Gå til innhold

SSD til under 2.000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil anbefale 2 stk C300 i raid 0 dette gir ekstremt gode resultater. koster rundt 2000kr, men sjølv mener eg det er verdt det.

Du vil da få 128gb ut av 2 64gb disker :)

 

En test på amd SB850

post-211940-0-19682400-1291761707_thumb.png

Får over 100k iops, så dette er vel beste man kan få til 2000kr innen ssd :)

 

Edit, glemte en k forran iops, men er da så mykje forskjell på 100 og 100.000? :p

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Vil anbefale 2 stk C300 i raid 0 dette gir ekstremt gode resultater. koster rundt 2000kr, men sjølv mener eg det er verdt det.

Du vil da få 128gb ut av 2 64gb disker :)

 

En test på amd SB850

post-211940-0-19682400-1291761707_thumb.png

Får over 100k iops, så dette er vel beste man kan få til 2000kr innen ssd :)

 

Edit, glemte en k forran iops, men er da så mykje forskjell på 100 og 100.000? :p

 

Du som har egen erfaring med det - dette har jeg lurt litt på:

er det noen betydelig negativ impact på SSDer i raid-0 i forhold til IOPS og responstid? Og hvordan er det med TRIM støtte nå? sist jeg sjekket var det et problem at ikke det var mulig med TRIM på RAID, men jeg har også hørt at det ikke skal være noen teknisk grunn for a det ikke er mulig å fikse - så hvordan er situasjonen i fohold til det nå?

 

forøvrig til OP har jeg også hørt veldig mye bra om C300. En eller to avhengig av hva du trenger i størrelse (det finnes også en 128mb GB versjon dog). Den er ikke akkurat treg på en enkelt disk heller for å si det mildt :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Vil anbefale 2 stk C300 i raid 0 dette gir ekstremt gode resultater. koster rundt 2000kr, men sjølv mener eg det er verdt det.

Du vil da få 128gb ut av 2 64gb disker :)

 

En test på amd SB850

post-211940-0-19682400-1291761707_thumb.png

Får over 100k iops, så dette er vel beste man kan få til 2000kr innen ssd :)

 

Edit, glemte en k forran iops, men er da så mykje forskjell på 100 og 100.000? :p

 

Du som har egen erfaring med det - dette har jeg lurt litt på:

er det noen betydelig negativ impact på SSDer i raid-0 i forhold til IOPS og responstid? Og hvordan er det med TRIM støtte nå? sist jeg sjekket var det et problem at ikke det var mulig med TRIM på RAID, men jeg har også hørt at det ikke skal være noen teknisk grunn for a det ikke er mulig å fikse - så hvordan er situasjonen i fohold til det nå?

 

forøvrig til OP har jeg også hørt veldig mye bra om C300. En eller to avhengig av hva du trenger i størrelse (det finnes også en 128mb GB versjon dog). Den er ikke akkurat treg på en enkelt disk heller for å si det mildt :)

 

-Stigma

Iops øker ved raid, dette er fordi du klarer å fullføre en oppgave forte grunnet betre MB/s les / skriv.

Har desverre ikkje mulighet til å gi screenshot av single ssd (c300)

 

Raid 0 gir jo ikkje sikkerhet i det heile tatt ved diskfeil. Ryker en disk går begge (tapt data, men disken fungerer) Men slikt kan skje med single disk også. men tror nok ssd er en del meir stabile enn snurredisker.

 

Trim og raid 0 går ivertfall ikkje. kommer nok ikkje til å komme med det første heller.

Men så var det noken som sa i bench tråden for ssd; att c300 i raid 0 ikkje degraderer seg så mykje, bare til eit vist punkt. noke man kun ville sett med benchmarks.. Og man ikkje brukte alt for mykje write benchmarks :)

 

Vist man skal innstallere OS på en raid disk (2 disker) Så trenger man chipset drivere. dette kan lastest ned hos HK leverandøren. eller hos amd / intel.

Load drivere da man skal velge disk å installere på.

NB! ikkje bruk usb minnepenn. Dette låser installasjonen.

