Gå til innhold

Kommentar: – Hvor enkel er egentlig telefonen din?


Anbefalte innlegg

jeg vil også nevne at iOS ser ut som et donald duck interface ved siden av et stilig satt opp android interface...

 

og de som sier at android er så vanskelig å bruke, hvordan klarte dere å registrere dere på forumet her? for ikke å snakke om å bruke windows/linux? eller ta førerkortet eller ha en jobb i noe annet enn en verna bedrift?

 

artikkelen var også mye svad, og fortsetter i samme useriøse stilen på bunnen av forrige side med kommentarer...

Endret av Daily-Drifter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg en HTC mobil, sett deg selv ned og søk på internett for å finne ut hvor ofte oppdateringer kommer til akkurat din telefon. Ikke så ofte?

Jo, 3 OTA oppdateringer(for det meste bugfix) samt oppdatering fra Eclair til Froyo for min aldrende Desire. Apple sendte ut i samme tidrommet en oppdatering!

Lenke til kommentar

Har hatt Android mobil, har nå iPhone og har testet Windows Phone 7. Er helt enig med artikkelforfatteren i hans vurderinger. Vil også holde en liten knap på at Nokia faktisk kan klare å karre seg opp av den grøfta de har havnet i og få suksess med smarttelefoner.

 

Virker som om det er mange her som tror at mer funksjonalitet og kompleksitet er en god ting. Det er de i de fleste tilfeller ikke. For å sitere en vis mann (som jeg ikke husker navnet på i farten): Perfeksjon oppnås ikke når det ikke er flere ting å legge til, men når det ikke er noen ting igjen å fjerne.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en HTC Desire HD for to uker siden etter å ha hatt iPhone siden 2007. Det jeg har merket de siste to ukene er at folk gjerne vil se på det nye monsteret mitt, men etter ca. 8 sekunder så gir de den fra seg igjen, og sier "Nei, dette skjønner jeg ingenting av". Er det noen som vil sende en melding fra min telefon så er det gjerne jeg som må finne frem forså å gi dem telefonen. Dette skjedde aldri når jeg brukte iPhone.

 

 

 

Man skulle ikke tro at Messaging ikonet på første skjermen man kommer til når man låser opp telefonen er vanskelig å tolke.

Endret av anotherzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er imponert over hvor usaklig de fleste innleggene her er. Jeg er Android-fanboy selv, men klarer helt fint å være helt objektiv og se de positive og negative delene med både iOS og Android. Har ikke testet WP7, så skal ikke si noe om det.

 

Android. Har det, elsker det. Men hvorfor elsker jeg det? Mest sannsynlig er det fordi jeg er en tekno-geek som elsker å ha noe å fikle på og kødde med. Men samtidig, liker jeg (JEG) Android-brukeropplevelsen bedre enn iOS sin. Jeg har en Galaxy S nå, og har aldri elsket en mobiltelefon like mye. Jeg har aldri sett maken til muligheter, fordypninger og funksjonalitet på en telefon. Muligheten til å bestemme nøyaktig hva man vil ha hvor, om du vil ta risken og overklokke telefonen, om du tør å gjøre drastiske tiltak på den for å øke batterilevetiden osv..

Jeg skal ikke overdrive. Man kan ikke bestemme nøyaktig hvordan den skal oppføre seg og være.

iOS derimot. Alle har prøvd en iPhone. Enter har man det, eller så vil man ha det. Hvorfor? Jo rett og slett fordi den enkle brukeropplevelsen og uvansklige hverdagen gjør den enklere å bruke og håndtere. Og det er det mange er ute etter, en enkel telefon der du kan ha bøttevis med apps og der du kan ringe og sende sms enkelt. De fleste iPhone-brukere vet ikke engang at de er "innelåst" i iOS sitt fengsel, og de legger ikke merke til det engang. Med andre ord spiller det ingen rolle for dem om det er åpent eller ikke. For meg derimot :p

Man kan ikke velge ut et bedre mobil-OS. Det er opp til hva personen ønsker og tør å begi seg ut på. Mine fellow Android-fanboys, hør mine ord. Du kan tvinge hesten til vannet, men du kan ikke tvinge den til å drikke. Det er opp til brukeren hvilken telefon vedkommende vil ha.

