Gå til innhold

Kommentar: – Hvor enkel er egentlig telefonen din?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig synest jeg WP7 har det beste og mest brukervennlige grensesnittet. Den har andre klare mangler, men disse er funksjonsbasert og ikke grensesnittbasert. Det eneste jeg savner er rask tilgang på å skru av/på ting som WiFi, GPS og bluetooth, men pga god batterilevetid så er ikke dette like viktig som på en Android.

 

 

Hvor mye må du bla om du har 60-100 apps/spill ?

 

Kan du ha mapper som på Android ?

 

Spillene ligger alle under "games" huben så disse er ikke med på å fylle opp "applista". En har ikke mapper, men pga at "applista" er alfabetisk så er det ikke noe problem å finne frem til det en leter etter. I tillegg har man også mulighet til å åpne noen programmer ved hjelp av stemme. Man holder enkelt og greit ned windowsknappen og sier "facebook" og så åpner man facebook.

 

Jeg vet ikke dette er noe som er tilgjengelig for alle utviklere, men i tillegg til de tingene Microsoft har lagt inn som calender, people, games osv. så virker det med ting som Facebook, Youtube, Seesmic, The Harvest (spill) og TED Mobile. Er mulig det virker med alle programmer, men jeg har ikke fått startet alle med stemmen min. Det trenger ikke bety at Microsofts stemmegjennkjennigsteknologi er dårlig da jeg hadde samme problemer med Android, kommer nok mer ned til at jeg ikke snakker så veldig tydelig hele tiden.

 

edit: Etter litt mer testing virker det som om alle programmer kan åpnes på denne måten, det er ikke en måte som egner seg på bussen, men mer private steder er nok noe av det mest effektive man har. Man kan f.eks. sitte i ett office dokument, holde nede windowstasten og si "The Harvest" og så blir man sendt rett inn i spillet.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Personlig synest jeg WP7 har det beste og mest brukervennlige grensesnittet. Den har andre klare mangler, men disse er funksjonsbasert og ikke grensesnittbasert. Det eneste jeg savner er rask tilgang på å skru av/på ting som WiFi, GPS og bluetooth, men pga god batterilevetid så er ikke dette like viktig som på en Android.

 

 

Hvor mye må du bla om du har 60-100 apps/spill ?

 

Kan du ha mapper som på Android ?

såklart kan man ha mapper. dog, synes stock android sitt mappesystem er altfor simpelt. Liker ios sitt mappesystem. MEN, det kan man forsåvidt også få til android

 

ios og android har begge sine styrker og svakheter. skulle gjerne hatt android+ios OS. det ville vært suverent!

Lenke til kommentar

 

og de som sier at android er så vanskelig å bruke, hvordan klarte dere å registrere dere på forumet her? for ikke å snakke om å bruke windows/linux? eller ta førerkortet eller ha en jobb i noe annet enn en verna bedrift?

 

Helt enig. Kan man bruke Windows (noe de fleste klarer uten å syte et sekund), så kan man virkelig bruke Android også. Android er langt enklere, med mer intuitive og logiske menyer osv enn Windows. Det er bare at folk er vant til Windows, og har fått det inn helt fra barnehagen. Hvor forbanna logisk er det at man skal trykke på "Fil" for å gjøre ditt og datt i et program, og hvor logisk er det at alle programmer lagrer seg i C:\Windows\Programfiler? De fleste GNU/Linux-distribusjoner er langt mer brukervennlige og logiske for å gjøre enkle ting som å lese e-post og surfe litt rundt. En person som aldri har brukt en datamaskin vil finne Windows svært uoversiktelig og tungvint i forhold. Men er personen vant til Windows syter de fordi ting ikke er nøyaktig på samme plass som i Windows.

 

Og det er da vitterlig i Windows som i Android. Man har en meny for alle programmer (under start-menyen), og så legger man det man vil (inkl. widgets) på skrivebordet. Alle kan det. Ingen har problemer med det. iOS er og blir en eneste stor meny over installerte programmer (selv om man nå kan ha mapper er det forsatt bare en meny over programmer), og disse programmene lever svært adskilt. Man kan til nød velge i et program å åpne en fil i et annet. F.eks. kan man laste ned et Wallpaper-program, men man kan ikke skifte bakgrunnsbilde med dette programmet. Nei, man må velge å lagre bildet i "downloads" i photo-appen, og så kan man sette bakgrunnsbildet derfra. Hvor logisk og brukervennlig er det? Det samme gjelder en rekke andre ting. F.eks Dropbox. Man kan åpne kjente filer i noen typer kjente programmer, men mangelen på delt filsystem mellom programmene begrenser ting veldig. Åpner man filer fra Dropbox i andre programmer sitter man plutselig der med samme filen lagret i hvert sitt program.

