Gå til innhold

"Verdens beste land å bo i" - sannhet eller myte?


Anbefalte innlegg

At Norge er verdens beste land å bo i og at sosialdemokrati dermed er den beste styreformen, er en utbredt oppfatning i Europa, men også i Canada. Siv Jensen opptrådte nylig på kanadisk TV, hvor hun fikk frem at tilstanden i Norge ikke er så rosenrød som den blir fremstilt i venstrevridd kanadisk media.

 

 

Hva synes dere om Jensens innsats?

 

Er det en myte at sosialdemokrati fungerer bedre enn kapitalisme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Verdens beste land å bo i" - sannhet eller myte?

En myte

 

Selvsagt er vi bra på velstand og økonomi osv. men slike undersøkelser er vel muligens snevre når det kommer til å måle lykke og hvordan mennesker rent sjelelig har det?

 

Som en sa det etter å ha besøkt et land ved ekvator; folk gliste og smilte fra øre til øre dagen lang. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Verdens beste land å bo i" - sannhet eller myte?

En myte

 

Selvsagt er vi bra på velstand og økonomi osv. men slike undersøkelser er vel muligens snevre når det kommer til å måle lykke og hvordan mennesker rent sjelelig har det?

 

Som en sa det etter å ha besøkt et land ved ekvator; folk gliste og smilte fra øre til øre dagen lang. :)

 

Det er en rikig beskrivelse tror jeg.

 

Det mye som er 'pakket fint inn' på overflaten her i landet.

Så selv om de fleste har et bra fundament, spiller øvrigheta temmelig lite på lag med folket.

 

Det er blitt mer og mer av at de er "der oppe", mens vi er "der nede"..og får se til å være fornøyde med det.

 

Kynisme og økonomisk grådighet råder blant både politikere og næringstopper.

 

De mister den fornuftige bakkekontakten, og roter seg inn i en egen verden av økonomiske tall og regnskaper.

Endret av groenn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en myte at sosialdemokrati fungerer bedre enn kapitalisme?

Sosialdemokrati er en form av kapitalisme.

 

Synes ikke hun gjorde en særlig god jobb, men jeg synes ikke Siv er en veldig dyktig politiker uansett. Hennes utsagn underbygget ikke hennes budskap særlig godt, og hun virker noe nervøs. I tilegg var engelsken hennes svak. Ihvertfall virker hun ikke irritert som hun gjør i norske debatter. Skulle gjerne sett FRP få seg en ny partileder. De andre store partiene AP og Høyre har gode partiledere.

 

Bare hør på dette

"Yes, we, we see'a tendency eh... of uh.. increased conflict. But I think, basic conflict line we have to do with radical islamic, islamic groups, eh.. putting forward some strange ideas into the Norwegian society, eh... we have to fight that. Secondly, the, the other problem that we have, has to do with integration, eh.. apart from that we are doing quite well. "

 

Og den vise gikk igjennom hele intervjuet. FRP liker ikke radikal islam, men er egentlig mer beskymret over muslimske innvandre som kommer til Norge, men tør ikke å si det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Iforholdtil "vi er verdens beste land" så er jeg ikke enig i det. Jeg mener at Norge er verdens beste land å bo i om du er sosialdemokrat. Det er egentlig lite å skryte av, siden Norge er det eneste landet som har olje og sosialdemokrati.

 

At mange tror, også skandinaviere, at Norden er fri for problemer kommer av at tidligere så var nordiske land ganske rike, hadde lav kriminalitet, hadde få sosiale problemer. Nordiske land gjør det forsatt godt på en del undersøkelser, selv om mange av dem handler lite om hvor godt det er å leve i landene. At dette er på vei til å forandre seg, da spesielt i Sverige, har ikke folk fått med seg. Det er av samme grunn at folk tror selvmodsraten er høy i skandinaviske land, fordi den var høy på 80-tallet. Og det er av samme grunn folk tror at skandinaviske land er mer venstrevridde enn andre europeriske land. Selv om de landene som har mest reguleringer er land som Frankrike, Italia og Hellas.

