Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forhjulsdrift eller Bakhjulsdrift?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns jevnt over at framhjulstrekk er best, med unntak av glatte oppoverbakker med is eller løssnø.

 

Enig, men da hjelper det som regel å snu og rygge opp, og så er det problemet løst.

 

Med bakhjulstrekk har man ikke det trikset, i alle fall. Kommer man ikke opp framover, så kommer man ikke opp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan vel neppe kalles drifting/sladding med forhjulstrekk.

Personlig, vil jeg si bakhjulstrekk. Det er nok ingen tvil om at forhjulstrekk er "enklest" å kjøre. Men alle mine biler har vært bakhjulsdrevne, og når man kan det, kommer man frem.

 

Det mange ikke tenker på, er at dekk er ferskvare, og gode dekk er et must for god fremkommelighet.

Lenke til kommentar

Dekk er helt klart viktig. Anbefales også å ha hurtigkjetting(hvis du vet du skal på skogsvei f.eks) eller bare kjetting på sprayboks( funker når du bare skal opp en bakke f.eks.) liggende i bilen.

 

Edit: Hadde det ikke vært så populært å anmelde slik kjøring kunne jeg vist deg videoer, men er jo ikke vits å lage det.

Endret av TheWankership
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Frekomlighet -> Forhjulsdrift

Kjørbarhet -> Bakjulsdrift

 

Dekk er jo viktig, men ikke et argument for å velge bakhjulstrekk som noen antyder til.

Kan jo kjøpe de samme dekkene på en forhjulstrukken bil uansett :tease:

 

Har opplevd å sittet på flere kompiser's bagasjelukker på div. BMWer og Mercedeser for å få nok vekt på bakhjulene til i det hele tatt ha sjans for å komme opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Framhjulstrekk har nok best av bakhjuls og framhjuls ja.

 

Men generelt med tanke på sikkerhet, så mener jeg det er tryggere med bakhjuls ettersom unna manøvre med framhjulstrekk kan fort føre til understyring. Så sånn sett er det lettere og takle overstyring en understyring etter min mening

Enig, for å si det sånn, når det første glipper på fremhjulsdrift, så glipper det og du er mildt sagt føckt :tease:

Lenke til kommentar

Framhjulstrekk har nok best av bakhjuls og framhjuls ja.

 

Men generelt med tanke på sikkerhet, så mener jeg det er tryggere med bakhjuls ettersom unna manøvre med framhjulstrekk kan fort føre til understyring. Så sånn sett er det lettere og takle overstyring en understyring etter min mening

Enig, for å si det sånn, når det første glipper på fremhjulsdrift, så glipper det og du er mildt sagt føckt :tease:

 

Ja det kan man trygt si :p

 

Hadde en episode med min mors opel corsa. Var tildels min feil ettersom jeg sladda piggene bort da men. Skulle svinge, så glapp fronten og jeg seilte mot en murvegg, heldigvis lå det en snøfond foran :D

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Dette er mine meninger ihvertfall:

 

Jeg foretrekker ihvertfall bakhjulstrekk med noe tungt i bagasjen. Bilen er så mye mer forutsigbar når det er glatt ute og ikke minst lettere å hente inn når du først får en sleng. Bakhjulstrekk gir så mye mer kjøreglede på bekostning av litt høyere forbruk.

 

 

Forhjulstrekk er, i mine øyne, noe av det værste som har hendt bilen. Ved unnamanøvrer har forhjulstrekk en lei tendens til å gå fra å være understyrt til å være overstyrt på et øyeblikk.

Fremkommeligheten er jo såklart bedre såfremt du ikke har litt fart og det kommer en sving i en glatt oppoverbakke. Men du er som regel f*cked uansett med mindre du har 4wd da. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til fremkommelighet på vinterføre er en forhjulsdrevet bil med motoren framme tingen.

Årsaken er såre enkel og det er at mesteparten av tyngden ligger på forakslingen med motoren framem og man drar nytte av større marktrykk på drivhjulene.

Husker min første formabil, en VW transporter 1992 modell med en 2,5L rekkefem helt forran med forhjulstrekk.

Akseltrykk på tom bil var 1050Kg forran og 650Kg bak, noe som ga bilen ypperlig fremkommerlighet for vinterføre.

Når det derimot kommer til kjørbarhet, ja da foretrekker jeg bakhjulstrekk for lsipper dt epå en forhjulsdrevet bil slipper det forran.

Lenke til kommentar

snakkes når du drar 1400 kg henger opp en bakke med forhjulsdrift og blir stående så skal jeg komme luffende etter med min stv med bakhjulsdrift med 2 tonn henger etter meg og glatt kjøre forbi deg. men jevnt over vill jeg si at framhjulsdrift er best på vinteren. gode vinterdekk har mye å si også ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...