En annen ting jeg ville ta opp var dette med "Android-fragmentasjon". Dette er tull. Man kan ikke kalle dette fragmentasjon. Når man har et OS som går over mer enn en enhet, og kompaniene som HTC og LG absolutt skal legge sine preg på dem, vil dette oppstå. Dette er kompaniene sin feil. Se på Nexusene for eksempel. Alltid up-to-date med Android-versjoner.

Men sånn helt til slutt, det er ikke Android sin feil at Samsung lager TouchWiz, HTC lager Sense, og gud vet hva de andre lager. Dersom det eneste som hadde skilt Android-telefonene fra hverandre var hardwaren, ville det ikke spilt noen rolle for deg om du kjøpte HTC eller LG. Kompaniene vil såklart sette sitt eget preg på det de selger. Jeg er imot dette, men dette er realitet. Men det er ikke sånn at det er 100% umulig å fjerne disse "lagene", eller hva man kaller dem, heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bada OS er ikke med i diskusjonen her ser jeg, men det blir jo spennende å se hvor mye tid og ressurser som investeres i dette fra Samsung. Har GT8500 etter å ha kjøpt nye pga. vannskadet HTC Desire. Den er kjip ift. apps-utvalget, men batterier er helt konge i forhold (Desire måtte plugges inn hver kveld). Dette var min desidert største skuffelse etter å ha gått fra min gamle Nokia E51 til Desire.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en HTC Desire HD for to uker siden etter å ha hatt iPhone siden 2007. Det jeg har merket de siste to ukene er at folk gjerne vil se på det nye monsteret mitt, men etter ca. 8 sekunder så gir de den fra seg igjen, og sier "Nei, dette skjønner jeg ingenting av". Er det noen som vil sende en melding fra min telefon så er det gjerne jeg som må finne frem forså å gi dem telefonen. Dette skjedde aldri når jeg brukte iPhone.

 

 

 

Man skulle ikke tro at Messaging ikonet på første skjermen man kommer til når man låser opp telefonen er vanskelig å tolke.

 

Det er fordi de ikke vil eller har tid til å sette seg inn i det. iPhone-brukere mener muligens at mobiltelefoner ikke er noe man må sette seg inn i, men jeg mener at man får et mer opplevelsesrikt operativsystem om man ikke har et simpelt operativsystem. Slik som jeg sa, så er funksjonalitet en bekostelse av brukervennlighet.

 

iPhone er lekende lett, og det er sikkert en bra ting for mange, spesielt de som bare vil ha en telefon (og betale 5000kr for en). Jeg liker å ha ting litt mer funksjonelt og bryr meg lite om at jeg må bruke en dag eller en uke for å lære meg telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg ser det at mange av dere som ikke liker Apple sin iPhone nevner pris som en av grunnene til at man ikke skal kjøpe den. Likevel skriver dere varmt om deres HTC Desire eller HD eller hva det nå enn måtte være dere bruker.

Dere burde ta en kikk på prislister, hvor mye koster f.eks HTC Desire Z, HTC Desire HD eller for den saks skyld Samsung I9000 uten abb? Omtrent det samme som en iPhone 4 uten abb ja.

Skal man ha telefoner som oppfører seg slik jeg forventer, dvs kjapt og med en skjerm som er behagelig både å se på samt å bruke, nærmer man seg kjapt 4000,- og iPhone selges i Norge gjennom apple til 4800,-

 

Og en annen ting når det gjelder pris, som sagt selger jeg telefoner til daglig og har mulighet til å trykke på og leke meg med alle nye modeller etter hvert som de kommer på markedet. Jeg har enda ikke sett en rimelig telefon med Android som klarer å kjøre kjapt og har bra respons. Eneste unntak må da være X10 / X10 mini Pro etter oppdatering, hvis de kan kalles rimelig.

Samtidig har de ikke skjermer som er i nærheten av dyrere telefoners følsomhet.

