Gå til innhold

Kommentar: – Hvor enkel er egentlig telefonen din?


Anbefalte innlegg

Android er flott, men jeg skal si meg enig i at 'hovedmenyen' blir tett opp mot ubrukelig når man først har installert en del programmer. Her håper jeg 3.0 Honeycomb ordner opp og kategoriserer. I og med at alle apps blir påtvunget kategorier i Market burde det gått an å auto-organisert programmene i forskjellige faner, slik at man kunne brukt fingeren til å dregt til sidene mellom kategorier av programmer? Det ville i hvert fall vært en start.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper google også gjør disse oppdateringene tilgjengelige for eldre telefoner. Kan skjønne at HTC Desire brukere føler seg litt snytt om de blir sittende på Android 2.2 f.eks.

 

Det finnes jo alltid omveier rundt dette, men for mannen i gata som ikkje går root-veien hadde jo dette vert OK. Men igjen, den samme mannen i gata er kanskje lite opptatt av når den neste android oppdateringen kommer ;)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Har også htc desire hd, gått over fra desire. Synes denne fremstår som meget dårlig sammenlignet med forgjengeren.

 

Unødvendige snarveier plager meg. Hvorfor har jeg f.eks en snarvei til en app som lar meg overføre kontakter fra gammel telefon, når jeg har klikket at jeg ikke vil under tlf oppsett? At jeg tilogmed måtte lete i 15 minutter før jeg fant ut hvor jeg satte alarmen på er meget dårlig. Rotete!

 

Slurv er en gjenganger. Htc har blitt høye på pæra etter suksess med desire, mens på hd har alt sammen blitt et eneste rot. Det er så mye nye funksjoner at jeg ikke vet hva alt er. Og hvorfor mottar jeg en epost på finsk fra htcsense.com når jeg registrert meg der?

 

Jeg er mest irritert på sense jeg, ikke Android. Når det er så mye nytt synes jeg htc burde ta seg tid til å forklare hva alt er, gjerne med video, nettopp av den grunn at hd er oppfølgeren til desire. Mange av hdeierne har tross alt vært desireeiere også.

 

Neida, om ikke htc virkelig skjerper seg kommer faktisk jeg til å gå for win neste gang. Hd har kun skuffet meg siden dag 1.

 

Hei,

 

Har du lagt inn Launcher Pro før du prøvde å finne klokken ?

I standard HTC Sense så brukes knappen til høyre for "telefon" for å endre slike innstillinger.

 

Du kan også holde fingeren på en tom plass på skjermen for å legge til widget. Du får opp samme menyen da også.

Lenke til kommentar

Slenger meg på de som stusser over artikkelforfatters kommentarer om Androids brukervennlighet, nærmere bestemt dette:

På denne måten kan du få mye av den funksjonaliteten du bruker til daglig lett tilgjengelig, men det rokker ikke på det faktum av du av og til faktisk må inn i menyene på telefonen.

 

Å bruke startskjermen til å gi deg snarveier til mye brukte programmer blir kun en tungvindt og bakvendt måte å gi deg en brukervennlig meny på.

 

Ja, hovedmenyen kunne utvilsomt vært gjort ryddigere, eksempelvis med mapper. Allikevel er dette et minimalt problem med OSet dersom en har en telefon man har tatt seg bryet med å tilpasse. Personlig kan jeg telle på én hånd antallet ganger pr. uke jeg har behov for å gå inn i hovedmenyen. Jeg vil påstå at hvis man begynner å trekke frem en oversiktelig hovedmeny som et av de større ankepunktene ved Android (slik artikkelforfatteren ser ut til å gjøre), så har man enten ikke forstått konseptet med startskjermen(e) eller vært for lat/uvitende til å konfigurere telefonen skikkelig ;)

 

Det som derimot er et problem med Android er at systemverktøy og innstillingsmenyer lett blir uoversiktelig, og kan være ulogisk plassert og vanskelig å finne. Og Android Market fremstår også som tiltagende rotete og uoversiktelig.

 

Så at Android OS har noen klare mangler og ikke er noen hellig gral er jeg utvilsomt enig i. Men det er av helt andre grunner enn det som hovedsakelig trekkes frem i denne kommentaren.

Lenke til kommentar

Hei,

noe av det vi ønsket å få frem er at Android ikke alltid er like enkelt å ta i bruk for de som bare ønsker å begynne å bruke telefonen sin, og ikke ønsker/vil/kan bruke "mye" tid på å skreddersy telefonen. Å tilpasse en telefon til å bli akkurat slik man vil ha den, kan man i større eller mindre grad gjøre på de fleste systemer - også på Iphone hvis du er villig til å jailbreake telefonen din. Ut av esken så er nok Android blant de med størst tilpasningsmuligeter dog.

Hovedmenyen er trukket frem som et eksempel på noe som fort kan oppfattes som uoversiktlig og rotete, men som andre skriver her så kan det samme i større eller mindre grad også gjelde diverse innstillinger etc.

