Gå til innhold

MÅ man ha Bachelorgrad eller høyere for å få jobb innenfor programmering?


Anbefalte innlegg

Som beskrevet i emnetittelen lurer jeg på om det er helt nødvendig å ha Bachelorgrad innenfor feltet for å få jobb i en seriøs bedrift som ser etter programmerere?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er 22, og driver og tar opp fag fra vgs som privatist fortsatt (ja veit, trist, men bedre seint enn aldri). På fritiden prøver jeg å lære meg programmering ved hjelp av gode bøker, og har en enorm motivasjon for å kunne lære meg opp på egenhånd.

 

Dersom jeg skal ta Bachelor må jeg enten ta allmenn påbygg neste år, og for meg som er så skolelei så ser jeg ikke på dette som aktuelt, ELLER vente til jeg er 25 og prøve å søke meg inn på grunnlag av realkompetanse.

 

Har sett mange steder at bedrifter helst søker etter personer med høy utdanning, men er det noen av dere som ikke har det, men allikevel har lykkes med å få tak i en god jobb?

 

For tiden holder jeg på med C#, men har planer om å lære Java og Android-programmering senere.

Lurer på om dette holder for å lande en grei jobb i første omgang, eller er det andre språk som jeg BURDE lære meg i tillegg for å ha bedre sjanser?

 

Håper noen har tid til å svare litt utdypende for meg, og jeg vil gjerne høre om andres erfaring rundt dette emnet :)

 

Takk for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke en høyere utdanning for å få jobb som programmerer, selv om det selvsagt hjelper. Hvis du vil få jobb som selvlært er det derimot viktig å vise engasjement for programmering, samt at du må vise at du kan å programmere. Noe som da vil hjelpe er å starte/bli med på "hobby"prosjekter. Da kan du vise til disse prosjektene for å vise at du kan noe.

 

Det er helt klart vanskeligere å få jobb uten formell utdanning, men langt ifra umulig hvis du er flink og glad i programmering.

 

Når det gjelder språk er det egentlig ganske hipp som happ. Kan du ett språk tar det kort tid å lære seg ett nytt. C# og java vil gi muligheten til mange jobber selvsagt, da de fleste nå søker etter C#/.NET og java programmerere. Men kan du ett objektorientert språk er veien kort til andre.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar NevroMance :)

Hyggelig å høre at det er muligheter selv uten utdanning.

 

Planen min er jo som du nevnte å prøve å være med på noen småprosjekter etterhvert, og bygge en liten portfolio å vise fram. Har alltid hatt et sterkt ønske om å bli programmerer, men fordi jeg var (og er :D) så ung og dum tidligere har jeg prioritert tiden min feil, noe jeg prøver å rette opp i nå.

 

Jeg vet jeg er helt i startfasen nå, men har stor interesse og motivasjon for å lære så mye som mulig, men jeg ser jo selvfølgelig også at det å ha utdanning innenfor feltet hjelper med tanke på at man antakeligvis lærer andre relevante ting som man kanskje ikke får med seg som selvlært.

 

Uansett, takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar NevroMance :)

Hyggelig å høre at det er muligheter selv uten utdanning.

 

Planen min er jo som du nevnte å prøve å være med på noen småprosjekter etterhvert, og bygge en liten portfolio å vise fram. Har alltid hatt et sterkt ønske om å bli programmerer, men fordi jeg var (og er :D) så ung og dum tidligere har jeg prioritert tiden min feil, noe jeg prøver å rette opp i nå.

 

Jeg vet jeg er helt i startfasen nå, men har stor interesse og motivasjon for å lære så mye som mulig, men jeg ser jo selvfølgelig også at det å ha utdanning innenfor feltet hjelper med tanke på at man antakeligvis lærer andre relevante ting som man kanskje ikke får med seg som selvlært.

 

Uansett, takk for tilbakemelding :)

Stakkars deg :cry: , men hvorfor tok du ikke utdanning i programmering som ung?

