Gå til innhold

Jeg ønsker å bli spesialsoldat. Hva må til?


Welcro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er den beste tiden din på 3 000 meteren, hvor mange hangups, situps og pushups tar du, som er gjort med riktig teknikk? Husk at en av de viktigste tingene er å vise at man er moden og ansvarsfull. Tviler på at du hadde overlevd så lenge i isvann som du påstår i den andre tråden, men det er ikke så viktig. Om du ikke kommer inn er det ikke fordi du ikke lå lenge nok i iskaldt vann.

 

Jeg så helt klart det konstruktive i dette innlegget og takker for svar. Jeg reagerte vel nokså unødvendig på det med isvannet, beklager det. Er bare at det blir en overflod av negative tilbakemeldinger for øyeblikket. Vet at modenhet har mye og si, har ikke tenkt til å ligge i isvann, men heller jobbe opp mot de forskjellige målene jeg har og også jobbe opp mot opptakskravene og det som kreves.

 

Skjønner det godt. Men tilbake til det fysiske. Har du testet deg selv på noen av de nevnte øvelsene? Kan du oppgi hva du presterte i hver enkelt øvelse også? Kan gi en god indikasjon på hvor mye arbeid som gjenstår :)

 

Ikke konkret, men skal begynne treningen så fort som mulig, kan heller komme med mer informasjon når jeg har gjort det.

 

Men du må jo ha en indikasjon på hvor god den fysiske formen din er? Tror du at du klarer å løpe 3 000 meter på 10 minutter, 12 eller 13 minutter? Hvis du skal foreta et reelt anslag, hvor mye ville du klart i hver enkelt øvelse?

Lenke til kommentar

Hva er den beste tiden din på 3 000 meteren, hvor mange hangups, situps og pushups tar du, som er gjort med riktig teknikk? Husk at en av de viktigste tingene er å vise at man er moden og ansvarsfull. Tviler på at du hadde overlevd så lenge i isvann som du påstår i den andre tråden, men det er ikke så viktig. Om du ikke kommer inn er det ikke fordi du ikke lå lenge nok i iskaldt vann.

 

Jeg så helt klart det konstruktive i dette innlegget og takker for svar. Jeg reagerte vel nokså unødvendig på det med isvannet, beklager det. Er bare at det blir en overflod av negative tilbakemeldinger for øyeblikket. Vet at modenhet har mye og si, har ikke tenkt til å ligge i isvann, men heller jobbe opp mot de forskjellige målene jeg har og også jobbe opp mot opptakskravene og det som kreves.

 

Skjønner det godt. Men tilbake til det fysiske. Har du testet deg selv på noen av de nevnte øvelsene? Kan du oppgi hva du presterte i hver enkelt øvelse også? Kan gi en god indikasjon på hvor mye arbeid som gjenstår :)

 

Ikke konkret, men skal begynne treningen så fort som mulig, kan heller komme med mer informasjon når jeg har gjort det.

 

Men du må jo ha en indikasjon på hvor god den fysiske formen din er? Tror du at du klarer å løpe 3 000 meter på 10 minutter, 12 eller 13 minutter? Hvis du skal foreta et reelt anslag, hvor mye ville du klart i hver enkelt øvelse?

 

Nå er det vel kanskje rundt 12-13 minutter, men er usikker. Er lenge siden jeg har løpt en 3000m.

 

Er vel en grunn til at den blir populær... Er jo Deja vu fra den andre tråden som utartet seg på værst tenkelig måte?

 

Men svar på spørsmålet? Hvor gammel er du?

 

Er sent i tenårene, men hva slags relevans har egentlig det?

 

Fyll inn TS:

 

Ligge i isvann: flere timer (avbrutt)

Holde pusten: 5 min+

Benken: 100 kg

Pushups: ?

Pullups: ?

Situps: ?

3000 m: ?

 

Ser du virkelig har studert innleggene mine...

Lenke til kommentar

Der var du på'n igjen ja, skryte litt mer av den extreeeme über proe psyken din?

 

Du er velkommen til å finne hvor i denne tråden jeg skryter av meg selv. Må nok skuffe deg da så ikke få for store forventninger. Har aldri sagt jeg har über pro psyke, men at jeg er dedikert når jeg først ønsker å oppnå noe. Du sier at jeg begynner på'n igjen? HAHA... Se hva du selv gjør, idiot.