Lenke til kommentar

Er det en myte at sosialdemokrati fungerer bedre enn kapitalisme?

Sosialdemokrati er en form av kapitalisme.

 

Ikke hvis vi skal tro Wikipedia.

 

Kapitalisme (av latin: capitalis, avledet av caput, «hode») er et økonomisk system hvor formue, og produksjonsmidlene er privateid.[1][2] I et kapitalistisk system vil fast eiendom, arbeidskraft og kapital være eid, betjent og handlet uten makt eller svindel av enkeltindivider enten alene eller sammen med andre,[3][4] og investeringer, distribusjon, inntekt, produksjon, prising og utbud av varer og tjenester er bestemt av frivillig private avgjørelser i en markedsøkonomi.[5][6]. En egenskap ved kapitalisme som skiller denne ut er at hver enkelt person eier hans eller hennes eget arbeid og derfor kan selge bruken av dette til arbeidsgivere.[3]

 

Men ingen kan nekte deg å bruke din egen definisjon.

 

Synes ikke hun gjorde en særlig god jobb, men jeg synes ikke Siv er en veldig dyktig politiker uansett.

 

Det kommer så klart an på hvordan man definerer dyktig politiker. Jeg synes hun er dyktig. Du kan ha en annen oppfatning.

 

I tilegg var engelsken hennes svak.

 

Jeg synes den var god.

 

 

De andre store partiene AP og Høyre har gode partiledere.

 

Solberg er ikke så verst, men Stoltenberg? Haha.

Lenke til kommentar

Ikke hvis vi skal tro Wikipedia.

 

Kapitalisme (av latin: capitalis, avledet av caput, «hode») er et økonomisk system hvor formue, og produksjonsmidlene er privateid.[1][2] I et kapitalistisk system vil fast eiendom, arbeidskraft og kapital være eid, betjent og handlet uten makt eller svindel av enkeltindivider enten alene eller sammen med andre,[3][4] og investeringer, distribusjon, inntekt, produksjon, prising og utbud av varer og tjenester er bestemt av frivillig private avgjørelser i en markedsøkonomi.[5][6]. En egenskap ved kapitalisme som skiller denne ut er at hver enkelt person eier hans eller hennes eget arbeid og derfor kan selge bruken av dette til arbeidsgivere.[3]

 

Men ingen kan nekte deg å bruke din egen definisjon.

Men i skandinavia så er mesteparten av produksjonsmidlene privateid. Staten eier noen sykehus, barnehager, skoler og lignende, men majoriteten er privateid. Det er selvfølgelig ikke ren kapitalisme, men det er ingen partier med makt som støtter ren kapitalisme, verken i Norge eller i andre land. Men det er mye nærmere kapitalisme enn kommunisme.

 

Det kommer så klart an på hvordan man definerer dyktig politiker. Jeg synes hun er dyktig. Du kan ha en annen oppfatning.

Føler du ikke at hun virker irritert og kommer ofte med ganske dårlige argumenter, som f.eks. i denne debatten? http://www.youtube.com/watch?v=ECRUKpz1Zyo&feature=related

F.eks. hvor hun sier at både Høyre og AP har satt ny asylrekord. I tilegg synes jeg hun virker for irritert. Det var derimot Erna Solberg som slo ned på argumentet til Sponheim om hvorfor de ikke kan jobbe med en gang de kommer til Norge. Hva tror du er grunnen til at Høyre har vokst seg mye større enn FRP?

 

 

 

 

Nå har jeg ikke sagt at Jens Stoltenberg er flink i engelsk, men engelsken hennes er dårlig den også. I tilegg nølte hun for mye og brukte ord som ikke passet inn i det hele tatt. Hvem er det som sier "putting forward some strange ideas into the Norwegian society" Hun burde sagt noe lignende "advocating ideas that are in conflict with Norwegian values"

 

 

 

Solberg er ikke så verst, men Stoltenberg? Haha.