 

Gutt på 14,

Noreply

Lenke til kommentar

Heh, nå er det jo ikke snakk om at jeg synes det er for seint å ta utdannelse, jeg tenker heller på om det er verdt bryet mtp å gå fra fast jobb til "fattig student"-tilværelse :)

Jeg ser klart hva som er fordelene med å gå på høyskole, men spørsmålet er om det er verdt hva det krever kontra å være selvopplært og flink.

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring nå, som jeg sa tidligere er jeg fortsatt i startfasen :)

Jeg må uansett vente 3 år før jeg i det hele tatt kan starte på en evt. høyere utdanning da jeg må søke meg inn på grunnlag av realkompetanse. Ser ikke vitsen med å prøve å ta generell studiekompetanse når jeg allikevel får nok erfaring fra jobb og verv til å kompensere for det. Som jeg har skjønt er det ingen spesielle fagkrav for å komme inn, men mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på skolegang i hovedsak som en kostnad og et nødvendig onde er det kanskje ikke noe å satse på for deg nei.

 

Skal du ha foten innenfor døren i et seriøst konsulent- eller programvareselskap holder det normalt ikke å ha kodet Java på gutterommet i 2-3 år. Freelanceoppdrag eller jobb hos mindre aktører som lever av 3dje parts CMS systemer på LAMP platformer og den slags vil kanskje være aktuelle.

 

En høyskole-/universitetsutdannelse er ikke en kostnad eller et "nødvendig onde". Man tar ikke slike utdannelser kun for å få det rette papiret, det er faktisk noe kunnskap og ferdigheter man plukker opp der også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe :) Det er fint å høre. Jeg er egentlig litt i tvil om hva som er best, og derfor jeg spør her. Jeg er fullstendig klar over at utdanning vil hjelpe å skaffe jobb uansett hvilken bransje du skal inn i - men i mange tilfeller er det ikke utdanninga som gjør deg flink, jeg vet om mange eksempler der en ufaglært gjør jobben bedre enn en med høyere utdanning.

 

Jeg ser på meg selv som skoleflink i den forstand at jeg føler jeg klarer meg bedre ved å ta fag på egenhånd, framfor å være fysisk ved en skole. Nå vet jeg jo at høyskole sannsynligvis er annerledes enn hva jeg har opplevd på vgs, så jeg har jo vurdert NKI, men ser at de ikke tilbyr de kursene jeg kunne tenkt meg å ta.

 

Men du virker som du har mye erfaring med dette, så jeg tviler ikke på at du har rett i at det beste er å ta utdanning innenfor feltet :) Jeg er mest bekymra for om de skolene som tilbyr programmering vil kunne ta meg opp på grunnlag av realkompetanse.

For jeg vil helstslippe å ta påbygg for å få generell studiekompetanse.

 

Igjen vil jeg takke for alle tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Hehe :) Det er fint å høre. Jeg er egentlig litt i tvil om hva som er best, og derfor jeg spør her. Jeg er fullstendig klar over at utdanning vil hjelpe å skaffe jobb uansett hvilken bransje du skal inn i - men i mange tilfeller er det ikke utdanninga som gjør deg flink, jeg vet om mange eksempler der en ufaglært gjør jobben bedre enn en med høyere utdanning.

 

Jeg ser på meg selv som skoleflink i den forstand at jeg føler jeg klarer meg bedre ved å ta fag på egenhånd, framfor å være fysisk ved en skole. Nå vet jeg jo at høyskole sannsynligvis er annerledes enn hva jeg har opplevd på vgs, så jeg har jo vurdert NKI, men ser at de ikke tilbyr de kursene jeg kunne tenkt meg å ta.

 

Men du virker som du har mye erfaring med dette, så jeg tviler ikke på at du har rett i at det beste er å ta utdanning innenfor feltet :) Jeg er mest bekymra for om de skolene som tilbyr programmering vil kunne ta meg opp på grunnlag av realkompetanse.

For jeg vil helstslippe å ta påbygg for å få generell studiekompetanse.