Lenke til kommentar

Der var du på'n igjen ja, skryte litt mer av den extreeeme über proe psyken din?

 

Du er velkommen til å finne hvor i denne tråden jeg skryter av meg selv. Må nok skuffe deg da så ikke få for store forventninger. Har aldri sagt jeg har über pro psyke, men at jeg er dedikert når jeg først ønsker å oppnå noe. Du sier at jeg begynner på'n igjen? HAHA... Se hva du selv gjør, idiot.

Greit, hvis du er 110% seriøs med det her så støtter jeg deg, men i den andre tråden din så hørtes du veeeldig ut som et forumtroll.

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

Jeg fant deg Watcher!!

Ut fra beskrivelsene i den andre tråden, så må dette være deg!

 

 

internet_soldier.jpg

 

 

Morsom den der! ^^

 

Nei, men skal prøve å være med OnT!

Du bør begynne å trene allerede nå (hvor enn gammel du er). Jeg er 16 og går VG1. Har lyst til å søke forsvarets luftflygerskole, men ta et slags "friår" som fallskjermjeger. Jeg trener allerede hard styrke og en del kondisjon nå, men tenkte at jeg skulle satse seriøst fra VG2. Da med sekk i skog og flere baseøvelser i treningsprogrammet som Markløft og andre ting.

 

Ikke for å være en douche nå, men du vil sannsynligvis ikke greie det opptaket. De som har innstillingen at de bare vil se om de greier opptaket eller være fallskjermjeger i fgtj. for å "gjøre noe i mellomtiden" greier aldri disse opptakene. Ufattelig hvor mange som ryker like etter at opptaket har startet. De som blir igjen er de som virkelig, virkelig vil dette.

 

Nå er trådstarter et særdeles dårlig kamuflert troll, men om det skulle finnes et snev av seriøsitet i han, så gjelder dette for han også. Det er så morsomt å lese innleggene til de som så gjerne vil bli fallskjermjeger, spesjeger eller marinejeger eller kystjeger, og hvordan folk breier ut om det ene og det andre som de egentlig ikke har så mye peiling på. Fysikk har en del å si, ja, men det er ikke det som teller mest på disse opptakene. Det er viljen, holdningen, motivasjonen, evnen til å samarbeide og å ta vare på seg selv, og selvfølgelig psyken som teller mest. De som greide HJK opptaket i år var ikke de som var best trent eller som man skulle tro faktisk ville greie å gjennomføre opptaket i det hele tatt.

 

Du må for all del være seriøs innerst inne, trådstarter, men da bør du også vite hva som må til. Det krever at du gir alt i forhold til det målet du setter deg. Hva det betyr bør være innlysende.

 

Forøvrig et treningstips til dere som ønsker å begi dere ut på dette: mange trener unødvendig mye med sekk. Fokuser mer på løpingen og gangen deres. Hvert år er det mange store bunter som har gått med 50-60kg sekker i flere timer i strekk hjemme, og nesten morsomt nok så er disse blant de aller første som ryker. Ta sekkegåingen innimellom og etterhvert som det kommer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men du må jo ha en indikasjon på hvor god den fysiske formen din er? Tror du at du klarer å løpe 3 000 meter på 10 minutter, 12 eller 13 minutter? Hvis du skal foreta et reelt anslag, hvor mye ville du klart i hver enkelt øvelse?

 

Nå er det vel kanskje rundt 12-13 minutter, men er usikker. Er lenge siden jeg har løpt en 3000m.

 

Hvis du ikke har drevet kondistrening på lenge og er "litt feit" så tipper jeg rundt 20 minutter inkl gåpauser. Hva er din vekt og høyde?

 

Begynn å trene kondisjon og styrke hver dag. F.eks. 30-60 min. løping/sykling hver dag, og vekselvis styrke i overkropp/underkropp annenhver dag. Meld deg inn i et treningssenter, fortell instruktøren om dine mål og be om et passende treningsprogram.

 

Øv deg mentalt på å bli mindre nærtagende og ta spydige kommentarer med et smil, ellers overlever du ikke rekruttskolen.