 

Garbage collector fungerer heller ikkje i raid så vidt eg vet.

 

Så skal man ha mykje ytelse, gå heller for 2 disker i raid 0 enn 128gb versjoen til c300 :)

Eg er kjempefornøgd med mine. Men dei som kjører med en disk er jo også fornøgd med det.. Så hovedspørsmålet er da: Kven er egentlig mest fornøgd? :)

 

Håper dette svarte på alt :)

Lenke til kommentar

Vil anbefale 2 stk C300 i raid 0 dette gir ekstremt gode resultater. koster rundt 2000kr, men sjølv mener eg det er verdt det.

Du vil da få 128gb ut av 2 64gb disker :)

 

En test på amd SB850

post-211940-0-19682400-1291761707_thumb.png

Får over 100k iops, så dette er vel beste man kan få til 2000kr innen ssd :)

 

Edit, glemte en k forran iops, men er da så mykje forskjell på 100 og 100.000? :p

 

Du som har egen erfaring med det - dette har jeg lurt litt på:

er det noen betydelig negativ impact på SSDer i raid-0 i forhold til IOPS og responstid? Og hvordan er det med TRIM støtte nå? sist jeg sjekket var det et problem at ikke det var mulig med TRIM på RAID, men jeg har også hørt at det ikke skal være noen teknisk grunn for a det ikke er mulig å fikse - så hvordan er situasjonen i fohold til det nå?

 

forøvrig til OP har jeg også hørt veldig mye bra om C300. En eller to avhengig av hva du trenger i størrelse (det finnes også en 128mb GB versjon dog). Den er ikke akkurat treg på en enkelt disk heller for å si det mildt :)

 

-Stigma

Iops øker ved raid, dette er fordi du klarer å fullføre en oppgave forte grunnet betre MB/s les / skriv.

Har desverre ikkje mulighet til å gi screenshot av single ssd (c300)

 

Raid 0 gir jo ikkje sikkerhet i det heile tatt ved diskfeil. Ryker en disk går begge (tapt data, men disken fungerer) Men slikt kan skje med single disk også. men tror nok ssd er en del meir stabile enn snurredisker.

 

Trim og raid 0 går ivertfall ikkje. kommer nok ikkje til å komme med det første heller.

Men så var det noken som sa i bench tråden for ssd; att c300 i raid 0 ikkje degraderer seg så mykje, bare til eit vist punkt. noke man kun ville sett med benchmarks.. Og man ikkje brukte alt for mykje write benchmarks :)

 

Vist man skal innstallere OS på en raid disk (2 disker) Så trenger man chipset drivere. dette kan lastest ned hos HK leverandøren. eller hos amd / intel.

Load drivere da man skal velge disk å installere på.

NB! ikkje bruk usb minnepenn. Dette låser installasjonen.

 

Garbage collector fungerer heller ikkje i raid så vidt eg vet.

 

Så skal man ha mykje ytelse, gå heller for 2 disker i raid 0 enn 128gb versjoen til c300 :)

Eg er kjempefornøgd med mine. Men dei som kjører med en disk er jo også fornøgd med det.. Så hovedspørsmålet er da: Kven er egentlig mest fornøgd? :)

 

Håper dette svarte på alt :)

 

Takk - fokuset mitt var egentlig om RAID som typisk følger med på hovedkortene er godt nok til å holde tritt med disse diskene.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Vel, SB850 og bittelitt overclocking kan ta 3-4 stk ssd (c300) over 1200MB/s. usikker på iops

ICH10R klarer ikkje fult så mangen før du maxer, 2-3stk men øker god 4k random ol.

Så vist man skal ha betre kontroller til raid, må man ut med rundt 4k+ Trenger en HW raidkontroller.

Men 2 disker i raid på hk (lga 1156 og 1366, AM3 (sb850) Klarer seg kjempe fint.

SB750 er ikkje så bra, men forsatt betre en single disk :)

 

Får kanskje betre skalering med en HardWare raidkontroller, men er nok ikkje verdt det for oss dødlige :)

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...