Gå til innhold

Penger fra NAV ved arbeidsledighet

Ekko

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Satt og regnet på noe for en venn og lurte på om overslagene er sånn noenlunde riktige eller om det er noe jeg har glemt.

Legger vekt på at dette er overslagsregning, og ikke helt nøyaktig. Dersom jeg har gjort noen store brølere, eller glemt noe vil jeg gjerne ha kommentarer.

Lise tjener 370 000 kr i året i 2010 og har ellers ingenting som kompliserer økonomien (for å holde ting enkelt).

Hun skatter da ca 100 000kr pr år og har utbetalt 270 000kr/år etter skatt.

Kilde: http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/Enkel2010_26032010.htm

Så går stillingen hennes ut i 2011 og hun havner på dagpenger som i følge denne:

Dagpengene utgjør pr. dag 2,4 promille av dagpengegrunnlaget. Dette blir i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt.

Om vi da regner 370 000 * 0,624 = 231 000kr før skatt.

Skatteberegningen sier da at hun skatter 50 000kr/år med den nye "inntekten" sin.

Dette gir en nettolønn på 231 000 - 50 500 = 180 000 kr utbetalt etter skatt.

Dette vil si at den nye inntekten hennes er 180k / 270k = 0,66 = 66% av den gamle inntekten hennes, dvs ca 2/3 så lenge hun går på trygd/dagpenger.

Er dette riktig, eller er det noe jeg ikke har tenkt på?

Spørsmål nr 2 som holdes adskilt fra spm nr 1:

Jeg ser og at

Dagpengenes størrelse beregnes ut i fra ditt dagpengegrunnlag. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger.

Hva er det som bestemmer om man regner 3 siste år eller bare siste år? Ettersom Lise var hjemme med 80% lønn i permisjon i 2008-2009 i tillegg til å ha gradvis steget i lønn i 2008-2010, så vil det kunne bli merkbar forskjell om man bare ser på 2010 eller om man ser på snittet av 2008-2010.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det først ser for meg helt riktig ut.

nummer to:

det bestemmes av når du tjente mest, vis du har hatt stigende lønn og tjente mest sist år så bruke kun siste året. Hvis du derimot tjente mer for to eller tre år siden vil de legge til grunn de tre siste årene for å se om det gir deg høyere utbetaling en å bare bruke siste året.

hvis jeg nå husker riktig.

du finner svar på dette vis du bruker litt tid på NAV sine hjemmesider.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har sett litt rundt,men ikke funnet noe direkte ang om det er siste 12 mnd eller siste 3 år.

Eneste jeg finner er denne som vel indirekte sier det samme som deg:

Dersom du ikke har hatt arbeid de tolv siste månedene, må du dokumentere alle arbeidsforhold de tre siste avsluttede kalenderårene, med mindre du hadde fast ukentlig arbeidstid i minst seks måneder i det siste arbeidsforholdet

Igjen, takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...