Lenke til kommentar

Bak hver god fysisk form er det kondiskondiskondis. Forsvaret er ikke ut etter rambo-folk som har lyst til å skyte belte på belte med m-60'n. Spesiellt er det viktig med kondis i jegertjeneste. Burde hvertfall greie 3000 under 11 minutt og 5000 under 20 min osv.

 

Ved å si at du har lyst til å plaffe ned talibanere kommer du antageligvis til å bli eliminert allerede ved opptak. Kan du håndtere våpen? Åssen er humøret og holdning på tom mage osv?

 

Har du lyst til å bli pilot er det å kunne multitaske VIKTIG. Etter en hel halvtime i flysimulatoren på kjevik så legger man merke til at det er MYE å følge med/gjøre på samtidig.

 

Bli med i det frivellige skyttervesen ect, prøv å samle 50 mens du teller hvert sekund i de to minuttene du har ordre om ild og treff nøyaktig på sekundene når den ringer for 2 min.

 

Alder er ellers ganske relevant. Ingen tid å miste.

 

Ellers får det jeg har ansett som troll i lengre tid ha lykke til. ;)

Lenke til kommentar

Nå kan alle de som ikke har noe konstruktivt å komme med bare holde kjeft. Greit nok at folk er skeptiske til unge gutter som vil bli spes-soldater ol, men herregud, er det også galt? De som er villige til å gjøre en tjeneste for landet (som det pokker ikke er altfor mange av i dagens "jeg vil tjene mest mulig penger så jeg kan bruke alt på meg selv"-samfunn) og faktisk er motivert for militæret burde få støtte, ikke bli trakassert på den måten vi så tidligere. Ser det har kommet en del unødvendige innlegg i denne tråden også, og selv om trådstarter la opp til det selv i den forrige tråden, er det INGEN som er tjent med usaklige innlegg i en tråd som dette. Morsomt er det hvertfall ikke, og jeg reagerer på flere av innleggene i den forrige tråden. Barnslig vil jeg kalle det. Skjerpings.

 

Mine beste tips er å trene godt og relevant opp mot Forsvaret (kondisjon, styrke med kroppsvekt og marsj med sekk i terreng), gjøre det bra på skolen og hele tiden ha en god holdning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå kan alle de som ikke har noe konstruktivt å komme med bare holde kjeft. Greit nok at folk er skeptiske til unge gutter som vil bli spes-soldater ol, men herregud, er det også galt? De som er villige til å gjøre en tjeneste for landet (som det pokker ikke er altfor mange av i dagens "jeg vil tjene mest mulig penger så jeg kan bruke alt på meg selv"-samfunn) og faktisk er motivert for militæret burde få støtte, ikke bli trakassert på den måten vi så tidligere. Ser det har kommet en del unødvendige innlegg i denne tråden også, og selv om trådstarter la opp til det selv i den forrige tråden, er det INGEN som er tjent med usaklige innlegg i en tråd som dette. Morsomt er det hvertfall ikke, og jeg reagerer på flere av innleggene i den forrige tråden. Barnslig vil jeg kalle det. Skjerpings.

 

Mine beste tips er å trene godt og relevant opp mot Forsvaret (kondisjon, styrke med kroppsvekt og marsj med sekk i terreng), gjøre det bra på skolen og hele tiden ha en god holdning.

 

Takk for svar. Endelig en som kjenner sunn fornuft.

Lenke til kommentar

Som flere andre har sagt, tren kondis, styrke og gå med sekk. Øv og på å gjøre ting du ikke liker/finner ubehagelig. La oss for eksempel si at du ikke liker å stupe baklengs fra 3 meteren (noe de tester på opptaket) så gjør du dette. Du burde og å få deg noen overnattinger ute i skauen alene (sørg for at noen vet hvor du er og hva du holder på med, i tilfelle noe skulle gå galt). Å kunne kart og kompass er heller ingen ulempe.

Lenke til kommentar

Du må lære å drite på deg.

 

I FSK inntaket er det en test, du må gå 20km med diare drit i buksa, du får utdelt en kopp kaffe sammens med noe piller (som dere ikke vet hva er) men etter 2timer vil du oppleve umerklig romling i magen, da sier befalet hva det var og dere må jogge mens dere driter på dere.

 

Dette er for å trene i en eventuelt situasjon om du sitter på post, mens du driter og fienden oppdager deg.

 

 

Snakker av erfaring, var inne i 06 - 07.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...