 

Nokia-telefoner har aldri vært så veldig intuitive de heller, men folk har da klart å bruke de. Så fort flere og flere får Android vil flere og flere skjønne hvordan man gjør ting, siden folk hjelper og spør hverandre. Akkurat sånn er det med iOS. Mange av de jeg kjenner som bruker iPhone er svært lite kyndige folk innen data/teknologi. Likevel klarer de å installere apps og surfe på nettet. MEN, det er slett ikke noe de har klar helt på egenhånd. De har fått hjelp av andre iOS-brukere. iOS-brukere er veldig flinke til å hjelpe hverandre og gi tips om ditt og datt, etter min erfaring.

Endret av oj88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er utrolig at folk er så trangsynte (for å ikke si noe verre) som her :)

 

Må le når noen påstår at Android er enkelt, og at det bare er å tilpasse. Eller det at det at det er stabilt fordi det er Linux i bunnen. Ubetalelig :)

 

Det verste jeg vet er når folk sier at man må bruke tid på å sette seg inn i et nytt OS. OS'et skal jobbe for og med deg, du skal ikke måtte gjøre noe for OS'et. Punktum.

 

Tenk at det å stille inn volumet på SMS-tonen ikke ligger under Sound and Display som et eget valg man kan trykke på. Eller at SMS-innstillinger tok meg 5 minutter med roting i systemet for å finne. Tenk også, at apps som ikke engang funker skikkelig på telefonen min vises i Market.

 

En eller annen løgner sa han hadde prøvd WP7 på Elkjøp, og at det lagget. Er dette lag?:

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZP7L4Z2BCG8

 

Ikke kom og si at den DU prøvde var treg, for alle er helt like i responsen.

 

Sier ikke at WP7 er perfekt, eller at Android er dårlig... men Android er IKKE brukervennlig nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forfatter har iallefall ikke peiling på Android forstår jeg. Noe mer uoversiktlig kaos enn iOS skal du lete lenge etter. Android kan tilpasses nøyaktig slik du vil ha det. Kastet iphone i søpla etter noen år, orket ikke det tullet lenger. Med Android bruker jeg telefonen 500% mer effektivt og slipper lete i undermenyer og endeløs skjermflipping. Skal jeg til "siste" hjemside, kan jeg gå direkte dit via helikopter visning, og slipper flippe 100 ganger. SKal jeg skru av wifi tar det 1 sekund, ikke 10. Å si at brukervennligheten har måttet lide, er for meg helt klinkende uforståelig. RTFM.

 

Det er jo ikke bra å måtte lese manualen for å bruke telefonen. Hadde selv n900 og gikk til desire pga dårlig (null) oppdatering fra nokia. Men android viste seg å være bare halvåpent, komplisert menystruktur og tregt. Iphone4 var en ny verden iforhold og jeg har ikke angret en dag. Og før du skal disse meg.. Husk jeg VET hva åpent er.. Jeg har eid en n900 og mer åpent enn det finner du ikke. Men åpenhey er ikke alt dessverre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er utrolig at folk er så trangsynte (for å ikke si noe verre) som her :)

 

Må le når noen påstår at Android er enkelt, og at det bare er å tilpasse. Eller det at det at det er stabilt fordi det er Linux i bunnen. Ubetalelig :)

 

Det verste jeg vet er når folk sier at man må bruke tid på å sette seg inn i et nytt OS. OS'et skal jobbe for og med deg, du skal ikke måtte gjøre noe for OS'et. Punktum.

 

Tenk at det å stille inn volumet på SMS-tonen ikke ligger under Sound and Display som et eget valg man kan trykke på. Eller at SMS-innstillinger tok meg 5 minutter med roting i systemet for å finne. Tenk også, at apps som ikke engang funker skikkelig på telefonen min vises i Market.

 

Hva er det du gjør på datamaskinen din? Har du en stor knapp der det står: "Gå inn på diskusjon.no og spytt ut meningsløs flaming"?