 

Igjen vil jeg takke for alle tilbakemeldinger :)

Et annet problem er jo at mange av IT-utdannelsene krever realfagsmatta fra andreklasse(altså R1 eller S1 og S2). Noen krever til og med R2. Så selv med generell studiekompetanse kan du enda slite med å komme inn, siden du ikke har de fagene fra vgs de liker at du har.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å få seg jobb innenfor programmering som ufaglært hvis du står på. Lær deg et språk, og lær deg språket godt. Dvs. lær deg alle stygge jævla detaljer du kommer over, og gjør sport av å bli veldig god i det språket. Hvis du gjør det, ender du opp med å kunne det språket mye bedre enn mange med utdannelse. Les deg også opp på temaer som angår design av systemer, og skaff deg mye breddekunnskap. Lær deg litt om algoritmer, lær deg litt om numeriske beregninger, lær deg hvordan operativsystemer fungerer, lær deg gjerne litt assembly. Cluet er å brenne for det.

 

Aller viktigst kanskje: ta deg god tid, og vær tolmodig. Du blir ikke god i programmering av å ha drevet med det i noen måneder eller et år..

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger :)

Jeg er selvsagt klar over at man ikke blir en ekspert av å bare ha holdt på med det i et år, men så er jo ikke planen min å skaffe meg jobb innenfor feltet med det aller første heller :)

Kommer til å ta den tiden jeg trenger.

Men etter å ha gjort litt research virker det som om det bare er positivt å ta bachelor innenfor feltet. Synd at jeg MÅ ha generell studiekompetanse + 2MX for å komme inn, men hvis jeg står på greier jeg det glatt. Har alltid vært skoleflink og er en person som lærer fort :)

 

Så forresten på det nettbaserte tilbudet du foreslå, Blåbær og det ser ganske greit ut.

Er jo ikke noen krise å måtte gå ved en fysisk skole, men har aldri vært spesielt glad i Oslo så sånn sett er det jo ganske fint å slippe unna den biten. (da tenker jeg på NITH)

 

Takket være alle deres tilbakemeldinger fikk jeg bare enda mer motivasjon for å komme meg ut av den "triste" tilværelsen jeg er i nå og stå på videre for å lykkes :) Så takk til dere alle.

Lenke til kommentar

Men etter å ha gjort litt research virker det som om det bare er positivt å ta bachelor innenfor feltet. Synd at jeg MÅ ha generell studiekompetanse + 2MX for å komme inn, men hvis jeg står på greier jeg det glatt. Har alltid vært skoleflink og er en person som lærer fort :)

Ikke at jeg tok feil i stad, men det finnes studier innen IT som ikke krever matte. Jeg sa at mange av de krever matte, men ikke alle.

 

eksempler som ikke krever matte:

http://www.uio.no/studier/program/inf-design/index.xml

http://www.hive.no/studietilbud/it-og-ikt-studier/bachelor-i-informasjonssystemer-og-it-ledelse-article10904-351.html

(gidder ikke å legge til flere, men mener å huske det finnes flere.)

Lenke til kommentar

 

Ikke at jeg tok feil i stad, men det finnes studier innen IT som ikke krever matte. Jeg sa at mange av de krever matte, men ikke alle.

 

eksempler som ikke krever matte:

http://www.uio.no/studier/program/inf-design/index.xml

http://www.hive.no/studietilbud/it-og-ikt-studier/bachelor-i-informasjonssystemer-og-it-ledelse-article10904-351.html

(gidder ikke å legge til flere, men mener å huske det finnes flere.)

 

Oisann, dette var litt confusing for meg, hehe.

Jeg ser i beskrivelsene at de gir deg utdanning innenfor IT, greit nok.

Men http://nith.no/bachelor/studieprogrammer/programmering gir vel en "bedre" utdanning kontra de andre du henviste til? De virker som de er mer retta mot IT support, ledelse og organisering.

 

Godt mulig det bare er jeg som tolker de feil, men ut ifra emnebeskrivelsene for de enkelte studiene ved de forskjellige skolene virker det som NITH appellerer mest til meg.

 

Sorry for mas :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...