Stoltenberg er en flink politiker. Du må se bort ifra meningene hans, og da vil du se at han er flink til å uttrykke seg. Stoltenberg er en mann som klarer å få sympati langt inn på høyresiden. Det er derfor AP har så mye støtte.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg stiller spørsmål ved om det går an å finne ut hvilket land som er "verdens beste". Fordi mennesker verdsetter forskjellige faktorer på ulike måter, så tror jeg ikke det er mulig å komme fram til noen objektiv sannhet. Nå finnes det forskjellige målinger som har gjort et forsøk på å avgjøre dette. Norge har stort sett alltid kommet høyt opp på slike rangeringer. Uten at jeg har levd i så mange forskjellige land, så vil jeg påstå at Norge er en av de beste landene i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg synes Siv Jensen klart var den beste i denne debatten. Det største problemet hennes er at debatt lederen fra NRK jakter etter henne...

Jeg synes det var ærlig spørsmål. Dårlig av Siv Jensen at hun ikke svarte på det, fordi ja halvparten av dem var asylsøkere. Synes uansett ikke at debattforholdene til FRP er så verst. Det er ikke sånn som i Sverige hvor det er 6 personer mot 1 og programlederen er med på det.

 

Men når hun ikke svarer på slike spørsmål, og sier at både AP og Høyre er nummer 1 for å ta imot asylsøkere, så mister hun troverdighet. I tilegg tror ikke jeg er alene om å føle at hun virker irritert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Huff, jeg blir flau over å være nordmann etter å ha sett Siv Jensen snakke for oss.

 

Det er helt klart at hun har mange gode poenger, men jeg er så grunnleggende uenig i hvordan hun vil løse problemer og forbedre ting. Effektivisering i helsevesenet er nok nødvendig, men vi behøver ikke sette ut hele tilbudet i det private marked.

 

Kanskje det mest skremmende er at vi ikke har peiling på hvordan ting er i andre land, så vi kan ikke sammenlikne med noe.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Men i skandinavia så er mesteparten av produksjonsmidlene privateid.

 

Staten eier alt, men i motsetning til kommunistiske land så får vi lov til å bestemme over eiendommen til en viss grad.

 

Føler du ikke at hun virker irritert og kommer ofte med ganske dårlige argumenter, som f.eks. i denne debatten?

 

Nei, jeg føler at hun gjør det bra. Du kan selvfølgelig føle det annerledes.

 

engelsken hennes er dårlig den også.

 

Det er din mening. Jeg mener at den er bra.

 

Hvem er det som sier "putting forward some strange ideas into the Norwegian society" Hun burde sagt noe lignende "advocating ideas that are in conflict with Norwegian values"

 

Herre gud. Under press på amerikansk TV kan alle gjøre feil. Du måler henne kanskje med Obama, men husk at han har alt på monitor.

 

Stoltenberg er en flink politiker.

 

Igjen føler vi forskjellig.

Endret av betaomega
Lenke til kommentar

Et naturlig oppfølgingsspørsmål vil jo være hvilket land man eventuelt heller ville vært født i.

Australia?

 

Staten eier alt, men i motsetning til kommunistiske land så får vi lov til å bestemme over eiendommen til en viss grad.

Statn eier ikke alt. Når du går til en daglivarebutikk, hvem er det eier butikken? Når de kjøper en bil, hvem er det som eier bilfirmaet? Når du går på resturant, hvem er det som eier resturanten. Staten?

 

 

Det er din mening. Jeg mener at den er bra.

 

Herre gud. Under press på amerikansk TV kan alle gjøre feil. Du måler henne kanskje med Obama, men husk at han har alt på monitor.

 

Obama er da mye flinkere uten en monitor. Alle amerikanske politikere jeg vet om er bedre i engelsk enn un er. De feilene hun hadde var ganske alvorlige. Hadde hun vært flink i engelsk ville hun ikke gjort slike feil. Grunnen til at hun sa strange var fordi ordforådet hennes var ikke godt nok. Hvis du ser på folk i norske TV-debatter gjør de aldri slike feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...