Lenke til kommentar

Beste mobil OS den dag i dag:

 

1.Maemo

+ fritt, gratis programmer, brukervennelig, raskt, proft

- kun i salg i en telefon (men fungerer i android telefoner ved selvinstallasjon)

 

2.Android

+ "fritt", en del gratis programmer, brukervennelig rask

- mye ubrukelige modifiserte versjoner

 

3.Symbatian

+ brukervennelig, gøyt, rakst

- lukket, ikke helt ferdig

 

4.iOS4

+ leketøy som hele familien forstår

- lukket, svært overpriset, oppskrytt

 

5.WP7

+ ser bra ut

- lukket, tregt

 

6. andre OS

+ finnes i billige telefoner

- som regel mye problemer og liten støtte

 

 

Det blir spennende å se hva Nokia og Intel sitt Megoo gjør med markedet :thumbup:

Endret av RaggSokk3n-
Lenke til kommentar

Hei,

noe av det vi ønsket å få frem er at Android ikke alltid er like enkelt å ta i bruk for de som bare ønsker å begynne å bruke telefonen sin, og ikke ønsker/vil/kan bruke "mye" tid på å skreddersy telefonen. Å tilpasse en telefon til å bli akkurat slik man vil ha den, kan man i større eller mindre grad gjøre på de fleste systemer - også på Iphone hvis du er villig til å jailbreake telefonen din. Ut av esken så er nok Android blant de med størst tilpasningsmuligeter dog.

Hovedmenyen er trukket frem som et eksempel på noe som fort kan oppfattes som uoversiktlig og rotete, men som andre skriver her så kan det samme i større eller mindre grad også gjelde diverse innstillinger etc.

 

Da drister jeg meg til å hevde at det redegjøres for dette på en heller klønete måte i kommentaren. Feks. skriver dere:

En ting er at hovedmenyen har et stort antall med tildels overlappende funksjoner, men tilpasningsmulighetene er ikke alltid noe å skryte av heller.
Og så redegjøres det videre for hvorfor startskjermer ikke er en fullgod løsning på dette. Inntrykket jeg sitter igjen med er at dere mener at hovedmenyen i Android er et stort problem fordi man ikke kommer utenom den da tilpasningsmulighetene er for dårlige. Dette mener jeg etter ett år som Androidbruker er helt feil. Hovedmenyen er dårlig ja, men dette er i praksis ikke noe problem, nettopp på grunn av gode tilpasningsmuligheter. Det er noen helt andre ting, beskrevet over, som gjør at Android ikke er en "hellig gral".

 

Jeg kan ellers godt være med på at IOS er mer brukervennelig ut av boksen enn Android. Men hvis det å skulle sette seg ned med telefonen i en halvtime og tilpasse den blir en uoverkommelig oppgave, da vil jeg bastant hevde at du som person burde styre langt unna smarttelefoner i utgangspunktet :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg kan ellers godt være med på at IOS er mer brukervennelig ut av boksen enn Android. Men hvis det å skulle sette seg ned med telefonen i en halvtime og tilpasse den blir en uoverkommelig oppgave, da vil jeg bastant hevde at du som person burde styre langt unna smarttelefoner i utgangspunktet :thumbdown:

Eller bare kjøpe en iPhone som er enklere, som igjen var hele poenget, som du nettopp understreket. Slutt å grave nå ;)

Lenke til kommentar

Hugo_Hardnuts sier mye bra men konklusjonen skulle kansje vert så enkel som at å sammenligne iPhone og en Androidtelefon blir som å sammenligne en "Supercomputer" med en murstein i fengsel.

 

Ellers er vell ikke noen telefoner så brukervennelige som 100kronersmobilene hos clas ohlson som ikke gjør annet enn å ringe og sende meldinger.

 

Skal du ha en brukervennelig telefon til å ringe med kan du fint kjøpe deg en 100kronerstelefon og eventuelt kjøpe en iPod Touch eller DS ved siden av om du vil ha noe å leke med.

 

For de som heller vil ha en telefon som faktisk gjør alt og ikke stenger deg inne er nok iPhone det verste valget, iPhone er IKKE en smarttelefon og de som karaktiriserer den som det burde virkelig prøve en Android eller Maemo telefon.

 

iPhone er et overpriset leketøy og virkelig ikke det produsenten vil ha den til å være.

Skal du skjemme bort barna eller ha noe som står til vesken din så for all del men som en telefon er den nok aldelses ikke et godt valg pris-ytelse messig. Kjøp dere heller en HTC "Desire Z" eller en "Wildfire"

 

 

Når man ellers skal snakke om brukervenneligheten blir vell dette ganske relevant:

http://www.youtube.com/watch?v=ulN_Xuoxzg4

 

 

Jeg blir kansje hørendes ut som en iPhone hater men det er jeg ikke jeg bare setter den i samme bås som Nokia 8800, det er mer til som et moteobjekt enn som en telefon.

