Gå til innhold

85mm som portrett-objektiv på DX?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer 85mm på DX til portrettfotografering? Har dere noen erfaringer? Blir det for mye tele med 127,5mm? Noen andre objektiver å anbefale?

 

Mener du 85mm? Eller 127,5mm?

 

En 85mm kan aldri bli noen annet enn en 85mm, uansett hvilken brikkestørrelse den skal tegne på...

 

For øvrig passer brennvidden til portrett, akkurat på samme måte som en haug av andre brennvidder. Alt fra 50 til 200 går helt fint uten alt for store tegningsproblemer.

 

Kommer du under 50mm får du enkelte optiske effekter, og det samme over 200mm. Men også dette kan passe dersom du er ute etter spesielle effekter og ikke kun det klassiske portrett.

Lenke til kommentar

Kommer du under 50mm får du enkelte optiske effekter, og det samme over 200mm. Men også dette kan passe dersom du er ute etter spesielle effekter og ikke kun det klassiske portrett.

Hvis du først skal kverulere på brennvidder, så er det slett ikke brennvidden som gir distorsjon, men fokusavstanden. 50mm er et glimrende portrettobjektiv til 43, og 200mm til mellomformat.

Lenke til kommentar

Kommer du under 50mm får du enkelte optiske effekter, og det samme over 200mm. Men også dette kan passe dersom du er ute etter spesielle effekter og ikke kun det klassiske portrett.

Hvis du først skal kverulere på brennvidder, så er det slett ikke brennvidden som gir distorsjon, men fokusavstanden. 50mm er et glimrende portrettobjektiv til 43, og 200mm til mellomformat.

 

Sorry, var ikke meningen å kverulere. Og jada, 50mm er helt fint. Men jeg tror heller ikke jeg har skrevet noe annet heller...

Lenke til kommentar

Sorry, var ikke meningen å kverulere. Og jada, 50mm er helt fint. Men jeg tror heller ikke jeg har skrevet noe annet heller...

Syntes bare det var litt feil når du bemerker at en bruker skriver "127.5mm" når han mener "effektiv brennvidde*) 127.5mm", og du selv i neste avsnitt skriver at man kan få enkelte optiske effekter utenfor "50mm" og "200mm", når du egentlig mente "effektiv brennvidde 50mm" og "effektiv brennvidde 200mm". På et kompaktkamera kan 14-22mm gjerne være de "riktige" klassiske brennviddene for fine portretter.. ;)

 

 

 

 

*) Tilsvarende brennvidde på 135mm film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...