Nei! Du bruker den. Altså du jobber for å få frem et bedre resultat. (Les: Funksjonalitet)

 

iOS er et lekende lett operativsystem og gjør jobben sin godt! Men jeg er ikke ute etter en mobil som består av en vegg med knapper, jeg vil ha funksjonalitet, og du som påstår at du har et så åpent sinn burde forstå det.

 

Jeg påstår ikke at Android er stabilt fordi det er bygget på Linux, jeg påstår at Android er stabilt fordi det er Android!

 

 

 

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

@deeweef: Det jeg mener er at dersom du kun bruker startskjermene til å legge snarveier til mye brukte programmer, så har du jo i prinsipp bare fått deg en meny med f.eks. 7 sider hvor du kan sortere ikonene selv. Og da kan du jo like gjerne bruke de vanlige menyene og gjøre akkurat det samme (forutsatt at du kan tilpasse/organisere disse selv).

Så har startskjermene som jeg også skriver noen andre fortrinn ved at du kan vise aktuell informasjon som kalender, e-post etc, som for mange er en svært viktig funksjonalitet.

 

 

Som det står i artikkelen så var ikke Iphone først ute med trykkskjerm, men det er vel ingen overdrivelse å si at det var først når Iphone kom at det begynte å ta av. En annen ting er at Qtek og lignende av mange ble sett på og brukt som en PDA snarere enn en mobiltelefon. Heldigvis kan du i dag gå tom for strøm på mobilen uten at den nullstiller seg og mister alle innstillingene, noe som ikke var tilfelle for endel Qtek-modeller:)

Lenke til kommentar

Som det står i artikkelen så var ikke Iphone først ute med trykkskjerm, men det er vel ingen overdrivelse å si at det var først når Iphone kom at det begynte å ta av. En annen ting er at Qtek og lignende av mange ble sett på og brukt som en PDA snarere enn en mobiltelefon. Heldigvis kan du i dag gå tom for strøm på mobilen uten at den nullstiller seg og mister alle innstillingene, noe som ikke var tilfelle for endel Qtek-modeller:)

 

Fantastisk hvor langt vi har kommet! Nå i 2010/11 kan vi trygt gå tom for strøm!

 

Ellers vil jeg bare legge til at jeg synes at diverse valg og innstillinger på Android er til tider gravd ned og gjemt alt for godt. Jeg fant f.eks kalibreringsverktøyet for skjermen først igår. Men nok klaging nå. Det eneste som egentlig har vært uvant med Android etter å ha kommet fra et liv med iPhone er "Menu"-knappen. Jeg glemmer støtt og stadig at den eksisterer.

 

Alt i alt synes jeg at Android er et bra OS. Marked er dog svært kaotisk og dårlig, og bør gjøres noe med. Jeg vet ikke hvorfor de 50.000 såkalte "Wallpaper Packs"-applikasjonene eksisterer. De er i mine øyne mer irriterende enn Fart In My Face og The Wet Dog Syndrome (Nei, de to eksisterer ikke, hehe). iOS sitt App Store er bedre gjennomført og er av høyere kvalitet enn Marked. Jeg har såvidt prøvd WP7, så jeg kan ikke kritisere den enda, men alt i alt synes jeg at alle OSene har sine styrker og svakheter.

 

Godt nyttår! :)

Lenke til kommentar

Hepp!

 

Admin merker seg at flere poster mangler(totalt) forståelse for andres synspunkter og meninger.

Om det er fritt å ytre seg på WWW dot ... så har vi minimiumskrav til saklig diskusjon.

 

Diskusjon.no ønsker ikke å være en kamparena for fanboys som kun kan se saken(e) fra en side.

Så, en universal forståelse og betraktning av ting og tang er en styrke, vennligst bruk den.

 

Ellers så, Godt nytt år til alle sammen :)

 

Mvh

Admin

Lenke til kommentar

Back to feature phone eller såkalt dumb phone da. Er absolutt ikke noe er komplisert eller vanskelig å sette seg inn i i noen av de nyeste versjonene av de største mobil OS'en kanskje foruten symbian som jeg alltid syntes har vært i overkant tungvindt. Konklusjonen min er dersom man har behov for en smart phone så vil jeg nok også tro man er i stand til å sette seg inn i hvor man finner de innstillingen man trenger. Vil tro alle OS'en har egen innstillingen meny, alle de jeg har vært borti har iallefall det. Så for å sitere en annen i tråden her, dersom man ikke finner ut av ting så fornærmer man bare seg selv for det er virkelig ikke så vrient som enkelte skal ha det til eller bør jeg bare begynne å føle meg langt over gjennomsnittet smart?! :p

Lenke til kommentar

Har også htc desire hd, gått over fra desire. Synes denne fremstår som meget dårlig sammenlignet med forgjengeren.