Endret av RaggSokk3n-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ellers godt være med på at IOS er mer brukervennelig ut av boksen enn Android. Men hvis det å skulle sette seg ned med telefonen i en halvtime og tilpasse den blir en uoverkommelig oppgave, da vil jeg bastant hevde at du som person burde styre langt unna smarttelefoner i utgangspunktet :thumbdown:

Eller bare kjøpe en iPhone som er enklere, som igjen var hele poenget, som du nettopp understreket. Slutt å grave nå ;)

 

Vel, hvis man ikke har noe mer fornuftig å bruke pengene på, så ja. For hvis man er der at man ikke evner å tilpasse noen startskjermer er det i hvert fall ikke behov/bruksmønster som dikterer valg av telefon ;) Klarer man å dra nytte av de funksjonene en iPhone tilbyr utover de basale telefonfuksjonene, da har man samtidig tilstrekkelig teknisk innsikt til at Androids hovedmeny ikke blir et problem i praksis.

 

@Raggsokk3n-: Fint du liker det jeg skriver, men fanboyisme har jeg fortsatt liten sans for...

Lenke til kommentar

Til Raggsokk. Vil vel heller si at det er Android som er leketelefon framfor iPhone. Det virker helt klart på meg at det er Android - fanbois som elsker å sitte å tukle med telefonen sin og customizere og tweake osv. Og det er helt greit, om man syns at det er gøy. Det betyr imidlertid ikke at iPhone er et leketøy. Det er det slettes ikke. iPhone er et effektivt verktøy for proffe brukere.

 

Google har selv sagt at brukervennligheten til Android per i dag er for dårlig og at de ønsker å fokusere på dette i de nye versjonene av Android. Det er en bra ting. Vi trenger 2-3 konkurrerende plattformer på mobil. Det sikrer innovasjon og billige priser for oss forbrukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Androids brukervennelighet har sine svakheter men det betyr da ikke at iPhone er noe bedre.

 

Hugo_Hardnuts: jeg driver ikke fanboyisme men jeg ville skrevet det samme som deg og giddet rett og slett ikke å gjenta det du sa rett over. Hadde jeg vert en fan hadde jeg ikke korigert konklusjonen din.

 

 

ketle: bare fordi såkalte proffer bruker iPhone betyr ikke det at iPhone er et proffverktøy. mange såkalte proffer velger iPhone rett og slett fordi de har en Mac og den i seg selv er vanskelig nok til at man ikke orker å krangle i den en annen telefon.

For å være et proffverktøy bør telefonen kunne brukest proft til for eksempel:

Kamera - dorlig redigering og kamera i seg selv

Skriving - intet tastatur

Utholdenhet - middels til dorlig batteritid og ingen mulighet for ekstrabatteri

Motstandsdyktighet - den nyeste er lagd av glass og vil ikke tåle en svært aktiv livs stil

 

Eneste jeg kan finne som et proffverktøy er locator funksjonen som sikkert er fett om du er et proffisjonelt pizza bud :tease:

Lenke til kommentar

De aller fleste som har en iPhone har ikke en Mac. Det er bare å se på salgstallene for hendholdsvis Mac og iPhone så ser du det.

 

Brukervennligheten til iPhone er per i dag minst ett par tre hestehoder foran Android, men det er ikke sikkert at det blir slik i fremtiden. Google har sagt at de skal fokusere mer på UI framover så da er det lov å håpe.

 

Det er sikkert tilfelle at iPhone er et moteikon i en del kretser (les ungdom), men det er uansett en veldig bra telefon/økosystem. BMW blir ikke en dårligere bil fordi at det er noen som kjøper den for statusen sin del og ikke for kjøreegenskapene.

Lenke til kommentar

 

Kamera - dorlig redigering og kamera i seg selv

Skriving - intet tastatur

Utholdenhet - middels til dorlig batteritid og ingen mulighet for ekstrabatteri

Motstandsdyktighet - den nyeste er lagd av glass og vil ikke tåle en svært aktiv livs stil

- Testene jeg har sett som sammenligner iPhones kamera med andre telefoner gir iPhones kamera bra karakter sammenlignet med tilsvarende telefoner (ikke "kameratelefoner"). Redigering finnes det mangen (gratis) app's til.

 

- Er det mangen Android alternativer med tastatur? Er disse populære (for å bevise av proffe trenger og kjøper mobiler med tastatur)?

 

- Det finnes 3. parts batteripakker en kan koble til om nødvendig.

 

- Det er vel ikke akkuratt vanlig glass som brukes. Min har i alle fall tålt ganske mye til nå.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle gi det gode kameraet til N8 en sjanse da min Desire ble ødelagt. Jeg holdt ut. En lang, stusselig måned holdt jeg ut med den gammeldagse, trege Nokiaen. Kameraet var bra, resten var old-fashion så det holder - for en som var vant med kjappe menyer og mye kjekt å dille med på mobilen.

 

Symbian er dødsdømt, de klarer ikke få noe mer ut av det gamle rælet nå!!!

 

Har forresten en N8 til salgs, pent (og lite) brukt...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...