjulsdrift, selv om jeg vet den ikke slipper like fort så går det til helvete stort sett om den først slipper. Bakhjulsdrevne biler kan lett rettes opp om man har erfaringen.

 

Anbefaler fremhjulsdrift til nybegynnere, men da må man vite at cluchen skal inn om man har for stor fart i sving for å unngå å skli, eller i det minste at gassen skal holdes jevn. Helt utrolig hvor mange som ikke vet at hjulene må få gå fritt om man ikke skal dra til skogs, om man allerede har for stor fart.

 

Bakhjulsdrift er forresten utrolig mye mer moro.. ;)

 

Angående fremkommelighet har jeg selv prøvd rygging opp bakke med fremhjulsdrift, funker fint det. Kjørte vedlass, fire av de med bakhjulsdreven bil + henger, null problem. Siste lasset med fremhjulsdrift, resulatet ble å dytte hengeren opp bakken selv og rygge opp bilen. Møkkabil... ;)

Lenke til kommentar

Bortsett fra at jeg slipper å snu bilen :)

 

Jepp, men det viser jo bare at med FWD har du muligheten til å ha en fot i begge verdener, med modifikasjoner.

 

Har selv lært å kjøre bil med FWD uten antispinn, og kjører nå en FWD med antispinn og ESP. Jeg synes fremkommeligheten er helt fantastisk på den bilen jeg har nå. I tillegg har jeg også meget gode dekk.

Har sittet fast en gang med denne bilen, og det var da i 50cm brøydeslaps i et kryss. Da måtte jeg rygge for å komme løs.

Da bilen er ganske lav, blir det en del snømåking også.

 

Når jeg setter meg i en RWD på vinteren blir jeg redd, og føler den er uforutsigbar. Dette er jo fordi jeg ikke er vant til det.

Når jeg kjører en FWD, og den kun går rett frem når jeg svinger, blir jeg ikke redd, da jeg er vant til at biler reagerer på denne måten. Så mye går på vane, men FWD er absolutt det mest idiotsikre.

 

Jeg må også gi skryt til Audis ESP system. Når det er glatt og jeg svinger, genererer ESP-systemet litt overstyring, slik at bilen blir lettere å kontrollere. Fungerer fantastisk bra!

 

 

 

Angående fremkommelighet har jeg selv prøvd rygging opp bakke med fremhjulsdrift, funker fint det. Kjørte vedlass, fire av de med bakhjulsdreven bil + henger, null problem. Siste lasset med fremhjulsdrift, resulatet ble å dytte hengeren opp bakken selv og rygge opp bilen. Møkkabil... ;)

 

Selvfølgelig. En bakhjulsdrevet bil vil jo få økt vekt, og økt akselvekt på drivakselen, mens den forhjulsdrevne bilen vil kun få økt vekt. Derfor får jo RWD bedre grep.

Begge vil derimot styre og bremse likt, gitt at de har samme opprinnelige akselvekt.

Endret av ChristR
Lenke til kommentar

Etter å ha googla litt og funna ut hva under og overstyring egentlig betyr, er jeg helt uenige med deg. fikk overstyring i fjør. kom i en ikke så veldig skarpe sving med litt høy fart (80 km) i forhold til den isglatte veien, følte at bakbilen sklir mot høyere og så at fronten drar mye mot venstre altså motkommende kjørefeltet, det første jeg tenkte var ikke å bremse, tenkte å slippe gassen litt da. da jeg lette gassen litte bitte gran så gikk alt til helvete. først traff bakbilen aotuvern på høyere side, også rullet bilen rundt midt i kjørebane et par ganger, deretter begynte å gå sidelengst og fortsatte sidelengst 50-60 meter og fullfart (skremmende) også kjønte ikke hvordan bilen rullet rundt igjen og fronten traff aotuvern på andre side, og rullet en runde til og traff bakbilen aotuvernen og stoppet. hadde flaks at det var ikke noen biler i motsatte kjørefeltet for det første og det var aotuvern på begge sider av veien for det andre. bilen gikk i dass.

overstyring synes jeg er det verste. slik har jeg erfart det ihvertfall

 

Feilen du gjorde var å slippe gassen. Siden fronten allerede dro mot motsatt kjørefelt var altså grepet dårlig eller hjulene låst allerede, ved å slippe gassen bremset du mer opp. Riktig hadde vært å gi mer gass med ratting, eventuelt trykke inn clutchen, da hadde du fått fri trilling av hjul.

[/quote[/color]]

 

enig med deg. det skjedde i et par små svinger at bakenden begynte å dingle, men jeg synka ikke farten, så rette bilen seg igjen.

et spørsmål da. om man mister grepet i en sving(høy fart) altså trør clutchen inn, får man grepet igjen, selv om bilen ruller/triller med full fart?

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Mest sannsynlig ja. Prøv og koble ut ABSen, og kjør ut på ei åpen parkering. Ta litt fart, se for deg en sving du skal utføre og klem inn bremsen og sving. Se hva som skjer da, og når du slipper opp bremsen :)

Du tenker på ESP, som er stabilitetssystem. ABS sørger for at du ikke låser bremsene, og denne kan ikke deaktiveres uten maaaange problemer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...