Lenke til kommentar

Hadde iPhone før, og har HTC Desire nå. Jeg valgte Android fordi jeg begynte å bli lei alle begrensningene jeg følte at iOS hadde. Venner fortalte meg at Android var så fantastisk hvor man kunne justere i det vide og brede og gjøre telefonen akkurat slik man vil ha den. Den samme oppfatningen ser jeg også går igjen i inleggene her.

Dog, jeg har aldri hatt en telefon som kræsjer så ofte, og som er så ustabil, som min HTC Desire (nei, det er ikke telefonen, har venner med Android telefoner som har akkurat samme problemer..) Ja, den er tøff som fy når det funker, og jeg synes jeg får gjort ting mer effektivt, men det er så forbaska mye knot innimellom.

Min oppfatning om iOS er at det ser bra ut, det virker, og det er enkelt. Det er ikke så mye justeringer man kan gjøre, men telefonen er så app fokusert at brukeropplevelsen alikevel blir variert.

 

Så nå sitter jeg å vurderer sterkt å gå tilbake igjen til iPhone. Jeg har funnet ut at jeg heller vil ha et system som virker, som er funksjonelt og enkelt, fremfor å knote konstant og oppleve masse kræsj, bare fordi jeg vil ha en evig mulighet til individuelle tilpasninger.

For meg blir Android for de som liker å tweake i det uendelige, mens iOS blir for den vanlige brukeren som bare vil ha noe som virker og som ser bra ut.

Lenke til kommentar

Hadde iPhone før, og har HTC Desire nå. Jeg valgte Android fordi jeg begynte å bli lei alle begrensningene jeg følte at iOS hadde. Venner fortalte meg at Android var så fantastisk hvor man kunne justere i det vide og brede og gjøre telefonen akkurat slik man vil ha den. Den samme oppfatningen ser jeg også går igjen i inleggene her.

Dog, jeg har aldri hatt en telefon som kræsjer så ofte, og som er så ustabil, som min HTC Desire (nei, det er ikke telefonen, har venner med Android telefoner som har akkurat samme problemer..) Ja, den er tøff som fy når det funker, og jeg synes jeg får gjort ting mer effektivt, men det er så forbaska mye knot innimellom.

Min oppfatning om iOS er at det ser bra ut, det virker, og det er enkelt. Det er ikke så mye justeringer man kan gjøre, men telefonen er så app fokusert at brukeropplevelsen alikevel blir variert.

 

Så nå sitter jeg å vurderer sterkt å gå tilbake igjen til iPhone. Jeg har funnet ut at jeg heller vil ha et system som virker, som er funksjonelt og enkelt, fremfor å knote konstant og oppleve masse kræsj, bare fordi jeg vil ha en evig mulighet til individuelle tilpasninger.

For meg blir Android for de som liker å tweake i det uendelige, mens iOS blir for den vanlige brukeren som bare vil ha noe som virker og som ser bra ut.

 

Har du siste firmware ?

Min Desire HD med siste firmware krasjer aldri.

Siste programvare versjon for Desire er 2.29.405.2

 

Etter siste firmware som kom rett før jul så er batteritiden også blitt mye bedre.

Selv om jeg har Desire HD så sikter jeg til din "Desire" firmware.

Endret av mrMKE
Lenke til kommentar

Resten av verden er tydeligvis ikke enig med at Android er for de som liker og "knote" med mobilene sine.

 

Tror dere virkelig at Android er i ferd med og bli verdens største mobil OS pga av at det er vanskelig og bruke?

 

300 000 mobiler med Android aktiveres daglig, Samsung Galaxy S alene har snart solgt 10 millioner, så mange nerder finnes ikke, er ganske overbevist at 90% av alle som bruker Android knapt nok vet at det er det som er installert på mobilen deres og vell så fornøyd som om det var en iPhone de eide...

Lenke til kommentar

For å si det kort, hadde min sjef hatt så lite kunnskap om sitt fagområde hadde jeg jammen vært skremt.