 

Unødvendige snarveier plager meg. Hvorfor har jeg f.eks en snarvei til en app som lar meg overføre kontakter fra gammel telefon, når jeg har klikket at jeg ikke vil under tlf oppsett? At jeg tilogmed måtte lete i 15 minutter før jeg fant ut hvor jeg satte alarmen på er meget dårlig. Rotete!

 

Slurv er en gjenganger. Htc har blitt høye på pæra etter suksess med desire, mens på hd har alt sammen blitt et eneste rot. Det er så mye nye funksjoner at jeg ikke vet hva alt er. Og hvorfor mottar jeg en epost på finsk fra htcsense.com når jeg registrert meg der?

 

Jeg er mest irritert på sense jeg, ikke Android. Når det er så mye nytt synes jeg htc burde ta seg tid til å forklare hva alt er, gjerne med video, nettopp av den grunn at hd er oppfølgeren til desire. Mange av hdeierne har tross alt vært desireeiere også.

 

Neida, om ikke htc virkelig skjerper seg kommer faktisk jeg til å gå for win neste gang. Hd har kun skuffet meg siden dag 1.

Lenke til kommentar

Hehe china, du har rett. Det var på klokka, men etter å ha vært vant med widget på desire tok det sin tid. :)

 

De 2 er meget like, men hd har en del funksjoner desire ikke har, hvertfall en del hos meg som ikke finnes på desire. Det sørger for mange kjente ikoner blant de jeg ikke kjenner. At jeg også må oppdatere tlf før meny slutter å hakke når jeg blar gjennom elementene er alt for dårøog, slurvefeil av htc.

 

Hehe, godt nyttår, nå skal jeg ut! :)

Lenke til kommentar

 

Det er utrolig at folk er så trangsynte (for å ikke si noe verre) som her :)Må le når noen påstår at Android er enkelt, og at det bare er å tilpasse. Eller det at det at det er stabilt fordi det er Linux i bunnen. Ubetalelig :)Det verste jeg vet er når folk sier at man må bruke tid på å sette seg inn i et nytt OS. OS'et skal jobbe for og med deg, du skal ikke måtte gjøre noe for OS'et. Punktum.Tenk at det å stille inn volumet på SMS-tonen ikke ligger under Sound and Display som et eget valg man kan trykke på. Eller at SMS-innstillinger tok meg 5 minutter med roting i systemet for å finne. Tenk også, at apps som ikke engang funker skikkelig på telefonen min vises i Market.En eller annen løgner sa han hadde prøvd WP7 på Elkjøp, og at det lagget. Er dette lag?Ikke kom og si at den DU prøvde var treg, for alle er helt like i responsen.Sier ikke at WP7 er perfekt, eller at Android er dårlig... men Android er IKKE brukervennlig nok.
Man bør vel holde seg for god til å svare fjols som deg... ja, den jeg testet syntes jeg var treg. Nå kan det ha noe med at jeg har en DHD å gjøre, og at jeg har blitt godt vant til flyten der. For meg sier det litt, når det ikke faller deg inn å sjekke f.eks. innstillinger under sms for å se om de ligger der, istedet for å rote rundt i systemet :D ...men noen er vel smartere enn andre...

 

 