 

Og hadde en av mine medarbeidere hatt så lite kunnskap om sitt fagområde hadde jeg aldri tatt denne personen med i noen diskusjoner.

 

Og hadde jeg vært sjef for en person med så lite kunnskaper om sitt fagområde hadde jeg muligens vært nødt til å sparke fyren etter en oppklarende samtale om hva jeg forventer av mitt personell.

 

For.

 

Dette var latterlig!!;) Sikter til artikkelen din. Tror de fleste her allerede har kommentert de svakhetene som ligger i den.

Lenke til kommentar

"Apple i 2007 kom på banen med sin Iphone"

Må bare si meg STERKT uenig der. Når iPhone kom ut hadde jeg allerede hatt 3 telefoner med relativt store touch skjermer. Den siste var Qtek S100 som kom ut 2 eller 3 år FØR iPhone.

 

Det finnes bedre eksempler en det.

Nå er det ikke størrelsen på skjermen som er bra med Iphone, men skjermen. Den liker ikke penn. Kun fingrer kan brukes.

Samtidig kom multi-touch med veldig presis touch,men du har andre telefoner som var på samme tanken. Da med dårligere skjermer fra både HTC og LG.

 

LG Prada er ett eksempel som kom samtidig.

 

Endret av mrMKE
Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger.

 

Det var så lite at. ;) Fint at du svarer på våre innvendinger.

 

Ikke overraskende blir mange svært engasjert når man diskuterer fordeler og ulemper ved Android, Iphone, WP7 etc.

Virker som dette er blitt religiøst nå, og da er liksom noe av vitsen med å diskutere dette borte. :(

 

For å ta en ting, vi skriver ikke at det beste er å ha "alle programmer" synlig til enhver tid. RTFA (Read The Fantastic Article) ;)

 

Jeg tolket det hvertfall slik, men det kan hende jeg misforsto dette:

 

"Å bruke startskjermen til å gi deg snarveier til mye brukte programmer blir kun en tungvindt og bakvendt måte å gi deg en brukervennlig meny på."

 

Jeg er nok uvitende om iOS4, men mitt inntrykk var at det eneste man kan gjøre for å "skjule" programmer man ikke trenger å starte, var ved å legge dem i mapper. Stemmer ikke det? I så fall skal jeg trekke tilbake kritikken.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg reagerer på er at Android plutselig får pepper for uoversiktlig meny? Når startet dette? Personlig så bruker_jeg_aldri_hovedmenyen. Jeg brukte den i starten på min Desire, men etterhvert som jeg fikk konfigurert de syv hjemmeskjermene akkurat slik jeg vil, sluttet jeg totalt å bruke den. Jeg ser heller på hovedmenyen i Android som windowsknappen i Windows, hvor man velger hva man vil ha liggende på skrivebordet! :)

 

Jeg har også mine meninger om iOS vs. Android OS, men jeg har ikke tenkt til å rope de ut her, og fortsette denne håpløse krigen. Det er umulig å si hvem som er best av to helt forskjellig systemer som legger vekt på forskjellige ting. For da alt kommer til alt, handler det kun om smak og behag.

 

PS: Bra artikkel, Audun! :new_woot: Man har vel på én måte lyktes da en artikkel skaper en debatt som denne? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synest jeg WP7 har det beste og mest brukervennlige grensesnittet. Den har andre klare mangler, men disse er funksjonsbasert og ikke grensesnittbasert. Det eneste jeg savner er rask tilgang på å skru av/på ting som WiFi, GPS og bluetooth, men pga god batterilevetid så er ikke dette like viktig som på en Android.

Lenke til kommentar

Personlig synest jeg WP7 har det beste og mest brukervennlige grensesnittet. Den har andre klare mangler, men disse er funksjonsbasert og ikke grensesnittbasert. Det eneste jeg savner er rask tilgang på å skru av/på ting som WiFi, GPS og bluetooth, men pga god batterilevetid så er ikke dette like viktig som på en Android.

 

 

Hvor mye må du bla om du har 60-100 apps/spill ?

 

Kan du ha mapper som på Android ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...