Det er utrolig at folk er så trangsynte (for å ikke si noe verre) som her :)Må le når noen påstår at Android er enkelt, og at det bare er å tilpasse. Eller det at det at det er stabilt fordi det er Linux i bunnen. Ubetalelig :)Det verste jeg vet er når folk sier at man må bruke tid på å sette seg inn i et nytt OS. OS'et skal jobbe for og med deg, du skal ikke måtte gjøre noe for OS'et. Punktum.Tenk at det å stille inn volumet på SMS-tonen ikke ligger under Sound and Display som et eget valg man kan trykke på. Eller at SMS-innstillinger tok meg 5 minutter med roting i systemet for å finne. Tenk også, at apps som ikke engang funker skikkelig på telefonen min vises i Market.
Hva er det du gjør på datamaskinen din? Har du en stor knapp der det står: "Gå inn på diskusjon.no og spytt ut meningsløs flaming"?Nei! Du bruker den. Altså du jobber for å få frem et bedre resultat. (Les: Funksjonalitet)iOS er et lekende lett operativsystem og gjør jobben sin godt! Men jeg er ikke ute etter en mobil som består av en vegg med knapper, jeg vil ha funksjonalitet, og du som påstår at du har et så åpent sinn burde forstå det.Jeg påstår ikke at Android er stabilt fordi det er bygget på Linux, jeg påstår at Android er stabilt fordi det er Android!

 

 

 

@Chivas

Du sa den var treg og laggete. Jeg har prøvd Desire HD, og forstår ikke hva du mener hvis du mener den er BEDRE. Den jeg prøvde lagget tidvis like mye som min Hero på 2.1, og hengte i flere sekunder i strekk flere ganger daglig (det er godt mulig dette er utbedret nå, men en periode var dette visstnok krise i HTC Norge). Hun som eide den byttet tilbake til Galaxy S, fordi den faktisk fungerte, og fordi tastaturet til HTC er til å grine av i sammenligning til Samsung sitt. Jeg kan vel også nevne at på The Engadget Show har det blitt sagt at WP7 til dels oppleves som raskere enn iOS når det kommer til navigering innad i de innebygde funksjonene.

 

Jeg er ikke helt fanboy, jeg synes mangelen på multitasking suger, og at loadingtiden til apps er uakseptabelt treg (ihvertfall hvis videodemoer taler sant). Men det er jo ikkenoe mot dette.

 

Jo, det falt meg inn å sjekke innstillingene ved å trykke på Menu inne i selve SMS-appen, men dette er da mildt sagt et unødvendig sted å plassere det når det bare kunne ligget på Settings?

 

@Gavekort

Det var en moroklump i tråden her et sted som sa Android var stabilt fordi det kjørte på Linux. Det er jo bare tull; Android kjører i Dalvik, som igjen kjører på en Linux-kjerne. Dette, i tillegg til at kvaliteten på drivere og optimaliseringen (plus skins) varierer veldig fra produsent til produsent. I tilfelle poenget ikke er klart nok, så er et at Android sin stabilitet ikke har en døyt å si så lenge selskaper slipper Android-telefoner ut med drivere i alfastadiekvalitet og meningsløse skins som ikke funker skikkelig engang.

 

Jeg har ikke sagt et ord mot iOS. iOS er et meget godt designet og ikke minst raskt og enkelt OS. Hvis det du ser i WP7 ikke er annet enn en vegg med fliser, så er det jo greit, da er det ikke for deg. Det betyr ikke at det ikke er bra på tross.

 

PS: Jeg flamer bare fordi jeg har sterke meninger? Jeg er er ekstremt enig med Amobil, og Engadget, og det har jeg lov til. Og jeg hater ikke Android, jeg bare mener det er fullt av hull i måten det er satt opp på. Det minner om en PC, hvor man må gjøre en drøss med ting før det blir behagelig å bruke. Det jeg faktisk liker med Android er at det er (etter min mening) det eneste mobil-OS'et med et fungerende notifikasjonssytem, og et fungerende widgetsystem med mange gode widgets tilgjengelig. Ellers så opplever jeg det kun som raskt, og ikke spesielt genialt.

Endret av PowerTorsk
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=PLf_53pWKWk

 

Lag ved 13, heng ved 20, nettleseren hang etter i fingerresponsen på et tidspunkt, og touch-responsen var forskjellig fra sted til sted alt for mange ganger. Og dette er mye bedre enn hva jeg fikk teste en stund tilbake.

 

Dette kan høres ut som småpirk, men denne slags saker irriterer vettet ut av meg. Man skal ikke måtte tenke for å sette seg inn et mobil-OS, og det at vi gjør det i så stor grad som vi gjør på PCen er ikke så fantastisk, det heller. Ikke for å starte en diskusjon om det, men jeg mener at det å bruke at "det er greit at PCen tar tid å lære, så hvorfor ikke mobilen også" som argument ikke stemmer helt her, fordi det i bunn og grunn ikke bør være sånn. Det er jo et velkjent hull i dagens PC-OS.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...